quote:
Op donderdag 9 december 2004 14:45 schreef Gia het volgende:Politiek correct is meestal niet zeggen waar het op staat, om de hete brij heen praten. Vooral maar niet tegen zere schenen schoppen of op lange tenen trappen, want stel je voor zeg, dat iemand verontwaardigd raakt van wat je zegt!
In dat geval is de term politiek correct uiterst bruikbaar om te verklaren wat er momenteel gaande is in de zorg. Er is daar een klimaat geschapen waarin topmanagers kunnen graaien, managers een niveautje lager kunnen blijven wanpresteren zolang zij zich volgzaam en loyaal betonen en er steeds meer van productie verijgestelde tussenpersonen worden aangesteld die niets anders doen dan de lijn bewaken... (in gangbaar nederlands: vragen van mensen afleiden, de afstand tot strategisch leidinggevenden vergroten en niet te vergeten zichzelf vreselijk belangrijk maken door diverse aanvragen om actie te vertragen).
Zo'n verzieking van het arbeidsklimaat voor mensen op de werkvloer leidt al gauw tot een overdaad aan ziekmeldingen die uiteraard weer in kaart gebracht en gemanaged moeten worden. Liefst door middel van prijzig extern advies opdat verantwoordelijken nooit kunnen worden aangesproken op wanprestatie.
In dit politiek correcte klimaat van weinig weerwoord (want wat niet past dat moet maar weg) ontstond de ideale weinig zelfstandige manager die braaf bleef opzien naar opdrachten om vervolgens het aan hem toevertrouwde personeel op te zadelen met toezeggingen aan anderen die nauwelijks konden worden nagekomen. Het was namelijk niet opportuun om in tegaan tegen verzoeken. Dat zou de door bestuurderrs geëntameerde fancultuur immers een slechte naam kunnen bezorgen. Eén en ander resulteerde in de innerlijke ontslagbeleving. Er moest immers wèl brood op de plank blijven komen tewijl ook de ergernis een uitweg moest kunnen vinden.
De politiek correcte neveneffecten van dit zombiemodel vertalen zich in toenemende premiekosten voor consumenten en niet te vergeten een kostspelige reorganisatiecycli in de zorg op plaatsen waar je met benoeming van misstanden vlotter en veel goedkoper tot werkbare oplossingen had kunnen komen. Een ideaal klimaat voor zwakke, slecht presterende doch zeer volgzame managers. Men ziet hun aantal dan ook groeien binnen zulke organisaties op kosten van het arbeidsplezier van mensen die zorgdraaien voor zorgproductie.
Niet geheel toevallig bevindt een aardig deel van deze managers zich in het politiek correcte sociaal democratische netwerk. Tijd voor wat felle belichting, hoor en wederhoor om ook deze maatschappelijke rot aan de kaak te kunnen stellen zodat ziektekostenpremies betaalbaar kunnen blijven.
quote:
Ik vind dat mensen niet politiek correct moeten lullen, maar moeten zeggen wat ze denken. Dan trap je maar op tenen en schop je maar tegen schenen, dan weet tenminste iedereen duidelijk wat eigenlijk je standpunt is.
Ik vind dat mensen best mogen worden uitgedaagd om na te denken over de verpakking van hun boodschap. Het evangelie van het ik en de promotie van de eigen mening zonder behoorlijke argumentatie verziekt naar mijn idee meer dan het inhoudelijk bjidraagt aan samenlevingsopbouw. Juist waar mensen worden uitgedaagd tot inhoudelijke verwoording van hun boodschap en en kan een discussie leiden tot verbreding van inzicht.
quote:
Dus, ik ben het eens met TS, dat politiek correct-zijn afgeschaft moet worden, maar niet alleen de term.
wat mij betreft wordt het verschijnsel op diverse plekken eens fel belicht en beoordeeld op onverkwikkelijke doorgaans kostspelige bijwerkingen.
[ Bericht 10% gewijzigd door sjun op 09-12-2004 17:35:18 ]