abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 april 2004 @ 13:45:15 #26
85757 yedimaster-sidguppy
Smirky Mc Chimpster!
pi_18320339
politics

samenstelling van "poly" wat veel betekent

en "tics"; kleine bloedzuigende beestjes.....
pi_18321456
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 12:50 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ah, daar zeg je me wat.

Ik vind mezelf behoorlijk fatsoenlijk discussieren, maar allerminst 'politiek correct'.
Nou, dan is het toch prima. Ik vind mezelf ook allerminst politiek correct. Wat dat betreft heeft TS gelijk dat het een nietszeggend label is.
  donderdag 9 december 2004 @ 14:10:18 #28
52589 sjun
uit solidariteit
pi_23854216
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 14:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Nou, dan is het toch prima. Ik vind mezelf ook allerminst politiek correct. Wat dat betreft heeft TS gelijk dat het een nietszeggend label is.
Het woord nietszeggend doet het soms leuk als synoniem van politiek correct...

[ Bericht 2% gewijzigd door sjun op 09-12-2004 14:34:47 ]
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  donderdag 9 december 2004 @ 14:45:03 #29
3542 Gia
User under construction
pi_23854964
Politiek correct is meestal niet zeggen waar het op staat, om de hete brij heen praten. Vooral maar niet tegen zere schenen schoppen of op lange tenen trappen, want stel je voor zeg, dat iemand verontwaardigd raakt van wat je zegt!

Ik vind dat mensen niet politiek correct moeten lullen, maar moeten zeggen wat ze denken. Dan trap je maar op tenen en schop je maar tegen schenen, dan weet tenminste iedereen duidelijk wat eigenlijk je standpunt is.

Dus, ik ben het eens met TS, dat politiek correct-zijn afgeschaft moet worden, maar niet alleen de term.
pi_23856014
Een politiek-correcte mening is een mening die overeenkomt met die van de machthebbers of de media. In Nederland zijn momenteel deze meningen politiek-correct: de multiculturele samenleving is een zegen, ontwikkelingshulp is beter dan bewapening, criminaliteit wordt veroorzaakt door armoede, illegalen hebben ook rechten, het milieu is belangrijker dan autowegen, kernenergie is slecht, iedereen is in principe gelijk, kortom: het links gedachtegoed uit de jaren '80. In die tijd was het heel belangrijk om politiek-correct te zijn. Mensen die afweken werden (en worden) beschouwd als "fout" en "facistisch".
Politiek-correct is onderhevig aan veranderingen in het politiek establishment. In het Derde Rijk was antisemitisme politiek-correct: media en machthebbers vonden dat de wenselijke gedachte en wie daarvan af week had een "foute" mening. Nu is dat andersom.
  donderdag 9 december 2004 @ 16:15:04 #31
52589 sjun
uit solidariteit
pi_23856692
quote:
Op donderdag 9 december 2004 14:45 schreef Gia het volgende:
Politiek correct is meestal niet zeggen waar het op staat, om de hete brij heen praten. Vooral maar niet tegen zere schenen schoppen of op lange tenen trappen, want stel je voor zeg, dat iemand verontwaardigd raakt van wat je zegt!
In dat geval is de term politiek correct uiterst bruikbaar om te verklaren wat er momenteel gaande is in de zorg. Er is daar een klimaat geschapen waarin topmanagers kunnen graaien, managers een niveautje lager kunnen blijven wanpresteren zolang zij zich volgzaam en loyaal betonen en er steeds meer van productie verijgestelde tussenpersonen worden aangesteld die niets anders doen dan de lijn bewaken... (in gangbaar nederlands: vragen van mensen afleiden, de afstand tot strategisch leidinggevenden vergroten en niet te vergeten zichzelf vreselijk belangrijk maken door diverse aanvragen om actie te vertragen).

Zo'n verzieking van het arbeidsklimaat voor mensen op de werkvloer leidt al gauw tot een overdaad aan ziekmeldingen die uiteraard weer in kaart gebracht en gemanaged moeten worden. Liefst door middel van prijzig extern advies opdat verantwoordelijken nooit kunnen worden aangesproken op wanprestatie.

In dit politiek correcte klimaat van weinig weerwoord (want wat niet past dat moet maar weg) ontstond de ideale weinig zelfstandige manager die braaf bleef opzien naar opdrachten om vervolgens het aan hem toevertrouwde personeel op te zadelen met toezeggingen aan anderen die nauwelijks konden worden nagekomen. Het was namelijk niet opportuun om in tegaan tegen verzoeken. Dat zou de door bestuurderrs geëntameerde fancultuur immers een slechte naam kunnen bezorgen. Eén en ander resulteerde in de innerlijke ontslagbeleving. Er moest immers wèl brood op de plank blijven komen tewijl ook de ergernis een uitweg moest kunnen vinden.

De politiek correcte neveneffecten van dit zombiemodel vertalen zich in toenemende premiekosten voor consumenten en niet te vergeten een kostspelige reorganisatiecycli in de zorg op plaatsen waar je met benoeming van misstanden vlotter en veel goedkoper tot werkbare oplossingen had kunnen komen. Een ideaal klimaat voor zwakke, slecht presterende doch zeer volgzame managers. Men ziet hun aantal dan ook groeien binnen zulke organisaties op kosten van het arbeidsplezier van mensen die zorgdraaien voor zorgproductie.

Niet geheel toevallig bevindt een aardig deel van deze managers zich in het politiek correcte sociaal democratische netwerk. Tijd voor wat felle belichting, hoor en wederhoor om ook deze maatschappelijke rot aan de kaak te kunnen stellen zodat ziektekostenpremies betaalbaar kunnen blijven.
quote:
Ik vind dat mensen niet politiek correct moeten lullen, maar moeten zeggen wat ze denken. Dan trap je maar op tenen en schop je maar tegen schenen, dan weet tenminste iedereen duidelijk wat eigenlijk je standpunt is.
Ik vind dat mensen best mogen worden uitgedaagd om na te denken over de verpakking van hun boodschap. Het evangelie van het ik en de promotie van de eigen mening zonder behoorlijke argumentatie verziekt naar mijn idee meer dan het inhoudelijk bjidraagt aan samenlevingsopbouw. Juist waar mensen worden uitgedaagd tot inhoudelijke verwoording van hun boodschap en en kan een discussie leiden tot verbreding van inzicht.
quote:
Dus, ik ben het eens met TS, dat politiek correct-zijn afgeschaft moet worden, maar niet alleen de term.
wat mij betreft wordt het verschijnsel op diverse plekken eens fel belicht en beoordeeld op onverkwikkelijke doorgaans kostspelige bijwerkingen.

[ Bericht 10% gewijzigd door sjun op 09-12-2004 17:35:18 ]
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  donderdag 9 december 2004 @ 16:26:32 #32
66825 Reya
Fier Wallon
pi_23856977
quote:
Op donderdag 9 december 2004 15:40 schreef DoctorFaustus het volgende:
Een politiek-correcte mening is een mening die overeenkomt met die van de machthebbers of de media. In Nederland zijn momenteel deze meningen politiek-correct: de multiculturele samenleving is een zegen, ontwikkelingshulp is beter dan bewapening, criminaliteit wordt veroorzaakt door armoede, illegalen hebben ook rechten, het milieu is belangrijker dan autowegen, kernenergie is slecht, iedereen is in principe gelijk, kortom: het links gedachtegoed uit de jaren '80. In die tijd was het heel belangrijk om politiek-correct te zijn. Mensen die afweken werden (en worden) beschouwd als "fout" en "facistisch".
Politiek-correct is onderhevig aan veranderingen in het politiek establishment. In het Derde Rijk was antisemitisme politiek-correct: media en machthebbers vonden dat de wenselijke gedachte en wie daarvan af week had een "foute" mening. Nu is dat andersom.
Een vergelijking tussen het Derde Rijk en het huidige Nederland is nogal cru: in Nederland is er, ondanks een vrij linkse bovenstroom in de media, wel ruimte voor een 'ander geluid', als je al in zulk soort termen kan spreken. HP/De Tijd, De Telegraaf, het AD en het NRC zijn allen zeker niet links, waar 'politiek correct' over het algemeen een verkapte term voor is. Tevens is er geen sprake van tendentieuze berichtgeving. Nota bene de 'politiek correcte' krant De Volkskrant haalde de problemen in de Diamantbuurt aan. Van demonisering is in principe wel sprake geweest, maar daarentegen zijn ook politiek correcte politici al veelal bedreigd. Echte politieke correctheid heeft misschien wel bestaan, maar is in de tijden rond de verkiezingen in 2002 feitelijk weggevaagd. Sindsdien worden de meest radicale meningen rondbazuind, zonder dat er nou sprake is van sterke repressie onder de gevestigde orde. Dat individuën nog steeds tot het uiterste toe ageren tegen - voornamelijk rechtse - poilitici, kun je moeilijk opvatten als een onderdeel van de gevestigde partijen. Zij hebben zich al helemaal afgekeerd van het huidige politieke bestel en hangen ideeën aan als het oprichten van een sharia. Bovendien hebben vertegenwoordigers van 'de politiek correcten' gewoon nog steeds recht op het uiten van hun mening. Politiek correct is een failliete term, aangezien de 'politiek incorrecten'hard op weg zijn net zo'n establishment te vormen, als ze dat al niet zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')