quote:
Besnijdenis (khitân) van meisjes/vrouwen.
Als eerste even vooropgesteld, de besnijdenis van meisjes/vrouwen is een
zeer gevoelig onderwerp voor velen en aanstootgevend. Vooral als we melden,
als er gevraagd wordt of er ahadith zijn die hierover gaan, dat het in de
tijd van de Profeet (saws) werd gedaan vliegt men de pan uit.
Verder vermeld ik ook dat de besnijdenis van meisjes/ vrouwen zoals dat in
diverse landen helaas wordt toegepast, zoals Somalië, Soedan, Ethiopië,
Nigeria e.a., niet de wijze is zoals het hoort, het totaal wegsnijden van de
clitoris van de meisjes/vrouwen heeft geen basis in de Islam, Het wegsnijden
van de labina (grote buitenste schaamlippen) en/of de majora/minora (kleine
binnenste schaamlippen) en het dichtnaaien van de vagina al helemaal niet,
hiervan is geen enkele basis in de Islam, noch in de Qor’aan noch in de
soennah.Want verminking heeft geen basis in de Islam op welk een manier dan
ook.
Ten tijde van de Profeet (saws) waren er vrouwen die de besnijdenis van
meisjes/vrouwen als hun beroep hadden. De Profeet (saws) bekommerde zich
hier over en heeft strenge restricties/richtlijnen gegeven aan de vrouwen
die dit deden. En praten we hier dan over verminking of iets anders? We
zullen het zo zien…..
Voor ik verder ga met het uitleggen van alle inns en outs over dit
onderwerp, ga ik eerst wat anders uitleggen.
Mannen en vrouwen zien er verschillend uit. Nu dat is een aardige open deur,
maar de zo verschillend uitziende geslachtsorganen van de man en vrouw
hebben anders wel gemeenschappelijke voorgangers, want tot een bepaald
moment van de embryonale ontwikkeling zien de cellen die zich later zullen
ontwikkelen tot de geslachtsdelen oftewel de genitaliën, er bij jongens en
meisjes namelijk hetzelfde uit. Voor uitleg hievan (Zie figuur)
Even slechts voor de duidelijkheid iets over ahadith, omdat niet iedereen
dit weet.
Een Hadith bericht heeft twee delen: een isnâd en een matn. De isnâd is een
lijst/keten van personen die de traditie hebben overgeleverd en betekent
basis (grondslag).Omdat de betrouwbaarheid en waarachtigheid van de inhoud
(matn) van een Hadith wordt geacht gegarandeerd te zijn door de
betrouwbaarheid van de lijst, en de in deze lijst genoemde moslims, dient de
basis terug te gaan tot op de Profeet (saws) zelf, of een van zijn vrome
tijdgenoten.
Bij het onderscheiden tussen de Hadith die zwak zijn en de Hadith die gezond
zijn letten de geleerden meer op de basis (waar vandaan en van wie?) dan op
de inhoud daarvan. De vraag of de in de lijst genoemde personen elkaar
gekend en ontmoet konden hebben en of zij individueel betrouwbaar waren,
kreeg de meeste aandacht. De Ulema’s hebben ze gekwalificeerd in
Qoedsie Hadith = Heilige overlevering, waarin de Profeet (saws) zegt dat
Allah (swt) heeft gezegd, Djaiyid = hoogste graad van betrouwbaarheid. Sahih
= hoge graad van betrouwbaarheid, Hasan Sahih = graad van betrouwbaarheid,
Hasan = betrouwbaar, Mutewatie = algemeen aanvaarde reeks van overleveraars
doorgegeven, Mashhour = bekend en in praktijk gebracht door moslims, Maqtu =
de keten (Isnâd) is doorbroken, Da'eef = zwakke overleveringen, Da'eef
zjidan = zeer zwakke overleveringen, Mawdu = niet authentieke
overleveringen, Charieb = totaal onbekende overleveringen.
Alle Hadith boeken moesten door Ulema’s gekwalificeerd en bevestigt zijn en
alleen bij deze eerste vijf worden ze geaccepteerd als soennah, dus Qoedsie,
Djaiyid, Sahih, Hasan-Sahih & Hasan.
Wat dus inhoud dat als een ahadith Da’eef (zwak) is deze niet hoeft te
worden opgevolgd. En al helemaal niet als de geleerden hierover niet tot een
éénduidend oordeel overeen gekomen zijn.
En nu naar het onderwerp waar we mee begonnen
De Ahadith over de khitân (besnijdenis) van meisjes/ vrouwen.
In een hadith die handelt over de besnijdenis (khitân) van meisjes/vrouwen,
wordt door de Profeet (saws) gezegd: "Khitân is Soennah voor mannen en
makroemah (eergevend) voor vrouwen" (Ahmad ibn Hanbal, Moesnad 5/75 &
Maliki).
En hoewel deze hadith zwak (da’eef) is in zijn isnâd (overleveringsketen)
heeft echter Aboe-Hanifah (grondlegger van de Hanafietische wetschool)
hiernaar gehandeld. Hij heeft de hadith letterlijk opgevat en concludeerde
dat de khitân voor mannen (en vrouwen) aanbevolen (mandoeb/soennah) was.
Ibnu'l Hadjar, vermeldt dat er zoveel overleveringsketens van deze hadith
zijn, dat het een acceptabele hadith is geworden. (Mashhour = bekend en in
praktijk gebracht) (Fathu'l Bârie 12, 461)
Volgens As-Shafi`i’s (grondlegger van de Shafi’ietische wetschool) oordeel
is de besnijdenis voor zowel de vrouwen als de mannen verplicht (wâdjib).
Over de besnijdenis van meisjes lopen dus de meningen van de geleerden
(`Oelamâ) nogal uiteen. Sommigen hebben dit beoordeeld vanwege de
(morfologische en) fysiologische geaardheid van vrouwen uit het oosten bij
wie de huid, praeputium (de voorhuid), om de clitoris bij de geboorte te
ruim zou zitten, waardoor besnijdenis onontkoombaar zou zijn. (Ibnu'l
Hadjar, Fathu'l Bârie 12, 460)
Uit diverse ahadith kunnen we opmaken dat tijdens het leven van de Profeet
(saws) vrouwen in Medinah woonden, die meisjes/vrouwen besnijdenis als
beroep hebben uitgeoefend (Aboe-Dâwoed, Adab 170/14, 368, 5271).
Verder maken we uit de ahadith op dat de Profeet (saws) zich hierover
bekommerde. Hij gaf aan deze vrouwen aanwijzingen hoe zij de besnijdenis op
medisch verantwoordelijke manier moesten uitvoeren.
De hadith in de Soennan van Aboe-Dâwoed is als volgt: "In Medinah besneed
een vrouw de meisjes. De Profeet (saws) zei tegen haar: "Snijd niet te
diep!. Dan (als je het niet te diep snijdt) zal dit de vrouw het fijnste
gevoel geven en de man de meeste lust (bij geslacht gemeenschap) " Hieruit
kan men dus concluderen dat het in geheel weghalen van de clitoris,
majora/minora, labina & praeputium niet toegestaan is en een verminking voor
de vrouw zou betekenen.
In de Islam is seks binnen het huwelijk iets is dat voor beiden iets is waar
van genoten mag worden, daarvoor zijn zat bewijzen, en blijkt ook uit deze
hadith. Dus dat sluit al uit dat bij de vrouw alles weggesneden zou mogen
worden!!! Want dan is er geen sprake meer van genieten.
De hadith die van `Ali is overgeleverd, laat de Profeet (saws) iemand een
vrouw die de besnijdenis uitvoert naar zich toekomen en zegt hetzelfde tegen
haar: "Als je besnijdt, doe dat oppervlakkig en niet diep..." dus wederom
een restrictie.
Dat dus de besnijdenis werd gedaan ten tijde van de Profeet (saws) is uit
het bovenstaande nu wel duidelijk. In de overige ahadith wordt met
gelijkluidende bewoordingen min of meer hetzelfde overgeleverd. "Als je
besnijdt, doe dat oppervlakkig en niet diep..."
Munâwie, merkt bij de uitleg van deze ahadith op, dat als te diep wordt
besneden, de seksuele lust van de vrouw teniet wordt gedaan, waardoor de
geslachtgemeenschap met de echtgenoot een marteling wordt, i.p.v. lust.
Aziemâbâdie, die een uitleg op Aboe-Dâwoeds Soennan heeft geschreven, gaat
zelfs uitvoerig in op de neven effecten hiervan……..
Uit wetenschappelijk oogpunt gezien, kan de clitoris, zowel naar embryonale
herkomst (beiden zijn mesoderm) als naar histologische structuur, beschouwd
worden als een homoloog orgaan van de penis. Het bestaat, net als de penis,
uit twee zwellichamen, die bekleed is met een voorhuid. Dit is een
elastische huidplooitje dat teruggetrokken kan worden. Bij de besnijdenis
van jongens wordt het uiteinde van deze voorhuid verwijderd. Bij de meisjes
gebeurde dat ook (doormiddel van een kleine incisie v.h.
praeputium-clitoriskapje) vandaar dat de Profeet (saws) zei: "Als je
besnijdt, doe dat oppervlakkig en niet diep..."
Wat wordt er nu bedoeld in de ahadith, hoe zag dat er dan uit…
Er staat in de ahadith "Als je besnijdt, doe dat oppervlakkig en niet
diep..." Het gaat in de ahadith om een zeer kleine incisie: een klein
sneetje of speldenprikje in het praeputium (Het voorhuidje, clitoriskapje)
Een kleine ingreep waarbij het dus meer gaat om de symbolische betekenis en
niet om lichamelijke verandering, doormiddel van verminking.
En er staat duidelijk Als je besnijdt, wat dus betekent dat het niet hoeft.
En de volgende regel ”zal dit de vrouw het fijnste gevoel geven en de man de
meeste lust” is duidelijk.
Een tweetal fatwa's over de vrouwenbesnijdenis:
Vraag: ”Is vrouwenbesnijdenis soennah of een slechte praktijk? Ik las in een
tijdschrift dat vrouwenbesnijdenis in welke vorm dan ook een slechte
praktijk is die van medisch standpunt/opzicht gezien schadelijk is, en dat
het tot steriliteit kan leiden. Is dit correct?
Antwoord: ”Alle Lof zij Allah. Het besnijden van vrouwen is geen slechte
praktijk of schadelijk, als het binnen matiging wordt gedaan. Wanneer er
extreme vormen van vrouwenbesnijdenis worden uitgevoerd, kan het wel
schadelijk gevolgen hebben. (Fatâwa Al-Lajnah Al-Dâ’imah, 5/120 -
(www.islam-qa.com)
Vraag: ”Ik wil graag meer weten over vrouwenbesnijdenis in de Islam. Ik heb
een hadith gelezen waarin de Profeet een vrouw vertelde hoe ze het moest
uitvoeren. Ik zou willen weten of het facultatief of verplicht is, en - als
het verplicht is - of er een bepaalde manier is om het te doen. (welk deel
zou moeten worden gesneden?)”
Antwoord: ”Lof zij Allah. Ibn Qudamah (moge Allah genade met hem hebben)
zei, in zijn boek Al-Mughni, "Besnijdenis is soennah voor mannen, en het is
een eer voor vrouwen, maar het is geen verplichting voor hen." Dit is de
mening van vele geleerden. (Imam) Ahmad zei: Voor mannen wordt het strikt
vereist, maar voor vrouwen wordt het minder strikt vereist." (Al-Mughni
1/70).
Besnijdenis voor de vrouw bestaat uit de verwijdering van een klein deel van
het praeputium = het voorhuidje ook wel clitoriskapje genaamd, die boven de
opening van de urethra gelegen is. Soennah is niet alles te verwijderen,
maar slechts een klein deel. (Al-Mawsu‘ah al-Fiqhiyyah 19/28).
In dit geval is het verstandig altijd de belangen van de vrouw te volgen:
als het praeputium/clitoriskapje groot is, dan zou een klein deel ervan
verwijderd kunnen worden, in alle andere gevallen zou het met rust moeten
worden gelaten. De grootte van de clitoris en het praeputium/clitoriskapje
zal van vrouw tot vrouw variëren, en er kunnen verschillen zijn tussen hen
die uit warme klimaten komen en hen die van koude klimaten komen.
De hadith over het onderwerp vrouwenbesnijdenis die aan de Profeet (saws)
toegeschreven is, en waarin hij zei: "Khitân is Soennah voor mannen en
makroemah (eergevend) voor vrouwen" van Ahmad ibn Hanbal (Moesnad 5/75) is
onder de geleerden nogal wat discussie over, en dan met name in verband met
de authenticiteit van deze hadith. (Zie: Silsilah al-Ahadith al-Da‘ifah by
al-Albani, no. 1935)
Hoe de besnijdenis moest worden uitgevoerd wordt vermeld in hadith die door
Umm 'Atiyah wordt verhaald, waarin vermeld staat dat een vrouw
besnijdenissen uitvoerde in Medinah. De profeet (saws) vertelde haar:
”Snijdt niet te diep (als je het niet te diep snijdt) zal dit de vrouw het
fijnste gevoel geven en de man de meeste lust (bij geslacht gemeenschap)"
m.a.w. overdrijf niet in het besnijden dat is beter voor de vrouw en
plezieriger voor haar man. (Gerapporteerd door Aboe -Dawoed in Al-Soennan,
Kitab Al-Adab, hij zei dat deze hadith da’eef, zwak is).
De hierboven aangehaalde verklaringen van de geleerden zouden voldoende
verklaring moeten geven. Dit is het advies van een groep Moslimgeleerden.
Van alles wat hierboven wordt vermeld, is duidelijk dat geen van de scholen
heeft gezegd dat besnijdenis verboden is. En ze zijn ook duidelijk in de
wijze waarop, als het gedaan wordt.
Dus als de besnijdenis van de meisjes goed verricht zou worden zou er niets
aan de hand zijn. Het is niet de bedoeling de Islam naar onze eigen hand te
zetten door onjuiste praktijken zoals die van sommige moslim volkeren die
blijkbaar geen goede kennis hebben, en waar deze besnijdenis gedaan wordt op
gruwelijke wijze en vrouwen daarmee voor het leven verminken. Maar ook van
de anti-Islam propaganda van de niet-moslims, die willens en wetens alleen
maar datgene aan informatie wenst door te geven zoals het hen uitkomt. Maar
gewoon een eerlijke benadering van feiten...ho maar. Nee liever schrijven
over de wanpraktijken en dan kunnen zeggen... kijk dat is Islam... Echt
triest.
Voorbeeldje: Hier een klein stukje over wat men in de media schrijft bijv.:
”De reden voor deze geslachtsverminking is meestal godsdienst, vooral bij
Moslims. Degenen die tegen vrouwenbesnijdenis zijn, ontkennen dat er ook
maar één geldige reden is dat godsdienst ook maar iets te maken heeft met
deze verminking. Sommige Islamitische leiders denken daar anders over;
hoewel er in de Koran niets staat over vrouwenbesnijdenis, schijnt de
profeet Mohammed er wel iets over gezegd te hebben. Hij zou bijvoorbeeld
gezegd hebben: ”Verklein, maar maak het niet kapot.”
Nergens in de ahadith staat ”VERKLEIN”!! Wat een interpretatie geven ze dus
wel niet zeg…
Overigens over de hedendaagse modegril als piercings dwars door de clitoris
of de penis heen jetsen hoor je niemand…dat is allemaal heel normaal
geworden.
Besnijdenis van meisjes is dus wel degelijk iets dat door de Profeet (saws)
is besproken in zijn tijd. Er zijn zoveel zaken in de Islam die vóór de
komst van de Profeet (saws) in praktijk waren en die door de Profeet (saws)
overgenomen zijn, maar dan wel met strenge restricties/correcties. Immers
heel veel zaken waren door andere Profeten al aan hun volk verkondigd, die
door onze Profeet (saws) zijn overgenomen. Maar hoeft niet te betekenen dat
deze zaken niet van de Islam zijn, of om ze te ontkennen…
Ik hoop hiermee enige onwetendheid te hebben verwijderd, ik heb getracht het
zo goed mogelijk uit te leggen. En de feiten weer te geven zoals ze zijn,
niets meer en niets minder. Want ik kan niet iets gaan ontkennen…wat er wel
is. En waar ook discussie over is. Tevens is het jammer dat men dit stuk op
diverse sites weigert. Men wil het niet horen en zien, men zwijgt liever...
Allahoe Alim! (Allah weet het beste)
(Bron: via mail, ik ga niet samenvatten, want ik heb geen zin om het te lezen.)