Dat zou je denken. De multiplier is echter niet de gene die de snelheid bepaalt. De CPU draait dan wel op 3058 Mhz, de onderlinge communicatie tussen de processor en de rest van de computer is echter maar 533 Mhz. Harder dan dat zal het dus nooit gaan. Bij HTT 800 heb je ineens 800Mhz bandbreedte tot je beschikking, en is de potentiele/maximum snelheid dus veel hoger.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:27 schreef Marvin het volgende:
Maar die hogere multiplier van de 533 is dus niet beter? Dan zou het toch juist sneller moeten gaan?
Je hebt wel iets met auto's he.. net ook al met je eend en de porschequote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:30 schreef HTT-Thalan het volgende:
[..]
Dat zou je denken. De multiplier is echter niet de gene die de snelheid bepaalt. De CPU draait dan wel op 3058 Mhz, de onderlinge communicatie tussen de processor en de rest van de computer is echter maar 533 Mhz. Harder dan dat zal het dus nooit gaan. Bij HTT 800 heb je ineens 800Mhz bandbreedte tot je beschikking, en is de potentiele/maximum snelheid dus veel hoger.
De Multiplier is puur de snelheid waarmee het naar de cpu verstuurd word. Vergelijk het een beetje met een 2 liter met een turbo en een 2,2 liter motor. De 2,2 is iets krachtiger, zou je denken, maar de 2liter met zijn turbo en grotere benzineleidingen presteert beter en heeft meer vermogen.
Dat klopt, deze heeft idd Htt. Maar nu je deze aanbieding aanhaalt moet ik nog iets uitleggen.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:33 schreef Marvin het volgende:
Dit wordt dan denk ik de processor: http://www.pczaak.nl/cata(...)_60&products_id=1376
Zit daar wel HyperTreading op?
Er zijn zoveel vergelijkingen te maken, maar de auto spreekt bij erg veel mensen goed tot de verbeeldingquote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:35 schreef Marvin het volgende:
[..]
Je hebt wel iets met auto's he.. net ook al met je eend en de porsche
Ik wil het verhaal niet al te technisch voor je maken, maar doordat de Prescott een langere pipeline heeft in de cpu, moeten de opdrachten een langere weg afleggen. In de praktijk is de prescott niet sneller (eerder langzamer op sommige punten) dan een gewone northwood.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 13:03 schreef Marvin het volgende:
Ik zie nergens een 2,8 staan die veel goedkoper is hoor.. Die ik net aangaf is een Prescott en heeft dus dubbel zoveel cache. (1MB)
Dat klopt, dat zei ik ook. Het heeft echter wel tot gevolg dat hij momenteel niet sneller is dat een Northwood.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 13:12 schreef Marvin het volgende:
Dat de Prescott een langere pipeline heeft is toch juist goed, omdat je hierdoor later hogere kloksnelheden kunt bereiken?
Review van tweakers: http://www.tweakers.net/reviews/449
Het betekent, dat de limiet qua snelheid voor de huidige pentium 4 wel bereikt is. Door die processor op een andere manier te construeren, kunnen ze hem verder pushen. Dat betekent dus dat de prescott's verkocht zullen worden bij snelheden van dik over de 4ghz, terwijl de snelste Northwood momenteel 3,4 ghz heeft.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 13:17 schreef Marvin het volgende:
Met dat "later" wordt er dan bedoeld dat je je huidige, nieuwe cpu kan overklokken of bedoelen ze dat het pas zin heeft bij latere versies van de PIV Prescott?
Er zijn de laatste tijd een beetje (te) veel borden uitgekomen, ook bij Asus zelf. Dit maakt het allemaal wat verwarrend. En moederbord heeft tegenwoordig bijna altijd wel een geluids- en netwerkkaart aan boord. Ik werk zelf met een Asus P4C800 Deluxe, maar die is er ook met een P uitvoering, de P800 Deluxe dus. Ik vind het een perfect bord, maar dat betekent niet dat er geen andere borden zijn die minstens net zo goed zijn.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:00 schreef Marvin het volgende:
Nouja ik hak de eerste knoop maar door en ga voor de Northwood aangezien die ook wat minder snel warm wordt en ik dus misschien genoeg heb aan mn Boxed cooler. Scheelt ook weer centen!
Een Intel Pentium IV 2,8 Ghz. Northwood besteld a 169 euro.
Nu de rest.. een moederbord maar om te beginnen.. Ik hoor veel over Asus, dus dat zal wel een goede zijn. Nu moet mijn PIV er natuurlijk wel oppassen. Dus ik moet een socket 478 hebben, geloof ik? En natuurlijk een onboard geluidskaart.. Bestaan er ook onboard geluidskaarten die ik later op mn Dolby Surround set kan aansluiten eventueel?
En wat zijn GLAN, RAID en SATA?
Dat heb ik eerder in het topic uitgelegd. Je cpu draait inderdaad op 800 Mhz, en om die snelheid te kunnen rijmen met je geheugen is het altijd verstandiger 2 modules te plaatsen, dus 2x256 ipv 1x512, en 2x512 ipv 1x1024. Anders loop je vertraging op.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:27 schreef Marvin het volgende:
Misschien een domme vraag maar ik zie 400 Mhz. DDR staan en mijn PIV is 800 Mhz...? Of heeft dat alleen met het geheugen te maken? Aangezien DDR geheugen is, zal dat wel..
Die krijg je aan het eindequote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:33 schreef HTT-Thalan het volgende:
Ik vind dit een potentieel Schouderklopjes-topic [afbeelding]
Niet zo heel erg. Je hebt modules met 2x133(266) 2x166(333) en 2x200(400) Mhz. In principe moet jij met 2x400Mhz werken, om aan die 800mhz van je cpu te voldoen. Ik gebruik zelf altijd a-merken. Meestal kun je die herkennen omdat er op de modules een sticker zich met de exacte "timings" zoals ze dat noemen, exact technische informatie over de verschillende snelheden van de chips. wil je zeker weten dat je a-merk koopt, ga dan voor kingston of corsair. Ik heb zelf de value line van Corsair genomen. Daar zit 10 jaar garantie op. Die modules zijn perfect geschikt voor dit bord.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:38 schreef Marvin het volgende:
Oke, moederbord en pentium hebben we nu.. nu het geheugen, zoals je al aangaf is het verstandig om 2 modules te nemen. Ik ga dan voor 2x512 Dual Channel. Je chipset heeft ook nog iets te maken met wat voor soort geheugen je moet gaan werken?
Het is inderdaad zo dat je 2 dezelfde reepjes moet gebruiken. Anders heb je kans op problemen. Als je echter 2 modules van hetzelfde type koopt, is de kans dat je 2 verschillende types krijgt inmens klein. Fabrikanten spelen op die angst in door speciale paartjes te verkopen, waar ze dan weer meer geld voor vragen omdat ze getest zijn. Heb ik niet gedaan, koop gewoon 2 exact dezelfde modules dan is er niets aan de hand, je hebt sowieso garantie.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:47 schreef Marvin het volgende:
Deze dus: http://www.pczaak.nl/cata(...)132&products_id=1071
Ik las ook ergens dat het beter is een matched pair te halen, omdat je anders de kans hebt dat ze niet samenwerken?
Dat is het aantal kloktikken van de cpu dat er nodig is om iets van de modules te lezen/schrijven. Hoe minder tikken, hoe beter. 3 is dus het traagst, en 2 het snelst. 2,5 is een mooie middenmoot en is betaalbaar, voor 2 betaal je weer meer, terwijl je het eigenlijk niet echt merkt, tenzij je erop gaat letten, dmv benchmarks bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:50 schreef Marvin het volgende:
En wat houdt dat CL 2.0/2.5/3.0 precies in ?
Dual Channel heeft niets te maken met de reepjes zelf, maar de manier waarop je ze gebruikt. Als je 2 modules plaatst, heb je dus 2 kanalen in gebruik, vandaar de term dual channel.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:56 schreef Marvin het volgende:
En waar kan ik nou zien of het Dual Channel is? Ik zie alleen Value Ram van Kingston en de Value Line van Corsair.. Of zijn die latjes standaard Dual Channel?
Als je voor een echte A-Merk gaat, heb je meestal de beste chips en geheugens erop zitten, maar die zijn iets duurder. Ik denk aan Asus, maar ook aan Bv Hercules, MSI en Aopen.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 15:28 schreef Marvin het volgende:
Ik zat zelf ook al in de buurt van de Ati Radeon 9600 XT te denken.. Ik heb er nu nog steeds een Geforce2 32 MB met tv-out inzitten.. Eigenlijk doet die het ook nog behoorlijk, op de allerlaatste spellen na.. Tot een jaar geleden deed hij nog goed mee.
Ik sluit hem weer aan op de tv en ik wil nu ook wel eens proberen om die tv-in aan de praat te krijgen, dus ze moeten er beiden opzitten. Ik ga eens kijken wat die 9600 XT kan, en misschien nog wel belangrijker, kost.
quote:Op dinsdag 15 juni 2004 15:41 schreef Marvin het volgende:
Geheugen is inmiddels besteld. Corsair 2x512 DDR geheugen voor 216 euro. CL 2.5.
Tja wat mooi is is persoonlijk, daar kan ik je niet in adviseren, maar zorg dat je op 2 dingen goed let:quote:Op dinsdag 15 juni 2004 15:50 schreef Marvin het volgende:
Ik heb nu een Midi Tower en ik ben op zoek naar een mooie kast (misschien een High/Big Tower?). Je hebt ook van die voorgebouwde mod-cases. Die vind ik er altijd wel heel vet uitzien, met blacklight enzo..
1) Je hoeft hier te reagerenquote:Op dinsdag 15 juni 2004 16:03 schreef Da_DvD het volgende:
Fijne slowchat hier..
Grappig om te zien hoe 2 mensen, de één redelijk veelwetend wbt hardware, de ander niet echt, het toch zo eens over kunnen zijn dat Intel veel beter is dan AMD enz..
HALLO HTT (Hyperthreading?) Thalan, welcome to the real world, AMD is gewoon 100% stapiel hoor. Moet je er natuurlijk geen klote moederbordje voor halen, geen wonder dat het ding vaker vastloopt. En ja die eerste Athlon XP's worden warm... maar dat wordt de nieuwste P4 Prescott ook! (En nog warmer).
Waarom bij "AMD" alleen wordt gedacht aan Athlon XP icm goedkope moederbordjes weet ik ook niet. Tegenwoordig loopt AMD met zijn Athlon 64 op vrijwel alle fronten voor op Intel, hij is koeler, sneller, 100% stabiel en heeft 64 bits. Hoe je dan nog een P4 of een Athlon XP kan kiezen, weet ik ook niet meer hoor.
Waarom zou je een Pro nemen in dat geval? Een XT is sneller.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 16:06 schreef Marvin het volgende:
Ati Radeon 9600 Pro 256 MB ben ik naar op zoek, is nog best lastig te vinden van een A-merk. De meeste A-merken maken alleen de Pro/XT 128 en de XT 256, wat ik tot nu toe tegen kom dan.
Wat voor systeem heb jij eigenlijk?
Omdat er eigenlijk geen XT wordt uitgegeven op 256 of je moet heel diep in de buidel tasten (350 euro). En ik wil eigenlijk toch wel meteen een 256 dan.. En die is bij de Pro versie wel te betalen (130-150 euro)quote:Op dinsdag 15 juni 2004 16:09 schreef HTT-Thalan het volgende:
[..]
Waarom zou je een Pro nemen in dat geval? Een XT is sneller.
Mijn systeem: http://www.tweakers.net/gallery/115031/sys
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |