abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18239636
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:20 schreef Hells_Angel het volgende:
Ik ben nog 20 maar toch dacht ik bij een reclame waar ze lieten zien dat je je kinderen vroeg al goed talen kan laten leren dat ik dat wel zou willen doen bij mjin kinderen.

Lijkt me een heel leuk en handig voordeel!
Muzzy? Voor Engels en Frans dacht ik
pi_18239653
..........> ouders.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 7 april 2004 @ 09:04:53 #28
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_18239702
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:35 schreef Ixnay het volgende:
cosinus-regel
a2=b2+c2-2bc*cos alpha

  woensdag 7 april 2004 @ 10:46:47 #29
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_18241208
Ik heb geen idee wanneer ik mijn kinderen iets ga leren. Ik wacht maar even af waar hun belangstelling naartoe gaat en daar spring ik dan wel op in.

Wel wil ik jullie de volgende boeken aanraden die voor kinderen (en volwassenen) heel leerzaam en leuk zijn in dit opzicht

Magnus Enzensberger
De telduivel (een hoofdkussenboek voor iedereen die bang voor wiskunde is)

Russel Stannard
Met Sterre op reis door ruimte en tijd (een spannend boek voor iedereen van 9 tot 99 die alles wil weten over e=mc2, de kwantumtheorie, quarks en elektronen!)
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 7 april 2004 @ 10:48:25 #30
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_18241233
Als dat kind nu om het bewijs van de stelling van Pythagoras vraagt?
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 7 april 2004 @ 10:50:19 #31
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_18241264
Voor een klein kind is een driehoek volgens mij niet bijster interessant, en behoorlijk abstract.

Ik leg mijn zoontje dingen uit op het moment dat hij ernaar vraagt. Zo ontdekte hij vanmorgen in de badkamer ineens zijn schaduw op de grond Dus heb ik hem uitgelegd dat de lamp die maakt, en dat de zon dat ook doet, en dat zijn schaduw beweegt als hij beweegt. Dat heeft ie uitgeprobeerd en toen was hij tevreden.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  † In Memoriam † woensdag 7 april 2004 @ 10:54:38 #32
43556 miss_dynastie
pi_18241355
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:12 schreef FuifDuif het volgende:
De stelling van Pythagoras voor de liefhebbers:

A^2 + B^2 = C^2
Ik heb nog niet het hele topic gelezen, maar ik kan je wel vertellen dat als je het een kind op deze manier leert, je het hem wel fout leert. Het ligt er namelijk maar net aan welke zijde je a,b of c noemt. De juiste stelling is:

de ene rechthoekzijde in het kwadraat + de andere rechthoekzijde in het kwadraat=de schuine zijde in het kwadraat. De door jou beschreven stelling heeft meerdere mensen in mijn klas een onvoldoende opgeleverd, dus ik zeg het maar even.
  † In Memoriam † woensdag 7 april 2004 @ 10:59:18 #33
43556 miss_dynastie
pi_18241437
Wat ik mijn kinderen graag bij wil brengen, is liefde, respect voor mensen en dieren, en dat soort sentimenteel geneuzel. Ik zie er geen belang in het kind in de wieg al te leren rekenen Ik wil ze wel graag mijn tweede taal, het Joegoslavisch, leren, maar meer dat ze een paar woorden kunnen zeggen en er zich kunnen redden. Voor de rest heb ik echt geen zin om in het pedagogisch vaarwater van de school te gaan zitten.
pi_18241695
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:41 schreef kajah het volgende:
ik heb gelezen dat wanneer je kinderen bijv. tweetalig opvoed, zij minder goed de talen uit elkaar kunnen houden... om een taal grammaticaal en een vloeiend te beheersen kan je beter eerst een taal volledig beheersen en daarna pas een nieuwe taal aanleren.
onzin, heel jonge kinderen kunnen juist al wonderbaarlijk goed de twee talen waarmee ze te maken hebben uit elkaar houden.
  † In Memoriam † woensdag 7 april 2004 @ 11:22:04 #35
43556 miss_dynastie
pi_18241836
quote:
Op woensdag 7 april 2004 11:14 schreef bixister het volgende:

[..]

onzin, heel jonge kinderen kunnen juist al wonderbaarlijk goed de twee talen waarmee ze te maken hebben uit elkaar houden.
Precies!! De enige fout die veel ouders maken, is dat beide talen niet in goed evenwicht worden gebracht. Zo sprak mijn moeder met mij alleen Joegoslavisch en mijn vader was veel van huis, en dat had tot gevolg dat ik het Joegoslavisch beter beheerste dan het Nederlands toen ik naar school ging. Binnen een paar weken was dat verschil zo goed als weg, kinderen pikken dingen heel gauw op!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 7 april 2004 @ 11:35:43 #36
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_18242129
Ik heb begrepen dat je heel consequent als ouder alleen je moedertaal met je kind moet spreken als je het meertalig wilt opvoeden. Dus papa alleen Engels en mama alleen Nederlands (als voorbeeld). Zo voorkom je dat je een kind verkeerde zinsbouw en dergelijke meegeeft, omdat pa en ma elkaars taal meestal niet perfect beheersen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 7 april 2004 @ 11:59:15 #37
3542 Gia
User under construction
pi_18242697
Onze kinderen zaten met 2 jaar al achter de computer.
Toen ze op de kleuterschool zaten, kon ik, als computermoeder, erg goed merken welke kinderen thuis wel en welke niet al met een computer in aanraking waren geweest. Leer een kind van maar eens een muis bedienen als hij dat nog nooit heeft gedaan.

Op scholen wordt tegenwoordig heel veel gewerkt met computers, dus een kind heel vroeg leren computeren, lijkt mij belangrijk.
pi_18242920
quote:
Op woensdag 7 april 2004 11:35 schreef Rewimo het volgende:
Ik heb begrepen dat je heel consequent als ouder alleen je moedertaal met je kind moet spreken als je het meertalig wilt opvoeden. Dus papa alleen Engels en mama alleen Nederlands (als voorbeeld). Zo voorkom je dat je een kind verkeerde zinsbouw en dergelijke meegeeft, omdat pa en ma elkaars taal meestal niet perfect beheersen.
precies. voorwaarde om dit vol te kunnen houden is wel dat vader & moeder elkaars taal goed verstaan.
  woensdag 7 april 2004 @ 13:16:58 #39
11682 Moonah
Jolie femme
pi_18244405
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:41 schreef kajah het volgende:
om een taal grammaticaal en een vloeiend te beheersen kan je beter eerst een taal volledig beheersen en daarna pas een nieuwe taal aanleren.
quote:
Op woensdag 7 april 2004 11:22 schreef miss_dynastie het volgende:
Zo sprak mijn moeder met mij alleen Joegoslavisch en mijn vader was veel van huis, en dat had tot gevolg dat ik het Joegoslavisch beter beheerste dan het Nederlands toen ik naar school ging. Binnen een paar weken was dat verschil zo goed als weg, kinderen pikken dingen heel gauw op!
Het Joegoslavisch is dus kennelijk je basis geweest, van waaruit je het Nederlands heel vlot ook goed hebt leren spreken. De theorie waaraan Kajah refereert, is algemeen geaccepteerd en wetenschappelijk bewezen. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.


OT:
Geweldig plan! Ik denk dat je kinderen het ook superinteressant zullen vinden.
Werkelijk onbegrijpelijk dat de meeste ouders hun kinderen alleen maar met duplo laten spelen...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_18244474
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:12 schreef FuifDuif het volgende:
Ik heb meerdere malen in mijn leven beweerd dat één van de eerste kennis die ik mijn toekomstige kinderen (ik wil minstens vier kinderen) bij zal brengen de stelling van Pythagoras is. Ik vermoed dat deze stelling, aangeleerd in een vroege levensfase, bij kan dragen aan een beter ontwikkeld rekenkundig vermogen. Daarnaast is de stelling heel eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen en door mij, als vader, gemakkelijk uit te leggen.

Hebben jullie dergelijke plannen om jullie toekomstige kroost voor de schooljaren alvast iets bijzonders aan te leren? Of misschien hebben sommigen onder jullie al kinderen (of een kind), die je iets dergelijks aangeleerd hebt.

De stelling van Pythagoras voor de liefhebbers:

A^2 + B^2 = C^2
Ik ben net zelf de "Pythagoras" fase voorbij (je krijgt de stelling volgens mij in de brugklas of in 2 havo in mijn geval) maar eerlijk gezegd zie ik het nut er niet van in

Die stelling gebruik je alleen op dat moment, en ik kan me niet herinneren dat mijn rekenkundige kennis er door vergroot werd. Daarnaast heeft "de jeugd" nu allemaal van die Ti 83 grafische rekenmachines waarmee je dat soort dingen (en moeilijkere berekeningen) makkelijk via dat apparaat kan uitvoeren, dus ik ben helaas bang dat je idee niet zo geweldig is .
" tonight we proved once more that the true strength of our nation comes not from our the might of our arms or the scale of our wealth, but from the enduring power of our ideals: democracy, liberty, opportunity, and unyielding hope."
  woensdag 7 april 2004 @ 13:27:58 #41
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_18244702
quote:
Op woensdag 7 april 2004 13:19 schreef febster het volgende:

[..]

Ik ben net zelf de "Pythagoras" fase voorbij (je krijgt de stelling volgens mij in de brugklas of in 2 havo in mijn geval) maar eerlijk gezegd zie ik het nut er niet van in

Die stelling gebruik je alleen op dat moment, en ik kan me niet herinneren dat mijn rekenkundige kennis er door vergroot werd. Daarnaast heeft "de jeugd" nu allemaal van die Ti 83 grafische rekenmachines waarmee je dat soort dingen (en moeilijkere berekeningen) makkelijk via dat apparaat kan uitvoeren, dus ik ben helaas bang dat je idee niet zo geweldig is .
Natuurkunde: vectoren rekenen, ontbinden in vectoren
Wiskunde: Meetkunde, extreem belangrijk, is een stuk handiger dan sinus, cosinus en tanges.

Pythagoras is bij meetkunde by far de meest handige en snelle formule die er is. Onmisbaar bij inhoud berekenen of oppervlakte berekenen.
  woensdag 7 april 2004 @ 13:29:29 #42
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_18244750
En met een grafisch rekenmachine kun je alleen formules invoeren, niet oppervlaktes of afstanden berekenen. Je hebt niks aan een grafisch rekenmachine als je driehoek krijgt en je moet de omtrek berekenen.
pi_18246046
Ik zal ze zo snel mogelijk proberen in te wijden in de arithmetische algebraische meetkunde. Uiteraard moeten we wat motiverende wiskunde hieraan vooraf laten gaan. Dus we beginnen met elementaire getaltheorie, daarna wat meetkunde en topologie. Ook de klassieke meetkunde mag niet ontbreken, want dat is nog zo eenvoudig dat kinderen het waarschijnlijk wel erg stimulerend zullen vinden. Vervolgens een goede basis aan algebra. En dan nog wat algebraische getaltheorie. Uiteraard moeten ze niet alleen deze theoretische kennis bezitten, maar ook voldoende vaardigheden in het oplossen van wiskundige puzzels bijgebracht krijgen.

Helaas is het zo dat als ze 4 zijn en naar school moeten, al dit goede er direct weer uit wordt gemept door het demotiverende onderwijssysteem dat we hier in Nederland kennen.
  woensdag 7 april 2004 @ 14:46:13 #44
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_18246654
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:48 schreef FuifDuif het volgende:
Dat ik mijn kinderen de stelling van Pythagoras vroeg aan wil leren, sluit niet uit, dat ik ze confronteer met meer 'zware' kost. Maar ik wil graag beginnen met Pythagoras. En natuurlijk krijgen ze daarnaast voldoende ruimte om kind te zijn.
Ze moeten natuurlijk eerst vaardig genoeg zijn vermenigvuldigen (en optellen) voordat ze aan Pythagoras kunnen beginnen.
pi_18246736
quote:
Op woensdag 7 april 2004 14:23 schreef thabit het volgende:
Helaas is het zo dat als ze 4 zijn en naar school moeten, al dit goede er direct weer uit wordt gemept door het demotiverende onderwijssysteem dat we hier in Nederland kennen.
Ja, het is triest gesteld met het Nederlandse onderwijs. We maken van de leerlingen economische werkeenheden en gaan voorbij aan de romantiek die onderwijs kan brengen. Het geestelijk genot en de voldoening. School zou heel leuk kunnen zijn, maar het wordt saai gemaakt.
pi_18246838
quote:
Op woensdag 7 april 2004 14:46 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Ze moeten natuurlijk eerst vaardig genoeg zijn vermenigvuldigen (en optellen) voordat ze aan Pythagoras kunnen beginnen.
Je hoeft niet te kunnen vermenigvuldigen. Pythagoras zelf zag de kwadraten in zijn stelling ook niet als vermenigvuldigingen maar als oppervlaktes van vierkanten.
  woensdag 7 april 2004 @ 14:57:01 #47
2391 Jimmy
Door het bot
pi_18246972
Sommige mensen in dit topic hebben duidelijk totaal geen kennis van ontwikkelingspsychologie.
Rock 'n Roll Motherfucker - Join the Rock 'n Roll Jihad!
www.last.fm/user/JimmyShelter
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
pi_18247159
quote:
Op woensdag 7 april 2004 14:57 schreef Jimmy het volgende:
Sommige mensen in dit topic hebben duidelijk totaal geen kennis van ontwikkelingspsychologie.
Kinderen zijn tot veel meer in staat dan in onze westerse cultuur wordt aangenomen. Het is juist belangrijk dat vaardigheden en patronen op jonge leeftijd worden geleerd, dan worden ze het best opgenomen en het best herkend. Iemand die niet voor z'n twaalfde met een redelijk hoog niveau op wat voor vak gebied dan ook in aanraking is gekomen, zal moeilijk nog de top kunnen bereiken. In het communistische oostblok hadden ze dat goed door. Men begon talenten al op jonge leeftijd te ontdekken en te stimuleren. Het is niet voor niets zo dat de meeste topwiskundigen daarvandaan komen.
  woensdag 7 april 2004 @ 15:19:46 #49
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_18247557
Hoe wil je zo'n kind uitleggen wat een kwadraat wortel etc inhoudt?

Vader: "Nou luister, je moet van allebei de zijden het kwadraat pakken, die 2 tel je bij elkaar op, en daarvan pak je de wortel."

Kind: "Wat is een kwadraat, en wat is een wortel?"

Vader: "Een kwadraat van een getal krijg je als je het getal met zichzelf vermenigvuldigd"

Kind: "Wat is dat, vermenigvuldigen?"

Vader: "Stel maak je 6 groepjes van 8 snoepjes ofzo, dan heb je in totaal 48, dus als je 6 vermenigvuldigd met 8 heb je 48"

Dit kost bij een gemiddeld kind al genoeg tijd, voordat hij dit helemaal onder de knie heeft.
Logisch ook als je het nog nooit geoefend hebt. Ligt niet aan het feit dat hij kind is.
Iemand die bijvoorbeeld nog nooit een computer heeft gezien, kun je ook niet meteen leren programmeren


Kind: "Maar wat is nou een kwadraat?"

Vader: "Dat is dus als je zo'n getal met zichzelf vermenigvuldigt"
Vader: "Dus het kwadraat van 7 is 49, want als je 7 groepjes van 7 hebt krijg je 49."

Als je net kan vermenigvuldigen is dit al weer een stap verder.

Vader: "Dus die 2 kwadraten tel je bij elkaar op en daar pak je de wortel van."

Kind: "En wat is nou een wortel?"

Vader: "Dat is het getal wat je met zichzelf zou moeten vermenigvuldigen om op het getal waar je de wortel van pakt uit te komen."

En leg een klein kind dit maar eens uit voordat hij dat doorheeft....
Ok, maar stel dat het een extreem hoog begaafd kind zou zijn...


Kind: "Maar wat is nou bijvoorbeeld de wortel van 13?"

Vader: "Nou, dan pak je een rekenmachine, dan druk je het getal in waarvan je de wortel wil hebben, dan druk je op shift en dan druk je op x2.

Je zou het kind eigenlijk al hebben leren moeten omgaan met een rekenmachine te werken

Kind: "Ok, ik doe het eens, ik typ 13 in, dan op shift en dan op x2.
Kind: "Er staat nu 3.605551275 wat is dit nou voor een raar groot getal, en wat is dat voor een puntje???"

Vader: "Het getal wat achter de komma staat heeft een 10 keer zo'n kleine waarde als het getal dat voor de komma komt" Dus die 6 is gewoon als je 1 in 10 stukjes deelt en er dan 6 van pakt.
"Het tweede getal is hetzelfde maar dan deel je het niet door 10 stukjes, maar door 100 stukjes."
Etc etc.

Conclusie: Je kunt een klein kind zoiets niet in 1 keer leren, dat moet langzaam stap voor stap gaan.
Daarbij komt het feit dat het een kind is, en veel te snel afgeleid zal zijn, en er al helemaal geen zin meer in heeft. Misschien kan het in groep 7, en dan zullen alleen de slimmere kinderen er wat van begrijpen.
pi_18250435
quote:
Op woensdag 7 april 2004 13:16 schreef Moonah het volgende:
De theorie waaraan Kajah refereert, is algemeen geaccepteerd en wetenschappelijk bewezen.
heb je misschien bronnen hiervoor? ik heb nl. anders geleerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')