dit lijkt mij inderdaad vele malen nuttiger.... leer ze dan ook gelijk wat die ronde witte borden met een rode rand met daarin een getal betekenen....quote:Op woensdag 7 april 2004 00:21 schreef Guus Muisarm het volgende:
Ik leer ze als eerste uit te kijken bij oversteken.
Waarom?quote:Op woensdag 7 april 2004 00:21 schreef Simple_Mind het volgende:
daar hebben ze niets aan totdat ze begrijpen waar het nuttig voor is.. en dat doen ze pas op zn vroegst in groep 4.. nog steeds erg vroeg.. maar zo vroeg als jij het ze aan wilt leren vind ik wel erg extreem, en dat gaat ook niet werken...
slecht idee dus lijkt me
Daar kan ik me ook wel in vinden, ik zou ze niet dwingen maar bijvoorbeeld de talen worden op een leuke manier bijgebracht verder moet ik later nog maar zien hoe en of ik dat ga doen, daar heeft mijn toekomstige partner ook nog behoorlijk wat over te zeggenquote:Op woensdag 7 april 2004 00:24 schreef Sephiroth-Sama het volgende:
Ja, ik heb wel een goed plan voor mijn toekomstige kinderen: De vrijheid geven om te leren wat ze willen. Ik zal ze niets opdringen. Uit je post krijg ik echt het idee dat jouw kinderen al voorgeplanned zijn (zelfs het aantal al ongeveer). Kinderen moet kinderen zijn en niet vroeg al de druk van de maatschappij over zich heen krijgen.
hoe oud zijn ze eigenlijk precies op het moment dat jij ze die stelling wilt gaan leren?quote:Op woensdag 7 april 2004 00:24 schreef Hells_Angel het volgende:
[..]
Waarom?
Je leert het je kind op een goed punt in zijn jonge leven en misschien heeft ie het niet gelijk nodig maar dan zit het alvast in zijn achterhoofd en nadelig kan het toch niet zijn volgens mij....
Tenzij er word bewezen dat het niet goed is voor een kind op de één of andere manier maar dat lijkt me niet toch?!?
ahhhh, 'Muzzy'.... erg irri reclamequote:Op woensdag 7 april 2004 00:20 schreef Hells_Angel het volgende:
Ik ben nog 20 maar toch dacht ik bij een reclame waar ze lieten zien dat je je kinderen vroeg al goed talen kan laten leren dat ik dat wel zou willen doen bij mjin kinderen.
Lijkt me een heel leuk en handig voordeel!
Ja of ik ze die stelling leer weet ik niet, maar bij die talen is er vast wel een leeftijd die aangeraden wordt!quote:Op woensdag 7 april 2004 00:29 schreef Simple_Mind het volgende:
hoe oud zijn ze eigenlijk precies op het moment dat jij ze die stelling wilt gaan leren?
en hoeveel weet je zelf nog van die leeftijd?
en hoeveel dingen die jou in die tijd nutteloos leken heb je onthouden?
Kijk daar heb je bijvoorbeeld alweer een punt waar ik stevig overna zal moeten denken nadat ik iemand erover heb geraadpleegd, maar voordat die tijd er is ben ik aardig wat jaartjes verder dus ik zie het dan welquote:Op woensdag 7 april 2004 00:41 schreef kajah het volgende:
ik heb gelezen dat wanneer je kinderen bijv. tweetalig opvoed, zij minder goed de talen uit elkaar kunnen houden... om een taal grammaticaal en een vloeiend te beheersen kan je beter eerst een taal volledig beheersen en daarna pas een nieuwe taal aanleren.
Ik kreeg op de basisschool al binominaal coefficient vergelijkingen (oid, ik ben het alweer vergeten). Ziek, maar waar. Zou ik er een beter mens van zijn geworden?quote:Op woensdag 7 april 2004 00:28 schreef kajah het volgende:
[...] op de basisschool kende ik pythagoras al en kreeg op m'n 14e de guldensnede met formule en al voorgeschoteld...
a2 = b2 + c2 - 2bc cosa toch?quote:Op woensdag 7 april 2004 00:35 schreef Ixnay het volgende:
Leer je ze dan alleen: a2 + b2 = c2 ?
Of leg je ook uit wat het inhoudt?
Trouwens de stelling van Pythagoras kun je weinig mee, leer ze meteen de cosinus-regel, dan hoeft er niet perse een hoek van 90o in te zitten
Muzzy? Voor Engels en Frans dacht ikquote:Op woensdag 7 april 2004 00:20 schreef Hells_Angel het volgende:
Ik ben nog 20 maar toch dacht ik bij een reclame waar ze lieten zien dat je je kinderen vroeg al goed talen kan laten leren dat ik dat wel zou willen doen bij mjin kinderen.
Lijkt me een heel leuk en handig voordeel!
a2=b2+c2-2bc*cos alphaquote:Op woensdag 7 april 2004 00:35 schreef Ixnay het volgende:
cosinus-regel
Ik heb nog niet het hele topic gelezen, maar ik kan je wel vertellen dat als je het een kind op deze manier leert, je het hem wel fout leert. Het ligt er namelijk maar net aan welke zijde je a,b of c noemt. De juiste stelling is:quote:Op woensdag 7 april 2004 00:12 schreef FuifDuif het volgende:
De stelling van Pythagoras voor de liefhebbers:
A^2 + B^2 = C^2
onzin, heel jonge kinderen kunnen juist al wonderbaarlijk goed de twee talen waarmee ze te maken hebben uit elkaar houden.quote:Op woensdag 7 april 2004 00:41 schreef kajah het volgende:
ik heb gelezen dat wanneer je kinderen bijv. tweetalig opvoed, zij minder goed de talen uit elkaar kunnen houden... om een taal grammaticaal en een vloeiend te beheersen kan je beter eerst een taal volledig beheersen en daarna pas een nieuwe taal aanleren.
Precies!! De enige fout die veel ouders maken, is dat beide talen niet in goed evenwicht worden gebracht. Zo sprak mijn moeder met mij alleen Joegoslavisch en mijn vader was veel van huis, en dat had tot gevolg dat ik het Joegoslavisch beter beheerste dan het Nederlands toen ik naar school ging. Binnen een paar weken was dat verschil zo goed als weg, kinderen pikken dingen heel gauw op!quote:Op woensdag 7 april 2004 11:14 schreef bixister het volgende:
[..]
onzin, heel jonge kinderen kunnen juist al wonderbaarlijk goed de twee talen waarmee ze te maken hebben uit elkaar houden.
precies. voorwaarde om dit vol te kunnen houden is wel dat vader & moeder elkaars taal goed verstaan.quote:Op woensdag 7 april 2004 11:35 schreef Rewimo het volgende:
Ik heb begrepen dat je heel consequent als ouder alleen je moedertaal met je kind moet spreken als je het meertalig wilt opvoeden. Dus papa alleen Engels en mama alleen Nederlands (als voorbeeld). Zo voorkom je dat je een kind verkeerde zinsbouw en dergelijke meegeeft, omdat pa en ma elkaars taal meestal niet perfect beheersen.
quote:Op woensdag 7 april 2004 00:41 schreef kajah het volgende:
om een taal grammaticaal en een vloeiend te beheersen kan je beter eerst een taal volledig beheersen en daarna pas een nieuwe taal aanleren.
Het Joegoslavisch is dus kennelijk je basis geweest, van waaruit je het Nederlands heel vlot ook goed hebt leren spreken. De theorie waaraan Kajah refereert, is algemeen geaccepteerd en wetenschappelijk bewezen. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.quote:Op woensdag 7 april 2004 11:22 schreef miss_dynastie het volgende:
Zo sprak mijn moeder met mij alleen Joegoslavisch en mijn vader was veel van huis, en dat had tot gevolg dat ik het Joegoslavisch beter beheerste dan het Nederlands toen ik naar school ging. Binnen een paar weken was dat verschil zo goed als weg, kinderen pikken dingen heel gauw op!
Ik ben net zelf de "Pythagoras" fase voorbij (je krijgt de stelling volgens mij in de brugklas of in 2 havo in mijn geval) maar eerlijk gezegd zie ik het nut er niet van inquote:Op woensdag 7 april 2004 00:12 schreef FuifDuif het volgende:
Ik heb meerdere malen in mijn leven beweerd dat één van de eerste kennis die ik mijn toekomstige kinderen (ik wil minstens vier kinderen) bij zal brengen de stelling van Pythagoras is. Ik vermoed dat deze stelling, aangeleerd in een vroege levensfase, bij kan dragen aan een beter ontwikkeld rekenkundig vermogen. Daarnaast is de stelling heel eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen en door mij, als vader, gemakkelijk uit te leggen.
Hebben jullie dergelijke plannen om jullie toekomstige kroost voor de schooljaren alvast iets bijzonders aan te leren? Of misschien hebben sommigen onder jullie al kinderen (of een kind), die je iets dergelijks aangeleerd hebt.
De stelling van Pythagoras voor de liefhebbers:
A^2 + B^2 = C^2
Natuurkunde: vectoren rekenen, ontbinden in vectorenquote:Op woensdag 7 april 2004 13:19 schreef febster het volgende:
[..]
Ik ben net zelf de "Pythagoras" fase voorbij (je krijgt de stelling volgens mij in de brugklas of in 2 havo in mijn geval) maar eerlijk gezegd zie ik het nut er niet van in
Die stelling gebruik je alleen op dat moment, en ik kan me niet herinneren dat mijn rekenkundige kennis er door vergroot werd. Daarnaast heeft "de jeugd" nu allemaal van die Ti 83 grafische rekenmachines waarmee je dat soort dingen (en moeilijkere berekeningen) makkelijk via dat apparaat kan uitvoeren, dus ik ben helaas bang dat je idee niet zo geweldig is.
Ze moeten natuurlijk eerst vaardig genoeg zijn vermenigvuldigen (en optellen) voordat ze aan Pythagoras kunnen beginnen.quote:Op woensdag 7 april 2004 00:48 schreef FuifDuif het volgende:
Dat ik mijn kinderen de stelling van Pythagoras vroeg aan wil leren, sluit niet uit, dat ik ze confronteer met meer 'zware' kost. Maar ik wil graag beginnen met Pythagoras. En natuurlijk krijgen ze daarnaast voldoende ruimte om kind te zijn.
Ja, het is triest gesteld met het Nederlandse onderwijs. We maken van de leerlingen economische werkeenheden en gaan voorbij aan de romantiek die onderwijs kan brengen. Het geestelijk genot en de voldoening. School zou heel leuk kunnen zijn, maar het wordt saai gemaakt.quote:Op woensdag 7 april 2004 14:23 schreef thabit het volgende:
Helaas is het zo dat als ze 4 zijn en naar school moeten, al dit goede er direct weer uit wordt gemept door het demotiverende onderwijssysteem dat we hier in Nederland kennen.
Je hoeft niet te kunnen vermenigvuldigen. Pythagoras zelf zag de kwadraten in zijn stelling ook niet als vermenigvuldigingen maar als oppervlaktes van vierkanten.quote:Op woensdag 7 april 2004 14:46 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Ze moeten natuurlijk eerst vaardig genoeg zijn vermenigvuldigen (en optellen) voordat ze aan Pythagoras kunnen beginnen.
Kinderen zijn tot veel meer in staat dan in onze westerse cultuur wordt aangenomen. Het is juist belangrijk dat vaardigheden en patronen op jonge leeftijd worden geleerd, dan worden ze het best opgenomen en het best herkend. Iemand die niet voor z'n twaalfde met een redelijk hoog niveau op wat voor vak gebied dan ook in aanraking is gekomen, zal moeilijk nog de top kunnen bereiken. In het communistische oostblok hadden ze dat goed door. Men begon talenten al op jonge leeftijd te ontdekken en te stimuleren. Het is niet voor niets zo dat de meeste topwiskundigen daarvandaan komen.quote:Op woensdag 7 april 2004 14:57 schreef Jimmy het volgende:
Sommige mensen in dit topic hebben duidelijk totaal geen kennis van ontwikkelingspsychologie.
heb je misschien bronnen hiervoor? ik heb nl. anders geleerd.quote:Op woensdag 7 april 2004 13:16 schreef Moonah het volgende:
De theorie waaraan Kajah refereert, is algemeen geaccepteerd en wetenschappelijk bewezen.
Die moet ik je verschuldigd blijven. Ik heb op de universiteit een module "Nederlands als tweede taal" gevolgd, en daar kwam het aan bod. Maar da's inmiddels meer dan 10 jaar geleden, dus wellicht achterhaald...quote:Op woensdag 7 april 2004 16:46 schreef bixister het volgende:
heb je misschien bronnen hiervoor? ik heb nl. anders geleerd.
Precies! Drillen die hap! Die kindertjes uit dergelijke voormalige oostbloklanden zijn er echt niet ongelukkig van geworden.quote:Op woensdag 7 april 2004 15:04 schreef thabit het volgende:
In het communistische oostblok hadden ze dat goed door. Men begon talenten al op jonge leeftijd te ontdekken en te stimuleren.
Ik ben benieuwd.quote:Op woensdag 7 april 2004 17:16 schreef bixister het volgende:
dat ik afstudeerde als ontw.psycholoog is ook alweer zo'n 10 jaar geleden.ik zal het eens een bevriende taalkundige vragen.
De stelling van pythagoras is ook een norm hoor.quote:Op woensdag 7 april 2004 17:16 schreef ivetje het volgende:
Ik zou ze normen en waarden leren...da's het belangrijkste in de samenleving, en verder gewoon doen waar ze goed in zijn
beleefd zijn tegenover oudere mensen, niet pesten, niet schelden...de simpele dingen die ieder mens gewoon kent.quote:Op woensdag 7 april 2004 17:18 schreef bixister het volgende:
jaja, normen en waarden. kun je iets specifieker zijn?
Ik hoop maar dat jij je kinderen geen rekenen gaat lerenquote:Op woensdag 7 april 2004 19:56 schreef Tan het volgende:
Ik snap wel waarom TS 4 kinderen wil... immers
vader + moeder = 4 kinderen <> (1)²+(1)²=(2)²
Waarom zou iemand dat niet kunnen leren naast de stelling van Pythagoras? Wiskundigen zijn over het algemeen een stuk minder gewelddadig dan de gemiddelde mens dus ik denk dat het leren van "normen en waarden" heel goed samen gaat met het leren van de stelling van Pythagoras.quote:Op woensdag 7 april 2004 20:01 schreef ivetje het volgende:
[..]
beleefd zijn tegenover oudere mensen, niet pesten, niet schelden...de simpele dingen die ieder mens gewoon kent.
Lucht, licht en liefde- of reinheid, rust en regelmaat, pick your choicequote:Op woensdag 7 april 2004 20:06 schreef Ixnay het volgende:
Ja, ik vind dat iemand die denkt dat 1 + 1 = 4 helemaal geen kinderen mag krijgen.
ik zeg niet dat je je kinderen die stelling niet mag leren, maar ik leer ze eerst andere dingen die ik persoonlijk belangrijker vind. Ik ken die stelling ook niet uit mijn hoofd en heb hem naast school ook nog nooit nodig gehad, dus ik vind hem niet zo belangrijkquote:Op woensdag 7 april 2004 20:04 schreef thabit het volgende:
[..]
Waarom zou iemand dat niet kunnen leren naast de stelling van Pythagoras? Wiskundigen zijn over het algemeen een stuk minder gewelddadig dan de gemiddelde mens dus ik denk dat het leren van "normen en waarden" heel goed samen gaat met het leren van de stelling van Pythagoras.
Een realistische toekomstige vader! Hulde!quote:Op woensdag 7 april 2004 23:24 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik wil mijn kinderen zo snel mogelijk leren om Drs P mee te zingen.
En natuurlijk om mijn afwas te doen.
Mijn zoontje is hier nog láng niet aan toe, maar als het ooit zover komt dan zal ik er persoonlijk op toezien dat hij in iedergeval snapt wat hij aan het doen is en dit zonodig ook zonder rekenmachine kan reproduceren.quote:Op woensdag 7 april 2004 13:19 schreef febster het volgende:
[...]
Daarnaast heeft "de jeugd" nu allemaal van die Ti 83 grafische rekenmachines waarmee je dat soort dingen (en moeilijkere berekeningen) makkelijk via dat apparaat kan uitvoeren,
[...]
quote:Op woensdag 7 april 2004 20:02 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik hoop maar dat jij je kinderen geen rekenen gaat leren
1*1=1
+
1*1=1
Dat is dus samen 2
2 *2=4
Jouw sommetje komt dus uit op 1+1=4![]()
![]()
Nee, inderdaad. Doe maar weer gewoon serieus, dan snap ik je -meestalquote:Op vrijdag 9 april 2004 16:58 schreef Tan het volgende:
[..]Dat die som nergens op slaat, bedoelde ik dus ook
T.S. wist zo stellig dat hij 4 kinderen wilde krijgen, dat vond ik ook zo dom. Maar mijn sarcastisch bedoelde grapje werd niet begrepen merk ik alweer
(heb ik wel vaker last van)
En ik waarschuwde nog wel dat het geen serieuze reactie wasquote:Op vrijdag 9 april 2004 18:44 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nee, inderdaad. Doe maar weer gewoon serieus, dan snap ik je -meestal- wel
Nou uh... ik dacht dus inderdaad dat je het sommetje zelf verkeerd begrepen had en dat dat je grap was. Van 2+2=4 is de uitkomst van Pythagoras, en dus wil TS vier kinderen. Maar achquote:Op vrijdag 9 april 2004 19:01 schreef Tan het volgende:
[..]
En ik waarschuwde nog wel dat het geen serieuze reactie was![]()
12 is geen 2.quote:Op vrijdag 9 april 2004 19:02 schreef miss_dynastie het volgende:
Nou uh... ik dacht dus inderdaad dat je het sommetje zelf verkeerd begrepen had en dat dat je grap was. Van 2+2=4 is de uitkomst van Pythagoras, en dus wil TS vier kinderen. Maar ach
DAT WEET IK, DAT HEB IK AL EERDER GEPOST, LE-ZEN!!!quote:Op vrijdag 9 april 2004 19:06 schreef Jimmy het volgende:
[..]
12 is geen 2.
Ja jij weet het, maar weet Tan het wel...?quote:Op vrijdag 9 april 2004 19:07 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
DAT WEET IK, DAT HEB IK AL EERDER GEPOST, LE-ZEN!!!
Ik dacht dat Tan het verkeerd begrepen had!
En jij doet alsof een klein kind de stelling van Pythagoras leren er voor zorgt dat het een wiskundig wonderkind wordt.quote:Op vrijdag 9 april 2004 19:08 schreef thabit het volgende:
De meeste mensen doen hier alsof de stelling van Pythagoras iets engs en kwaadaardigs is en de onschuld en onbezorgheid van het kind aantast. Grotere nonsens bestaat bijna niet.
Vooruit, het zij je vergeven, paasstemming en zoquote:Op vrijdag 9 april 2004 19:11 schreef Jimmy het volgende:
[..]
Ja jij weet het, maar weet Tan het wel...?
Edit: ik dacht ook dat ik Tan had gequote. Doordat ik te laat de stelling van Pythagoras heb geleerd maak ik dat soort fouten wel eens.
quote:Op vrijdag 9 april 2004 19:13 schreef miss_dynastie het volgende:
Vooruit, het zij je vergeven, paasstemming en zo![]()
quote:Op vrijdag 9 april 2004 19:11 schreef Jimmy het volgende:
[..]
Ja jij weet het, maar weet Tan het wel...?
Edit: ik dacht ook dat ik Tan had gequote. Doordat ik te laat de stelling van Pythagoras heb geleerd maak ik dat soort fouten wel eens.
En dit is dan weer een hele leuke opmerkingquote:Op vrijdag 9 april 2004 20:17 schreef Tan het volgende:
[..]Algehele verwarring door mijn foute grapje
Met een 9,8 voor wiskundeB op mijn eindlijst mak ik me weinig zorgen over mijn pythagoraskennis, maar aan mijn gevoel voor humor moet nog wel gewerkt worden merk ik![]()
Da's erg prettig, Jessai is echt een enorme waterrat inmiddels, niet bang als hij met zijn hoofd onder water komt e.d. In ondiep water weet hij zich inmiddels heel goed te redden.quote:Op zaterdag 10 april 2004 13:38 schreef Bright het volgende:
Wij leren ons kind eerst om vertrouwd te zijn in het water (babyzwemmen).
Misschien zou het ook erg fijn zijn om haar te leren rustig te zijn ... (Ze is nu op ontdekkingsreis, zucht...)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |