abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18236887
Ik heb meerdere malen in mijn leven beweerd dat één van de eerste kennis die ik mijn toekomstige kinderen (ik wil minstens vier kinderen) bij zal brengen de stelling van Pythagoras is. Ik vermoed dat deze stelling, aangeleerd in een vroege levensfase, bij kan dragen aan een beter ontwikkeld rekenkundig vermogen. Daarnaast is de stelling heel eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen en door mij, als vader, gemakkelijk uit te leggen.

Hebben jullie dergelijke plannen om jullie toekomstige kroost voor de schooljaren alvast iets bijzonders aan te leren? Of misschien hebben sommigen onder jullie al kinderen (of een kind), die je iets dergelijks aangeleerd hebt.

De stelling van Pythagoras voor de liefhebbers:

A^2 + B^2 = C^2
  woensdag 7 april 2004 @ 00:20:15 #2
36884 Hells_Angel
Ik ben Gruis, geen bikermuis!
pi_18237018
Ik ben nog 20 maar toch dacht ik bij een reclame waar ze lieten zien dat je je kinderen vroeg al goed talen kan laten leren dat ik dat wel zou willen doen bij mjin kinderen.

Lijkt me een heel leuk en handig voordeel!
Een engel uit de hel, klinkt als iets moois uit beide werelden.
Lost in the 4400
Know thyself
pi_18237041
Ik leer ze als eerste uit te kijken bij oversteken.
pi_18237045
daar hebben ze niets aan totdat ze begrijpen waar het nuttig voor is.. en dat doen ze pas op zn vroegst in groep 4.. nog steeds erg vroeg.. maar zo vroeg als jij het ze aan wilt leren vind ik wel erg extreem, en dat gaat ook niet werken...

slecht idee dus lijkt me
Kun je dat nog één keer uitleggen??
pi_18237064
ik denk niet dat ik m'n kinderen zo snel mogelijk de stelling van pythagoras wil leren, volgens mij hebben ze daar niks aan zo vroeg.

je kan beter beginnen met het stimuleren om te lezen, en schrijven. En misschien een beetje de tafels leren, maar niet de stelling van pythagoras
Strawberry Flavour..
pi_18237071
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:21 schreef Guus Muisarm het volgende:
Ik leer ze als eerste uit te kijken bij oversteken.
dit lijkt mij inderdaad vele malen nuttiger.... leer ze dan ook gelijk wat die ronde witte borden met een rode rand met daarin een getal betekenen....
Kun je dat nog één keer uitleggen??
  woensdag 7 april 2004 @ 00:24:14 #7
36884 Hells_Angel
Ik ben Gruis, geen bikermuis!
pi_18237093
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:21 schreef Simple_Mind het volgende:
daar hebben ze niets aan totdat ze begrijpen waar het nuttig voor is.. en dat doen ze pas op zn vroegst in groep 4.. nog steeds erg vroeg.. maar zo vroeg als jij het ze aan wilt leren vind ik wel erg extreem, en dat gaat ook niet werken...

slecht idee dus lijkt me
Waarom?
Je leert het je kind op een goed punt in zijn jonge leven en misschien heeft ie het niet gelijk nodig maar dan zit het alvast in zijn achterhoofd en nadelig kan het toch niet zijn volgens mij....

Tenzij er word bewezen dat het niet goed is voor een kind op de één of andere manier maar dat lijkt me niet toch?!?
Een engel uit de hel, klinkt als iets moois uit beide werelden.
Lost in the 4400
Know thyself
pi_18237099
Ja, ik heb wel een goed plan voor mijn toekomstige kinderen: De vrijheid geven om te leren wat ze willen. Ik zal ze niets opdringen. Uit je post krijg ik echt het idee dat jouw kinderen al voorgeplanned zijn (zelfs het aantal al ongeveer). Kinderen moeten kinderen zijn en niet vroeg al de druk van de maatschappij over zich heen krijgen.
Ai wa Paawaa da yo
pi_18237105
Leer ze eerst eens een beetje respect te hebben voor al het andere leven romdom hen in plaats van een domme rekenkundige formule..
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_18237154
ik heb een vader die mij al vroeg dat soort dingen leerde, iig eerder dan m'n klasgenoten
zo kreeg ik al ver voor mijn mede klasgenootjes staartdelingen, op de basisschool kende ik pythagoras al en kreeg op m'n 14e de guldensnede met formule en al voorgeschoteld...
  woensdag 7 april 2004 @ 00:28:26 #11
36884 Hells_Angel
Ik ben Gruis, geen bikermuis!
pi_18237162
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:24 schreef Sephiroth-Sama het volgende:
Ja, ik heb wel een goed plan voor mijn toekomstige kinderen: De vrijheid geven om te leren wat ze willen. Ik zal ze niets opdringen. Uit je post krijg ik echt het idee dat jouw kinderen al voorgeplanned zijn (zelfs het aantal al ongeveer). Kinderen moet kinderen zijn en niet vroeg al de druk van de maatschappij over zich heen krijgen.
Daar kan ik me ook wel in vinden, ik zou ze niet dwingen maar bijvoorbeeld de talen worden op een leuke manier bijgebracht verder moet ik later nog maar zien hoe en of ik dat ga doen, daar heeft mijn toekomstige partner ook nog behoorlijk wat over te zeggen
Een engel uit de hel, klinkt als iets moois uit beide werelden.
Lost in the 4400
Know thyself
pi_18237179
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:24 schreef Hells_Angel het volgende:

[..]

Waarom?
Je leert het je kind op een goed punt in zijn jonge leven en misschien heeft ie het niet gelijk nodig maar dan zit het alvast in zijn achterhoofd en nadelig kan het toch niet zijn volgens mij....

Tenzij er word bewezen dat het niet goed is voor een kind op de één of andere manier maar dat lijkt me niet toch?!?
hoe oud zijn ze eigenlijk precies op het moment dat jij ze die stelling wilt gaan leren?

en hoeveel weet je zelf nog van die leeftijd?
en hoeveel dingen die jou in die tijd nutteloos leken heb je onthouden?
Kun je dat nog één keer uitleggen??
pi_18237200
ik heb er zelf nooit echt moeite mee gehad, maar als een kind het niet interessant vind of niet snapt, is dat erg frustrerend, voor zowel ouder als kind, ik ben heel erg voor kinderen alle ruimte geven om te leren wat ze maar kunnen bevatten en heel veel vrijheid daarin, maar je moet ze niks opdringen... dat is echt heel waardeloos, dan voelen kinderen zich al heel snel niet goed genoeg
pi_18237230
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:20 schreef Hells_Angel het volgende:
Ik ben nog 20 maar toch dacht ik bij een reclame waar ze lieten zien dat je je kinderen vroeg al goed talen kan laten leren dat ik dat wel zou willen doen bij mjin kinderen.

Lijkt me een heel leuk en handig voordeel!
ahhhh, 'Muzzy'.... erg irri reclame

on-topic:
wat ik mijn kinderen bij zou brengen? Eén v/d dingen die ik ze zeker zou leren, is dat ze niet zomaar voetstoots alles dat/wat ze te horen etc. krijgen voor zoete koek moeten slikken. En dat het helemaal niet erg/raar/whatever is om een eigen mening te hebben.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_18237249
Doe niet zo debiel.

Laat een kind met blokken spelen. En als 't behoefte heeft aan "serieuze materie", dan zal 't kind papa en mama wel aan de mouw hangen.
The gum you like, is coming back in style.
  woensdag 7 april 2004 @ 00:35:23 #16
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_18237296
Leer je ze dan alleen: a2 + b2 = c2 ?

Of leg je ook uit wat het inhoudt?

Trouwens de stelling van Pythagoras kun je weinig mee, leer ze meteen de cosinus-regel, dan hoeft er niet perse een hoek van 90o in te zitten
  woensdag 7 april 2004 @ 00:38:47 #17
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_18237351
hm, ik wil alleen een leuk feitje toevoegen: Pythagoras begreep zijn eigen stelling niet eens volledig
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  woensdag 7 april 2004 @ 00:38:52 #18
36884 Hells_Angel
Ik ben Gruis, geen bikermuis!
pi_18237352
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:29 schreef Simple_Mind het volgende:

hoe oud zijn ze eigenlijk precies op het moment dat jij ze die stelling wilt gaan leren?

en hoeveel weet je zelf nog van die leeftijd?
en hoeveel dingen die jou in die tijd nutteloos leken heb je onthouden?
Ja of ik ze die stelling leer weet ik niet, maar bij die talen is er vast wel een leeftijd die aangeraden wordt!
Ik heb me er nog niet zo heel erg in verdiept ook moet ik zeggen...

Ik weet van mezelf wel dat toen ik rond de 10 was en begon naar veel engelstalige films te kijken en dat ik voor het eerst engels kreeg daar en uitzonderlijk goed in was.
Ik heb nooit veel van de taalregels van engels geleerd want die boeide mij niet zo want op gevoel haalde ik altijd negens en tienen.

En je laatste vraag kan ik niet echt beantwoorden eigenlijk, want naast school en engels weet ik verder niet echt wat ik in die tijd precies geleerd heb of geleerd had kunnen hebben...
Een engel uit de hel, klinkt als iets moois uit beide werelden.
Lost in the 4400
Know thyself
pi_18237402
ik heb gelezen dat wanneer je kinderen bijv. tweetalig opvoed, zij minder goed de talen uit elkaar kunnen houden... om een taal grammaticaal en een vloeiend te beheersen kan je beter eerst een taal volledig beheersen en daarna pas een nieuwe taal aanleren.
  woensdag 7 april 2004 @ 00:46:38 #20
36884 Hells_Angel
Ik ben Gruis, geen bikermuis!
pi_18237472
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:41 schreef kajah het volgende:
ik heb gelezen dat wanneer je kinderen bijv. tweetalig opvoed, zij minder goed de talen uit elkaar kunnen houden... om een taal grammaticaal en een vloeiend te beheersen kan je beter eerst een taal volledig beheersen en daarna pas een nieuwe taal aanleren.
Kijk daar heb je bijvoorbeeld alweer een punt waar ik stevig overna zal moeten denken nadat ik iemand erover heb geraadpleegd, maar voordat die tijd er is ben ik aardig wat jaartjes verder dus ik zie het dan wel
Een engel uit de hel, klinkt als iets moois uit beide werelden.
Lost in the 4400
Know thyself
pi_18237498
Dat ik mijn kinderen de stelling van Pythagoras vroeg aan wil leren, sluit niet uit, dat ik ze confronteer met meer 'zware' kost. Maar ik wil graag beginnen met Pythagoras. En natuurlijk krijgen ze daarnaast voldoende ruimte om kind te zijn.
pi_18237657
In het Montessori onderwijs krijgen ze dit in groep 7
Je vader
pi_18237694
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:28 schreef kajah het volgende:
[...] op de basisschool kende ik pythagoras al en kreeg op m'n 14e de guldensnede met formule en al voorgeschoteld...
Ik kreeg op de basisschool al binominaal coefficient vergelijkingen (oid, ik ben het alweer vergeten). Ziek, maar waar. Zou ik er een beter mens van zijn geworden?
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
  woensdag 7 april 2004 @ 01:03:39 #24
18599 Lord_Corani
Uw Aller Admin
pi_18237709
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:35 schreef Ixnay het volgende:
Leer je ze dan alleen: a2 + b2 = c2 ?

Of leg je ook uit wat het inhoudt?

Trouwens de stelling van Pythagoras kun je weinig mee, leer ze meteen de cosinus-regel, dan hoeft er niet perse een hoek van 90o in te zitten
a2 = b2 + c2 - 2bc cosa toch?
Laat me nou toch eens met rust man![br]Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op
  woensdag 7 april 2004 @ 01:31:41 #25
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_18237999
Denk je serieus dat die koters begrijpen wat je er mee bedoelt? Analytisch en wiskundig vermogen komt pas redelijk laat in de ontwikkeling dacht ik. Leer ze eerst bijvoorbeeld engels, is ook erg handig
pi_18239636
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:20 schreef Hells_Angel het volgende:
Ik ben nog 20 maar toch dacht ik bij een reclame waar ze lieten zien dat je je kinderen vroeg al goed talen kan laten leren dat ik dat wel zou willen doen bij mjin kinderen.

Lijkt me een heel leuk en handig voordeel!
Muzzy? Voor Engels en Frans dacht ik
pi_18239653
..........> ouders.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 7 april 2004 @ 09:04:53 #28
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_18239702
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:35 schreef Ixnay het volgende:
cosinus-regel
a2=b2+c2-2bc*cos alpha

  woensdag 7 april 2004 @ 10:46:47 #29
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_18241208
Ik heb geen idee wanneer ik mijn kinderen iets ga leren. Ik wacht maar even af waar hun belangstelling naartoe gaat en daar spring ik dan wel op in.

Wel wil ik jullie de volgende boeken aanraden die voor kinderen (en volwassenen) heel leerzaam en leuk zijn in dit opzicht

Magnus Enzensberger
De telduivel (een hoofdkussenboek voor iedereen die bang voor wiskunde is)

Russel Stannard
Met Sterre op reis door ruimte en tijd (een spannend boek voor iedereen van 9 tot 99 die alles wil weten over e=mc2, de kwantumtheorie, quarks en elektronen!)
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 7 april 2004 @ 10:48:25 #30
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_18241233
Als dat kind nu om het bewijs van de stelling van Pythagoras vraagt?
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 7 april 2004 @ 10:50:19 #31
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_18241264
Voor een klein kind is een driehoek volgens mij niet bijster interessant, en behoorlijk abstract.

Ik leg mijn zoontje dingen uit op het moment dat hij ernaar vraagt. Zo ontdekte hij vanmorgen in de badkamer ineens zijn schaduw op de grond Dus heb ik hem uitgelegd dat de lamp die maakt, en dat de zon dat ook doet, en dat zijn schaduw beweegt als hij beweegt. Dat heeft ie uitgeprobeerd en toen was hij tevreden.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  † In Memoriam † woensdag 7 april 2004 @ 10:54:38 #32
43556 miss_dynastie
pi_18241355
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:12 schreef FuifDuif het volgende:
De stelling van Pythagoras voor de liefhebbers:

A^2 + B^2 = C^2
Ik heb nog niet het hele topic gelezen, maar ik kan je wel vertellen dat als je het een kind op deze manier leert, je het hem wel fout leert. Het ligt er namelijk maar net aan welke zijde je a,b of c noemt. De juiste stelling is:

de ene rechthoekzijde in het kwadraat + de andere rechthoekzijde in het kwadraat=de schuine zijde in het kwadraat. De door jou beschreven stelling heeft meerdere mensen in mijn klas een onvoldoende opgeleverd, dus ik zeg het maar even.
  † In Memoriam † woensdag 7 april 2004 @ 10:59:18 #33
43556 miss_dynastie
pi_18241437
Wat ik mijn kinderen graag bij wil brengen, is liefde, respect voor mensen en dieren, en dat soort sentimenteel geneuzel. Ik zie er geen belang in het kind in de wieg al te leren rekenen Ik wil ze wel graag mijn tweede taal, het Joegoslavisch, leren, maar meer dat ze een paar woorden kunnen zeggen en er zich kunnen redden. Voor de rest heb ik echt geen zin om in het pedagogisch vaarwater van de school te gaan zitten.
pi_18241695
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:41 schreef kajah het volgende:
ik heb gelezen dat wanneer je kinderen bijv. tweetalig opvoed, zij minder goed de talen uit elkaar kunnen houden... om een taal grammaticaal en een vloeiend te beheersen kan je beter eerst een taal volledig beheersen en daarna pas een nieuwe taal aanleren.
onzin, heel jonge kinderen kunnen juist al wonderbaarlijk goed de twee talen waarmee ze te maken hebben uit elkaar houden.
  † In Memoriam † woensdag 7 april 2004 @ 11:22:04 #35
43556 miss_dynastie
pi_18241836
quote:
Op woensdag 7 april 2004 11:14 schreef bixister het volgende:

[..]

onzin, heel jonge kinderen kunnen juist al wonderbaarlijk goed de twee talen waarmee ze te maken hebben uit elkaar houden.
Precies!! De enige fout die veel ouders maken, is dat beide talen niet in goed evenwicht worden gebracht. Zo sprak mijn moeder met mij alleen Joegoslavisch en mijn vader was veel van huis, en dat had tot gevolg dat ik het Joegoslavisch beter beheerste dan het Nederlands toen ik naar school ging. Binnen een paar weken was dat verschil zo goed als weg, kinderen pikken dingen heel gauw op!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 7 april 2004 @ 11:35:43 #36
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_18242129
Ik heb begrepen dat je heel consequent als ouder alleen je moedertaal met je kind moet spreken als je het meertalig wilt opvoeden. Dus papa alleen Engels en mama alleen Nederlands (als voorbeeld). Zo voorkom je dat je een kind verkeerde zinsbouw en dergelijke meegeeft, omdat pa en ma elkaars taal meestal niet perfect beheersen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 7 april 2004 @ 11:59:15 #37
3542 Gia
User under construction
pi_18242697
Onze kinderen zaten met 2 jaar al achter de computer.
Toen ze op de kleuterschool zaten, kon ik, als computermoeder, erg goed merken welke kinderen thuis wel en welke niet al met een computer in aanraking waren geweest. Leer een kind van maar eens een muis bedienen als hij dat nog nooit heeft gedaan.

Op scholen wordt tegenwoordig heel veel gewerkt met computers, dus een kind heel vroeg leren computeren, lijkt mij belangrijk.
pi_18242920
quote:
Op woensdag 7 april 2004 11:35 schreef Rewimo het volgende:
Ik heb begrepen dat je heel consequent als ouder alleen je moedertaal met je kind moet spreken als je het meertalig wilt opvoeden. Dus papa alleen Engels en mama alleen Nederlands (als voorbeeld). Zo voorkom je dat je een kind verkeerde zinsbouw en dergelijke meegeeft, omdat pa en ma elkaars taal meestal niet perfect beheersen.
precies. voorwaarde om dit vol te kunnen houden is wel dat vader & moeder elkaars taal goed verstaan.
  woensdag 7 april 2004 @ 13:16:58 #39
11682 Moonah
Jolie femme
pi_18244405
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:41 schreef kajah het volgende:
om een taal grammaticaal en een vloeiend te beheersen kan je beter eerst een taal volledig beheersen en daarna pas een nieuwe taal aanleren.
quote:
Op woensdag 7 april 2004 11:22 schreef miss_dynastie het volgende:
Zo sprak mijn moeder met mij alleen Joegoslavisch en mijn vader was veel van huis, en dat had tot gevolg dat ik het Joegoslavisch beter beheerste dan het Nederlands toen ik naar school ging. Binnen een paar weken was dat verschil zo goed als weg, kinderen pikken dingen heel gauw op!
Het Joegoslavisch is dus kennelijk je basis geweest, van waaruit je het Nederlands heel vlot ook goed hebt leren spreken. De theorie waaraan Kajah refereert, is algemeen geaccepteerd en wetenschappelijk bewezen. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.


OT:
Geweldig plan! Ik denk dat je kinderen het ook superinteressant zullen vinden.
Werkelijk onbegrijpelijk dat de meeste ouders hun kinderen alleen maar met duplo laten spelen...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_18244474
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:12 schreef FuifDuif het volgende:
Ik heb meerdere malen in mijn leven beweerd dat één van de eerste kennis die ik mijn toekomstige kinderen (ik wil minstens vier kinderen) bij zal brengen de stelling van Pythagoras is. Ik vermoed dat deze stelling, aangeleerd in een vroege levensfase, bij kan dragen aan een beter ontwikkeld rekenkundig vermogen. Daarnaast is de stelling heel eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen en door mij, als vader, gemakkelijk uit te leggen.

Hebben jullie dergelijke plannen om jullie toekomstige kroost voor de schooljaren alvast iets bijzonders aan te leren? Of misschien hebben sommigen onder jullie al kinderen (of een kind), die je iets dergelijks aangeleerd hebt.

De stelling van Pythagoras voor de liefhebbers:

A^2 + B^2 = C^2
Ik ben net zelf de "Pythagoras" fase voorbij (je krijgt de stelling volgens mij in de brugklas of in 2 havo in mijn geval) maar eerlijk gezegd zie ik het nut er niet van in

Die stelling gebruik je alleen op dat moment, en ik kan me niet herinneren dat mijn rekenkundige kennis er door vergroot werd. Daarnaast heeft "de jeugd" nu allemaal van die Ti 83 grafische rekenmachines waarmee je dat soort dingen (en moeilijkere berekeningen) makkelijk via dat apparaat kan uitvoeren, dus ik ben helaas bang dat je idee niet zo geweldig is .
" tonight we proved once more that the true strength of our nation comes not from our the might of our arms or the scale of our wealth, but from the enduring power of our ideals: democracy, liberty, opportunity, and unyielding hope."
  woensdag 7 april 2004 @ 13:27:58 #41
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_18244702
quote:
Op woensdag 7 april 2004 13:19 schreef febster het volgende:

[..]

Ik ben net zelf de "Pythagoras" fase voorbij (je krijgt de stelling volgens mij in de brugklas of in 2 havo in mijn geval) maar eerlijk gezegd zie ik het nut er niet van in

Die stelling gebruik je alleen op dat moment, en ik kan me niet herinneren dat mijn rekenkundige kennis er door vergroot werd. Daarnaast heeft "de jeugd" nu allemaal van die Ti 83 grafische rekenmachines waarmee je dat soort dingen (en moeilijkere berekeningen) makkelijk via dat apparaat kan uitvoeren, dus ik ben helaas bang dat je idee niet zo geweldig is .
Natuurkunde: vectoren rekenen, ontbinden in vectoren
Wiskunde: Meetkunde, extreem belangrijk, is een stuk handiger dan sinus, cosinus en tanges.

Pythagoras is bij meetkunde by far de meest handige en snelle formule die er is. Onmisbaar bij inhoud berekenen of oppervlakte berekenen.
  woensdag 7 april 2004 @ 13:29:29 #42
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_18244750
En met een grafisch rekenmachine kun je alleen formules invoeren, niet oppervlaktes of afstanden berekenen. Je hebt niks aan een grafisch rekenmachine als je driehoek krijgt en je moet de omtrek berekenen.
pi_18246046
Ik zal ze zo snel mogelijk proberen in te wijden in de arithmetische algebraische meetkunde. Uiteraard moeten we wat motiverende wiskunde hieraan vooraf laten gaan. Dus we beginnen met elementaire getaltheorie, daarna wat meetkunde en topologie. Ook de klassieke meetkunde mag niet ontbreken, want dat is nog zo eenvoudig dat kinderen het waarschijnlijk wel erg stimulerend zullen vinden. Vervolgens een goede basis aan algebra. En dan nog wat algebraische getaltheorie. Uiteraard moeten ze niet alleen deze theoretische kennis bezitten, maar ook voldoende vaardigheden in het oplossen van wiskundige puzzels bijgebracht krijgen.

Helaas is het zo dat als ze 4 zijn en naar school moeten, al dit goede er direct weer uit wordt gemept door het demotiverende onderwijssysteem dat we hier in Nederland kennen.
  woensdag 7 april 2004 @ 14:46:13 #44
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_18246654
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:48 schreef FuifDuif het volgende:
Dat ik mijn kinderen de stelling van Pythagoras vroeg aan wil leren, sluit niet uit, dat ik ze confronteer met meer 'zware' kost. Maar ik wil graag beginnen met Pythagoras. En natuurlijk krijgen ze daarnaast voldoende ruimte om kind te zijn.
Ze moeten natuurlijk eerst vaardig genoeg zijn vermenigvuldigen (en optellen) voordat ze aan Pythagoras kunnen beginnen.
pi_18246736
quote:
Op woensdag 7 april 2004 14:23 schreef thabit het volgende:
Helaas is het zo dat als ze 4 zijn en naar school moeten, al dit goede er direct weer uit wordt gemept door het demotiverende onderwijssysteem dat we hier in Nederland kennen.
Ja, het is triest gesteld met het Nederlandse onderwijs. We maken van de leerlingen economische werkeenheden en gaan voorbij aan de romantiek die onderwijs kan brengen. Het geestelijk genot en de voldoening. School zou heel leuk kunnen zijn, maar het wordt saai gemaakt.
pi_18246838
quote:
Op woensdag 7 april 2004 14:46 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Ze moeten natuurlijk eerst vaardig genoeg zijn vermenigvuldigen (en optellen) voordat ze aan Pythagoras kunnen beginnen.
Je hoeft niet te kunnen vermenigvuldigen. Pythagoras zelf zag de kwadraten in zijn stelling ook niet als vermenigvuldigingen maar als oppervlaktes van vierkanten.
  woensdag 7 april 2004 @ 14:57:01 #47
2391 Jimmy
Door het bot
pi_18246972
Sommige mensen in dit topic hebben duidelijk totaal geen kennis van ontwikkelingspsychologie.
Rock 'n Roll Motherfucker - Join the Rock 'n Roll Jihad!
www.last.fm/user/JimmyShelter
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
pi_18247159
quote:
Op woensdag 7 april 2004 14:57 schreef Jimmy het volgende:
Sommige mensen in dit topic hebben duidelijk totaal geen kennis van ontwikkelingspsychologie.
Kinderen zijn tot veel meer in staat dan in onze westerse cultuur wordt aangenomen. Het is juist belangrijk dat vaardigheden en patronen op jonge leeftijd worden geleerd, dan worden ze het best opgenomen en het best herkend. Iemand die niet voor z'n twaalfde met een redelijk hoog niveau op wat voor vak gebied dan ook in aanraking is gekomen, zal moeilijk nog de top kunnen bereiken. In het communistische oostblok hadden ze dat goed door. Men begon talenten al op jonge leeftijd te ontdekken en te stimuleren. Het is niet voor niets zo dat de meeste topwiskundigen daarvandaan komen.
  woensdag 7 april 2004 @ 15:19:46 #49
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_18247557
Hoe wil je zo'n kind uitleggen wat een kwadraat wortel etc inhoudt?

Vader: "Nou luister, je moet van allebei de zijden het kwadraat pakken, die 2 tel je bij elkaar op, en daarvan pak je de wortel."

Kind: "Wat is een kwadraat, en wat is een wortel?"

Vader: "Een kwadraat van een getal krijg je als je het getal met zichzelf vermenigvuldigd"

Kind: "Wat is dat, vermenigvuldigen?"

Vader: "Stel maak je 6 groepjes van 8 snoepjes ofzo, dan heb je in totaal 48, dus als je 6 vermenigvuldigd met 8 heb je 48"

Dit kost bij een gemiddeld kind al genoeg tijd, voordat hij dit helemaal onder de knie heeft.
Logisch ook als je het nog nooit geoefend hebt. Ligt niet aan het feit dat hij kind is.
Iemand die bijvoorbeeld nog nooit een computer heeft gezien, kun je ook niet meteen leren programmeren


Kind: "Maar wat is nou een kwadraat?"

Vader: "Dat is dus als je zo'n getal met zichzelf vermenigvuldigt"
Vader: "Dus het kwadraat van 7 is 49, want als je 7 groepjes van 7 hebt krijg je 49."

Als je net kan vermenigvuldigen is dit al weer een stap verder.

Vader: "Dus die 2 kwadraten tel je bij elkaar op en daar pak je de wortel van."

Kind: "En wat is nou een wortel?"

Vader: "Dat is het getal wat je met zichzelf zou moeten vermenigvuldigen om op het getal waar je de wortel van pakt uit te komen."

En leg een klein kind dit maar eens uit voordat hij dat doorheeft....
Ok, maar stel dat het een extreem hoog begaafd kind zou zijn...


Kind: "Maar wat is nou bijvoorbeeld de wortel van 13?"

Vader: "Nou, dan pak je een rekenmachine, dan druk je het getal in waarvan je de wortel wil hebben, dan druk je op shift en dan druk je op x2.

Je zou het kind eigenlijk al hebben leren moeten omgaan met een rekenmachine te werken

Kind: "Ok, ik doe het eens, ik typ 13 in, dan op shift en dan op x2.
Kind: "Er staat nu 3.605551275 wat is dit nou voor een raar groot getal, en wat is dat voor een puntje???"

Vader: "Het getal wat achter de komma staat heeft een 10 keer zo'n kleine waarde als het getal dat voor de komma komt" Dus die 6 is gewoon als je 1 in 10 stukjes deelt en er dan 6 van pakt.
"Het tweede getal is hetzelfde maar dan deel je het niet door 10 stukjes, maar door 100 stukjes."
Etc etc.

Conclusie: Je kunt een klein kind zoiets niet in 1 keer leren, dat moet langzaam stap voor stap gaan.
Daarbij komt het feit dat het een kind is, en veel te snel afgeleid zal zijn, en er al helemaal geen zin meer in heeft. Misschien kan het in groep 7, en dan zullen alleen de slimmere kinderen er wat van begrijpen.
pi_18250435
quote:
Op woensdag 7 april 2004 13:16 schreef Moonah het volgende:
De theorie waaraan Kajah refereert, is algemeen geaccepteerd en wetenschappelijk bewezen.
heb je misschien bronnen hiervoor? ik heb nl. anders geleerd.
  woensdag 7 april 2004 @ 17:12:49 #51
11682 Moonah
Jolie femme
pi_18251262
quote:
Op woensdag 7 april 2004 16:46 schreef bixister het volgende:
heb je misschien bronnen hiervoor? ik heb nl. anders geleerd.
Die moet ik je verschuldigd blijven. Ik heb op de universiteit een module "Nederlands als tweede taal" gevolgd, en daar kwam het aan bod. Maar da's inmiddels meer dan 10 jaar geleden, dus wellicht achterhaald...
quote:
Op woensdag 7 april 2004 15:04 schreef thabit het volgende:
In het communistische oostblok hadden ze dat goed door. Men begon talenten al op jonge leeftijd te ontdekken en te stimuleren.
Precies! Drillen die hap! Die kindertjes uit dergelijke voormalige oostbloklanden zijn er echt niet ongelukkig van geworden.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 7 april 2004 @ 17:14:23 #52
11682 Moonah
Jolie femme
pi_18251312
Oh, dus.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_18251359
dat ik afstudeerde als ontw.psycholoog is ook alweer zo'n 10 jaar geleden. ik zal het eens een bevriende taalkundige vragen.
  woensdag 7 april 2004 @ 17:16:32 #54
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_18251378
nou, ik ben die stelling al lang weer vergeten eigenlijk en om nou te zeggen dat ik hem ooit mis...nee dus dat iig niet.

Ik zou ze normen en waarden leren...da's het belangrijkste in de samenleving, en verder gewoon doen waar ze goed in zijn
To infinity…and beyond!
pi_18251433
jaja, normen en waarden. kun je iets specifieker zijn?
  woensdag 7 april 2004 @ 17:19:09 #56
11682 Moonah
Jolie femme
pi_18251464
quote:
Op woensdag 7 april 2004 17:16 schreef bixister het volgende:
dat ik afstudeerde als ontw.psycholoog is ook alweer zo'n 10 jaar geleden. ik zal het eens een bevriende taalkundige vragen.
Ik ben benieuwd.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 7 april 2004 @ 19:56:00 #57
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_18255771
Ik snap wel waarom TS 4 kinderen wil... immers
vader + moeder = 4 kinderen <> (1)²+(1)²=(2)²

Geen serieuze reactie, maar TS lijkt me ook niet serieus (hoop ik van harte voor zijn kinderen)
  woensdag 7 april 2004 @ 20:01:08 #58
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_18255931
quote:
Op woensdag 7 april 2004 17:16 schreef ivetje het volgende:
Ik zou ze normen en waarden leren...da's het belangrijkste in de samenleving, en verder gewoon doen waar ze goed in zijn
De stelling van pythagoras is ook een norm hoor.
  woensdag 7 april 2004 @ 20:01:42 #59
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_18255956
quote:
Op woensdag 7 april 2004 17:18 schreef bixister het volgende:
jaja, normen en waarden. kun je iets specifieker zijn?
beleefd zijn tegenover oudere mensen, niet pesten, niet schelden...de simpele dingen die ieder mens gewoon kent.
To infinity…and beyond!
  † In Memoriam † woensdag 7 april 2004 @ 20:02:56 #60
43556 miss_dynastie
pi_18255990
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:56 schreef Tan het volgende:
Ik snap wel waarom TS 4 kinderen wil... immers
vader + moeder = 4 kinderen <> (1)²+(1)²=(2)²
Ik hoop maar dat jij je kinderen geen rekenen gaat leren
1*1=1
+
1*1=1
Dat is dus samen 2
2 *2=4
Jouw sommetje komt dus uit op 1+1=4
pi_18256048
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:01 schreef ivetje het volgende:

[..]

beleefd zijn tegenover oudere mensen, niet pesten, niet schelden...de simpele dingen die ieder mens gewoon kent.
Waarom zou iemand dat niet kunnen leren naast de stelling van Pythagoras? Wiskundigen zijn over het algemeen een stuk minder gewelddadig dan de gemiddelde mens dus ik denk dat het leren van "normen en waarden" heel goed samen gaat met het leren van de stelling van Pythagoras.
  woensdag 7 april 2004 @ 20:06:35 #62
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_18256101
Ja, ik vind dat iemand die denkt dat 1 + 1 = 4 helemaal geen kinderen mag krijgen.
  † In Memoriam † woensdag 7 april 2004 @ 20:13:47 #63
43556 miss_dynastie
pi_18256323
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:06 schreef Ixnay het volgende:
Ja, ik vind dat iemand die denkt dat 1 + 1 = 4 helemaal geen kinderen mag krijgen.
Lucht, licht en liefde- of reinheid, rust en regelmaat, pick your choice
Rekenen leren ze op school wel!
  woensdag 7 april 2004 @ 20:32:09 #64
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_18256908
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:04 schreef thabit het volgende:

[..]

Waarom zou iemand dat niet kunnen leren naast de stelling van Pythagoras? Wiskundigen zijn over het algemeen een stuk minder gewelddadig dan de gemiddelde mens dus ik denk dat het leren van "normen en waarden" heel goed samen gaat met het leren van de stelling van Pythagoras.
ik zeg niet dat je je kinderen die stelling niet mag leren, maar ik leer ze eerst andere dingen die ik persoonlijk belangrijker vind. Ik ken die stelling ook niet uit mijn hoofd en heb hem naast school ook nog nooit nodig gehad, dus ik vind hem niet zo belangrijk
To infinity…and beyond!
  woensdag 7 april 2004 @ 22:08:44 #65
8885 moralia
Grip op je zak
pi_18260169
Dit topic doet me heel erg denken aan de vader die Rick Moranis speelde in de ontzettend leuke ouders en kinderen film "Parenthood". Hij probeert zijn 3 of 4 jarige dochtertje ook op allerlei manieren wiskundige formules e.d te leren. Ik zou alle mensen die dit ook van plan zijn aanraden vooral deze film te gaan zien, komt regelmatig op tv, en herken jezelf
I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
  woensdag 7 april 2004 @ 23:24:34 #66
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_18262614
Ik wil mijn kinderen zo snel mogelijk leren om Drs P mee te zingen.

En natuurlijk om mijn afwas te doen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  woensdag 7 april 2004 @ 23:26:13 #67
2391 Jimmy
Door het bot
pi_18262657
quote:
Op woensdag 7 april 2004 23:24 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik wil mijn kinderen zo snel mogelijk leren om Drs P mee te zingen.

En natuurlijk om mijn afwas te doen.
Een realistische toekomstige vader! Hulde!
Rock 'n Roll Motherfucker - Join the Rock 'n Roll Jihad!
www.last.fm/user/JimmyShelter
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
  donderdag 8 april 2004 @ 22:27:44 #68
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_18287023
quote:
Op woensdag 7 april 2004 13:19 schreef febster het volgende:
[...]

Daarnaast heeft "de jeugd" nu allemaal van die Ti 83 grafische rekenmachines waarmee je dat soort dingen (en moeilijkere berekeningen) makkelijk via dat apparaat kan uitvoeren,

[...]
Mijn zoontje is hier nog láng niet aan toe, maar als het ooit zover komt dan zal ik er persoonlijk op toezien dat hij in iedergeval snapt wat hij aan het doen is en dit zonodig ook zonder rekenmachine kan reproduceren.

Ik heb in mijn werk al meermalen meegemaakt dat iemand een analyse uitvoerde en als uitkomst bijvoorbeeld '12' rapporteerde (in de tijd dat ik nog chemicus was...) De betreffende persoon had daarbij echter geen flauw idee wat die 12 betekende (ik vroeg dan standaard: 12 WAT? Koeien per weiland? Apen per bananenboom?) en kon ook niet inschatten of dat dan een redelijke waarde was. Heel pijnlijk als iemand niet begrijpt wat hij aan het doen is...

Overigens is de stelling van Pythagoras inderdaad in veel situaties bruikbaar (al is de cosinus-regel handiger). Als je dit wilt leren aan iemand, dan zal hij/zij wel het concept van kwadraten/wortels/variabelen moeten kunnen bevatten.

Kennis is goed (en kunde is beter) maar een kind moet wel een onbezorgd kind kunnen zijn!
  vrijdag 9 april 2004 @ 16:58:31 #69
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_18303871
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:02 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik hoop maar dat jij je kinderen geen rekenen gaat leren
1*1=1
+
1*1=1
Dat is dus samen 2
2 *2=4
Jouw sommetje komt dus uit op 1+1=4
Dat die som nergens op slaat, bedoelde ik dus ook T.S. wist zo stellig dat hij 4 kinderen wilde krijgen, dat vond ik ook zo dom. Maar mijn sarcastisch bedoelde grapje werd niet begrepen merk ik alweer (heb ik wel vaker last van)
  † In Memoriam † vrijdag 9 april 2004 @ 18:44:17 #70
43556 miss_dynastie
pi_18305967
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 16:58 schreef Tan het volgende:

[..]

Dat die som nergens op slaat, bedoelde ik dus ook T.S. wist zo stellig dat hij 4 kinderen wilde krijgen, dat vond ik ook zo dom. Maar mijn sarcastisch bedoelde grapje werd niet begrepen merk ik alweer (heb ik wel vaker last van)
Nee, inderdaad. Doe maar weer gewoon serieus, dan snap ik je -meestal - wel
  vrijdag 9 april 2004 @ 19:01:09 #71
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_18306342
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 18:44 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Nee, inderdaad. Doe maar weer gewoon serieus, dan snap ik je -meestal - wel
En ik waarschuwde nog wel dat het geen serieuze reactie was
  † In Memoriam † vrijdag 9 april 2004 @ 19:02:56 #72
43556 miss_dynastie
pi_18306370
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:01 schreef Tan het volgende:

[..]

En ik waarschuwde nog wel dat het geen serieuze reactie was
Nou uh... ik dacht dus inderdaad dat je het sommetje zelf verkeerd begrepen had en dat dat je grap was. Van 2+2=4 is de uitkomst van Pythagoras, en dus wil TS vier kinderen. Maar ach
  vrijdag 9 april 2004 @ 19:06:16 #73
2391 Jimmy
Door het bot
pi_18306446
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:02 schreef miss_dynastie het volgende:
Nou uh... ik dacht dus inderdaad dat je het sommetje zelf verkeerd begrepen had en dat dat je grap was. Van 2+2=4 is de uitkomst van Pythagoras, en dus wil TS vier kinderen. Maar ach
12 is geen 2.
Rock 'n Roll Motherfucker - Join the Rock 'n Roll Jihad!
www.last.fm/user/JimmyShelter
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
  † In Memoriam † vrijdag 9 april 2004 @ 19:07:45 #74
43556 miss_dynastie
pi_18306483
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:06 schreef Jimmy het volgende:

[..]

12 is geen 2.
DAT WEET IK, DAT HEB IK AL EERDER GEPOST, LE-ZEN!!!
Ik dacht dat Tan het verkeerd begrepen had!
pi_18306489
De meeste mensen doen hier alsof de stelling van Pythagoras iets engs en kwaadaardigs is en de onschuld en onbezorgheid van het kind aantast. Grotere nonsens bestaat bijna niet.
  vrijdag 9 april 2004 @ 19:11:16 #76
2391 Jimmy
Door het bot
pi_18306560
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:07 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

DAT WEET IK, DAT HEB IK AL EERDER GEPOST, LE-ZEN!!!
Ik dacht dat Tan het verkeerd begrepen had!
Ja jij weet het, maar weet Tan het wel...?

Edit: ik dacht ook dat ik Tan had gequote. Doordat ik te laat de stelling van Pythagoras heb geleerd maak ik dat soort fouten wel eens.
Rock 'n Roll Motherfucker - Join the Rock 'n Roll Jihad!
www.last.fm/user/JimmyShelter
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
  vrijdag 9 april 2004 @ 19:11:55 #77
2391 Jimmy
Door het bot
pi_18306581
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:08 schreef thabit het volgende:
De meeste mensen doen hier alsof de stelling van Pythagoras iets engs en kwaadaardigs is en de onschuld en onbezorgheid van het kind aantast. Grotere nonsens bestaat bijna niet.
En jij doet alsof een klein kind de stelling van Pythagoras leren er voor zorgt dat het een wiskundig wonderkind wordt.

Zo waar nog grotere nonsens.
Rock 'n Roll Motherfucker - Join the Rock 'n Roll Jihad!
www.last.fm/user/JimmyShelter
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
  † In Memoriam † vrijdag 9 april 2004 @ 19:13:55 #78
43556 miss_dynastie
pi_18306632
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:11 schreef Jimmy het volgende:

[..]

Ja jij weet het, maar weet Tan het wel...?

Edit: ik dacht ook dat ik Tan had gequote. Doordat ik te laat de stelling van Pythagoras heb geleerd maak ik dat soort fouten wel eens.
Vooruit, het zij je vergeven, paasstemming en zo
  vrijdag 9 april 2004 @ 19:14:36 #79
2391 Jimmy
Door het bot
pi_18306653
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:13 schreef miss_dynastie het volgende:
Vooruit, het zij je vergeven, paasstemming en zo


Ik ben diep ontroerd.
Rock 'n Roll Motherfucker - Join the Rock 'n Roll Jihad!
www.last.fm/user/JimmyShelter
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
pi_18306672
TJa ...t hangt allemaal van t soort onderwijs af...
Mijn oudste doet Havo .. die kan niks maar dan ook helemaal niks uitrekenen zonder rekenmachine..
De jongste zit nu op de vrije school..die doen t allemaal net iets traditioneler..die kan goed hoofdrekenen...
Ze kent nog niet alles ..maar afgelopen week heb ik haar de getallen achter de komma uitgelegd en dat had ze gelijk door.....
Kinderen leren tegenwoordig een rekenmachine bedienen....geen wiskunde
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
  † In Memoriam † vrijdag 9 april 2004 @ 19:15:16 #81
43556 miss_dynastie
pi_18306675
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:14 schreef Jimmy het volgende:

[..]



Ik ben diep ontroerd.
En terecht
  vrijdag 9 april 2004 @ 19:24:04 #82
66847 Mxyzptlk
nu met echte kleurkorrels
pi_18306891
De stelling van Pythagoras leer je nu meestal ergens aan het begin van je pubertijd. Da's toch eigenlijk veel mooier, als een soort eerste officiele stap van een kind richting volwassenheid.

Ik zou verder denken dat je vanzelf wel merkt aan het kind op welke gebieden het leergierig is en welke niet. Ik zou het kind voeden waar het naar vraagt en hooguit voorzetjes geven naar nieuwe nieuwsgierigheid, dan vragen ze vanzelf of je iets uit wilt leggen??
hoewel het dus eigenlijk precies andersom is
  vrijdag 9 april 2004 @ 20:17:32 #83
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_18308067
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:11 schreef Jimmy het volgende:

[..]

Ja jij weet het, maar weet Tan het wel...?

Edit: ik dacht ook dat ik Tan had gequote. Doordat ik te laat de stelling van Pythagoras heb geleerd maak ik dat soort fouten wel eens.
Algehele verwarring door mijn foute grapje

Met een 9,8 voor wiskundeB op mijn eindlijst mak ik me weinig zorgen over mijn pythagoraskennis, maar aan mijn gevoel voor humor moet nog wel gewerkt worden merk ik
  † In Memoriam † vrijdag 9 april 2004 @ 20:36:32 #84
43556 miss_dynastie
pi_18308455
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 20:17 schreef Tan het volgende:

[..]

Algehele verwarring door mijn foute grapje

Met een 9,8 voor wiskundeB op mijn eindlijst mak ik me weinig zorgen over mijn pythagoraskennis, maar aan mijn gevoel voor humor moet nog wel gewerkt worden merk ik
En dit is dan weer een hele leuke opmerking
Het komt best goed met je
En nou baren
pi_18320216
Wij leren ons kind eerst om vertrouwd te zijn in het water (babyzwemmen).
Misschien zou het ook erg fijn zijn om haar te leren rustig te zijn ... (Ze is nu op ontdekkingsreis, zucht...)
  zaterdag 10 april 2004 @ 14:23:31 #86
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_18321212
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 13:38 schreef Bright het volgende:
Wij leren ons kind eerst om vertrouwd te zijn in het water (babyzwemmen).
Misschien zou het ook erg fijn zijn om haar te leren rustig te zijn ... (Ze is nu op ontdekkingsreis, zucht...)
Da's erg prettig, Jessai is echt een enorme waterrat inmiddels, niet bang als hij met zijn hoofd onder water komt e.d. In ondiep water weet hij zich inmiddels heel goed te redden.

Mijn oudsten hebben bijna hun zwemdiploma. Het is toch een geruster idee als je kind watervrij is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')