Je hebt gelijk, ja, dus de krukas.quote:Op dinsdag 6 april 2004 18:16 schreef Mac11 het volgende:
Hoe wil je het aantal toeren per minuut meten van een op en neer gaande beweging meten dan(zuiger).
Toeren worden vanaf de krukas gemeten.
Hoe wou je het ooit voor elkaar krijgen om het aantal omwentelingen per minuut te meten van een op en neer gaande beweging?quote:Op dinsdag 6 april 2004 18:22 schreef Light_728 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ja, dus de krukas.
Dan vraag ik me iets af. Een simpel voorbeeldje. De zuiger draait 500 tpm in een 4 pitter, dus de krukas draait 2000 tpm. Stel, een V8 blok, de zuiger draait dan 500 tpm, dus de V8 zou dan 4000 tpm draaien. Dus, simpel gezegd, de blok kan meer toeren aan, omdat de zuiger minder hard hoef werken in vergelijking met een 4 pitter.
....
iddquote:Op dinsdag 6 april 2004 18:25 schreef CreativeMind het volgende:
Hallo schat. Een zuiger gaat gewoon simpel 1 keer naar beneden en 1 keer omhoog om de krukas 1 rondje te laten draaien. Wat is hier nou moeilijk aan? Wat maakt het nou uit of je 4 of 83 zuigers hebt?
Ik snap er ook nix vanquote:Op dinsdag 6 april 2004 18:53 schreef CreativeMind het volgende:
Ik heb jouw posts nou 3 keer gelezen, Light_728, en ik weet niet of het aan je gebrekkige beheersing van de Nederlandse taal ligt of aan jouw ingewikkelde beeld van het verbrandingsmotorprincipe, maar ik snap nog steeds geen hol van jouw redenering
10 punten, u gaat door voor de koel-vries combinatiequote:Op dinsdag 6 april 2004 18:25 schreef CreativeMind het volgende:
Hallo schat. Een zuiger gaat gewoon simpel 1 keer naar beneden en 1 keer omhoog om de krukas 1 rondje te laten draaien. Wat is hier nou moeilijk aan? Wat maakt het nou uit of je 4 of 83 zuigers hebt?
Jahaa, dan laten we de versnellingsbak even buiten beschouwing.quote:Op dinsdag 6 april 2004 19:18 schreef CreativeMind het volgende:
Wat denk je dat de bedoeling is van een versnellingsbak?
idd en de eindoverbrenging.quote:Op dinsdag 6 april 2004 19:18 schreef CreativeMind het volgende:
Wat denk je dat de bedoeling is van een versnellingsbak?
quote:Op dinsdag 6 april 2004 19:21 schreef Light_728 het volgende:
[..]
Jahaa, dan laten we de versnellingsbak even buiten beschouwing.
Dus dat ze maar 1 versnelling hebben.
NEEEEEEEEEEEEEHEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE kijk nou eens naar die animatie die die toyota gozer hierboven heeft gepost!!!!quote:Op dinsdag 6 april 2004 19:25 schreef Light_728 het volgende:
Dus meer zuigers, hoe sneller de krukas kan draaien?
Nee juist niet.... maar dat is weeeer een ander verhaal... *zucht*quote:Op dinsdag 6 april 2004 19:25 schreef Light_728 het volgende:
Dus meer zuigers, hoe sneller de krukas kan draaien?
idd kijk eens naar die animatie van die Toyota gozerquote:Op dinsdag 6 april 2004 19:28 schreef CreativeMind het volgende:
[..]
NEEEEEEEEEEEEEHEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE kijk nou eens naar die animatie die die toyota gozer hierboven heeft gepost!!!!
Bij die V8 vinden er bij elke 'toer' 2 ontploffingen plaats, dat geeft meer vermogen. Omdat die V8 bij hetzelfde toerental dan meer vermogen geeft kunnen ze de motor langzamer laten draaien. Een V8 kan ook 80 km/h @ 2500rmp draaien als de maker dat wilt, als je maar de goeie overbrenging tussen motor en wielen gebruikt. Geldt overigens ook voor andere cilinderaantallen of zelfs ook 4 pitters die meer pk dan de andere geven op een bepaald toerental.quote:Op dinsdag 6 april 2004 19:16 schreef Light_728 het volgende:
Wat zijn jullie weer eens bekrompen.
Voorbeeldje (niet gebaseerd op de echte snelheden bij toerental):
V8 @ 2500 rpm : is 140 km/h.
4 pitter @ 2500 rpm: is 80 km/h.
Terwijl de krukas hetzelfde omwenteling (dus hetzelfde toerental wordt overgebracht) maakt, right....
Hoe verklaar je die snelheid dan?
quote:Op dinsdag 6 april 2004 19:25 schreef Light_728 het volgende:
Dus meer zuigers, hoe sneller de krukas kan draaien?
Hey dude, is eg wel egt.quote:Op dinsdag 6 april 2004 21:29 schreef Oosthoek het volgende:
Dit kan niet echt zijn! Dit kan niet echt zijn!!![]()
![]()
![]()
Niet iedereen is geboren met een goede kijk op techniek. Ik vind zijn redenaties wel wat hebben eigenlijk.quote:Op dinsdag 6 april 2004 21:29 schreef Oosthoek het volgende:
Dit kan niet echt zijn! Dit kan niet echt zijn!!![]()
![]()
![]()
1. je maakt het alleen ingewikkelder, volgens mij weet TS nieteens wat een nokkenas isquote:Op dinsdag 6 april 2004 22:04 schreef Herr.Flick het volgende:
Om het makkelijker te maken :
Je kunt ook het toerental van de nokkenas halen,alleen moet je het dan x2 doen....
Snap je...![]()
Nou ik zal het dan 1 keertje proberen uit te leggen in oer nederlandse taal.quote:Op dinsdag 6 april 2004 19:16 schreef Light_728 het volgende:
Wat zijn jullie weer eens bekrompen.
Voorbeeldje (niet gebaseerd op de echte snelheden bij toerental):
V8 @ 2500 rpm : is 140 km/h.
4 pitter @ 2500 rpm: is 80 km/h.
Terwijl de krukas hetzelfde omwenteling (dus hetzelfde toerental wordt overgebracht) maakt, right....
Hoe verklaar je die snelheid dan?
Nokkenasoverbrenging = 1:2quote:Op dinsdag 6 april 2004 22:09 schreef Threepio het volgende:
[..]
1. je maakt het alleen ingewikkelder, volgens mij weet TS nieteens wat een nokkenas is
2. draaiden nokkenassen nou niet juist 2x zo hard als een krukas.. als ik er over na ga denken raak ik het ff helemaal kwijt![]()
Ja ik had het voor mezelf ook al uitgevogeld.. Inlaatkleppen hoeven alleen maar voor de inlaatslag open en blijven bij de arbeidsslag dicht en de uitlaatkleppen gaan alleen bij de uitlaatslag openen en blijven dicht bij de compressieslagquote:Op dinsdag 6 april 2004 22:18 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Nou ik zal het dan 1 keertje proberen uit te leggen in oer nederlandse taal.
Jij hebt een roeiboot,je zit er alleen in.Wij(de andere fokkers hier) hebben ook een roeiboot,maar we zitten er met 8 man in die allemaal meeroeien.
Wie zou er nou sneller zijn bij dezelfde roeibeweging?
Het gaat dus niet om de omwenteling maar om de kracht die bij 1 omwenteling teweeg word gebracht, bij een V8 is dit dus aanzienlijk groter tov een 4 cilinder,en door deze kracht kun je een grotere overbrenging aandrijven.Daarom gaat die v8 met een bepaald aantal toeren harder dan de 4 cilinder.Zou je precies dezelfde overbrenging gaan gebruiken dan is je topsnelheid nix hoger,alleen de trekkracht verandert dan drastisch.
Hopelijk bergijp je het nou.
![]()
[..]
Nokkenasoverbrenging = 1:2
Krukas gaat 2 keer rond, nokkenas 1 keer,nokkenastandwiel is daarom ook precies 1 keer zo groot dan het krukastandwiel
jij snapt er ook nix vanquote:Op woensdag 7 april 2004 18:08 schreef Fluts het volgende:
.
De krukas zitten je zuigerarmen met de zuigers op,
De krukas zorgt ervoor dat de nokkenas draait, dit gaat via een timing chain; bijvoorbeeld 2 tandwielen + een ketting . De nokkenas gaat 2x zo snel als de krukas, want de diameter van zijn tandwiel is de helft kleiner.
Na een rondje krukas zijn dus in alle cylinders mengsel ontbrand. Onafhankelijk van het aantal cylinders.
Zo duidelijk?![]()
Wehehehe het is leuk geprobeerd maar hij gaat inderdaad NIET door voor de koelkast...quote:Op woensdag 7 april 2004 18:14 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
jij snapt er ook nix van
Het wordt steeds leuker.quote:Op woensdag 7 april 2004 18:14 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
jij snapt er ook nix van
Geweldig topic!quote:Op woensdag 7 april 2004 18:14 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
jij snapt er ook nix van
misschien dat Light_728 ons ff kan uitleggen hoe een turbo werkt of een diff...quote:Op woensdag 7 april 2004 18:25 schreef Yakult het volgende:
Wat een smultopic, kan Light_728 nog even het één en ander posten?
quote:Op woensdag 7 april 2004 18:27 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
misschien dat Light_728 ons ff kan uitleggen hoe een turbo werkt of een diff...
en dan mag fluts het verbeteren
Goed idee!quote:Op woensdag 7 april 2004 18:27 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
misschien dat Light_728 ons ff kan uitleggen hoe een turbo werkt of een diff...
en dan mag fluts het verbeteren
Mèt strikvraag! Hoe snel loopt de nokkenas bij een tweetakt?quote:Op woensdag 7 april 2004 18:33 schreef Nilzz het volgende:
nee laten we een beetje in trant van roterende en translerende beweging blijven...
mischien wil hij ons wel het verschil tussen 2 en 4 tact uitleggen?
aangezien tellen niet zijn sterkste kant blijkt te zijn kan dat best een intressante uitleg worden![]()
![]()
eitje.. de nokkenas loopt altijd 3x sneller dan de zuigerarmas-stangquote:Op woensdag 7 april 2004 18:35 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Mèt strikvraag! Hoe snel loopt de nokkenas bij een tweetakt?
Wat is er eigenlijk met de drijfstangen gebeurt die ik ken? Gebruiken ze die in de motoren niet meer die fluts & kornuit in gedachten hebben?quote:Op woensdag 7 april 2004 18:38 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
eitje.. de nokkenas loopt altijd 3x sneller dan de zuigerarmas-stang![]()
1. De zuigerarmen noemen we drijfstangen.quote:Op woensdag 7 april 2004 18:08 schreef Fluts het volgende:
De nokkenas zorgt voor de opening van de kleppen (aanvoer van mengsel, afvoer van uitlaatgas).
De krukas zitten je zuigerarmen met de zuigers op, verbranding in je motor dwingt de zuigers naar beneden en draaien hierbij de krukas rond.
De krukas zorgt ervoor dat de nokkenas draait, dit gaat via een timing chain; bijvoorbeeld 2 tandwielen + een ketting . De nokkenas gaat 2x zo snel als de krukas, want de diameter van zijn tandwiel is de helft kleiner.
Na een rondje krukas zijn dus in alle cylinders mengsel ontbrand. Onafhankelijk van het aantal cylinders.
Via welke verhouding deze draaiende beweging van de krukas (dus het aantal toeren, oftewel het aantal omwentelingen per minuut) overgebracht wordt op je achterwielen hangt van twee dingen af:
-Je versnellingsbak: deze maakt van bijvoorbeeld 2000 toeren op je motor 700 toeren oid op je achteras.
- Je achteras ratio (als je achtwerwielaandrijving hebt), dit is de overbrenging tussen je versnellingsbak en je wielen, hier zit een verkleining in met bijvoorbeel een ratio tussen de 3.0 en 2.5.
Zo duidelijk?![]()
Bij een 2 takt diesel draait de nokkenas net zo snel als de krukas.quote:Op woensdag 7 april 2004 18:35 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Mèt strikvraag! Hoe snel loopt de nokkenas bij een tweetakt?
en bij een benzine??quote:Op woensdag 7 april 2004 19:00 schreef Gerako het volgende:
[..]
Bij een 2 takt diesel draait de nokkenas net zo snel als de krukas. [afbeelding] met je strikvraag.
quote:Op woensdag 7 april 2004 19:01 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
en bij een benzine??![]()
Carburateur, heeft als doel om bij elke 14,7 kg lucht die erdoor stroomt 1 kg benzine toe te voegen om zo een goed brandbaar mengsel te vormen. De hele werking van het ding uitleggen gaat bijna niet in 1 topic, laat staan dat jij het begrijpt.quote:Op woensdag 7 april 2004 19:03 schreef Fluts het volgende:
Heeft iemand nog zin om uit te leggen hoe een carbeurator werkt
of hoe je het schrijft![]()
quote:Op woensdag 7 april 2004 19:07 schreef Gerako het volgende:
[..]
[afbeelding]
[..]
Carburateur, heeft als doel om bij elke 14,7 kg lucht die erdoor stroomt 1 kg benzine toe te voegen. De hele werking van het ding uitleggen gaat bijna niet in 1 topic, laat staan dat jij het begrijpt.
kunnen we de topic naam niet veranderen in 'Uitleg van de basis principes van de verbrandings motor'quote:Op woensdag 7 april 2004 19:03 schreef Fluts het volgende:
Heeft iemand nog zin om uit te leggen hoe een carbeurator werkt
of hoe je het schrijft![]()
Ow leg is uit danquote:Op woensdag 7 april 2004 19:21 schreef Fluts het volgende:
Ik weet hoe een carbeurator werkt.![]()
Van boven naar beneden is 1 slag, maar dan heeft de krukas nog maar een half rondje gemaakt,quote:Op woensdag 7 april 2004 19:19 schreef daNpy het volgende:
Als een zuiger aan een krukas vastzit, hoe kom je er dan in godsnaam bij dat een zuiger meer slagen per minuut kan maken dan de krukas omwentelingen?
Nee, 1 keer naar beneden is een slag en 1 keer omhoog is een slag.quote:Op woensdag 7 april 2004 19:34 schreef daNpy het volgende:
1 zuigerslag is eenmaal omhoog én eenmaal naar beneden, naar het punt waar hij begon.
Een keer omhoog OF naar beneden is slechts een halve slag.
(Bij 4takt weer een kwartslag)
Nou haal je het hele zootje door elkaar.quote:Edit: als je 4takt uit gaat leggen krijg je idd 1x beweging als slag zijnde
Arbeidsslag, omhoog om eruit te persen (1x op en neer)
naar beneden om aan te zuigen, naar boven om samen te persen (2e keer op en neer)
Arbeidsslag... etc
ooit van klepoverlapping gehoord ?!?quote:Op dinsdag 6 april 2004 23:39 schreef Threepio het volgende:
[..]
Inlaatkleppen hoeven alleen maar voor de inlaatslag open en de uitlaatkleppen gaan alleen bij de uitlaatslag openen.
Zie mijn editquote:Op woensdag 7 april 2004 19:37 schreef Gerako het volgende:
[..]
Nee, 1 keer naar beneden is een slag en 1 keer omhoog is een slag.
1,2,3,4.
Dit is de volgorde bij een 4 slag motor, oftewel een 4 takt.
Leg jij me dan eens uit hoe ik van witte melk gele pis kan maken, want daar ben ik nog steeds niet uit.quote:Op woensdag 7 april 2004 19:40 schreef Hyperdude het volgende:
Weet je wat ik nou niet snap?
Je gooit er benzine in en dan gaan de wielen draaien!?![]()
Kan iemand dat ff uitleggen?
En diesel werkt dat ook zo?
Of anders?
Ja en jij niet, want nnu heb je nog niet uitgelegd hoe een carburateur werkt...quote:Op woensdag 7 april 2004 19:41 schreef Fluts het volgende:
Whoo je hebt een 'fridge' gewonnen.
Nee want door de venturi wordt de snelheid van de aangevoerde lucht alleen maar groter.... een venturi alleen verneveld geen vloeistofquote:Op woensdag 7 april 2004 19:54 schreef Flying_Vee het volgende:
Een carberateur werkt dmv het Venturi effect !
*Krijg ik nu een koelkast ?
![]()
http://www.tpub.com/content/engine/14081/css/14081_32.htmquote:Op woensdag 7 april 2004 19:56 schreef daNpy het volgende:
Wat is het Venturi effect?
ja maar in detail uitleggen gaat wat te ver, topique starter zal daardoor alleen maar nog meer in de war rakenquote:Op woensdag 7 april 2004 20:01 schreef Nilzz het volgende:
[..]
Nee want door de venturi wordt de snelheid van de aangevoerde lucht alleen maar groter.... een venturi alleen verneveld geen vloeistof
mijn uitleg is toch niet zo ingewikkeld?quote:Op woensdag 7 april 2004 20:03 schreef Flying_Vee het volgende:
[..]
ja maar in detail uitleggen gaat wat te ver, topique starter zal daardoor alleen maar nog meer in de war raken![]()
ps (sproeiers etc )![]()
Ik denk dat de TS al af is gehaakt na de eerste paar posts.quote:Op woensdag 7 april 2004 20:03 schreef Flying_Vee het volgende:
[..]
ja maar in detail uitleggen gaat wat te ver, topique starter zal daardoor alleen maar nog meer in de war raken![]()
ps (sproeiers etc )![]()
En daar ben ik nu juist op tegen!! Ik ben soieso niet voor methadon verstrekking ! Maar dat het maar normaal is dat iedereen injecteerd of direct inspuit! Moet maar eens afgelopen zijn met die tolerante overheid hier....quote:Op woensdag 7 april 2004 19:58 schreef Nilzz het volgende:
Principe van een carburateur:
[afbeelding]
Tegenwoordig worden alle auto`s toch uitgerust met Injectie systemen.
![]()
Niet op een oude amerikaan, hoewel ik best wel een v8 met EFI zou willen hebbenquote:Op woensdag 7 april 2004 20:15 schreef CreativeMind het volgende:
Wat zwammen jullie nou over die carburateur, het is toch allemaal EFI tegenwoordig
Een TDI werkt op muntstukken van 50 centquote:Op woensdag 7 april 2004 20:14 schreef Klaasklapschaats het volgende:
Hahaha geweldig topic dit![]()
Ik heb ook een vraag: Als ik een euro in mijn automaat gooi doet ie nix !!??
Ligt dat aan het feit dat de krukassen in de deur zwaar gaan zodat de centrale garagedeur opener een verkeerd signaal naar de bougies in geeft? Ik heb overigens een tdi...
Hey,quote:Op woensdag 7 april 2004 20:18 schreef daNpy het volgende:
[..]
Een TDI werkt op muntstukken van 50 cent
Als het een VW is doet ie helemaal niets trouwens, dat hoort zo
Thnx for the info ! Waar ik me voornamelijk zorgen om maak is het feit dat het tdc punt waarschijnlijk 5 graden mis ligtquote:Op woensdag 7 april 2004 20:23 schreef Fluts het volgende:
[..]
Hey,
TDI, dat is toch duidelijk op 10cent.
Ik zou even je pcv valve checken waarschijnlijk zit hier een obstipatie zodat je bij WOT een ontoerijkend signaal krijgt naar je HEI ignition system. Of je TDC punt ligt 5 graden mis in tegenstelling tot je achteras, waardoor je reservoir grommet intefereert met je coil springs. Visavi, visavi.
In dit geval is de oplossing simpel: buy a Mac.
Of een scootmobiel... Whatever suits you best![]()
Dat is niks bijzonders....quote:Op woensdag 7 april 2004 20:18 schreef Fluts het volgende:
[..]
hoewel ik best wel een v8 met EFI zou willen hebben![]()
sinds wanneer heeft een tweetakt kleppen?? (dus nokkenas?)quote:eitje.. de nokkenas loopt altijd 3x sneller dan de zuigerarmas-stang
quote:Op woensdag 7 april 2004 20:58 schreef Rugbotje het volgende:
[..]
sinds wanneer heeft een tweetakt kleppen?? (dus nokkenas?)
quote:En bij die nokkenasomwentelingen is zeker uitgegaan van dubbele nokkenasen? bij een enkele nokkenas worden alle kleppen door dezelfde as geregeld en daarom draait deze dus net zo snel als de krukas....
Kan je me uitleggen hoe dat werkt?quote:Een 2 takt diesel heeft een nokkenas.
Bij een 2 takt diesel wordt de er gebruik gemaakt van een uitlaatklep.quote:Op woensdag 7 april 2004 21:19 schreef Rugbotje het volgende:
[..]
Kan je uitleggen waarom? Kan me niet voorstellen hoe dat moet werken......
(Wat betreft de nokkenassen.... was inderdaad het 4-takt principe even vergeten.... you're right.)
en om hetzelfde effect te krijgen bij een 2 takt benzine motor wordt er gebruik gemaakt van een Spoelpoort.quote:Op woensdag 7 april 2004 21:34 schreef Gerako het volgende:
[..]
Bij een 2 takt diesel wordt de er gebruik gemaakt van een uitlaatklep.
Bij een 2 takt diesel komt is er de arbeidsslag, hierbij gaat de zuiger naar beneden en als de zuiger bijna beneden is komen de inlaatpoorten open.
Bij een 2 takt benzine komt er nu een benzine mengsel, bij een 2 takt diesel komt er nu alleen maar lucht. Terwijl de inlaatpoorten open zijn gaat ook de uitlaatklep open, hierdoor drukt de verse lucht de uitlaatgassen naar buiten. De zuiger gaat verder naar boven en de inlaatpoorten zijn weer gesloten, en nu sluit ook de uitlaatklep weer en wordt de lucht samen geperst.
Als de zuiger bijna boven is wordt er diesel ingespoten en dit ontbrandt als de zuiger net over zijn bovenste dode punt is en dus weer naar beneden gaat.
En dan begint het helemaal weer opnieuw.
Nee, ben ik nu dom?quote:Op woensdag 7 april 2004 19:38 schreef Wouter.1984 het volgende:
[..]
ooit van klepoverlapping gehoord ?!?
nee zeker![]()
Ja dit klopt ook, alleen had ik het over een 2 takt diesel, daar komt er geen mengsel naar binnen maar alleen lucht.quote:Op woensdag 7 april 2004 22:38 schreef Wouter.1984 het volgende:
[..]
en om hetzelfde effect te krijgen bij een 2 takt benzine motor wordt er gebruik gemaakt van een Spoelpoort.
Hierbij komt het benzine via de carburateur in het carter te recht. Als de zuiger naar beneden gaat komt de benzine via de spoelpoort boven de zuiger uit als de zuiger omhoog gaat wordt het mengsel boven de zuiger gecomprimeerd (spoelpoort en uitlaatpoort zijn dan afgesloten). Door de omhooggaande beweging van de zuiger wordt er dan nieuw mengsel in het carter gezogen totdat de zuiger in het B.D.P. staat. dan komt de bougievonk, de zuiger gaat hierdoor naar beneden als eerste opent de uitlaatklep en ongeveer vlak daarna opent de spoelpoort (uiteraard komt er dan weer nieuw mengsel binnen via de spoelpoort). doordat de uitlaatklep nog even open staat als de spoelpoort net open gaat heb je een klein verlies aan mengsel.
en waarom word de hele zooi mengsmering genoemd? Omdat je olie bij het mengsel flikkert, om zo de hele rattaplan die in het motortje zit te smeren
nee hoor je bent niet domquote:Op donderdag 8 april 2004 00:19 schreef Threepio het volgende:
[..]
Nee, ben ik nu dom?![]()
Neemt niet weg dat de nokkenas half zo snel draait als de krukas iig
het kwam ff zo overquote:Op donderdag 8 april 2004 18:47 schreef Wouter.1984 het volgende:
[..]
nee hoor je bent niet domdat zeg ik ook niet
klepoverlapping is de tijd dat beide kleppen in een cilinder gelijktijdig open staan, dit wordt gedaan om aan het einde van de uitlaatslag en het begin van de inlaatslag een schonere cilinder (en dus ook een schonere verbranding te krijgen), en zo een betere vulling voor het verse mengsel te krijgen.quote:Op donderdag 8 april 2004 23:16 schreef Threepio het volgende:
[..]
Maar leg dat eens uit dan, klepoverlapping?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |