Naar aanleiding van onder andere het topic in NWS
Seksuele voorlichtin in greop 1 en de berichtgevingen in de kranten lijkt het me toch wel interessant om ook in OUD een topic hierover te openen.
Wat vinden de ouders ervan, want dat kan ik niet in NWS terugvinden...
Ikzelf vind het best een goed idee om al eerder met sexuele voorlichting te beginnen. In groep 1 zijn de kids mi oud genoeg om te begrijpen dat er babies geboren worden. In veel gevallen maken ze dit zelf ook nog mee met broertjes en zusjes en dergelijke (als in neefjes en buurjongetjes en de vrouwelijke varianten daarvan). Over het algemeen weten de kids dat ze een piemeltje of een gaatje hebben. Je hoeft het niet uitgebreid uit te leggen, maar je kan het op een fatsoenlijke, maar simpele manier uitleggen.
Daarnaast denk ik dat je sexuele mishandeling sneller door hebt. Je kan al vroeg tegen de kids zeggen dat het niet goed is als papa of mama of wie dan ook zulke dingen bij je doet. Leg de kids uit dat ook al zegt iemand dat het normaal is dat het niet zo is. Dat ze het ook rustig aan iemand kunnen vertellen die ze vertrouwen.
Bovendien kan je ze zo duidelijk maken dat sex niet iets is wat je met iedereen doet (mijn mening dan he, het kan best zijn dat anderen daar anders over denken, maar ik denk niet dat je dat aan die kids mee wil geven).