abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 april 2004 @ 22:22:28 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_18181351
Naar aanleiding van onder andere het topic in NWS Seksuele voorlichtin in greop 1 en de berichtgevingen in de kranten lijkt het me toch wel interessant om ook in OUD een topic hierover te openen.

Wat vinden de ouders ervan, want dat kan ik niet in NWS terugvinden...

Ikzelf vind het best een goed idee om al eerder met sexuele voorlichting te beginnen. In groep 1 zijn de kids mi oud genoeg om te begrijpen dat er babies geboren worden. In veel gevallen maken ze dit zelf ook nog mee met broertjes en zusjes en dergelijke (als in neefjes en buurjongetjes en de vrouwelijke varianten daarvan). Over het algemeen weten de kids dat ze een piemeltje of een gaatje hebben. Je hoeft het niet uitgebreid uit te leggen, maar je kan het op een fatsoenlijke, maar simpele manier uitleggen.

Daarnaast denk ik dat je sexuele mishandeling sneller door hebt. Je kan al vroeg tegen de kids zeggen dat het niet goed is als papa of mama of wie dan ook zulke dingen bij je doet. Leg de kids uit dat ook al zegt iemand dat het normaal is dat het niet zo is. Dat ze het ook rustig aan iemand kunnen vertellen die ze vertrouwen.
Bovendien kan je ze zo duidelijk maken dat sex niet iets is wat je met iedereen doet (mijn mening dan he, het kan best zijn dat anderen daar anders over denken, maar ik denk niet dat je dat aan die kids mee wil geven).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 4 april 2004 @ 22:42:28 #2
336 Jessicaa
een kaarsje brand voor Danyel
pi_18181855
Ik denk dat er niks mis is om er in groep 1 mee te beginnen. Mits op een goede manier natuurlijk. Ik ben er alleen niet voor om dan ook direct alle negatieve dingen eromheen te droppen. Dan kom de hele sexuele voorlichting in zo'n kwaad daglicht te staan terwijl het toch een mooi iets is.
Persoonlijk zou het voor mij niet zo vroeg hoeven. Ik ben voorgelicht door mijn moeder en op school. Maar heb toch het meeste gehaald uit gesprekjes met vriendinnen en door er over te lezen. Eigenlijk vond ik het best een beetje beschamend om daar zo in de klas over te praten. En mijn moeder stond ook te dicht bij.
Toen ik er zelf aan toe was ging ik zelf wel naar de info op zoek.
  zondag 4 april 2004 @ 22:43:21 #3
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_18181875
Ik vind voorlichting nou 1 van die dingen die expliciet bij de ouders horen te liggen.
Alleen jij als ouder bepaalt wanneer en of een kind eraan toe is om voorgelicht te worden over sex.
Doe je dat klassikaal dan zadel je sommige kinderen op met kennis waar ze nog helemaal niet aan toe zijn. Dan heb ik het trouwens wel over kleuters, dat vind ik echt van de zotte.

Groep 6 vind ik weer een heel ander verhaal, maar kleuters? Nee, ik zou daar grote bezwaren tegen hebben, ik denk zelfs dat ik mijn kind dan thuis zou houden.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  zondag 4 april 2004 @ 22:45:44 #4
13851 overhyped
Stop the hype
pi_18181926
Ik heb zelf geen kinderen (gelukkig) maar vindt dat je met een basis vorm van voorlichting niet vroeg genoeg kan beginnen. Als een kind wat basis dingen weet, dan is het kind weerbaarder tegen misbruik.

Natuurlijk hoef je niet uitgebreid op de fysieke details in te gaan, dat komt later wel, maar weten dat jongetjes iets anders in hun broek hebben als meisjes, en dat babietjes uit de buik van mama komen.

Hoe een voorlichting op die leeftijd er uit moet zien of hoe ver deze moet gaan kan ik niet beoordelen, maar als een kind weet dat sex bestaat en wat het is dan zal dit kind hopelijk eerder aan de bel trekken wanneer die buurman vreemde spelletjes wil spelen, om maar even wat te noemen.
Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
  zondag 4 april 2004 @ 22:46:20 #5
35189 Troel
scherp en bot
pi_18181943
Tja, ik heb zelf nooit voorlichting gehad door mijn ouders eigenlijk...

Gisteravond heb ik het er nog met iemand over gehad. Ik heb het toen vergeleken met sinterklaas. Natuurlijk wil je graag als ouders dat aan je kind vertellen dat hij niet bestaat Soms is er helaas iemand anders je voor. Dat kan gewoon een kind uit de klas zijn, die wat verder is.
Zo is dat ook met sexuele voorlichting, denk ik. Het is dus helaas niet alleen aan de ouders.

Als de ouders weten dat er voorlichting gegeven wordt, misschien trekken ze dan zelf ook wel de stoute schoenen aan en leggen zij het kind al uit over wat en hoe.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 4 april 2004 @ 22:46:56 #6
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_18181956
Toevoeging;

Ik heb gelezen en gezien waar die voorlichting uit bestaat, het wordt nogal expliciet geschreven en zelfs een keizersnede wordt uitgelegd....

Voor kleuters??? De haren rijzen me te berge, echt
  zondag 4 april 2004 @ 22:49:31 #7
336 Jessicaa
pi_18182011
O dat heb ik niet eens gelezen Leah. Ik dacht dat het meer over voorlichting in het algemeen ging.
Ik denk een keizersnede uitleggen is niet zo gek. ik denk dat er zat kindjes zijn die bv een broertje of zusje op die manier gekregen hebben en daar over kunnen vertellen bv. Maar wat de meerwaarde er van is ontgaat me wel een beetje
Ik ga dat gelijk eens in de bovenstaande link lezen.

Hmmm daar staat het niet in.

Leah waar kon jij dat lezen, die inhoud van dat lespakket?
  zondag 4 april 2004 @ 22:53:49 #8
35189 Troel
scherp en bot
pi_18182122
Ik heb het dus niet expliciet over de methode die er nu ligt hoor Leah, ik denk namelijk dat er meerdere wegen naar Rome leiden...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 4 april 2004 @ 22:54:25 #9
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_18182139
Jessie, het gaat me erom dat die verantwoording bij de ouders moet liggen, ik heb het nog steeds over kleuters (!) en het gaat me gewoon te ver om een kleuter uit te leggen dat de papa zijn piemel in het gaatje van de mama stopt en dat er dan uit de piemel iets komt dat een eitje gaat zoeken bij de mama (zo staat het dus in het boek dat gebruikt moet gaan worden).

Ik als ouder bepaal wanneer en hoe ik dat aan mijn kind wil vertellen, daar gaat het me om, niet om de voorlichting an sich.

In de hogere groepen vind ik het een ander verhaal, als kinderen dan nog niet door de ouders zijn voorgelicht, wordt het hoog tijd dat een ander dat doet
  zondag 4 april 2004 @ 22:54:44 #10
336 Jessicaa
pi_18182147
Waar lees je die dan Troel?
  zondag 4 april 2004 @ 22:55:36 #11
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_18182173
Jessie, was gisteren in kopspijkers.
  zondag 4 april 2004 @ 22:57:53 #12
336 Jessicaa
pi_18182232
Ik snap jou punt wel Leah, maar ik wil weten waar jullie die lesinhoud vandaan halen. Ik kan het nergens vinden.
pi_18182241
Waarom moeten die kleuters dat in godsnaam zonodig weten?

Ben ik er nu op achteruit gegaan doordat ik niet wist wat een keizerssnede was in groep 2?
  zondag 4 april 2004 @ 22:58:46 #14
35189 Troel
scherp en bot
pi_18182259
quote:
Op zondag 4 april 2004 22:54 schreef Leah het volgende:

Ik als ouder bepaal wanneer en hoe ik dat aan mijn kind wil vertellen, daar gaat het me om, niet om de voorlichting an sich.
En ik ben dus bang dat dat in de huidige maatschappij niet meer kan...

Toch vind ik het wel fijn om te horen dat je in ieder geval het zelf uit wilt leggen en niet niet uit wil leggen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 4 april 2004 @ 22:59:44 #15
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_18182287
Ik zeg dus ook niet dat je niet met kleuters kunt praten op school, over dat niet zomaar iemand aan je mag zitten en aanverwante zaken, maar dat school gaat bepalen wanneer en hoe je kind wordt voorgelicht. Ik heb me daar echt ontzettend boos om zitten maken.
  zondag 4 april 2004 @ 23:02:16 #16
16245 CarOnline
met lange O
pi_18182367
Nou ik zou er ook niet erg blij mee zijn als Britt en Romée thuiskomen op een goeie dag en me het hele verhaal van voor tot achter kunnen vertellen.
Dat vertellen wìj ze wel op de dag dat wij vinden dat de tijd daar is. En af en toe vragen ze ook wel, maar dan ga ik nog niet expliciet vertellen hoe het allemaal werkt. Op de vraag hoe Lara in mijn buik kwam vonden ze 'die groeide daar' een ontzettend logisch antwoord
Screw them.
We're going home.
pi_18182464
quote:
Op zondag 4 april 2004 23:02 schreef CarOnline het volgende:
Nou ik zou er ook niet erg blij mee zijn als Britt en Romée thuiskomen op een goeie dag en me het hele verhaal van voor tot achter kunnen vertellen.
Dat vertellen wìj ze wel op de dag dat wij vinden dat de tijd daar is. En af en toe vragen ze ook wel, maar dan ga ik nog niet expliciet vertellen hoe het allemaal werkt. Op de vraag hoe Lara in mijn buik kwam vonden ze 'die groeide daar' een ontzettend logisch antwoord
"Mama, laat nog eens zo'n baby groeien dan."
  zondag 4 april 2004 @ 23:07:19 #18
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_18182488
Juist Caronline! Ik vind het vergelijkbaar als bv mijn kind op een goede dag thuis komt met bv het scheppingsverhaal terwijl ik hem op een openbare school gedaan zou hebben.

Sommige zaken blijven de verantwoording (en recht!) van de ouders.
  zondag 4 april 2004 @ 23:10:55 #19
16245 CarOnline
met lange O
pi_18182578
quote:
Op zondag 4 april 2004 23:06 schreef MrBean het volgende:

[..]

"Mama, laat nog eens zo'n baby groeien dan."
Haha ben ik blij dat ze echt geen broertje of zusje meer willen, 'deze' vinden ze wel genoeg
wij ook trouwens
Screw them.
We're going home.
  zondag 4 april 2004 @ 23:11:24 #20
336 Jessicaa
pi_18182593
Waarom zou je dat erg vinden Caronline als ze je het op een goede manier konden vertellen?

Als ik er een beetje over nadenk zo denk ik dat het niet zo gek is eigenlijk. Er is niks mis met seks, er is niks vies aan, het kan geen kwaad het erover te hebben. En waarom zouden de ouders moeten beslissen waneer het kind er aan toe is om daarover te praten. De ouder beslist ook niet waneer het toe is aan rekenen (even heel zwart wit gezegd)
Nu heb je al heel vaak dat de kinderen eerst kut, pik enz als scheldwoord gebruiken en pas later horen het hoe en wat.
Wie weet als ze eerder horen waarvoor het dient dat het meer respect krijgt op de langere duur. Het is even anders denken. In een tijd waarvan men denkt dat alle taboes doorbroken zijn. En het praten over sex eigenlijk nog een heel groot taboe blijkt te zijn.
  zondag 4 april 2004 @ 23:13:50 #21
16245 CarOnline
met lange O
pi_18182657
quote:
Op zondag 4 april 2004 23:07 schreef Leah het volgende:
Juist Caronline! Ik vind het vergelijkbaar als bv mijn kind op een goede dag thuis komt met bv het scheppingsverhaal terwijl ik hem op een openbare school gedaan zou hebben.

Sommige zaken blijven de verantwoording (en recht!) van de ouders.
Exact. Die sexuologe van gister vond ik wat dat betreft ook erg vervelend.
Het is mìjn kind, mìjn verantwoording en mìjn opvoeding en als ik vind dat ze rijp genoeg zijn voor de voorlichting wil ìk ze dat uit kunnen leggen en niet dat Juf dat al gedaan heeft.
Screw them.
We're going home.
  zondag 4 april 2004 @ 23:17:10 #22
16245 CarOnline
met lange O
pi_18182741
Nou Jessie, omdat ìk dat wil doen als ik denk dat ze eraan toe zijn.
En nou ga je wel van het andere uiterste uit dat sex vies zou zijn, zo is dat helemaal niet en ze zien ons ook naakt en wat dat betreft zijn ze ontzettend onschuldig en dat wil ik nog even zo houden.
Jee ze zijn net 5 zeg, en ik wil dat gewoon zelf uitmaken of ik ze daar wijs in wil maken.

Dat is alles

Ik lees nog even over dat rekenen, dat is natuurlijk van een heel ander kaliber, ik vind het net als je kindertjes over sinterklaas moet vertellen. Ik doe dat liever zelf dan dat Juf op een goeie dag verteld dat de Sint niet bestaat.
Screw them.
We're going home.
  zondag 4 april 2004 @ 23:17:44 #23
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_18182755
Een sexuoloog is ook geen pedagoog. bleek maar weer eens...

Ook in de klas zal het er vanaf hangen hoe het gebracht wordt, en daar zouden nog weleens heel wat nuances in kunnen zitten. Sex is imo iets wat heel nauw met liefde samenhangt, en dat zal een leerkracht nooit zo over kunnen brengen als wij.
pi_18182784
Ik heb vroeger ook nooit echte voorlichting gehad en ik begrijp je wel Jessie dat er niks mis mee is dat kinderen voorlichting krijgen op school, alleen niet in groep 1. Laat ze daar vooral nog lekker kind blijven en niet belast worden met seks. Ik ben er wel voor om serieuze voorlichting te geven op de basisschool als kinderen ouder zijn (8 - 10 jaar), hebben de ouders dan nog niks zelf uitgelegd dan hebben ze de boot gemist en is het aan de opvoedkundigen om te zorgen dat er wel enige info aanwezig is. Helaas worden kinderen steeds sneller rijp.
  zondag 4 april 2004 @ 23:20:29 #25
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_18182816
En ook hier lopen wij bloot, en gaat Freek mee onder de douche, en vinden we sex zeker niet vies

En als Freek het presteert om schuttingtaal te gaan bezigen, zullen WIJ hem wel uitleggen wat ie nu eigenlijk roept.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')