quote:
Op zondag 4 april 2004 22:17 schreef Toeps het volgende:
Heel herkenbaar allemaal. Ik heb na mijn VWO ook een jaar gewerkt, maar ja, na dat jaar wordt er wel een beetje verwacht dat ik weer ging studeren, dus dat ben ik toen gaan doen. Ben nu weer bijna twee jaar aan het studeren, en de studie is op zich wel leuk, maar de stages absoluut niet. Dus mijn toekomstbeeld is weer lekker zwart. Ik zit nu erg te twijfelen of ik wel het goede doe.
Jij hebt je ook wel erg vastgelegd, mijns inziens. Op jonge leeftijd werken, hypotheek, huis kopen... ik kan me voorstellen dat je dat soms zwaar vindt. De stages zijn uiteindelijk voor jou de werkervaring waar je het straks voor moet gaan doen... en als het werk niet leuk is? Ik kan me goed voorstellen dat dit drukt.
Zelf heb ik min of meer hetzelfde probleem, ik loop momenteel stage en ik kan het eigenlijk niet aan. Het is allemaal veel te zwaar, veel te veel en veel te druk. Ik zie er ook heel erg tegenop om over een jaar (na mijn afstuderen) een fulltime baan te nemen, maar ik vrees dat ik niet veel keus heb.
Even terug naar de TS: Salie, ik herken je verhaal van "vroeger". Ik heb me ook ooit gevoeld zoals jij het omschrijft. Het is inderdaad zoals Toeps zegt heel belangrijk om te weten wat je wilt. Maar wanneer je niet goed weet wat je te wachten staat, of wanneer je bang bent dat je het niet aan kunt, is het moeilijk om te bedenken wat je precies wilt.
Over de universitieit, dat kun je zo persoonlijk maken als je zelf wilt. Je kunt volledig anoniem blijven, maar je kunt je ook bij een studentenvereniging, studievereniging of een dispuut aansluiten, om zo mensen te leren kennen, een sociaal kringetje op te bouwen, en wellicht wat sociale controle of stimulans krijgen. Ik heb hier in Den Haag ook bij een studentenvereniging gezeten, en ik denk dat ik zonder die vereniging alles een stuk moeilijker gevonden zou hebben. Nóg moeilijker.
Maar goed, ik wil niet alleen maar negatief of moeilijk doen... het leven is ten slotte net zo moeilijk als je het zelf maakt. Waarom gun je jezelf niet een beetje lol, een kans of een sprong in het diepen? Jij bent bang dat je niet direct werk vind met de opleiding die je leuk lijkt, maar so what? Zorg dan dat jij tenminste de allerbeste van je jaar wordt, dan krijg jij in elk geval wel die éne baan die beschikbaar is. Het is allemaal in "the vision". Zie jij je studie als doel of als middel? Wil je gaan studeren "voor een bepaald beroep" of wil je studeren omdat je studie interessant is? Ik kan je vertellen, mijn vriend die heeft na een jaar electrotechniek toch gekozen voor een studie waar je op het eerste gezicht niets mee kunt: godsdienstwetenschap. En ik heb hem nog nooit zó gemotiveerd, zó gelukkig en zó actief zien studeren als nu. Daardoor weet ik dat hij een goede keuze heeft gemaakt. En wat voor werk kan hij tzt krijgen? Vast wel iets als leraar... of journalist... of wetenschapper, of... vaak zie je de opties pas wanneer je ermee bezig bent. Kies iets leuks, iets wat bij je past. Iets wat je interessant vindt.
Ik weet niet of je Idols volgt, maar vanavond in de Idols day-after show zei kandidaat Eric nog: "Het leven is te kort om chagerijnig te zijn" en hij heeft helemaal gelijk. Het leven is te kort om je rot te voelen. En ik weet dat dat heel simpel klint wanneer je depressief bent, maar onuitvoerbaar is. Maar ik weet ook uit ervaring dat je er ondanks depressie toch voor kunt kiezen om aan jezelf te werken, om gelukkig te worden. Waarom zou je je kut voelen? Geniet van het leven... ookal is dat makkelijker gezegd dan gedaan.
Pfff, einde pep-talk