Satan/Lucifer beseft dan dat hij verloren heeft omdat Christus voor de mensheid geleden heeft. Zijn plan is daarmee mislukt...quote:Op vrijdag 23 april 2004 18:12 schreef The_NiteAngyl het volgende:
Ik heb het verhaal omtrent Jezus nooit gelezen, maar wat is de rol van Lucifer in de film / boek? Want op het eind van de film geeft Lucifer een bepaald soort reactie die ik niet helemaal begrijp (in de circel, als de camera overhead uitzoomt).
Kan iemand dit verduidelijken voor mij?
Welk plan bedoel je daarmee? En wat voor nadeel heeft hij dat Jezus voor de zonden van de mensheid gestorven is?quote:Op vrijdag 23 april 2004 20:18 schreef moker het volgende:
[..]
Satan/Lucifer beseft dan dat hij verloren heeft omdat Christus voor de mensheid geleden heeft. Zijn plan is daarmee mislukt...
Het plan om de mensheid naar de verdoemenis te helpen, de mensen kunnen doordat jezus gestorven is voor onze zonden, wel naar de hemelen komen, daar waar satan geen macht heeft...quote:Op zaterdag 24 april 2004 20:38 schreef The_NiteAngyl het volgende:
[..]
Welk plan bedoel je daarmee? En wat voor nadeel heeft hij dat Jezus voor de zonden van de mensheid gestorven is?
Dus de mensheid kan een beetje valsspelen door te zeggen dat één of andere gast voor hen geboet heeft? Da's handig.quote:Op zondag 25 april 2004 11:37 schreef neo567 het volgende:
[..]
Het plan om de mensheid naar de verdoemenis te helpen, de mensen kunnen doordat jezus gestorven is voor onze zonden, wel naar de hemelen komen, daar waar satan geen macht heeft...
en het 2de uur ook, puuh vet slechte film, goed verhaal maar in mijn hoofd ware laatste uren van jesus beter,quote:Op dinsdag 13 april 2004 11:31 schreef Tijgetje het volgende:
vond het eerste uur erg saai...
Je hebt inmiddels al antwoord op je vraag maar ik wel er nog even aan toevoegen dat de duivel zich kennelijk in de hell bevind, vond die scene eigenlijk best zwakquote:Op vrijdag 23 april 2004 18:12 schreef The_NiteAngyl het volgende:
Ik heb het verhaal omtrent Jezus nooit gelezen, maar wat is de rol van Lucifer in de film / boek? Want op het eind van de film geeft Lucifer een bepaald soort reactie die ik niet helemaal begrijp (in de circel, als de camera overhead uitzoomt).
Kan iemand dit verduidelijken voor mij?
De kaalheid en de eenzaamheid gaf mij al enige indruk dat het de duivel was, zelfs na de scene met de slang en later met het 'Bart de Graaf'-kind.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 15:08 schreef Djaser het volgende:
[..]
Je hebt inmiddels al antwoord op je vraag maar ik wel er nog even aan toevoegen dat de duivel zich kennelijk in de hell bevind, vond die scene eigenlijk best zwak
Verder was het een erg indrukwekkende film.
Andere films over de verfilming van Jezus' levensverhaal gaan dieper in de persoon die hij is geweest. Deze film is juist gericht op de voorbereiding van de kruisiging, dus zijn volbrenging van de Messiah, zoals je quote.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 23:32 schreef RM-rf het volgende:
The_NiteAngyl, ik vind je analyse wel goed, maar vermoed dat juist de punten die je negatief opvat, ook juist bedoeld zijn en onderdeel van wat de film probeert te bereiken.
Er zijn veel eerdere films die ingaan op beweegredenen, de mens achter Jezus, maar ik denk dat in deze film bewust Christus is neergezet als juist de vervuller van de messiaanse voorspelling van jesaja, het lam dat naar de slachttbank geleid word, die gedood en gemarteld wordt, maar niet de botten gebroken worden en door dit martelaarschap de belofte van Jesaja vervult.
natuurlijk kun je nog altijd gewoon qua persoonlijke smaak de film afkeuren, een traditioneel 'verhaal' zoals il Evangelio Matteo van Passolini prefereren; maar ik denk wel dat een weergave van het passieverhaal an sich wel mogelijk raakt aan een oude vorm van geloofsbeleving: een eerder joodse en orthodox-katholieke geloofservaring, in tegenstelling tot de meer gecultiveerde westerse verlichte gedachte bij 'geloven'.
Mijn mening juist is dat de film heel veel emoties heeft losgemaakt, maar dat die boodschap juist bij mensen verkeerd aankomt. En ik moet er wel toevoegen, de marteling van Jezus is tercht te noemen als 'onmenselijk martelen', omdat, zeg nou zelf, wie zou zoiets tot aan het kruis nou kunnen overleven?quote:Op zaterdag 8 mei 2004 09:05 schreef jercovski het volgende:
als het bedoelt is om op emoties in te spelen, moeten er dan ook geen emoties los worden gemaakt?
Nou, eigenlijk was het wél de bedoeling om betrokken te raken bij de marteling. Daarom werden er slow-motion scenes in toegevoegd, en leer je Jezus' moederliefde kennen. Ook is de film helemaal gericht op Jezus, en soms redelijkerwijs op de consequenties van zijn beloftes en daden. Dus lijkt het me niet meer dan zeker dat de kijker toch wel betrokken is bij de film.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 09:42 schreef fille_fatale het volgende:
Ik vond het ontzettend meevallen met het 'heftige' van de film. Als kijker heb je totaal niet het gevoel dat je betrokken bent bij het lijden, er is een behoorlijke emotionele afstand.
Ook de geselscene viel wel mee, mits je een beetje tegen bloed kunt.
Mensen die het oorspronkelijke verhaal niet kennen, snappen er waarschijnlijk niets van.
Ik vond het niet zo'n goede film vanwege het ontbreken van een duidelijke verhaallijn. Misschien interessant als beeldvorming bij het bijbelverhaal, maar niet echt de moeite waard om nog een keer te kijken.
Vertel!....quote:Op zondag 26 september 2004 01:47 schreef Zeitgeist het volgende:
Weet ook dat Jezus' aanwezigheid archeologisch is bewezen.
En wat is je mening als het 'evangeliseren' nu juist niet de bedoeling was?quote:Op zondag 26 september 2004 01:09 schreef Frenkie het volgende:
Kortom als het Mel Gibsons idee was om zieltjes te winnen, dan heeft hij het imo behoorlijk verkeerd ingepakt...
Diverse archeologische docus over gezien en info over gelezen.quote:Op zondag 26 september 2004 11:21 schreef Hare het volgende:
[..]
Vertel!....
jaja en de hoofdrol speler is 2x geraakt door de bliksem. Wrath of god?quote:Op maandag 27 september 2004 12:09 schreef sn0tje het volgende:
Mensen die vinden dat Mel Gibson er zelf beter van te worden hebben het mis, hij heeft uit zn eigen zak 25miljoen dollar aan de film besteedt.. zegt toch wel wat.
Ook schijnen er allerlei dingen gebeurt te zijn tijdens het maken van deze film.. weet het preciese er niet van maar het ging hier om (toch wel wonderbaarlijke) genezingen en andere leuke dingetjes etc, leuk om te weten dacht ik zo
Maar waarom is er dan juist over hem wat bekend en niet over Jan met de Pet, ik bedoel, wat maakte hem dan bijzonder dat er in meerdere geschriften over hem is geschreven?quote:Op maandag 27 september 2004 22:12 schreef Zeitgeist het volgende:
[..]
Diverse archeologische docus over gezien en info over gelezen.
Weet wel dat er niet is bewezen dat hij de messias was.
Ondanks mijn christelijke opvoeding probeer ik de jesus kwestie objectief te zien.
Dat de man heeft bestaan betekend niet dat hij de zoon van god is. Religieuze teksten zijn gebaseerd op echte gebeurtenissen(goddelijke dingen buiten beschouwing gelaten zijn er diverse echte situaties beschreven)
Feit is dat niet alleen in de christelijke geschriften over jesus word geschreven. Ook in de Islam en het Joodse geloof bijvoorbeeld is jesus aanwezig(in beide als profeet en niet als messias).
Dat en de andere info die over Jesus bestaat maken zijn bestaan erg plausibel zo niet bewezen.
Laat ik nog eens zeggen dat zijn messias status niet is bewezen.
Buiten dat.. Zoals ik al zei. De film geeft een goed tijdsbeeld weer.
Archeologisch is er dus niks bewezen..??quote:Op maandag 27 september 2004 22:39 schreef Hare het volgende:
[..]
Maar waarom is er dan juist over hem wat bekend en niet over Jan met de Pet, ik bedoel, wat maakte hem dan bijzonder dat er in meerdere geschriften over hem is geschreven?
Ja, idd, in die tijd was er nog niet zoiets als tv of radio ofzo, dus als er een of andere gek had rondgelopen in die tijd die erg belangrijk en serieus kon overkomen en aan iedereen waar ie kwam vertelde over een of ander figuur die van alles en nog wat kon kan het zomaar in die boeken terechtkomenquote:Op maandag 27 september 2004 22:44 schreef Frenkie het volgende:
[..]
Archeologisch is er dus niks bewezen..??
Er is alleen bekend dat zowel in het Jodendom, als in de Islam, als in het Christendom een Jezusfiguur voor komt. Ze zullen dus wel dezelfde oorsprong hebben. Maar archeologisch bewezen.. of hebben ze nu een stoffelijk overschot gevonden
Om nog ff offtopic te gaan. En misschien wel een zeer domme vraag te stellen (quote:Op dinsdag 28 september 2004 00:28 schreef Zeitgeist het volgende:
tja ligt eraan wat welke archaeoloog je naar luisterd.
Volgens mij niet nee maar dat is met wel meer historische figuren zo. Er is ook nog steeds onduidelijkheid over bijv. het stoffelijk overschot van Hitler. en dat is vrij recentelijk. Hoe verder je terug gaat in de geschiedenis hoe moeilijker zoiets word.quote:Op dinsdag 28 september 2004 01:46 schreef Hare het volgende:
[..]
Om nog ff offtopic te gaan. En misschien wel een zeer domme vraag te stellen ()
Er is misschien wel bewijs gevonden voor Jezus in allerlei geschriften, maar ze hebben hem toch niet echt opgegraven toch? Net als die mummies in Egypte e.d.?
Maar gelukkig hebben ze zijn pik wel gevondenquote:Op dinsdag 28 september 2004 02:12 schreef Zeitgeist het volgende:
[..]
Volgens mij niet nee maar dat is met wel meer historische figuren zo. Er is ook nog steeds onduidelijkheid over bijv. het stoffelijk overschot van Hitler. en dat is vrij recentelijk. Hoe verder je terug gaat in de geschiedenis hoe moeilijker zoiets word.
Natuurlijk is een figuur als Hitler makkelijker te bewijzen aan de hand van beeldmateriaal en dergelijke. Maar goed dit was om aan te geven dat het vinden van een lijk niet alles is.
De boekdrukkunst is iets uit de middeleeuwen hoor..quote:Op maandag 27 september 2004 22:54 schreef Hare het volgende:
[..]
Ja, idd, in die tijd was er nog niet zoiets als tv of radio ofzo, dus als er een of andere gek had rondgelopen in die tijd die erg belangrijk en serieus kon overkomen en aan iedereen waar ie kwam vertelde over een of ander figuur die van alles en nog wat kon kan het zomaar in die boeken terechtkomen
Jezus is enkel uit indirekte bronnen bekend, dus altijd via een vorm van 'overlevering', echter het is zeer goed aanneembaar dat de persoon jezus werkelijk bestaan heeft, de verschillende bronnen kennen andere herkomsten en vertellen ook grotendeels vanuit een verschillend perspectief..quote:Op dinsdag 28 september 2004 12:08 schreef Frenkie het volgende:
[..]
De boekdrukkunst is iets uit de middeleeuwen hoor..
Voor de rest is alles uit mondelinge overlevering. Het oudste evangelie is ook van minimaal 50 jaar na het overlijden van "Jezus". De betrouwbaarheid kan je dus in twijfel trekken
Ach ja, die paar jaarquote:Op dinsdag 28 september 2004 12:08 schreef Frenkie het volgende:
[..]
De boekdrukkunst is iets uit de middeleeuwen hoor..
Maar al met al blijft het je wel nog steeds bezig houden he?!quote:Op zaterdag 3 april 2004 03:30 schreef Hare het volgende:
[..]
Dat vond ik hem zelfs nog niet waard, heb deze films een 1 gegeven, de eerste in mijn imdb bestaan
Ja, als een film gewoontjes is ben je er zo klaar mee, maar ik vond deze film gewoon ontzettende bagger, dus dan wel jaquote:Op dinsdag 28 september 2004 17:43 schreef Lisariya het volgende:
[..]
Maar al met al blijft het je wel nog steeds bezig houden he?!
Toch vreemd.
Nou vooruit dan maar weer, ik doe het ervoor. Maar vind het wel vreemd dat baggerfilms je blijven interesseren. Bij de meesten is dat juist nét andersomquote:Op dinsdag 28 september 2004 18:14 schreef Hare het volgende:
[..]
Ja, als een film gewoontjes is ben je er zo klaar mee, maar ik vond deze film gewoon ontzettende bagger, dus dan wel ja
Vertel dat maar eens tegen KQquote:Op dinsdag 28 september 2004 18:36 schreef Lisariya het volgende:
[..]
Nou vooruit dan maar weer, ik doe het ervoor. Maar vind het wel vreemd dat baggerfilms je blijven interesseren. Bij de meesten is dat juist nét andersom
quote:Passion of the Christ zaterdag bij RTL 5
De spraakmakende speelfilm 'The passion of the Christ' beleeft zaterdag (15 april) vanaf 22.00 uur zijn tv-première op RTL 5. De Amerikaans- Italiaanse film uit 2004 van regisseur Mel Gibson is zonder onderbrekingen door reclameblokken te zien bij RTL.
Al in juli 2004 werd bekend dat RTL de film zonder reclamebreaks op de buis gaat brengen. Voor regisseur Gibson was het een belangrijke voorwaarde dat de film, die gaat over de laatste twaalf uur uit het leven van Jezus, niet wordt onderbroken door reclame.
The Passion Of The Christ heeft veel controverse en vragen opgeroepen. Zo vroeg men zich af of de hoeveelheid geweld en bloed in de film niet ongepast is, of dat er mogelijk antisemitisme in de film verscholen zit. De makers hebben in ieder geval geprobeerd de film zo waarheidsgetrouw mogelijk te maken. Zelfs de dialogen zijn in het Latijn en Aramees, de talen die toen werden gesproken. Toch zeggen classici en theologen dat ze fouten hebben ontdekt in de behandeling van de bijbelteksten.
Er waren meerdere partijen geïnteresseerd in de filmrechten. De NCRV voerde namens de EO en KRO de onderhandelingen voor Nederland 1. De NCRV liet weten weten dat zij het bedrag dat de filmmaatschappij vroeg, te hoog vond. Een woordvoerder van de christelijke omroep destijds: "We hadden interesse in de film, maar als publieke omroep moet je verstandig met je financiële middelen omspringen. De film was ons te duur. Het was een kosten-batenafweging."
RTL denkt de kosten van de film terug te verdienen met reclameblokken voor en na de film. "Het dient ook niet direct een commercieel doel, het gaat om de uitstraling voor RTL", liet een woordvoerder van RTL in juli 2004 weten. "Het is een veelbesproken en spraakmakende film. We zijn er trots op dat we zo'n opvallende film kunnen toevoegen aan onze programmering." EO-directielid Ad de Boer reageerde verrast op deze uitspraak: "RTL gebruikt het evangelie om geld te verdienen. Zo heeft Mel Gibson het niet bedoeld. RTL heeft er geen missionair doel mee. Dat is voor mij de schaduwzijde.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |