wrom vreemd soms?quote:Op vrijdag 2 april 2004 17:35 schreef Scorp[AM] het volgende:
de vriend van mijn ma is moluks.. aardige kerel wel .. op zich wel vreemd soms![]()
maar nix mis mee ofzo
quote:Op vrijdag 2 april 2004 21:47 schreef rickywilliams het volgende:
*stalk*quote:Op vrijdag 2 april 2004 22:47 schreef ondeugend het volgende:
Wij hebben in Assen een grote molukse wijk.
Gaat al decennia prima hier.
Hormat bangsa,quote:Op zaterdag 3 april 2004 09:40 schreef rickywilliams het volgende:
hoe staan jullie tegenover de "molukse zaak"?
Ho stop rem!quote:Op vrijdag 2 april 2004 17:22 schreef rickywilliams het volgende:
Wat vinden jullie van Molukkers? (geen racisitische opmerkingen bitte)
Die had ik nog niet gelezen.quote:Op zaterdag 3 april 2004 13:52 schreef Artificial_M het volgende:
1. ik moet zeggen wat ik van molukkers vind
2. racisitische opmerkingen mag niet
...
je mag je mening wel geven, maar die mag niet racistisch zijnquote:Op zaterdag 3 april 2004 19:39 schreef Piro het volgende:
[..]
Ho stop rem!
Je vraagt wat er van Molukkers gevonden wordt maar racistische opmerkingen zijn niet toegestaan, maar dat is ook een mening over molukkers.
Overigens vind ik ze wel okay, op die irritante RMS-eikeltjes na.
Jep, rotte appels in combinatie met verveling, en dan krijg je zoiets. Maar die heb je idd in elke bevolkingsgroep.quote:Op zaterdag 3 april 2004 20:22 schreef pimpin het volgende:
Ik heb zelf ook in de familie, aardige lui en altijd gastvrij.
Wat ik jammer vind is dat veel van die groepen zich ook zo agressief gaan opstellen. Zo wou laatst een groep van 4, een vriend en mij even gaan beroven... dat vind ik dan weer jammer. Toen had ik het wel even gehad met die lui, en heb ik hun spelen meegenomen.
Maja zijn altijd paar rotte appels tussen natuurlijk, net zoals nederlandse nazi's![]()
Ik was het ook niet van plan, maar je kan niet vragen dat men eerlijk zijn mening geeft en dan beperkingen gaat opleggen aan die mening.quote:Op zaterdag 3 april 2004 19:59 schreef rickywilliams het volgende:
[..]
je mag je mening wel geven, maar die mag niet racistisch zijndat lijtk me nogal normaal eigenlijk
als je molukkers niet mag kan je ook zeggen dat je het eikel vind ipv met racistische opmerkingen te gaan staan strooien
![]()
quote:Op zondag 4 april 2004 01:48 schreef Andjing het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon zeggen dat je Molukkers niet mag, omdat je ze aggresief vindt, omdat er vaak rellen zijn, omdat je ze niet kent en bang bent voor wat vreemd is, of omdat je ze je een keer hebben beroofd of mishandeld...
Om te roepen: "Ik vind ze eikels... (vooral die RMS-ers)" Dat is jouw mening... Dat mag, maar onderbouw dan ook even waarom je ze eikels vind, als je wil, i.p.v. loze kreten geven...![]()
Deng hormat, met groet
Waarom de vergelijking met Nederlandse Nazi's?!quote:Op zaterdag 3 april 2004 20:22 schreef pimpin het volgende:
Ik heb zelf ook in de familie, aardige lui en altijd gastvrij.
Wat ik jammer vind is dat veel van die groepen zich ook zo agressief gaan opstellen. Zo wou laatst een groep van 4, een vriend en mij even gaan beroven... dat vind ik dan weer jammer. Toen had ik het wel even gehad met die lui, en heb ik hun spelen meegenomen.
Maja zijn altijd paar rotte appels tussen natuurlijk, net zoals nederlandse nazi's![]()
Ik geloof dat er iets fout is gegaan met quoten?quote:Op zondag 4 april 2004 01:48 schreef Andjing het volgende:
[..]
le-zenquote:Op zondag 4 april 2004 01:26 schreef Piro het volgende:
[..]
Ik was het ook niet van plan, maar je kan niet vragen dat men eerlijk zijn mening geeft en dan beperkingen gaat opleggen aan die mening.
Dat riekt naar het argument van Dhr. Ford: Ze mogen alle kleuren hebben, als het maar zwart is.
- Ho Ho je vergeet de Chinezen, de Japanners, de Vietnamezen bla bla bla... ook zij kunnen lekker koken.quote:Enige "allochtonen" die echt iets voor NL hebben gedaan
gado gadoquote:Op zondag 4 april 2004 12:01 schreef rickywilliams het volgende:
ikan tjolo
atjar tjampoer
pisang goreng
Lekker toch die behanglijmquote:Op zondag 4 april 2004 12:59 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
Papeda(m'n vrouw vind het lekker, maar het is net behangplaksel)
Ik heb het geproefd, maar het smaakte echt nergens naar, echt precies behangplakselquote:Op zondag 4 april 2004 13:26 schreef E_Motion het volgende:
Lekker toch die behanglijm
Het iet er wel uitermate goor uit idd
Bestaan er Molukse restaurants danquote:Op zondag 4 april 2004 13:28 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
[..]
Ik heb het geproefd, maar het smaakte echt nergens naar, echt precies behangplaksel
Toen zat er nog een Moluks restaurant in Amsterdam, dat is helaas al lang verdwenen.
Bestonden ja. Was volgens mij het enige restaurant in heel Nederland. Toen de ellende in de Molukken begon was het afgelopen met dat restaurant.quote:Op zondag 4 april 2004 13:30 schreef E_Motion het volgende:
Bestaan er Molukse restaurants dan
M'n vrouw gaat straks nog naar een sidi feest, ik moet werken.quote:Ik zou et niet weten.. woon hier midden in een Molukse wijk.. als ik lekker wil eten is er altijd wel ergens een belijdenis ofzo
Minder... Das altijd supergezellig als meerdere mensen sidi houdenquote:Op zondag 4 april 2004 13:38 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
[..]
Bestonden ja. Was volgens mij het enige restaurant in heel Nederland. Toen de ellende in de Molukken begon was het afgelopen met dat restaurant.
[..]
M'n vrouw gaat straks nog naar een sidi feest, ik moet werken.
Ja, Donderdag en Vrijdagmiddag eventjes op een terrasje gezeten, maarja die uren moeten weer ingehaald wordenquote:Op zondag 4 april 2004 13:50 schreef E_Motion het volgende:
Minder... Das altijd supergezellig als meerdere mensen sidi houden
Wat dacht je dan van die gigantische hoeveelheid eten die door de tantes2 wordt bereid? Kimai! Dat kost wel het een en ander hoor! Om over het aantal genodigden maar te zwijgen...quote:Op maandag 5 april 2004 14:10 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
Nou ik heb van m'n vrouw gehoord hoe uitgebreid dat sidi feest was, dus ongeveer zo uitgebreid als een bruiloft (en bijna even duur), dat wist ik helemaal niet![]()
Whehe idd... altijd met een stuk of 6 tantes in de keuken, allemaal nasi kuning maken in gigantische hoeveelheden waar een gemiddeld afrikaans land 6 weken op kan overlevenquote:Op maandag 5 april 2004 14:41 schreef AboruAsli het volgende:
[..]
Wat dacht je dan van die gigantische hoeveelheid eten die door de tantes2 wordt bereid? Kimai! Dat kost wel het een en ander hoor! Om over het aantal genodigden maar te zwijgen...
Selamat,
AA
Als wij molukkers wat doen, doen we het natuurlijk ook meteen goed hequote:Op maandag 5 april 2004 15:01 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
En ik maar denken dat het net zoiets als een verjaardag wasHoewel daar ook waanzinnig veel eten word gemaakt meestal.
Ja, dat weet ikquote:Op maandag 5 april 2004 15:14 schreef E_Motion het volgende:
Als wij molukkers wat doen, doen we het natuurlijk ook meteen goed he
Molukse bruiloft gehad dus?quote:Op maandag 5 april 2004 16:38 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
[..]
Ja, dat weet ikMijn trouwdag was dan ook echt super gezellig
Gemengd Nederlands/Moluks, geen adat en geen Westerse regeltjes. Alle gasten van overdag aten mee (goede catering geregeld, zodat de familie niet hoefde te gaan koken). Goeie Molukse band die afwisselend Molukse en Westerse muziek speelde. We zijn getrouwd in traditionele Molukse kleding, erg mooi.quote:Op maandag 5 april 2004 16:39 schreef E_Motion het volgende:
Molukse bruiloft gehad dus?
Zijn meestal idd supergezellig
Ook met de standaard muziek daarvoor?
Ahai!!! Inderdaad ja... 't is elke avond weer feest ghegheghe...quote:Op zondag 4 april 2004 10:56 schreef Drugshond het volgende:
Ze kunnen leker koken.
[..]
Ho ho, er werd gesproken over "allochtonen", m.a.w. Belanda Hitam, zwarte hollanders, zoals wij vroeger genoemd werden... Dus geen echte allochtonen... De Molukken maakten immers deel uit van Nederlands grondgebied. Zeg dan status aparte, of noem ons gewoon Molukkers.quote:- Ho Ho je vergeet de Chinezen, de Japanners, de Vietnamezen bla bla bla... ook zij kunnen lekker koken.
Ik ben serieus... En dat jij er geen problemen mee hebt...quote:Maar serieus : Ik heb er geen probleem mee. Ze hebben vroeger wat stomme dingen uitgespookt (maar die stijdbijl is begraven).
Ghanezen in het Knilquote:Op maandag 5 april 2004 18:55 schreef Andjing het volgende:
Noem mij 1 volk! naast de Molukkers, die Belanda Hitam werden genoemd...
Hee! Weer wat bijgeleerd! Nog noooooooit van Ghanezen in de KNIL gehoord...quote:Op woensdag 14 april 2004 00:37 schreef Waringin het volgende:
[..]
Ghanezen in het Knil
http://www.rnw.nl/special/nl/html/zwartenl020718.html
Serieus zwarte Nederlanders?!quote:Op woensdag 14 april 2004 16:15 schreef AboruAsli het volgende:
[..]
Hee! Weer wat bijgeleerd! Nog noooooooit van Ghanezen in de KNIL gehoord...
Slmt,
AA
hoe oud ben jij meissie?quote:Op woensdag 21 april 2004 11:28 schreef merdeka het volgende:
Heeej.... een maluku topic!
Mijn grootouders en vader woonde vroeger naast een moluks kamp, mijn grootouders zijn daarna ook in de molukse wijk gaan wonen (maar dat zijn dus wel gewoon nederlanders). Nu wonen ze daar niet meer maar nog wel naast molukkers. Ik heb van moederskant nog klein beetje moluks bloed + ik heb molukse vrienden + een oude maleise naam + ik heb nog wat melaju (maleis) meegekregen van huis uit... Verder heb ik molukkers in de familie (die ook in de wijk wonen), ik herdenk zelf nog altijd 25 april, ik eet papeda (terwijl verder niemand behalve mijn vader dat lust in de familie) en kan fatsoenlijk moluks koken....
Kan ik nog wat meer bedenken... ja hoor: ik weet behoorlijk veel van de molukse gewoonten en geschiedenis, ken heel veel pela-verbonden, doe wat vrijwilligerswerk voor molukse stichting, ben als klein kind doodgegooid met massada en lagu2 (dat was toen wat minder, hoewel ik het nu wel waardeer)
help, waarom ben ik eigenlijk geen molukkerhihi
Check: nee, ik ben nog steeds hartstikke blond en belanda
Ik hoef nu niet meer uit te leggen wat ik van Molukkers vind. Prima volkje dus!
mmm... 20-somethingquote:Op vrijdag 23 april 2004 08:14 schreef rickywilliams het volgende:
[..]
hoe oud ben jij meissie?![]()
Ik hou niet van R&B en hiphop hoorquote:Op vrijdag 23 april 2004 08:14 schreef rickywilliams het volgende:
wat ik trouwens wel eens denk:
de meesten maluku's houden van r&b en hiphop, ik heb nooit een rbbie wiilliams maluku gezienzit daar een reden achter?
en wat is papeda precies?
Bij gebrek aan sago-meel kun je papeda ook maken van aardappelzetmeel..quote:Op vrijdag 23 april 2004 09:24 schreef merdeka het volgende:
[..]
mmm... 20-something![]()
en papeda is een soort slurppap. Ik heb laatst hier naar het recept gevraagd, en ben erachter gekomen dat je het met sago moet maken. Het is een soort plaksel, maar dan lekker![]()
En dat is de fout die veel Molukse jongeren tegenwoordig maken... Ze kijken alleen naar: "Ben jij pela? Zo ja, dan mogen we niet trouwen..."quote:Op vrijdag 23 april 2004 14:35 schreef E_Motion het volgende:
Pela's zijn trouwens ook zo leuk, mag je niks beginnen met een meisje (of jongen) die pela is
Val zelf niet op Molukse meisjes, anders zou ik dat volgens mij best wel irritant kunnen gaan vinden
Nee...quote:Op vrijdag 23 april 2004 14:48 schreef Darth-Vader het volgende:
Zijn dat niet van die kleine mannetjes die extreem gevoelig zijn voor merkkleding?
Jah klopt, het houdt heel veel meer in, maar als jongere is dat toch het eerste waaraan je denktquote:Op vrijdag 23 april 2004 15:28 schreef Andjing het volgende:
[..]
En dat is de fout die veel Molukse jongeren tegenwoordig maken... Ze kijken alleen naar: "Ben jij pela? Zo ja, dan mogen we niet trouwen..."![]()
Pela houdt volgens mij nog altijd meer in dan alleen het niet mogen beginnen van een relatie met iemand die Pela is...
Dat ligt vrij ingewikkeld, en je hebt meerdere vormen van pela, maar het komt er grofweg op neer dat een aantal dorpen op de Molukken vroeger afspraken hebben gemaakt om elkaar te helpen. Deze dorpen beschouwen elkaar als verwanten (ong. te vergelijken met broers en zusters) en beloofden elkaar ten allen tijde bij te staan en te ondersteunen. Vaak zijn er mooie oude verhalen over het ontstaan van een pela-verbond tussen dorpen. Dit kunnen trouwens zowel christelijke als islamitische dorpen zijn.quote:Op vrijdag 23 april 2004 18:34 schreef rickywilliams het volgende:
wat is pela?
Ja, maar dat vond ik dus niet te eten. Smaakt gewoon niet zoals het hoort imo.quote:Op vrijdag 23 april 2004 15:26 schreef Andjing het volgende:
[..]
Bij gebrek aan sago-meel kun je papeda ook maken van aardappelzetmeel..
Deng hormat
Dankzij 200 RMSers met een gaatje teveel in hun hoofd deze keerquote:Op dinsdag 27 april 2004 14:46 schreef rickywilliams het volgende:
onlusten op de molukken weer![]()
Pfff... we weten toch allemaal dat het leger hierachter zit. Dit is geen expliciet probleem van moslims en christenen, maar van militia die door het leger opgehitst worden. Sinds jaar en dag is bekend dat het leger voor de onlusten van '99 terreurgroepen naar de Molukken 'exporteerde' en deze steunde bij het aanrichten van bloedbaden en chaos. Zolang er chaos heerst op de Molukken en men de bevolkingsgroepen tegen elkaar weet op te hitsen, kan Indonesie de touwtjes goed in handen houden en komt er zeker geen democratisch bestuur, laat staan onafhankelijkheid.quote:Op dinsdag 27 april 2004 14:55 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
[..]
Dankzij 200 RMSers met een gaatje teveel in hun hoofd deze keer
Waar slaat het op om de toch al wankele vrede in gevaar te brengen met zo'n herdenking. Alsof ze nu onafhankelijkheid aan zouden kunnen, terwijl hun economie aan de grond zit.
Nu geven ze de regering van Indonesië en kwaadwillende moslims een goed excuus om de christenen aan te vallen. Het lijkt haast wel doorgestoken kaart.
Grote kans dat de burgeroorlog nu weer begonnen is dankzij deze hersenloze figuren. M'n vrouw en haar moeder waren toch al geen fan van de RMS, maar nu zijn ze echt kwaad. M'n vrouw heeft familie daar wonen, waaronder haar zus, die bijna vermoord is door een moslim de vorige keer (mes al op haar keel, moest ze de koran voorlezen, kon ze natuurlijk niet, toen heeft er een vrouw geholpen die zei dat ze haar tante was) Ze heeft toen echt allemaal gruwelijke dingen meegemaakt daar.
Ja, dat klopt inderdaad, ik weet het ook uit eerste hand van iemand die in het dorp woonde waar alle ellende begon. Het leger is inderdaad begonnen met schieten.quote:Op woensdag 28 april 2004 14:30 schreef merdeka het volgende:
Pfff... we weten toch allemaal dat het leger hierachter zit. Dit is geen expliciet probleem van moslims en christenen, maar van militia die door het leger opgehitst worden. Sinds jaar en dag is bekend dat het leger voor de onlusten van '99 terreurgroepen naar de Molukken 'exporteerde' en deze steunde bij het aanrichten van bloedbaden en chaos. Zolang er chaos heerst op de Molukken en men de bevolkingsgroepen tegen elkaar weet op te hitsen, kan Indonesie de touwtjes goed in handen houden en komt er zeker geen democratisch bestuur, laat staan onafhankelijkheid.![]()
Gedeeltelijk mee eens, maar de demonstratie wordt elk jaar gehouden, en verliep deze keer ook nog eens vreedzaam, dat heb je zelfs in de (niet altijd even objectieve) Nederlandse media kunnen lezen/horen. Meestal gaat de herdenking gepaard met arrestaties en het verstoren van vlaghijsingen, maar zelden met excessief geweld.quote:Op woensdag 28 april 2004 18:13 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
Ja, dat klopt inderdaad, ik weet het ook uit eerste hand van iemand die in het dorp woonde waar alle ellende begon. Het leger is inderdaad begonnen met schieten.
Mijn punt is dat het zeer onverstandig was van die RMSers daar om zo'n demonstratieve herdenking te organiseren terwijl de vrede daar nog zo ontzettend wankel was. En ook omdat het met de huidige economie geen enkele zin zou hebben om onafhankelijk te zijn.
Het probleem is dat kwaadwillende partijen nu de RMS de schuld kunnen geven van het opnieuw opgelaaide geweld, ook al zou dit keer weer het leger of wie dan ook erachter zitten.
Ik ben niet tegen de ideeën van de RMS, maar de manier waarop er gehandeld wordt is vaak behoorlijk ongelukkig. In Nederland hebben Molukkers op die manier een slechte naam gekregen.
Ja, dat bedoel ik nou juist, ze hebben met die demonstratie een mogelijkheid geschapen voor kwaadwillenden om het te gebruiken als excuus voor geweld en dan de RMS de schuld ervan te geven. Of heethoofden die het als provocatie zien. Ik bedoelde niet dat de RMS zelf met geweld is begonnen. Als ze logisch hadden nagedacht dan hadden ze zoiets kunnen voorzien, je ziet dergelijke dingen ook in Ierland gebeuren. Met zo'n wankele vrede moet je zulke dingen gewoon uit voorzorg niet doen.quote:Op woensdag 28 april 2004 20:40 schreef merdeka het volgende:
Gedeeltelijk mee eens, maar de demonstratie wordt elk jaar gehouden, en verliep deze keer ook nog eens vreedzaam, dat heb je zelfs in de (niet altijd even objectieve) Nederlandse media kunnen lezen/horen. Meestal gaat de herdenking gepaard met arrestaties en het verstoren van vlaghijsingen, maar zelden met excessief geweld.
Het groepje moslimmilitia/leger dat zich erin mengde, had ook op een ander moment die dag kunnen opduiken. Als je de berichtgeving over de Molukken volgt, zie je ook dat er al enkele dagen voor 25 april evacuaties zijn geweest en extra legertroepen arriveerden. Dat geeft al wel wat aan.
Ook vind ik het verdacht dat de overheid toestemming heeft gegeven voor een FKM-demonstratie, maar wel legereenheden en militia in de buurt opstelde. Het lijkt op een smerig politiek spelletje in de aanloop naar de presidentsverkiezingen van 5 juli. Ook de afgevuurde mortiergranaten wijzen daarop: mortiergranaten heeft voorzover bekend enkel het leger in bezit.
De Indonesische overheid probeert vooral de moslimbevolking wijs te maken dat de RMS een christelijke beweging is. Dat is van oorsprong helemaal nooit zo geweest, maar met de (door de overheid aangemoedigde) migratie van niet-Molukse moslimbevolkingsgroepen naar de Molukken is het wel veel makkelijker voor hen geworden om dit soort pro-RI propaganda te verpreiden.
Misschien had FKM er wat meer aan kunnen doen om de demonstratie niet te laten escaleren. Maar ik betwijfel of dat zin had gehad.
Het is een kwestie die onduidelijk blijft en waarop we het antwoord misschien nooit zullen weten: is vrede de beste weg naar onafhankelijkheid of is onafhankelijkheid de beste weg naar vrede?
Je moest eens weten wat er in de KNIL zat. Het was ons Vreemdelingenlegioen in wezen hehe.quote:Op woensdag 14 april 2004 19:46 schreef Andjing het volgende:
[..]
Serieus zwarte Nederlanders?!![]()
Nah, 't zal wel kloppen...
Slmt
Inderdaad wijst alles erop dat aanvallen worden uitgevoerd door goed getrainde militia en het leger, ook deze keer weer.... En de internationale gemeenschap draait zijn hoofd weer af (zo komt het althans op mij over)quote:Op zondag 2 mei 2004 12:53 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
Mensen roepen om hulp van de VN, maar volgens mij zou dat zoals gewoonlijk weinig helpen. En de VN was vorige keer ook totaal niet geïnteresseerd, waarschijnlijk omdat de Molukken geen rijkdommen zoals olie hebben.
Kijk eens op http://www.nationaalarchief.nl/aankomstquote:Op zondag 2 mei 2004 13:28 schreef Salvad0R het volgende:
Trouwens
aangezien mijn pa zijn echte vader nooit heeft gekend, heeft hij geen banden met de molukse kant van zijn familie.
ik ben hier wel in geinterresseerd.
zijn echte achternaam was Watimena.
Hollanders/ Duitsers/ Oostenrijkers/ Negers uit de West-Afrika/ Inlanders...quote:Op zondag 2 mei 2004 12:58 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Je moest eens weten wat er in de KNIL zat. Het was ons Vreemdelingenlegioen in wezen hehe.
Mijn opa noemden een neger uit de West een 'Westklep'. Weet iemand waar dit vandaan komt? Is dit een uitvinding van mijn opa zelf of kennen nog meer mensen deze term?
could be.quote:Op maandag 3 mei 2004 10:06 schreef merdeka het volgende:
[..]
Kijk eens op http://www.nationaalarchief.nl/aankomst
Hier is veel info te vinden over de de komst van Molukkers naar Nederland, en ook staat hier alle info over passagierslijsten van de boten die de Molukkers naar Nederland brachten. Je kan bijvoorbeeld op achternaam zoeken welke (voor)ouders en familie van je daarbij zaten. Overigens is Watimena een naam die niet veel voorkomt, zou het misschien 'Wattimena' kunnen zijn? Die naam hoor je vaker.
Sja, eigenlijk kijk ik nooit zo naar hun oorsprong. Als ik iemand zo lopen, denk ik niet: 'hé, een Molukker.' Ofzo. Dus wat vind ik van Molukkers, geen idee. Ik kan alleen maar spreken voor de mensen die ik ken en die toevallig daar hun wortels hebben. En die zijn allemaal erg aardig.quote:Op vrijdag 2 april 2004 17:22 schreef rickywilliams het volgende:
Wat vinden jullie van Molukkers?
Dat "hihihih" van je irriteert me en gelijkertijd vind ik het erg intrigerend*.quote:Op vrijdag 2 april 2004 21:51 schreef Hilje23 het volgende:
Voor mij bedoeld?
Waarom? Zei ik zulke goede dingen hiihih?
[..]
En verder? Ik snap je post niet. Maar dat zal aan mijn niveau liggen, daar ik geen woorden gebruik als intrigerend.quote:Op vrijdag 9 juli 2004 21:47 schreef KimBoggs het volgende:
[..]
Dat "hihihih" van je irriteert me en gelijkertijd vind ik het erg intrigerend*.
Ik chat al tijden met iemand die een molukse oma heeft (typt ze dan...oké ik geloof haar wel maar ik ben nogal naief dus wie weet blijkt ze half afrikaans te zijn ofzo maar ik zie niet in wat je bereikt met het liegen over je nationaliteit dus ik neem aan dat ze de waarheid spreekt) ik vind dat zij inderdaad erg geintegreerd is, nou is ze natuurlijk gewoon Nederlands, maar toch. Het geeft in ieder geval wel aan de molukkers hun kinderen goed nederlands leren. Want degene waar ik mee chat heeft havo gedaan en doet het dus beter op school dan ik. Bovendien praten wij constant met allerlei dure woorden die we dan in het woordnboek opzoeken. *Zoals intrigerend dus maar dat hebben we al zo vaak gezegd dat het nu inmiddels een woord is dat we "normaal" zijn gaan gebruiken.
Deze post is niet erg een heel erg verfrissende reactie maar ach, ik wou het gewoon even zeggen. Ik wil ook absoluut niet beweren dat iedereen die ook maar een beetje Moluks is slim of aardig is want ik ken niet alle molukse mensen en waarschijnlijk zal ik die ook nooit allemaal leren kennen. Ik probeer ook alle mensen gelijk te behandelen. En ik vind vooroordelen slecht, of ze nou goed of slecht zijn.
ah een topic over Molukkers. correct me if i'm wrong, maar dit is wat ik van ze weet;quote:Op vrijdag 2 april 2004 17:22 schreef rickywilliams het volgende:
Wat vinden jullie van Molukkers?
gepest?quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 11:04 schreef Demon-X het volgende:
hmm k heb 6jaar en een maand op een basisschool in een molukkenwijk gezeten
imo zijn het de grootste egotrippers die zelf niks kunnen en altijd in groepjes stoer proberen te doen
kweenie maar als ze ook maar een klein beetje opgroeien zoals ik ze op de basisschool heb gezien dan is et een volkje dat z'n eigen gevangenis mag hebben ergens in de sahara
Nee joh, alle meisjes uit de klas waren verliefd op die Molukse jongens uit zijn klas, waardoor hij zelf geen vriendinnetje kon krijgen. Tsja, zoiets werkt lang door he?quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 20:42 schreef rickywilliams het volgende:
[..]
gepest?
Er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in zijn verhaal.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 11:04 schreef Demon-X het volgende:
hmm k heb 6jaar en een maand op een basisschool in een molukkenwijk gezeten
imo zijn het de grootste egotrippers die zelf niks kunnen en altijd in groepjes stoer proberen te doen
kweenie maar als ze ook maar een klein beetje opgroeien zoals ik ze op de basisschool heb gezien dan is et een volkje dat z'n eigen gevangenis mag hebben ergens in de sahara
Oh ja? Onderbouw even, ik ben wel benieuwd namelijk.quote:Op maandag 18 oktober 2004 14:07 schreef Dizzee het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in zijn verhaal.
Ik denk er net zo overquote:Op vrijdag 2 april 2004 20:38 schreef Shark.Bait het volgende:
Ik vind het toch raar om mensen wel of niet te mogen omdat ze tot een bevolkingsgroep behoren. Ik mag mensen om wie ze zijn, niet omdat ze wel of niet tot een bepaalde cultuur behoren. Ik sta open voor andere culturen, ik verwacht niets, dus ik kan niet teleurgesteld worden. Ik kan altijd aanvoelen hoe iemand is en hoe ver ik kan gaan,
Ik heb ooit 1 molukker gekend . Aardige, relaxte gozer, ik kon er goed mee opschieten. Dat hij bij een andere cultuur hoorde kwam eigenlijk nooit ter sprake...
Dat heb ik meer gehoord, dat Molukkers geen huur hoeven te betalen. Maar volgens mij is dat sinds begin 90 veranderd. Ik vind het opzich prima, (de reden gaan mi way back) maar dan moet je niet de 1 wel en de ander niet laten betalen.quote:Op maandag 18 oktober 2004 15:44 schreef cinnamongirl het volgende:
De Molukkers in mijn oude buurtje hoeven geen huur te betalen. En dat al 30 jaar lang.
Ik moest wel mijn huur betalen; was ik een keertje wat laat werd er meteen gedreigd met uitzetting.
Heb ik altijd wat vreemd gevonden.
Op een keer was er een ingrijpen van de woningbouwvereninging en de politie omdat het toch niet helemaal eerlijk was dat ze gratis woonden, maar die gingen ervandoor zodra de Molukkers een beetje gingen gillen. Dat vond ik zomogelijk nog vreemder.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |