abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18132861
Persoonlijk ben ik doorgaans niet zo tevreden over diepvriesfriet en de kwaliteit bij de snackbar laat vaak ook veel te wensen over. Zelf maken blijft dus dan als enige over.

Mijn vraag is nu: Hoe maken jullie je friet?
Denk aan dingen als:
-Wat voor aardappelen gebruik je?

-Gebruik je vet of olie?

-Wat voor vet of olie gebruik je?

-Wat voor friteuse gebruik je? (De lekkerste friet die ik ooit op heb kwamen trouwens niet uit een friteuse, die werden door mijn oma in een grote frituurpan op het gas gebakken).

-Hoe lang bak je je friet en op welke temperatuur?

-Hoe dik of dun gesneden vind je het lekkerst?

Nou mensen, brand los en deel en leer van elkaars ervaringen .
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 2 april 2004 @ 15:41:15 #2
51849 nXn
Fueled By Bawls
pi_18133123
gewoon bij de supermarkt VERSE patat halen is 4 dagen houdbaar ofzow maar heeeeeel errug lekker en sneller klaar dan normale patat
Zeg Maar Niets, Dan Klink Je Wel Zo Intelligent....
  vrijdag 2 april 2004 @ 15:41:54 #3
37912 Darkinforcer
Drone 34234, Grid 4a.Online
pi_18133146
naar Belgie rijden en bij zo een tentje zo een zakkie halen. Geheid smakelijk
We Are Borg, Resistance Is Futile!
pi_18133219
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 15:41 schreef Darkinforcer het volgende:
naar Belgie rijden en bij zo een tentje zo een zakkie halen. Geheid smakelijk
Ja, I know, maar dat is niet altijd een optie...

OT: persoonlijk vind ik dat het frituren met vast vet meestal een vollere smaak aan de friet geeft dan al die vloeibare meuk.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 2 april 2004 @ 15:45:41 #5
15405 stigchel
Dit is waar!
pi_18133259
- blommige aardappelen
- vloeibaar frituurvet met olijf olie
- gewone standaard friteuse
- zeg een halve centimeter dik

Het geheim zit 'm in het bakken. De eerste keer bak je op 180 graden. Eigenlijk kook je de aardappels meer. Minute of vijf. Dan haal je ze eruit, pan op 190 graden (daarom ook een friteuse, op gas is dat veel moeilijker). Als de olie op temperatuur is weer laten zakken, net zo lang tot het merendeel gaat drijven.

Verse friet werkt ook prima. Kan je trouwens ook heel wel invriezen.
pi_18133318
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 15:45 schreef stigchel het volgende:
- blommige aardappelen
- vloeibaar frituurvet met olijf olie
- gewone standaard friteuse
- zeg een halve centimeter dik

Het geheim zit 'm in het bakken. De eerste keer bak je op 180 graden. Eigenlijk kook je de aardappels meer. Minute of vijf. Dan haal je ze eruit, pan op 190 graden (daarom ook een friteuse, op gas is dat veel moeilijker). Als de olie op temperatuur is weer laten zakken, net zo lang tot het merendeel gaat drijven.

Verse friet werkt ook prima. Kan je trouwens ook heel wel invriezen.
Kijk hier hebben we wat aan !
Vloeibaar frituurvet met olijfolie lijkt me ook wel eens de moeite om eens te proberen.
pi_18133341
Ik krijg gelijk honger. Jummiejummie. Ik ga zo ook maar friet bestellen.
Mark Meisner Motografie! MarkMeisner.com
pi_18133497
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 15:45 schreef stigchel het volgende:
Dit scheelt inderdaad al erg veel, anders zijn vooral de wat dikkere frieten nog niet gaar van binnen of je moet ze er zo lang inlaten dat ze helemaal slap zijn. Zo word de buitenkant lekker "knapperig" en de binnenkant goed warm/gaar.
pi_18133628
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 15:54 schreef Unstoppable het volgende:

[..]

Dit scheelt inderdaad al erg veel, anders zijn vooral de wat dikkere frieten nog niet gaar van binnen of je moet ze er zo lang inlaten dat ze helemaal slap zijn. Zo word de buitenkant lekker "knapperig" en de binnenkant goed warm/gaar.
Dat het eigenlijk in 2 etappes moet wist ik eigenlijk wel, ik was alleen altijd te lam om het uit te proberen. Toch maar eens gaan doen.
  vrijdag 2 april 2004 @ 16:10:10 #10
15405 stigchel
Dit is waar!
pi_18133881
Het maakt ook uit hoe je het in twee etappes doet. Als je ze de eerste keer te heet of te lang bakt worden ze bij de tweede keer te droog. Wat je namelijk boven de pan uit ziet walmen is geen rook van de olie, het is stoom van de aardappel. Het is dus de truuk om er zoveel mogelijk lucht in de krijgen voordat ze uitdrogen. Dat lukt je door blommige (danwel kruimige) aardappels te gebruiken (een gewone bint volstaat prima) en ze eerst voor te koken. Dat kan ook in water, maar dat is teveel moeite. Daarbij gaat bij koken in water het stijfsel uit de aardappel en dat zorgt deels voor de knapperigheid. De eigenlijke bakstap is dus de tweede en die moet heet zodat je frietjes in een keer dichtschroeien en de lucht er in blijft.
pi_18138027
180° is voor het voorbakken van de friet al veel te warm... best is zo een 150à160° om je frieten voor te bakken... Dit doe je totdat de frieten 'gaar' zijn: mals, niet krokant en de aardappel is gaar (dus in principe klaar om te eten, maar moet nog krokanter gebakken).
De friet bakken doe je op 190° tot hij een mooi kleurtje heeft.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it...
  dinsdag 6 april 2004 @ 14:47:12 #12
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_18220121
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 19:37 schreef rvrb_ke het volgende:
180° is voor het voorbakken van de friet al veel te warm... best is zo een 150à160° om je frieten voor te bakken... Dit doe je totdat de frieten 'gaar' zijn: mals, niet krokant en de aardappel is gaar (dus in principe klaar om te eten, maar moet nog krokanter gebakken).
De friet bakken doe je op 190° tot hij een mooi kleurtje heeft.
idd, klopt.

Zelf aardappels schillen en in vorm snijden. daarna bak ik ze 8 minuten bij 150 graden. Dat kan je 's middags al doen, zodat de friet kan afkoelen. 'S avonds, net voor het eten nog efkes ong 3 minuten bij 190 graden in het vet (ik wacht tot ze gaan "zingen"--de friet in combinatie met het vet dat 'kookt' geeft een zachte hoge toon af)
Ik vind dat geen enkele frietboer kan tippen aan deze friet.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_18220436
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 14:47 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

idd, klopt.

Zelf aardappels schillen en in vorm snijden. daarna bak ik ze 8 minuten bij 150 graden.
8? Is dat niet een beetje lang, zelfs bij 150 graden? En wat voor vet gebruik je ?
  dinsdag 6 april 2004 @ 15:08:17 #14
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_18220848
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 14:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:
8? Is dat niet een beetje lang, zelfs bij 150 graden? En wat voor vet gebruik je ?
Nee hoor, 8 minuten is precies goed om ze gaar van binnen te laten worden (dan zijn ze slap). Ik gebruik vloeibaar vet van de supermarkt. Komt in van die literflessen.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_21766037
Aardappels schoonmaken, frietjes snijden (ik schil niet, met schil is ook goed te eten en scheelt moeite).
Frietjes afspoelen met water, droogdeppen met een theedoek.
Uurtje laten rusten.

Daarna 7 minuten bakken op 160 graden (laagste stand van mijn frituurpan )
Daarna even eruit halen, laten lekken en vervolgens nog 4/5 minuutjes op 180 graden bakken.
De tijd van de 2e keer bakken is afhankelijk van hoe je ze wilt hebben..
  zondag 5 september 2004 @ 15:58:37 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_21766774
Bloemige aardappels, maar ik gebruik ossewit, geen olijfolie. Olijf olie is NIET geschikt om vaak te verhitten. Als je dan olie wilt gebruiken gebruik dan arachide olie.
In twee keer bakken, eerst op lager temperatuur voorbakken en goed af laten koelen. Vervolgens op 180 graden afbaken, kleine porties tegelijk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 22 september 2004 @ 15:10:52 #17
46911 Mjam
Zweven is leven
pi_22129978
Pietverdriet, ik heb wel eens vaker gehoord dat friet bakken in ossewit het lekkerst is. Waarom is dat eigenlijk zo? En er staat me vaag bij dat ik weleens iets heb gelezen over dat ossewit een superslechte vetsoort zou zijn i.v.m. cholesterol. Ik weet alleen niet meer waar de klepel hangt.
  woensdag 22 september 2004 @ 15:18:49 #18
45206 Pietverdriet
pi_22130152
Waarom?
Kwestie van smaak.
Enne, Cholesterol maakt je lichaam zelf, en je krijgt zelfs met een superstreng dieet je bloedcholesterol slechts een procent of 5 omlaag.
Dat dierlijke vetten voor hart en vaatziekten verantwoordelijk zouden zijn is een sprookje. Frankrijk, dat beroemd is voor zijn dierlijke vette eten (Kazen, Vlees, Foie Grass, Normandische boter) heeft de laagste hoeveelheid hart en vaatziekten in de geindustrialiseerde wereld na japan. Voedings guru´s vertellen je wel altijd dat de vis etende japanners met het goede vet de minste hart en vaarziektes het record hebben, maar vertellen nooit wie op nummer 2 staat.
Dat vet verantwoordelijk is voor zwaarlijvigheid is ook een sprookje. Nederlanders en Denen halen veel meer van hun dagelijkse calorien uit vet dan Duitsers, maar duitsers hebben 3 tot 4 keer zoveel overgewicht.
Je kan alles eten, zolang je het maar gematigt en gevarieerd doet.
pi_22130258
potverdikkie

had ik me net voorgenomen deze week eens wat gezonder te koken

nu kan ik alleen weer aan friet denken!!
uit een aspergernest
  woensdag 22 september 2004 @ 15:28:34 #20
45206 Pietverdriet
pi_22130369
quote:
Op woensdag 22 september 2004 15:23 schreef wendytje het volgende:
potverdikkie

had ik me net voorgenomen deze week eens wat gezonder te koken

nu kan ik alleen weer aan friet denken!!
Friet is niet ongezond,
Alleen maar friet eten is niet gezond.
  woensdag 22 september 2004 @ 15:34:11 #21
46911 Mjam
Zweven is leven
pi_22130490
Nou, dan ga ik maar eens proberen of 't ook mijn smaak is dan. Ik heb lang geen frituurpan gehad en heb er pas een voor mijn verjaardag gekregen. Ik ga zo boodschappen doen (wacht al de hele middag of het droog wordt ) en ga op zoek naar ossewit. Vanavond lekker frietjes!
pi_22185993
quote:
Op woensdag 22 september 2004 15:34 schreef Mjam het volgende:
Nou, dan ga ik maar eens proberen of 't ook mijn smaak is dan. Ik heb lang geen frituurpan gehad en heb er pas een voor mijn verjaardag gekregen. Ik ga zo boodschappen doen (wacht al de hele middag of het droog wordt ) en ga op zoek naar ossewit. Vanavond lekker frietjes!
Ja hallooooooo, en wie heeft die frituurpan gegeven? Gaat ze een beetje lekkere friet lopen bakken als ik een keertje niet mee-eet. Tssss.
pi_22190999
Bij mijn weten kun je friet het beste voorbakken op 120 °C en afbakken op 180 °C. Tijdens het voorbakken mag de friet nog niet verkleuren, hij moet alleen maar gaar worden. Ik vind het trouwens het lekkerst als de schil er nog aan zit: zogenaamde "luie-wijven-friet".
"The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim."
Edsger Wybe Dijkstra [1930-2002]
pi_37489907
-Wat voor aardappelen gebruik je?
Bintje, Agria, Premiere, Santé of Victoria.

-Gebruik je vet of olie?
In een Belgische frituur gebruikt men dierlijk vet, namelijk ossewit. Dit geeft de frieten hun aparte lekkere smaak. Om thuis te frituren kan je kiezen voor plantaardig vet, of simpelweg olijfolie.

-Wat voor friteuse gebruik je?
Een electrische veronderstel ik ?

-Hoe lang bak je je friet en op welke temperatuur?
5 tot 7 minuten voorbakken op 130 graden
2 tot 4 minuten krokant bakken op 180 graden

-Hoe dik of dun gesneden vind je het lekkerst?
middelmaat

en als laatste nog een TIP : Als je krokante frieten wil, dan kan je best na het snijden het zetmeel van de frieten afspoelen onder koud water. Daarna goed drogen. De reden hiervoor is simpel : De laag zetmeel houdt de stoom vast in de friet, deze kookt en wordt vochtig en plat, terwijl er langs de buitenkant meer vet wordt opgenomen. Als je de frieten afspoelt is er veel minder zetmeel aan de buitenkant, zodoende kan de stoom eruit, en zolang er stoom uitkomt kan het vet er niet in. Gevolg : minder vetrijke, krokantere frieten.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')