Ja, I know, maar dat is niet altijd een optie...quote:Op vrijdag 2 april 2004 15:41 schreef Darkinforcer het volgende:
naar Belgie rijden en bij zo een tentje zo een zakkie halen. Geheid smakelijk
Kijk hier hebben we wat aanquote:Op vrijdag 2 april 2004 15:45 schreef stigchel het volgende:
- blommige aardappelen
- vloeibaar frituurvet met olijf olie
- gewone standaard friteuse
- zeg een halve centimeter dik
Het geheim zit 'm in het bakken. De eerste keer bak je op 180 graden. Eigenlijk kook je de aardappels meer. Minute of vijf. Dan haal je ze eruit, pan op 190 graden (daarom ook een friteuse, op gas is dat veel moeilijker). Als de olie op temperatuur is weer laten zakken, net zo lang tot het merendeel gaat drijven.
Verse friet werkt ook prima. Kan je trouwens ook heel wel invriezen.
Dit scheelt inderdaad al erg veel, anders zijn vooral de wat dikkere frieten nog niet gaar van binnen of je moet ze er zo lang inlaten dat ze helemaal slap zijn. Zo word de buitenkant lekker "knapperig" en de binnenkant goed warm/gaar.quote:Op vrijdag 2 april 2004 15:45 schreef stigchel het volgende:
Het geheim zit 'm in het bakken. De eerste keer bak je op 180 graden. Eigenlijk kook je de aardappels meer. Minute of vijf. Dan haal je ze eruit, pan op 190 graden (daarom ook een friteuse, op gas is dat veel moeilijker). Als de olie op temperatuur is weer laten zakken, net zo lang tot het merendeel gaat drijven.
Dat het eigenlijk in 2 etappes moet wist ik eigenlijk wel, ik was alleen altijd te lam om het uit te proberen. Toch maar eens gaan doen.quote:Op vrijdag 2 april 2004 15:54 schreef Unstoppable het volgende:
[..]
Dit scheelt inderdaad al erg veel, anders zijn vooral de wat dikkere frieten nog niet gaar van binnen of je moet ze er zo lang inlaten dat ze helemaal slap zijn. Zo word de buitenkant lekker "knapperig" en de binnenkant goed warm/gaar.
idd, klopt.quote:Op vrijdag 2 april 2004 19:37 schreef rvrb_ke het volgende:
180° is voor het voorbakken van de friet al veel te warm... best is zo een 150à160° om je frieten voor te bakken... Dit doe je totdat de frieten 'gaar' zijn: mals, niet krokant en de aardappel is gaar (dus in principe klaar om te eten, maar moet nog krokanter gebakken).
De friet bakken doe je op 190° tot hij een mooi kleurtje heeft.
8? Is dat niet een beetje lang, zelfs bij 150 graden? En wat voor vet gebruik jequote:Op dinsdag 6 april 2004 14:47 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
idd, klopt.
Zelf aardappels schillen en in vorm snijden. daarna bak ik ze 8 minuten bij 150 graden.
Nee hoor, 8 minuten is precies goed om ze gaar van binnen te laten worden (dan zijn ze slap). Ik gebruik vloeibaar vet van de supermarkt. Komt in van die literflessen.quote:Op dinsdag 6 april 2004 14:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:
8? Is dat niet een beetje lang, zelfs bij 150 graden? En wat voor vet gebruik je?
Friet is niet ongezond,quote:Op woensdag 22 september 2004 15:23 schreef wendytje het volgende:
potverdikkie
had ik me net voorgenomen deze week eens wat gezonder te koken
nu kan ik alleen weer aan friet denken!!
Ja hallooooooo, en wie heeft die frituurpan gegeven?quote:Op woensdag 22 september 2004 15:34 schreef Mjam het volgende:
Nou, dan ga ik maar eens proberen of 't ook mijn smaak is dan. Ik heb lang geen frituurpan gehad en heb er pas een voor mijn verjaardag gekregen. Ik ga zo boodschappen doen (wacht al de hele middag of het droog wordt) en ga op zoek naar ossewit. Vanavond lekker frietjes!
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |