abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18305190
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:04 schreef APK het volgende:

[..]
De meeste kunstenaars vinden de bedragen van de huidige subsidies veel te laag.
En dat zijn ze ook.
Wanneer is iemand een kunstenaar?

Ik vind dit echt gewoon te ziek voor woorden... je vindt de subsidie ook nog te laag
Walgelijk

Had je maar een echt vak moeten leren.
  vrijdag 9 april 2004 @ 19:25:10 #102
6941 APK
Factual, I think.
pi_18306916
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 18:01 schreef Refragmental het volgende:
Had je maar een echt vak moeten leren.
Joh!
Doe niet zo achterlijk!
Dan moet ik vroeg opstaan.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  zaterdag 10 april 2004 @ 12:55:54 #103
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_18319354
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:25 schreef APK het volgende:
Joh!
Doe niet zo achterlijk!
Dan moet ik vroeg opstaan.
Uitvreter

Je klinkt nu overigens net als die kunstenaarsvriendjes van me.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zaterdag 10 april 2004 @ 12:56:49 #104
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_18319371
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 18:01 schreef Refragmental het volgende:
Wanneer is iemand een kunstenaar?
Tegenwoordig: alstie van een stuk stront een ander stuk stront kan maken.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zaterdag 10 april 2004 @ 15:11:47 #105
82065 accelerator
rechts medium
pi_18322202
@SCH: die bowie van jou heeft het ook zonder subsidie gered.
pi_18322283
Toetsing om te bepalen of je je geld nog wel krijgt? Mwah....een kennis hoefde daarvoor alleen maar te laten zien dat ze twee werken had verkocht. Die heeft haar vriendje dus zogenaamd gekocht, en hup, de WIK was weer binnen
  zaterdag 10 april 2004 @ 15:16:34 #107
82065 accelerator
rechts medium
pi_18322303
quote:
Maar met deze redenering zou je dus geen klassieke orkesten, geen dansgezelschappen, geen poppodia enzovoorts meer hebben. Je houdt dan alleen de heel erg commerciele kunst over. Er is geen ruimte en tijd meer om te innoveren, te experimenteren, nieuwe wegen in te slaan, van alles te verzinnen
NIET WAAR

Er zullen minder orkesten zijn, de toegangskaartjes zullen duurder zijn maar ze zullen blijven bestaan

Wordt er niet geexperimenteerd ? ? ? ?. . . . moet je eens naar het Warp label kijken waar de meest bizare electronische brouwsels vandaan komen. Allemaal ongesubsidieerd.
  zaterdag 10 april 2004 @ 15:19:39 #108
82065 accelerator
rechts medium
pi_18322370
nogmaals: ook zonder subsidie is er al voldoende kunst. Kijk maar naar
- hoeveel muziek er op CD is uitgebracht,
- al die tijdschriften
- films (LOTR is gaaf)
- dance feesten en rock concerten
- geschreven boeken (had Orwell subsidie)
- etc.

kortom: er hoeft niet gesubsidieerd te worden, er is al voldoende

Wie gaat bepalen wie steun krijgt? Ambtenaren neem ik aan. Je kan je voorstellen dat sommige dingen geen subsidie krijgen, niet omdat het al in de hitparade staat, maar omdat de ambtenaren het niet de moeite waard vinden (electro gepingel bijvoorbeeld). Lijkt mij triest als ambtenaren uit gaan maken wat goed en slecht is. Zeker als het om zoiets subjectiefs gaat als cultuur.

nog een weerlegging van een argument:
het zou belangrijk zijn. So what. De bakker om de hoek is ook belangrijk en die subsidieren we ook niet.
  zaterdag 10 april 2004 @ 15:32:39 #109
6941 APK
Factual, I think.
pi_18322666
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 15:15 schreef thaleia het volgende:
Toetsing om te bepalen of je je geld nog wel krijgt? Mwah....een kennis hoefde daarvoor alleen maar te laten zien dat ze twee werken had verkocht. Die heeft haar vriendje dus zogenaamd gekocht, en hup, de WIK was weer binnen
Hallelujah!

Alweer 70% van een RWW uitkering binnen!
pi_18322692
Zwaktebod
  zaterdag 10 april 2004 @ 16:06:46 #111
6941 APK
Factual, I think.
pi_18322883
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 15:33 schreef thaleia het volgende:
Zwaktebod
Kun jij rondkomen van dat bedrag?
pi_18324830
Is het een taak van de overheid om mensen naar culturele centra te slepen?
Waarom mogen we niet gewoon zelf kiezen wat we willen (en dus ons geld aan uit willen geven).
"Common sense is not so common" - Voltaire
  zaterdag 10 april 2004 @ 17:55:04 #113
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_18325046
Nergens voor nodig , kweekt alleen maar profiteurs. Als je iets goeds presteerd zul je er best wel van kunnen leven en als niemand er geld voor over heeft moet je maar werk zoeken waar je wel wat mee verdient.
Kunstenaars Jawel het is een hele kunst om geld te krijgen zonder er voor te hoeven werken.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_18350124
Boeren worden gesubsidieerd. Hele industrieën worden gesubsidieerd. Minder vermogende mensen krijgen huursubsidie. Hoeft van mij allemaal niet. Weg met alle subsidies.
Ik betaal belasting voor allemaal dingen die voor mij niet hoeven. Maar is dat reden om al die dingen maar direct af te schaffen? Kennelijk hebben sommige mensen niet door dat we in een samenleving wonen, waarin we, verrasing, samen leven met andere mensen, die andere dingen willen of nodig hebben dan ik. Het willen afschaffen van kunstsubsidie omdat de geproduceerde kunst je niet aanstaat getuigt van een zo ontstellend triest egoïsme dat ik daar eigenlijk niet eens over na wil denken. Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die niet van een of andere subsidie gebruik heeft gemaakt (en dan neem ik, ik geef het toe, subsidie heel ruim: ook onderwijs wordt ruimhartig gesubsidieerd).
Amerikalog.com - Voor al mijn dagelijks nieuws over de Amerikaanse verkiezingen.
  zondag 11 april 2004 @ 22:46:26 #115
82065 accelerator
rechts medium
pi_18356010
quote:
Boeren worden gesubsidieerd.
afschaffen
quote:
Hele industrieën worden gesubsidieerd.
noem maar!
quote:
Minder vermogende mensen krijgen huursubsidie.
belachelijk. Zie topic over hypotheekrente
quote:
van een zo ontstellend triest egoïsme
Er is helemaal niks mis met het ter discussie stellen van subsidie regelingen. Mogen we? Het is tenslotte van gemeenschapsgeld betaald.

Hoe zou jij het vinden als ik je geld kom afpakken (en je kan je er niet tegen verzetten) en geef het aan iemand anders?
quote:
die andere dingen willen of nodig hebben dan ik.
ik wil een 3 weken durende luxe cruise naar de bahamas. Mag ik effe vangen
quote:
Het willen afschaffen van kunstsubsidie omdat de geproduceerde kunst je niet aanstaat
we geven ook nog andere argumenten in deze topic
pi_18361075
quote:
Op zondag 11 april 2004 22:46 schreef accelerator het volgende:

[..]

afschaffen
[..]

noem maar!
[..]

belachelijk. Zie topic over hypotheekrente
[..]

Er is helemaal niks mis met het ter discussie stellen van subsidie regelingen. Mogen we? Het is tenslotte van gemeenschapsgeld betaald.

Hoe zou jij het vinden als ik je geld kom afpakken (en je kan je er niet tegen verzetten) en geef het aan iemand anders?
[..]

ik wil een 3 weken durende luxe cruise naar de bahamas. Mag ik effe vangen
[..]

we geven ook nog andere argumenten in deze topic
het hele leger word tog ook gesubsideert van mijn centen?
I dig dildo's man!
  maandag 12 april 2004 @ 04:33:15 #117
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18362598
quote:
Op zondag 11 april 2004 18:21 schreef Potus het volgende:
Kennelijk hebben sommige mensen niet door dat we in een samenleving wonen,
Op zich hield je geen slecht betoog, maar je stelt samenleving gelijk aan overheid, dat is fundamenteel onjuist.
  maandag 12 april 2004 @ 04:35:33 #118
82065 accelerator
rechts medium
pi_18362612
quote:
Op maandag 12 april 2004 02:17 schreef pimmutjuh het volgende:

[..]

het hele leger word tog ook gesubsideert van mijn centen?
hoe had je het anders willen doen?
pi_18363757
Misschien spreek ik voor sommige industrieën inmiddels in de verleden tijd (zoals de eerste): vliegtuigbouw en scheepsbouw. Multinationals krijgen allemaal regelingen om de productie maar alsjeblieft niet naar het buitenland te verplaatsen. Of om zich alsjeblieft maar in een bepaalde gemeente te vestigen.

"Hoe zou jij het vinden als ik je geld kom afpakken (en je kan je er niet tegen verzetten) en geef het aan iemand anders?"
Tsja, dat gebeurt dus de hele tijd. Dat heet belastingheffing en daarvoor krijg je vanalles terug. Nuttige dingen, zoals infrastructuur, veiligheid, onderwijs, een sociaal vangnet en regulering (vooral met dat laatste ben ik vaak erg blij) en wat dingen die voor sommigenniet zo nodig hoeven, maar waar een ander deel van de samenleving wel behoefte aan heeft, zoals geld voor cultuuruitingen of miljarden voor een straaljager.
Ik haal samenleving en overheid niet door elkaar. Die liggen in elkaars verlengde. De Nederlandse samenleving heeft stemrecht en kiest een volksvertegenwoordiging. Die organiseert vervolgens de overheid. Wil je een samenleving zonder die vervelende overheid, dan zorg je voor een meerderheid in het parlement en dan schaf je de overheid af. Dat is nog niet gebeurd, en kennelijk is er nog steeds geen meerderheid te vinden om de kunstenaarsubsidie af te schaffen.
De overheid ziet het als taak om kunst (niet alleen moderne kunst, maar ook literatuur, dans, toneel etcetera) te steunen die anders niet tot stand zou kunnen zijn gekomen. Dat betekent niet meteen dat al die kunstuitingen en die kunstenaars maar afgeschaft moeten worden, want het feit dat een kunstenaar van zijn kunst niet rond kan komen betekent niet dat zijn kunst geen kwaliteit heeft, maar dat zijn kunst economisch niet rendabel is. Die twee zaken zijn verschillend, al kan ik me de kritiek op veel moderne kunst wel voorstellen (heel erg goed zelfs). Maar soms gaat er een generatie of meer overheen voordat bepaalde kunst gewaardeerd wordt, en ik denk dat dat een van de redenen is dat er zoiets bestaat als kunstsubsidie.
Maar een voorstel om een kunstenaar maar niet meer te subsidiëren omdat hij of zij pas om twaalf uur zijn stinkbed uitkomt en op onze kosten maar een beetje aanverft, dat is polemisch en populistisch wel interessant, maar is goedkoop en nietszeggend. Ik ken uitkeringstrekkers die geen zin hebben om te werken. Moet dan maar iedere werkloze zijn uitkering inleveren? Een kunstenaar doet in ieder geval nog iets voor zijn geld en de toelage ligt niet idioot veel boven de werkloosheidsuitkering.
Amerikalog.com - Voor al mijn dagelijks nieuws over de Amerikaanse verkiezingen.
  maandag 12 april 2004 @ 12:24:44 #120
82065 accelerator
rechts medium
pi_18365899
quote:
Misschien spreek ik voor sommige industrieën inmiddels in de verleden tijd (zoals de eerste): vliegtuigbouw en scheepsbouw.
gelukkig wel
quote:
"Hoe zou jij het vinden als ik je geld kom afpakken (en je kan je er niet tegen verzetten) en geef het aan iemand anders?"
Tsja, dat gebeurt dus de hele tijd. Dat heet belastingheffing en daarvoor krijg je vanalles terug. Nuttige dingen, zoals infrastructuur, veiligheid, onderwijs, een sociaal vangnet en regulering (vooral met dat laatste ben ik vaak erg blij) en wat dingen die voor sommigenniet zo nodig hoeven, maar waar een ander deel van de samenleving wel behoefte aan heeft, zoals geld voor cultuuruitingen of miljarden voor een straaljager.
Ik snap natuurlijk ook wel dat een samenleving waar geen belasting betaald wordt een utopie is. Daarom kunnen we nog wel streven naar een minimum van belasting betalen (= afpakken van geld).
Infrastructuur wordt betaald oor de gebruikers van de infrastructuur. Denk maar aan al die belastingen die auto gebruikers betalen.
Verder zijn er dingen die je niet op een andere manier kan financieren dan via de collectieve manier: bv het leger

Als er ergens vraag naar is, daar heb je het oa over, dan zijn mensen bereid er voor te betalen. Zo werkt de markt.
quote:
De overheid ziet het als taak om kunst (niet alleen moderne kunst, maar ook literatuur, dans, toneel etcetera) te steunen die anders niet tot stand zou kunnen zijn gekomen. Dat betekent niet meteen dat al die kunstuitingen en die kunstenaars maar afgeschaft moeten worden, want het feit dat een kunstenaar van zijn kunst niet rond kan komen betekent niet dat zijn kunst geen kwaliteit heeft, ,
Om te beginnen is het ongelooflijk subjectief wat kwalitief goeie kunstt is. Wie bepaalt dat? Een ambtenaar? Een zogenaamde expert? Laat me niet lachen.
Verder hoeft kunst niet te verdwijnen als de overheid er niet aan mee betaalt. Het zal minder worden en duurder. So what? Dat is blijkbaar wat de mensen willen!!
Zoals ik al eerder zei: er is el een heel groot divers ongesubsidieerde kunst aanbod. Er is helemaal geen reden voor de overheid om daar nog eens extra aan bij te dragen
pi_18371145
"Zoals ik al eerder zei: er is el een heel groot divers ongesubsidieerde kunst aanbod. Er is helemaal geen reden voor de overheid om daar nog eens extra aan bij te dragen"

Groot wel divers, dat waag ik te betwijfelen. Ik heb er in de loop van de dag nog eens over na zitten denken, maar je hebt waarschijnlijk gelijk, en ik waarschijnlijk ook. Dat botst onherroepelijk. Mij lijkt het subsidiëren van kunst te verdedigen omdat het bijdraagt aan de verrijking van de cultuur. Dat is heel persoonlijk, dat weet ik ook wel. Mij lijkt het een gruwel om alleen maar nog de Lion King en ander massavermaak over te houden. En nee, daarmee bedoel ik niet dat dat slechte of lage kunst is, maar dat die kunst alleen niet genoeg is voor een rijke cultuur (die ik voor elke samenleving heel belangrijk vind). Dat niet elke kunstsubsidie mooie kunst oplevert (ik heb in het Stedelijk in Amsterdam wel eens een colafles gevuld met stookolie gezien. Dat is niet mijn voorstelling van moderne kunst) vind ik gene probleem, zolang de subsidie ook maar kunst oplevert die de moeite waard is. En dat is en blijft subjectief.
Zoals bij de eerste post al wel duidelijk werd, zullen we het over het nut van subsidies nooit eens worden. Ik kan daar mee leven. Ik vind weer dat rokers ook niet meer in de buitenlucht mogen roken, en dat aggressieve weggebruikers een enkeltje Texel mogen krijgen, maar gelukkig wordt zoiets in een democratie niet beslist door een individu (gelukkig voor de rokers en het rijdend tuig dan natuurlijk. Ik blijf het goede plannen vinden)
pi_18371605
Ik heb ooit eens aan een kunstenaar een aantal hele elementaire vragen over kunst gesteld zoals:

Waarom is dit nu kunst? Leg dat eens uit.
Ok, dit is dus een kunstwerk. Als ik de kleurtint van dit dingetje daar nu iets verander, is het dan nog steeds kunst? En als ik dit lijntje nu niet zo, maar zo teken, is het dan nog steeds kunst?
Waarom is dit de beste kleurtint? Waarom is dit de beste manier om het lijntje te tekenen?

Iemand die dit soort simpele vragen al niet eens kan beantwoorden is in mijn ogen geen kunstenaar. Zoals ook degene aan wie ik de vragen stelde.
  maandag 12 april 2004 @ 19:00:44 #123
82065 accelerator
rechts medium
pi_18373624
quote:
Op maandag 12 april 2004 17:05 schreef Potus het volgende:
"Zoals ik al eerder zei: er is el een heel groot divers ongesubsidieerde kunst aanbod. Er is helemaal geen reden voor de overheid om daar nog eens extra aan bij te dragen"

Groot wel divers, dat waag ik te betwijfelen.
Het aanbod is groot en divers:
- films (er echt niet alleen maar de Lion king hoor, kijk bv naar bollywood , of LOTR, etc.) Ik ben niet zo met films bezig dus echt spetterende voorbeelden kan ik niet geven
- dance feesten en rock concerten
- Kijk hoe ongelooflijk veel tijdschriften je bij de boekenwinkel kan kopen
- Kijk eens naar al die muziek die is uitgebracht, ik zit nu weer naar supermooie atmospherische d'n'b te luisteren
- Alle boeken die sinds de uitvinding van de drukpers geschreven zijn.
quote:
Ik heb er in de loop van de dag nog eens over na zitten denken, maar je hebt waarschijnlijk gelijk, en ik waarschijnlijk ook. Dat botst onherroepelijk.
Ik wil het ook niet volledig afschaffen. Wel drastisch verminderen.
Wat we nog wel kunnen blijven doen is bv. monumenten die op de lijst van het cultureel erfgoed staan
quote:
Mij lijkt het subsidiëren van kunst te verdedigen omdat het bijdraagt aan de verrijking van de cultuur. Dat is heel persoonlijk, dat weet ik ook wel. Mij lijkt het een gruwel om alleen maar nog de Lion King en ander massavermaak over te houden.
voor de 10e keer. Ook zonder subsidie is het aanbod groot en divers.
pi_18373698
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 16:06 schreef APK het volgende:
Kun jij rondkomen van dat bedrag?
Daar ging het niet over, vandaar zwaktebod.
Ik vind het overigens best fijn dat kunst wel gesubsidieerd wordt hoor, ik heb er zelf ook al regelmatig baat bij gehad. Als ik het dan toch krijg ga ik niet weigeren. Maar eigenlijk is het van de gekke.
  maandag 12 april 2004 @ 20:15:21 #125
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_18375664
quote:
Op maandag 12 april 2004 17:27 schreef thabit het volgende:
Ik heb ooit eens aan een kunstenaar een aantal hele elementaire vragen over kunst gesteld zoals:

Waarom is dit nu kunst? Leg dat eens uit.
Ok, dit is dus een kunstwerk. Als ik de kleurtint van dit dingetje daar nu iets verander, is het dan nog steeds kunst? En als ik dit lijntje nu niet zo, maar zo teken, is het dan nog steeds kunst?
Waarom is dit de beste kleurtint? Waarom is dit de beste manier om het lijntje te tekenen?

Iemand die dit soort simpele vragen al niet eens kan beantwoorden is in mijn ogen geen kunstenaar. Zoals ook degene aan wie ik de vragen stelde.
En wanneer het feit dat ie in jouw ogen geen kunstenaar is 'm er van weet te weerhouden om nog verder te schilderen, is ie pas echt geen kunstenaar.
...dass wir fliegen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')