abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18101050
PERSBERICHT
quote:
TOONAANGEVEND LABEL STOPT MET DE CD-VERKOOP

Excelsior Recordings stopt met het uitbrengen van compact discs en zal met ingang van het komend kwartaal albums alleen nog maar op vinyl via de detailhandel aanbieden. Hiermee neemt het toonaangevende label een even opmerkelijke als drastische stap in de strijd tegen de illegale verspreiding van muziek via gekopieerde cd's en het internet.

Eerste release-oude-én-nieuwe-stijl van Excelsior is '10.45', de nieuwe single van Daryll-Ann die vanaf morgen alleen op 7" vinyl verkrijgbaar is.

Namens het label verklaart woordvoerder Ferry Roseboom: 'Iedereen weet onderhand dat de compact disc passé is. Men kopieert maar raak en de albums verliezen daardoor hun waarde. In de cd-handel is het dan ook kommer en kwel. Vinyl daarentegen is met een geweldige revival bezig, dat hebben we wel gemerkt toen we Daryll-Ann's 'Don't stop' en 'Baueresque' van het popduo Bauer op vinyl uitbrachten.'

Michel Terstege van popspeciaalzaak Da Capo te Utrecht beaamt volmondig dat de verkoop van vinyl toeneemt. 'Het is een geweldige zet van dat Excelsior. Wij verkopen sinds jaar en dag bijna alleen maar vinyl en ik heb altijd geroepen dat wij de compact disc zouden overleven.'

Ook bij de Excelsior Recordings-artiesten valt de overstap van cd naar vinyl vooralsnog goed. 'Ik ben er in elk geval blij mee", zegt Anne Soldaat van Daryll-Ann. 'Je merkt overal dat de cd-verkoop instort en dat bepaalde mensen toch vinylplaten zijn blijven draaien en kopen dus waarom zou het volledige platenkopend publiek niet op zijn schreden kunnen terugkeren?"
  donderdag 1 april 2004 @ 09:35:43 #2
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_18101064
ik :r op de partijdigheid van de PTA modjes
pi_18101081
Onzin! Dat kunnen ze gewoon niet maken
pi_18101254
kijk es naar de datum vandaag
  donderdag 1 april 2004 @ 09:47:37 #5
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_18101261
Ondanks dat Exelsior absoluut niet mijn soort muziek, vind ik het geweldig dat labels weer terug gaan naar vinyl
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_18101280
Maar eh, feit is dat de laatste twee platen beter op vinyl lopen dan op cd! Dat geeft te denken...
pi_18101354
hmm, dit zou wel erg jammer zijn dan...

maar het is niet voor niets 1 april

beetje publiciteit kunnen ze wel gebruiken
  donderdag 1 april 2004 @ 09:55:31 #8
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_18101405
quote:
Op donderdag 1 april 2004 09:48 schreef Puur het volgende:
Maar eh, feit is dat de laatste twee platen beter op vinyl lopen dan op cd! Dat geeft te denken...
Wat ze al zeggen: Een CD is te eenvoudig en vooral snel te kopiëren. Daarnaast gaan mensen er zeer laconiek mee om (kopietje maken voor de hele kennissenkring en verder is voor de meesten geen probleem). Het valt natuurlijk nog te betwijfelen of het bericht echt is, maar laten we het hopen...
  donderdag 1 april 2004 @ 10:03:40 #9
13973 ranja
image means nothing
pi_18101561
Niet dat ik een goede Excelsior band ken, maar ik hoop dat dit geen 1 april grap is. Goed initiatief, meer maatschappijen volgen graag!
pi_18101584
Vinyl rulezzzzz!!!
May I say, what a SMASHING blouse you have on?
pi_18103023
1 april. Wel een aardige grap, trouwens.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_18104801
De echte grap schijnt nog te komen.

Het is echt waar....
  † In Memoriam † donderdag 1 april 2004 @ 12:42:40 #13
34800 bukgeit
slowcore slut
pi_18105136
Het is waar omdat het op de website van Excelsior staat?

pi_18105561
quote:
Op donderdag 1 april 2004 10:03 schreef ranja het volgende:
Niet dat ik een goede Excelsior band ken, maar ik hoop dat dit geen 1 april grap is. Goed initiatief, meer maatschappijen volgen graag!
Wat dacht je van Johan?
Die zijn errug OK!
  donderdag 1 april 2004 @ 13:43:03 #15
68176 desintbestaat
= Ben ik Dat? =
pi_18106711
Of het nu wel of niet waar is, het is beide tof :-)
pi_18111696
quote:
Het is natuurlijk geen zingende chick , maar ik vind Spinvis toch wel goed.
pi_18111739
quote:

Ranja, en Excelsior
Aldus.
  donderdag 1 april 2004 @ 17:22:16 #18
13973 ranja
image means nothing
pi_18111928
quote:
Op donderdag 1 april 2004 17:14 schreef Z het volgende:

Ranja, en Excelsior
Klinkt als Sunchaser en Alternative tentacles
pi_18111991
1 april

Ik geloofde het eerst ook, maar toen las ik later op i-net dat het een 1 april grap was
  donderdag 1 april 2004 @ 17:31:31 #20
13973 ranja
image means nothing
pi_18112285
Haha, het stond vandaag ook in de Metro:
quote:
Alleen nog maar vinyl bij Excelsior

Het Nederlandse platenlabel Excelsior Recordings stopt met het uitbrengen van cd’s. Toekomstige releases zullen alleen nog op vinyl verkrijgbaar zijn. Het is een opmerkelijke stap in de strijd tegen de illegale verspreiding van muziek via gekopieerde cd’s en internet.

De twee meest recente releases van het label, Bauers ‘Baueresque’ en Daryll-Anns ‘Don’t Stop’ zijn nog op cd en op vinyl uitgebracht, als overbrugging naar een nieuw cd-loos tijdperk. Ferry Roseboom van Excelsior Recordings verklaart de beslissing: “We zijn begonnen als een label dat alleen vinyl-singles uitbracht. In 1996, tijdens de hoogtijdagen van de cd, moesten we wel op cd verschijnen, maar bleven we zo nu en dan platen op vinyl uitbrengen. Nu merk je dat de cd-verkoop inzakt, terwijl mensen steeds meer vinyl gaan kopen. De cd’s van vroeger gaan ook tekorten vertonen. Kanalen vallen weg bijvoorbeeld, terwijl de platenspelers steeds beter worden en vinyl meer voor de eeuwigheid blijkt. Op zo’n moment moet je een keuze maken. Warner koos ervoor de inzakkende cd-verkoop tegen te gaan door hun Nederlandse acts de deur uit te doen; wij vinden dat we dit moeten doen. Of het verstandig is? Ondernemen is risico lopen. Het is wel belangrijk dat je het publiek duidelijk uitlegt waarom je iets doet.”
Kanalen uitvallen op cd's? Jaja..
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  donderdag 1 april 2004 @ 17:42:56 #22
61362 gijsbert2002
consumeren is mijn leven
pi_18112402
Dit is echt sowieso onzin, dit kan echt niet. De platenlabels hopen maar op één ding en dat is een band te pakken krijgen, die per miljoenen verkoopt. Als Exelsior op alleen vinyl zou overstappen is iedere doorbrekende band onmiddelijk weg, omdat ze daar niets kunnen verdienen en in een platenlabel met cd's wel. Dit bericht slaat helemaal nergens op

Trouwens Exelsior heeft ook eens een cd van caesar uitgebracht. Das ook wel best goede muziek eigenlijk.
ete
  donderdag 1 april 2004 @ 18:25:16 #23
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_18113284
quote:
Op donderdag 1 april 2004 17:42 schreef gijsbert2002 het volgende:
De platenlabels hopen maar op één ding en dat is een band te pakken krijgen, die per miljoenen verkoopt.
Er zijn een hele hoop kleine labels die winst niet als hoofddoel hebben. Geld is mooi, muziek waarmee je je kunt onderscheiden van andere labels is in dat geval belangrijker.
pi_18120421
quote:
Op donderdag 1 april 2004 11:10 schreef Zander het volgende:
1 april. Wel een aardige grap, trouwens.
Haha, inderdaad.
  donderdag 1 april 2004 @ 23:13:17 #25
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_18120653
DJAX doet het precies hetzelfde en dat is zeker geen grap.
Ik ben alleen bang dat de muziek van Spinvis en Meindert Talma zich niet goed laat horen op Vinyl???
Liefde, leven , geven!!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')