FOK!forum / Travel / Peru en Bolivia
Skarmuswoensdag 31 maart 2004 @ 11:07
Hoi,

ik wil in Juli een maandje naar Peru&Bolivia en wil deze twee landen dan ook op een manier combineren die te doen is in 4 weken. Ik land in Lima en wil uiteraard de gewoonlijke toeristische attracties wel zien (evt inca trail als ik tijd heb). Wat zijn de musts, in beide landen, die ik gezien moet hebben in dit (te) korte tijdsbestek? Of sowieso, elke aanbeveling is welkom.

Mijn dank is groot!
Hikwoensdag 31 maart 2004 @ 16:05
Vier weken is erg kort voor zowel Bolivia als Peru. Weet je zeker dat je je niet tot één land wilt beperken? Ik heb 8 maanden in Zuid-Amerika gereisd, waarvan 5-6 weken in (zuid) peru en 4-5 weken in Bolivia... om je een idee te geven...

In de eerste plaats zou ik even de zoekfunctie gebruiken. Ik heb al eerder hele verhalen getypt, dus daar kom je alvast een heel eind mee:

Bolivia: do's en dont's

Op mijn homepage (zie profiel) vind je verhalen over mijn reis door het zuiden van Peru en Bolivia. In het volgende topic vind je ook wat meer over het noorden:

Hik desde Perú y Ecuador

Ik denk dat je nu al heel veel info hebt. Wat ik sowieso iedere reiziger naar Latijns Amerika aanraadt is wat lezen over het land voor je er heengaat (niet alleen toeristische informatie, maar vooral ook over de politieke/maatschappelijke situatie) en om een klein beetje Spaans te leren. Je haalt veel meer uit je reis en het wordt enorm gewaardeerd door de mensen daar. Lezen over actuele politieke achtergronden doe je (bijvoorbeeld) op www.noticias.nl en/of door een boekje uit de landenreeks van het KIT aan te schaffen. In de handige links staat een pagina waarmee je online een beetje spaans kunt leren.

Als je meer concrete vragen vragen hebt hoor ik het graag!

Mucha suerte!
Hikwoensdag 17 november 2004 @ 09:56
N.a.v. off-topic geklets in http://forum.fok.nl/postreply/625102/2/50/23364162
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 22:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]

[off-topic]
is Peru goed op eigen gelegenheid te doen dan? want de georganiseerde reizen die wij hebben gezien zijn Peru het duurst, en ik heb geen idee hoe goed je zelf kunt reizen in Peru. Daar staat tegenover dat de goedkopere reizen die mjin vriend had opgespoord ook wat korter waren, dus geen 21 dagen...gelukkig hebben we nog even, de bewuste vakantie zal waarschijnlijk de 1e 3 weken van september zijn: tijd zat dus

[/off-topic]
Ook Perú is zeer goed te doen op eigen gelegenheid. Het is wat armer dan Mexico en dat is wellicht een beetje wennen als je nog niet eerder in zo'n regio hebt gereisd. Maar in dat opzicht maakt het eiegnlijk niet uit of je met een groep reist of met z'n tweeën. Perú en Mexico zijn beiden landen met een behoorlijke "tourist-trail": zowel groepen als individuele reizigers leggen min of meer een route af langs de bekendere plaatsen, met, afhankelijk van je eigen avontuurlijkheid, wat uitstappen daarbij. Daardoor is het vrij eenvoudig je weg te vinden (letterlijk en figuurlijk) ook als je de taal niet kent of geen wereldreiziger bent.
Qua kosten kan ik over Mexico niet veel zeggen (ik ben daar dik 5 jaar geleden geweest), maar dat weet Liejannuh wel. Ik ben dit jaar naar Zuid-Afrika geweest en was daar (met twee personen) minimaal 45 euro per persoon per dag kwijt (exclusief vervoer, we hadden een auto gehuurd). In Peru was dat rond de 25 voor mij alleen inclusief vervoer (en als je samenreist is het sowieso goedkoper). In Peru heb ik misschien wel in mindere kwaliteit hotels etc. gezeten, maar je kunt er vanuitgaan dat het een stuk goedkoper was!
miss_slywoensdag 17 november 2004 @ 12:21
haa, een heel topic

Op de een of andere manier associeer ik Peru niet met een duidelijke en handige "tourist-trail" maar eigenlijk is het misschien ook best logisch dat dat er toch wel is. Er zijn natuuriljk wat bezienswaardigheden die de gemiddelde toerist iig wil zien, dus daar zal ook wel vervoer heen zijn. Ik hoef niet in superhotels ofzo, als ik me regelmatig kan douchen en redelijk kan slapen, ben ik tevreden mijn vriend is over het slaapgedeelte wat veeleisender, omdat hij sowieso al moeilijk slaapt en bovendien vrij lang is en dus vaak in te kleine bedden komt te liggen. Dat is niet handig als je lekker op pad bent en uitgerust wilt zijn

Zijn busvervoer en hotels (bijna) net zo gemakkelijk te regelen als in Mexico? en binnenlandse vluchten?
Ik ben nog geen ervaren wereldreiziger, maar het trekt me wel enorm: niet per se met een groep en niet alleen dat wat een brochure aanprijst, en wat meer avontuur en zelfstandigheid. Maar ja, om miijn vriend om te praten moet ik wel met goede argumenten komen, dus die ben ik aan het verzamelen
Hikwoensdag 17 november 2004 @ 12:53
Peru heeft verschillende "klassen" bussen, volgens mij was dat in Mexico ook wel zo, maar dat weet ik niet meer echt. Sommige bussen zijn echt crap, maar op de langere trajecten kun eigenlijk je altijd ook een luxere bus kiezen. Hotels heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik óveral wel slaap. Ik heb echter nooit ergens gezeten waar het erg vies was, of heel lawaaierig, hooguit waren de kamers wat "spartaans" (kaal, ongezellig). Het beste wat je kunt doen is gewoon ergens heen gaan en voor je zegt dat je de kamer neemt even vragen of je de kamer mag zien. Dat geldt voor zowel Mexico als voor Peru.
Binnenlandse vluchten heb ik zelf nooit genomen daar, maar als jullie maar 3 weken gaan is dat misschien wel handig. Ik weet dat héél veel mensen het doen, dus lastig zal het niet zijn. Je kunt dat ook al vooraf regelen natuurlijk. Een optie is bijvoorbeeld met bussen naar het zuiden te reizen (via Ica, evt. Nazca, Arequipa, Puno), Cusco als laatste stop te nemen en dan met het vlietuig terug naar Lima. Dat laatste vliegtuig kun je dan al vastleggen zodat je zeker op tijd weer terug bent. Tot Cusco ben je dan geheel vrij in hoe je wat gaat doen.
Maargoed: regelen is vrij vergelijkbaar met Mexico inderdaad, bussen zijn misschien ietsje minder.

Op mijn homepage vind je overigens wat verhaaltjes over Peru... misschien leuk om je vriend over de streep te trekken
miss_slywoensdag 17 november 2004 @ 20:30
ik ben net begonnen met lezen op je homepage, en heb de eerste twee stukjes uit. Wat schrijf je leuk! en wat krijg ik zin om acuut het vliegtuig te pakken
OK, dat durt nog even, maar ik zal beslist vriendje zachtmoedig maar beslist ( ) in de richting van je site dirigeren !
Calayugawoensdag 17 november 2004 @ 21:01
hier weet vast wel iemand wat de mogelijkheden zijn voor rondreizen in latijns amerika. kijk ik heb het volgende idiote plan in mijn kop voor 2006: vliegen naar buenos aires, en dan overland naar mexico city reizen.

daarbij laat ik brazilie links liggen, moet nog wat overblijven voor een andere keer
weet iemand hoe het zit met bv grensovergangen? doen ze moeilijk als je niet in groepsverband reist? en hoe makkelijk is het om in verschillende landen hostels te vinden?
Hikdonderdag 18 november 2004 @ 09:27
quote:
Op woensdag 17 november 2004 21:01 schreef Calayuga het volgende:
hier weet vast wel iemand wat de mogelijkheden zijn voor rondreizen in latijns amerika. kijk ik heb het volgende idiote plan in mijn kop voor 2006: vliegen naar buenos aires, en dan overland naar mexico city reizen.

daarbij laat ik brazilie links liggen, moet nog wat overblijven voor een andere keer
weet iemand hoe het zit met bv grensovergangen? doen ze moeilijk als je niet in groepsverband reist? en hoe makkelijk is het om in verschillende landen hostels te vinden?
Het is zeer goed te doen en gebeurt ook regelmatig. Als je maar voldoende tijd hebt...
Ik heb zelf 8 maanden gedaan over een "rondje (alleen) zuid-amerika".
Grensovergangen zijn geen probleem. In sommige de meeste landen mag je (zonder visum) maximaal 3 maanden blijven, maar mocht je dat te kort vinden dan is even over de grens heen en terug hoppen geen enkel probleem. Als je echt zo alng wilt gaan is het misschien leuk om te overwegen op een bepaalde plek iets langer te zitten en bijvoorbeeld wat vrijwilligerswerk te doen. Dat kan een mooie break zijn van het "uit je rugzak leven" en geeft je de kans een bepaald gebied/stad wat beter te leren kennen.
Hostels zijn erg overdadig aanwezig, eigenlijk overal. Ik moet zeggen dat ik vaak de voorkeur gaf aan "casas de familia", waar je in plaats van onder andere backpackers, wat meer onder mensen van dáár verkeert.

Je enige probleempunt met de route die je noemt is de "Darien gap", de grensovergang tussen Panama en Colombia. Ik ben geen schijtert waar het op reizen aankomt, maar deze overlandroute is ab-so-luut (!) af te raden. Het is een gebied waar je 4-5 dagen voor door de jungle moet trekken in een gebied dat gedomineerd wordt door guerilla. De afgelopen jaren zijn er verschillende reizigers verdwenen daar. Geen fijne situatie.
De meeste reizigers nemen dan ook de beslissing om een boot te nemen vanaf Panama naar Colombia, al dan niet via één van de Colombiaanse eilanden. Is ook geen vervelende "noodoplossing"

Voor meer info over mijn voorbereideing kun je kijken in Peru-Chili-Argentinië-Brazil (hoewel mijn uiteindelijke route dus wel een beetje anders is gegaan). Op mijn homepage staat een verslag van de reis zelf.
miss_slydonderdag 18 november 2004 @ 10:17
euhm, misschien een beetje een rare vraag hoor, maar hoe zit het met leeftijden in hostels? ik heb nog nooit in een hostel gezeten, lijkt me wel leuk trouwens. maar ik ben dus geen piepjong of studerend meisje meer...hostel = niet jeugdherberg met leeftijdsgrens?
Hikdonderdag 18 november 2004 @ 10:30
Het hangt erg van het hostel af. Ik heb nog nooit een hostel gezien waar ze een echte officiële leeftijdsgrens hadden, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat je je overal maar thuis voelt. Ik heb ooit wel eens in een Chileens hostel gezeten waar echt allemaal van die blije meisjes en coole dudes van een jaar of 22 zaten. Dat was ik erg snel zat. Maargoed, ik heb in het algemeen echt niets met van die enorme hostels. Er zijn er echter ook genoeg waar het wat meer een mix is. Met name als je in een hostel zit waar niet alleen slaapzalen, maar ook aparte kamers zijn, kom je echt alle leeftijden tegen. Heb er geregeld mensen gezien van mijn ouders leeftijd!
En zoals ik al zei: zo'n pension bij iemand thuis is vaak erg leuk: die mensen hebben soms maar enkele kamers en je kunt dan soms gebruik maken van hun keuken waar ze zelf zitten met de kinderen... erg gezellig!
Calayugadonderdag 18 november 2004 @ 12:20
quote:
Op donderdag 18 november 2004 09:27 schreef Hik het volgende:

[..]

Je enige probleempunt met de route die je noemt is de "Darien gap", de grensovergang tussen Panama en Colombia. Ik ben geen schijtert waar het op reizen aankomt, maar deze overlandroute is ab-so-luut (!) af te raden. Het is een gebied waar je 4-5 dagen voor door de jungle moet trekken in een gebied dat gedomineerd wordt door guerilla. De afgelopen jaren zijn er verschillende reizigers verdwenen daar. Geen fijne situatie.
ik was er al bang voor dat zo'n situatie bestond, en ik ben niet verbaasd dat het in Colombia is. misschien moet ik de route dan maar aanpassen, of wellicht midden amerika weglaten. het idee was een brainstorm van gisteravond, en het duurt nog wel ff voordat het eventueel werkelijkheid wordt maar bedankt voor de info, en voor de link met je topic. die ga ik zeker doorspitten

Hikdonderdag 18 november 2004 @ 13:12
Midden-Amerika is wel heel mooi! Maar dat kun je natuurlijk ook nog een keer in een aparte reis doen...
Calayugavrijdag 19 november 2004 @ 15:15
jep, maar ik wil altijd zoveel tegelijk