abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 januari 2002 @ 15:24:16 #1
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_2823974
* Hik gaat weer op reis!
...nou, het duurt nog wel even hoor, maar de voorpret mag wel vast beginen!

Waarschijnlijk vertrek: halverwege april
Hoe lang: een half jaar
Joepie!

Mijn bedoeling is in Lima te beginnen en via Chili en Argentina uiteindelijk uit te komen in Brazil. Het grootste deel van de reis zal ik in m'n eentje doen. Ik heb al eerder in Latijns-Amerika gereisd (ook alleen, alleen niet zo lang)en spreek ook aardig Spaans, maar geen Portugees.
Ik vind natuurschoon en wildlife leuk, maar ben in het algemeen meer een stadskindje: veel mensen ontmoeten en als het even kan véél dansen. Onderweg een poosje stoppen om een stad echt goed te leren kennen, de taal wat bij te spijkeren en wellicht wat vrijwilligerswerk te doen zit ook in de planning.

Graag zo veel mogelijk tips van mensen die er geweest zijn over waar (niet) te gaan en wat (niet) te doen.
Meer specifiek maak ik me op dit ogenblik vooral zorgen ( )om het weer: Hoe is april/mei in Peru en de (daar) wintermaanden in Chili/Arg? Ik ben een geweldige koukleum!!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_2824042
Als je in de wintermaanden in chili bent moet je het op het noorden houden. Het zuiden is een aantal keer zo erg als NL en in het midden (en zuiden) zijn meestal veel overstromingen.
Chili ownt wel... phatte reis btw hoe duur ?
  dinsdag 15 januari 2002 @ 15:40:51 #3
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_2824145
quote:
Op dinsdag 15 januari 2002 15:31 schreef WcB0rSt3l het volgende:
Als je in de wintermaanden in chili bent moet je het op het noorden houden. Het zuiden is een aantal keer zo erg als NL en in het midden (en zuiden) zijn meestal veel overstromingen.
Chili ownt wel... phatte reis btw hoe duur ?
Ik was sowieso niet echt van plan om richting het ijs te reizen, maar waar begint voor jou het midden en zuiden? Santiago ligt al erg in het midden, waar moet ik dan aan denken qua temperatuur en regen?

Ben er nog niet helemaal uit hoeveel het allemaal gaat kosten. Reken nu op ongeveer 60 piek per dag plus vlucht. Klinkt redelijk?

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_2824171
dat klinkt redelijk ja
Santiago is ongeveer het midden jah idd. daar moet je toch wel denken aan een klimaat als nederland (in de winter) in de zomer is het daar wel heel warm
  dinsdag 15 januari 2002 @ 15:56:24 #5
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_2824329
quote:
Op dinsdag 15 januari 2002 15:42 schreef WcB0rSt3l het volgende:
Santiago is ongeveer het midden jah idd. daar moet je toch wel denken aan een klimaat als nederland (in de winter) in de zomer is het daar wel heel warm
Damn! Dat vind ik toch iets minder eigenlijk... Een beetje het Hollandse klimaat ontvluchten zou toch wel prettig zijn!
pi_2825742
Je kan zeker tot Chiloe Island gaan, misschien nog wel wat zuidelijker. En ja, als je diep Patagonie in gaat dan wordt het 's winters koud. Reken daar ook op veel wind. In ken deze streek alleen van februari als jaargetijde, weet niet zeker hoe het daarna wordt.
Maar have fun zou ik zeggen.
pi_2827208
ey stoere Hik leuk plan!

Ik zou zelf als meisje niet zo snel in mijn eentje door Zuid-Amerika heen reizen Maar jij hebt ervaring!

Je vroeg ik een ander topic wanneer ik in Peru was, ik ben Alleen in Puno, in Cusco geweest na Boliva en in Aguas Calientes vanwege Macchu Picchu (is dat nu in handen van Jappaners ). Het was in augustus en het regende er soms, maar het was er wel warm.

Ik vond na Boliva dat deel van Peru iets te civilized. Veel plezier met de voorbereiding!

fake a dream
  vrijdag 18 januari 2002 @ 00:14:07 #8
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_2853559
Schop!

Maarruh Santiago als Nederland??? Om de dooie dood niet!

Weet je waar je heen moet gaan?
Ik weet alleen Chili (ben ik met scouting geweest World Jamboree december 1998 / januari 1999!!! )

* zwahiel zijn hart is verknocht aan Chili

Ga eens naar San Pedro de Atacama, voor de cultuur, inheemse indianen resten en verschillende "forten" en een geinig museum wat wel op zondag en maandag wel gesloten is Kwamen we achter

Ga ook vooral naar Calama, in het noorden van Chili, da's moooooooiii... We zaten daar op een militaire basis, is behoorlijk vet!

probeer als ik jouw was, met de bus eens van Santiago de Chile naar Calama te reizen, ok duurd wel 24 uur...

Maar 't is een mooie reis, en adem benemend! Moet je echt eens doen! Je reisd door een gebied, dat je waarschijnlijk nog nooit gezien hebt!

Zorg vooral dat je zeker in Chuquicamata bent geweest (grootste copermijn ter wereld)...

En neem maar van mij aan dat het klimaat, dus echt niet Nederlands is! 's morgens vroeg is het (in midden Chili) fokking koud, en moet je dikke kleren aan, maar als de zon op komt is het weer fokking heet... Drink voldoende want dat heb je nodig!

O, ja....

Een ding, daar moet je geweest zijn in Chili...:

De maanvallei
Zorg ervoor dat je vlak voor zonsondergang daarbent en zorg voor een hoge berg, die je (niet ff vanwegen de ijle lucht dus!!) beklimt,

en maak daar een foto en geniet van het uitzicht en neem even de tijd om dingen recht te zetten en om eens diep na te denken terwijl je de zon onder ziet gaan in een surrealistisch landschap waarna je weer afdaald naar beneden om aldaar met de bus weer terug gaat naar je kazerne...........

kwijl kwijll........

* zwahiel wil terug naar Chili, al was het alleen maar voor het bijzondere landschap, de cultuur en de gelegenheid toendertijd!

As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_2855104
Je begint dus in Lima. Veel mensen kraken die stad altijd af maar er is best wel wat te zien.

Ga in elk geval naar Museo de Oro en Museo Nacional. Daar hebben ze een prachtige selectie van voorwerpen uit de diverse (verdwenen) indiaanse culturen. Dit geeft meteen een mooi overzicht van die culturen. Aangezien er veel verwoest/ gestolen is door de Spanjaarden zul je in de regio niet snel een betere selectie aantreffen.

Het San Francisco klooster vlak bij Plaze de Armas is ook de moeite waard, vooral de bibliotheek die eruit ziet alsof alles eeuwenlang niet is aangeraakt.

Hostal Espagna (ook vlakbij Plaza de Armas) is een goede keuze als je alleen reist. Ik ben er meerdere keren geweest en op de grote dormitory rooms ontmoet je altijd massas leuk volk, bere gezellig (en goedkoop).

Uitgaan in Miraflores (als je wilt dansen). Wel duur helaas.

Later misschien meer...

vrijdag 18 januari 2002 @ 11:31:26 #10
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_2855870
Wat ik me nou afvraag hè, hoe is dat reizen nou eik door Zuid-Amerika? Je hoort altijd van die enge verhalen over Nederlanders die verdwenen zijn in dat deel van de wereld.
Wat kun je nou beter wel en wat niet doen?
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_2855931
quote:
Op vrijdag 18 januari 2002 11:31 schreef dutchie het volgende:
Wat ik me nou afvraag hè, hoe is dat reizen nou eik door Zuid-Amerika? Je hoort altijd van die enge verhalen over Nederlanders die verdwenen zijn in dat deel van de wereld.
Nederlanders verdwenen? Volgens mij zijn het lokale mensen die verdwenen zijn. En dan vooral tijdens bloedige regimes en in drugsgebieden. Die moet je dus vermijden als toerist. Dan valt het volgens mij reuze mee.
  vrijdag 18 januari 2002 @ 15:04:54 #12
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_2858043
quote:
Je kunt beter vragen, wat je er allemaal niet kan doen, je kunt gewoon alles, mensen zijn supervriendelijk!

Het is gewoon net als Nederland wat betreft reizen, alleen het is warmer en de wegen zijn iets anders als hier... Soms zijn het zandwegen, maar de meeste zijn gewoon van asfalt!

Ook zie je wat minder mensen... Bijvoorbeeld: Je rijd al zo'n 4 uur door de woestijn heen, zonder één mens gezien te hebben, zie je plotseling een Coca Cola stand in the middle of nowhere

Tja en verder, mega super tof! Bussen hebben ramen die open kunnen, en je zit veel ruimer als in Nederland, het is gewoon supertof!

En die bussen kunnen volgens mij ook echt alles aan!
Een helling van 30%? No problem voor die bussen die scheuren er gewoon vanaf op omhoog

Bovendien is het daar gewoon redelijk el cheapo!!!

As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  vrijdag 18 januari 2002 @ 15:31:10 #13
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_2858385
quote:
Tja, Dutchie...blijft altijd lastig hè, maar wat dat betreft is Latijns Amerika niet echt anders dan andere delen van de wereld hoor!

Het belangrijkste: Je hoofd erbij houden! Niet in je eentje in een donkere stad gaan lopen die je niet kent, je spullen in de gaten houden en niet met vreemde mannen meegaan!

Vervelende dingen kunnen overal gebeuren. De reden dat je daar op reis meer 'vatbaar' voor bent ligt imho niet zozeer aan het gebied waar je door reist maar veel meer aan het feit dat je zelf meer open staat voor nieuwe indrukken en contacten. Dat is natuurlijk enerzijds een van de mooiste dingen van reizen, maar die nieuwe contacten kunnen óók misbruik maken van de situatie.

Wat enorm veel helpt is als je de taal spreekt. Over het algemeen zijn mensen in LA zéér behulpzaam en gastvrij. Maar dit werkt natuurlijk het beste als je de taal spreekt.

Overigens ken ik zelf ook niet "veel" berichten over verdwenen toeristen. Weet alleen van één meisje dat niet zo lang geleden vermist raakte in Mexico, maar verder niets eigenlijk!

vrijdag 18 januari 2002 @ 15:34:23 #14
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_2858437
quote:
Op vrijdag 18 januari 2002 09:17 schreef Aernout het volgende:
Later misschien meer...
Graag!!

Anderen natuurlijk ook heel erg bedankt!!

Zwahiel, leuk die Jamboree in Chili. Ben er zelf in '95 in Dronten bijgeweest, dus van het sfeertje kan ik me wel iets voorstellen! Chili is op zich alleen wel een stukkie beter dan Flevoland natuurlijk!

vrijdag 18 januari 2002 @ 17:34:39 #15
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_2859757
quote:
Op vrijdag 18 januari 2002 15:34 schreef Hik het volgende:

[..]

Graag!!

Anderen natuurlijk ook heel erg bedankt!!

Zwahiel, leuk die Jamboree in Chili. Ben er zelf in '95 in Dronten bijgeweest, dus van het sfeertje kan ik me wel iets voorstellen! Chili is op zich alleen wel een stukkie beter dan Flevoland natuurlijk!

Vond Chili ook wel geiniger als Dronten, ben ik ook als medewerk geweest... Vond alleen de opening van Dronten wat beter als in Chili...

12 jaar en medewerker bij Dronten lol!
17 en deelnemer in Chili
22 en medewerker in Engeland!

vrijdag 18 januari 2002 @ 22:59:00 #16
20189 Milanees
Hijo del Mundo!
pi_2862580
Dag Hik ook maar weer eens een berichtje van mij...
Zwahiel ik moet zeggen dat ik het niet helemaal met je eens ben. Het klimaat dat je beschrijft ('s ochtends koud en 's middags heet) geld vooral voor de woestijn en dat is zeker niet in het midden van Chili. Ik denk dat je calama leuk vond door de World Jamboree daar want er is op de kopermijn na echt geen F*ck te doen. Over San Pedro heb je wel helemaal gelijk, ik ben daar nu en het is hier echt prachtig! Alleen hik raad ik je meer aan om daar langs te gaan als je toch vanuit peru naar Santiago afzakt.
Klimaat Santiago is vergelijkbaar met NL maar in de winter vriest het er zelden en is er van tijd tot tijd regen... In de zomer is het er een stuk warmer dan in NL zo rond de 35Cº. Chiloe is leuk maar ik vond het niet indrukwekkend...
Ja en ik spreek je wel weer een keer op de chat...
Oh ja ik heb hier aan een volledige stufie ruim genoeg om te leven dat betekent zo rond de 1350 FL (in euro weet ik het nog niet). Dat betekend een weekendje er tussen uit, lekker stappen . Gewoon "nederlands" leven...

Groeten Milanees!

Sin Fronteras!
  vrijdag 18 januari 2002 @ 23:40:39 #17
6271 aa
Schatje ik mis je
pi_2862896
Hik??

Je gaat op reis zonder ons?

[b]Stapelverliefd op Emel O+ | EMEL IS VAN MIJ!!![/b][br]"Van de maan af gezien zijn we allen even groot."
  zaterdag 19 januari 2002 @ 14:34:28 #18
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_2866266
Dus de verhalen die eens in de zoveel tijd weer uitgebreid in de Panorama of Revu verschijnen zijn uitzonderingen?
pi_2879827
quote:
Op zaterdag 19 januari 2002 14:34 schreef dutchie het volgende:
Dus de verhalen die eens in de zoveel tijd weer uitgebreid in de Panorama of Revu verschijnen zijn uitzonderingen?
Ik denk het wel. Ook in India zijn er de afgelopen jaren een paar Nederlanders vermist. Maar om India nu meteen als een eng land te benoemen. Als je kijkt hoeveel mensen er zelfs in Nederland verdwijnen daar schrik je ook van. Men kan er zelfs een heel progromma mee vullen.
  maandag 21 januari 2002 @ 10:43:20 #20
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_2882959
quote:
Op zondag 20 januari 2002 22:22 schreef plok het volgende:

[..]
Als je kijkt hoeveel mensen er zelfs in Nederland verdwijnen daar schrik je ook van. Men kan er zelfs een heel progromma mee vullen.

Het ligt op het puntje van mijn tong.
  maandag 21 januari 2002 @ 14:02:16 #21
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_2884529
quote:
Op vrijdag 18 januari 2002 22:59 schreef Milanees het volgende:
Dag Hik ook maar weer eens een berichtje van mij...
Zwahiel ik moet zeggen dat ik het niet helemaal met je eens ben. Het klimaat dat je beschrijft ('s ochtends koud en 's middags heet) geld vooral voor de woestijn en dat is zeker niet in het midden van Chili. Ik denk dat je calama leuk vond door de World Jamboree daar want er is op de kopermijn na echt geen F*ck te doen. Over San Pedro heb je wel helemaal gelijk, ik ben daar nu en het is hier echt prachtig! Alleen hik raad ik je meer aan om daar langs te gaan als je toch vanuit peru naar Santiago afzakt.
Klimaat Santiago is vergelijkbaar met NL maar in de winter vriest het er zelden en is er van tijd tot tijd regen... In de zomer is het er een stuk warmer dan in NL zo rond de 35Cº. Chiloe is leuk maar ik vond het niet indrukwekkend...
Ja en ik spreek je wel weer een keer op de chat...
Oh ja ik heb hier aan een volledige stufie ruim genoeg om te leven dat betekent zo rond de 1350 FL (in euro weet ik het nog niet). Dat betekend een weekendje er tussen uit, lekker stappen . Gewoon "nederlands" leven...

Groeten Milanees!

De jamboree werd in Piqariacaraiún gehouden, en niet in Calama
Maar vanuit Calama kun je vele kanten op, waaronder naar San Pedro de Atacama... Calama is een kleine tot middelgrote stad, dus iets is er zeker wel te doen

En het klimaat geld voor het noorden en midden Chili. De Piqariacaraiún ligt ongeveer 50 km van Santiago de Chile af, en dus in het midden, maar ik ben het met je eens dat over het algemeen dat koude meer in de woestijn voorkomt...
Toch vond ik het 'smorgens ook in Santiago maar nix warm hoor...

Misschien kun je nog gaan skiën in Patagonië, in het zuiden van Chili, da's het voordeel van dat land, je kunt er alle kanten op, warm of koud, sneeuw of zonneschijn, het is allemaal aanwezig in een land

en btw Als er niets te doen is, moet je zorgen dát er wat te doen komt

Fijne vakantie! En niet te wild hé!

maandag 21 januari 2002 @ 16:13:43 #22
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_2886853
Zo, maar eens even een update, voor de mensen die mijn plannen willen volgen (als die er zijn? )...

Ik heb de plannetjes voorlopig toch iets omgegooid, met name door gesprekken met veel mensen over o.a. het weer. Apil schijnt niet zo'n beste maand te zijn om de Inca-trail te doen bijvoorbeeld, wengens bergen modder en regen en om van de winter in Nederland, in de winter in Chili terecht te komen leek me ook niets!

Het plan is nu om mijn reis een maandje (of 1,5) later te beginnen. Dat betekent een beetje uitzendwerk doen in de tussentijd, maar dat overleef ik ook wel.

Wel starten in Peru dus, maar van Peru niet richting Chili maar richting Brazilië. Hier is het weer eigenlijk year-round wel OK. Nadeel is wel dat ik het stuk van Lima tot noord-Brazilië (Recife of Salvador) moet overbruggen. Dat wordt wel vliegen dan waarschijnlijk...als iemand hier tips over heeft houd ik me aanbevolen!

Via de Braziliaanse kust kan ik dan afzakken naar Argentinië en vandaar eindigen in Chili. Ik zou dan rond september tot november in Chili zijn...dan is het daar een stuk lekkerder weer dan bij mijn eerste optie!
Eventueel kan ik dan overland van Chili terug naar Peru, wat betekent dat ik ook geen open-jaw ticket nodig heb (open jaw= in één plaats aankomen, vanuit een andere terug).

Van Milanees heb ik inmiddels wat tips voor vrijwilligers-organisaties gekregen waarvoor ik in Chili wat kan gaan doen (Dank! ). Meer tips zijn natuurlijk ook welkom!

Nog wat anders leuks: Ik heb mijn vader gevraagd om met mij samen de Inca-trail te gaan doen! Hij wilde een poosje terug een trekking doen in Nepal, maar dat is er eigenlijk nooit van gekomen. Dit leek me wel een leuk alternatief voor hem. Hij was helemaal enthousiast! Lijkt me echt geweldig om mijn vader de viersterrenhotel-man met een rugzakje in een aftanse bus te zien!

maandag 21 januari 2002 @ 22:06:09 #23
20189 Milanees
Hijo del Mundo!
pi_2891785
Leuk!
Ik denk dat je nu ook een verstandigere periode hebt uitgekozen... Ook leuk dat je nu een stuk van de reis met je pa gaat doen, zou ik ook bijna gedaan hebben maar ging uiteindelijk niet door... Ik kom over een weekje weer naar nederland (echt k*t). maar ik ga in augustus weer lekker terug. Dus wie weet zie ik je nog wel in Santiago...

Muchos saludos Milanees

PS. Ik zat gister met een nieuw zeelandse in de bus die de lonely planet van zuid amerika heeft. Ze vond hem niet echt geweldig omdat ie toch een stuk minder gedetailleerd is. Dus als je het je kan veroorloven koop liever afzonderlijke...

Sin Fronteras!
  dinsdag 22 januari 2002 @ 10:33:09 #24
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_2895422
Oeh, wat zal jij het zwaar krijgen als je terugkomt in NL! (Heimwee!! )...

Over die LP's zit ik zelf ook nog steeds te twijfelen. Om nou vier aparte boeken mee te nemen lijkt me wat té, maar de Shoestring van Central America was ook niet echt geweldig inderdaad! Staat wel tegenover dat er déze maand een nieuwe uitkomt van South America, wat betekent dat-ie wel lekker up-to-date is... Ik denk dat ik 'm toch maar aanschaf (ik heb nog een gratis LP tegoed voor mijn commentaar op de CA-guide). Als mijn vader komt kan-ie altijd Peru nog meenemen en mocht ik inderdaad 3 maanden in Chili zitten dan is het zeker de moeite waard te proberen daar ergens de gids van Chili op de kop te tikken (als dat gaat ).

Verder wilde ik nog proberen ergens wat woordjes portugees te leren. Iemand die een goede site (liefst mét geluidsfragmenten) weet toevallig?

pi_2896673
quote:
Op dinsdag 22 januari 2002 10:33 schreef Hik het volgende:
Om nou vier aparte boeken mee te nemen lijkt me wat té
Je kunt ter plekke wel boeken met andere reizigers ruilen of overnemen. In budget hotels met message board hangen altijd dat soort aanbiedingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')