quote:
Op woensdag 17 november 2004 21:01 schreef Calayuga het volgende:hier weet vast wel iemand wat de mogelijkheden zijn voor rondreizen in latijns amerika. kijk ik heb het volgende idiote plan in mijn kop voor 2006: vliegen naar buenos aires, en dan overland naar mexico city reizen.
daarbij laat ik brazilie links liggen, moet nog wat overblijven voor een andere keer
![]()
weet iemand hoe het zit met bv grensovergangen? doen ze moeilijk als je niet in groepsverband reist? en hoe makkelijk is het om in verschillende landen hostels te vinden?
Het is zeer goed te doen en gebeurt ook regelmatig. Als je maar voldoende tijd hebt...
![]()
Ik heb zelf 8 maanden gedaan over een "rondje (alleen) zuid-amerika".
Grensovergangen zijn geen probleem. In sommige de meeste landen mag je (zonder visum) maximaal 3 maanden blijven, maar mocht je dat te kort vinden dan is even over de grens heen en terug hoppen geen enkel probleem. Als je echt zo alng wilt gaan is het misschien leuk om te overwegen op een bepaalde plek iets langer te zitten en bijvoorbeeld wat vrijwilligerswerk te doen. Dat kan een mooie break zijn van het "uit je rugzak leven" en geeft je de kans een bepaald gebied/stad wat beter te leren kennen.
Hostels zijn erg overdadig aanwezig, eigenlijk overal. Ik moet zeggen dat ik vaak de voorkeur gaf aan "casas de familia", waar je in plaats van onder andere backpackers, wat meer onder mensen van dáár verkeert.
Je enige probleempunt met de route die je noemt is de "Darien gap", de grensovergang tussen Panama en Colombia. Ik ben geen schijtert waar het op reizen aankomt, maar deze overlandroute is ab-so-luut (!) af te raden. Het is een gebied waar je 4-5 dagen voor door de jungle moet trekken in een gebied dat gedomineerd wordt door guerilla. De afgelopen jaren zijn er verschillende reizigers verdwenen daar. Geen fijne situatie.
De meeste reizigers nemen dan ook de beslissing om een boot te nemen vanaf Panama naar Colombia, al dan niet via één van de Colombiaanse eilanden. Is ook geen vervelende "noodoplossing"
Voor meer info over mijn voorbereideing kun je kijken in
Peru-Chili-Argentinië-Brazil (hoewel mijn uiteindelijke route dus wel een beetje anders is gegaan). Op mijn homepage staat een verslag van de reis zelf.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.