Hoezo?quote:Op vrijdag 24 september 2004 12:26 schreef thabit het volgende:
De middelbare school hier in Nederland lijkt momenteel als voornaamste taak te hebben leerlingen te indoctrineren met de (in mijn ogen zeer foute) mentaliteit dat alfa- en gammawetenschappen moreel superieur zijn aan betawetenschappen. (...)
Vergelijk de verschillende manieren waarop de vakken worden onderwezen maar eens met elkaar. Bij de betavakken is het echt een "Bert en Ernie"-methode, terwijl de alfa- en gammavakken veel serieuzere methodes gebruiken.quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:42 schreef Onkelpazuzu het volgende:
[..]
Hoezo?
Ik kan me niet herinneren dat dat verschil zo groot was. Maar wat heeft dat überhaupt met "moreel superieur" te maken?quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Vergelijk de verschillende manieren waarop de vakken worden onderwezen maar eens met elkaar. Bij de betavakken is het echt een "Bert en Ernie"-methode, terwijl de alfa- en gammavakken veel serieuzere methodes gebruiken.
Ik kan me hier ook niet zo in vinden, maar dat kan ook aan de 2e fase liggen. Maar ja, ik studeer nu ook 3 jaar natuurkunde, en vind de VWO stof nu ook kinderlijk eenvoudig. En dan kun je ook makkelijk zeggen dat je bij natuurkunde opt VWO geen wiskundige dingen gebruikt, dat de stof te simplistisch is, dat je geen redenen krijgt voor bepaalde dingen etc etc. Maar dat is achteraf gelul.quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Vergelijk de verschillende manieren waarop de vakken worden onderwezen maar eens met elkaar. Bij de betavakken is het echt een "Bert en Ernie"-methode, terwijl de alfa- en gammavakken veel serieuzere methodes gebruiken.
Ik vond het op het VWO ook al. Niks achteraf gelul dus.quote:Op vrijdag 24 september 2004 15:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik kan me hier ook niet zo in vinden, maar dat kan ook aan de 2e fase liggen. Maar ja, ik studeer nu ook 3 jaar natuurkunde, en vind de VWO stof nu ook kinderlijk eenvoudig. En dan kun je ook makkelijk zeggen dat je bij natuurkunde opt VWO geen wiskundige dingen gebruikt, dat de stof te simplistisch is, dat je geen redenen krijgt voor bepaalde dingen etc etc. Maar dat is achteraf gelul.
Leerlingen krijgen op deze manier de indruk dat betawetenschappen geen diepgaande serieuze wetenschappen zijn en dat andere wetenschappen dat juist wel zijn.quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:56 schreef Onkelpazuzu het volgende:
[..]
Ik kan me niet herinneren dat dat verschil zo groot was. Maar wat heeft dat überhaupt met "moreel superieur" te maken?
Daar het is enige probleem waar ik ook over na zat te denken om dit in te voeren. Er zal vast wel interesse voor zijn, ook al is deze denk ik wel gering. Maar waar haal je leraren vandaan die goed genoeg zijn om dit les te gaan geven.quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:26 schreef thabit het volgende:
Er is een klein praktisch probleempje wel: waar haal je tegenwoordig nog goede beta-leraren vandaan?
Dat lijkt me sterk. De vakken die je op school krijgt, hebben sowieso niets met wetenschap te maken (zelfs op het VWO, helaas). En als ik hier op mijn eigen werkplek (universiteit, afdeling psychologie) zie met wat voor ideeën over wetenschap studenten aan hun opleiding beginnen, kan ik me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat ze van de exacte wetenschappen een nòg simplistischer beeld hebben...quote:Op vrijdag 24 september 2004 15:12 schreef thabit het volgende:
[..]
Leerlingen krijgen op deze manier de indruk dat betawetenschappen geen diepgaande serieuze wetenschappen zijn en dat andere wetenschappen dat juist wel zijn.
Docenten op de universiteit zijn in het algemeen wel goed genoeg hiervoor. Maar ik betwijfel of die wel zin hebben om er tijd in te stoppen, ze moeten immers ook onderzoek publiceren.quote:Op vrijdag 24 september 2004 15:18 schreef Avani het volgende:
[..]
Daar het is enige probleem waar ik ook over na zat te denken om dit in te voeren. Er zal vast wel interesse voor zijn, ook al is deze denk ik wel gering. Maar waar haal je leraren vandaan die goed genoeg zijn om dit les te gaan geven.
Volledig mee eens. Ik ben ook niet anti taal/gamma of zo. Zitten ook erg interresante dingen tussen. Ben alleen niet zo'n vreemde talen freak maar ik zie wel in dat het nodig is om minstens 1 vreemde taal goed (dus niet 3 half) te leren.quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:15 schreef Flumina het volgende:
Wellicht is het handig bij het realiseren van zulke scholen in herinnering houden dat maar een klein percentage echt alleen maar geïnteresseerd is in beta-vakken. Het lijkt mij wel een goed idee, maar er moet zeker ruimte blijven voor vakken als gym, een vreemde taal en een gamma-vakje als aardrijkskunde en geschiedenis.
marktwerking is de oplossing: dus een hoger salaris voor die beta-leraren.quote:Op vrijdag 24 september 2004 15:18 schreef Avani het volgende:
[..]
Daar het is enige probleem waar ik ook over na zat te denken om dit in te voeren. Er zal vast wel interesse voor zijn, ook al is deze denk ik wel gering. Maar waar haal je leraren vandaan die goed genoeg zijn om dit les te gaan geven.
En wie betaalt dat salaris dan?quote:Op vrijdag 24 september 2004 18:13 schreef accelerator het volgende:
[..]
marktwerking is de oplossing: dus een hoger salaris voor die beta-leraren.
of leraren importeren uit belgie bijvoorbeeld...kan dat ook helpen?quote:Op vrijdag 24 september 2004 18:13 schreef accelerator het volgende:
[..]
marktwerking is de oplossing: dus een hoger salaris voor die beta-leraren.
omdat we deze al wel hebben ergens in utrecht, wel n beetje onthouden wat je in de kranten (spits voor mij) leest he.quote:Op woensdag 31 maart 2004 02:49 schreef accelerator het volgende:
We hebben in nederland gymnasia waar je als extra klassieke talen krijgt maar waarom is er geen plaats voor een betasia waar je als extra exacte vakken (bv logica, sterrenkunde, data structuren en algoritmen) krijgt ipv talen?
ook al helemaal niet waarquote:Op vrijdag 24 september 2004 12:26 schreef thabit het volgende:
De middelbare school hier in Nederland lijkt momenteel als voornaamste taak te hebben leerlingen te indoctrineren met de (in mijn ogen zeer foute) mentaliteit dat alfa- en gammawetenschappen moreel superieur zijn aan betawetenschappen. En gezien de studiekeuzes die leerlingen maken als ze klaar zijn met het VWO lijkt de uitvoering van deze taak nagenoeg perfect te zijn.
Waar baseer je dit eigenlijk op? Op jouw eigen middelbareschool periode? En wie zegt dat er jouw oordeel niet heel erg beinvloed is doordat jij veel meer van de beta vakken hield dan van alfa vakken?quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Vergelijk de verschillende manieren waarop de vakken worden onderwezen maar eens met elkaar. Bij de betavakken is het echt een "Bert en Ernie"-methode, terwijl de alfa- en gammavakken veel serieuzere methodes gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |