abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18047250
quote:

'Design is waardeloos'

Van stoelen tot wc-borstels: Philippe Starck is een veelzijdig man. De Fransman is een van de beroemdste ontwerpers ter wereld; het creatieve genie achter een eindeloze lijst van gebouwen en voorwerpen. Hij geeft zelden interviews, maar verslaggeefster Beertje van Beers wist hem te strikken.
In het Sanderson hotel in Londen vertelt designer Philippe Starck wat er volgens hem zo belachelijk is aan zijn wereldroem. En überhaupt aan de status van designers. "Waarom zou iets vreselijk duur moeten zijn, alleen maar omdat het zogenaamd 'design' is? How stupid!" Ofwel: The world according to Starck.

'De prijs van mijn stoelen heb ik laten zakken van duizend naar negen dollar'

"Wie heeft deze troep eigenlijk ontworpen? " vraagt Starck aan mij, terwijl hij een föhn probeert los te trekken uit de bijbehorende houder. Als de worsteling erin resulteert dat het apparaat op de grond valt, begint hij luid en onbedaarlijk te lachen. Welkom 'chez Starck'.
De föhn is natuurlijk geen troep, maar een product uit de nieuwe, door hemzelf ontworpen 'Starck by Princess' verzorgingslijn, waar hij toevallig erg trots op is.
OOK de clowneske worsteling is een sterk staaltje Starck. De flamboyante 55-jarige Fransman, die op mij overkomt als een kruising tussen Willie Wonka van Sjakie en de Chocoladefabriek en inspecteur Clouseau, staat er immers om bekend alles met een knipoog en een glimlach te doen.
Van het Gronings Museum en de overdadige hotels van Ian Schrager tot aan Samsonite-koffers, scooters, horloges en pasta: als het zijn signatuur draagt, weet je dat het is ontworpen met een combinatie van het praktische en het extravagante, en een flinke dosis humor.
En dat is ongetwijfeld een van de redenen voor zijn mateloze popula- riteit. Overal ter wereld zijn design-aficionado's in het bezit van een stukje Starck. Maar door zijn betaalbare meubels en alledaagse gebruiksvoorwerpen als tandenborstels , scheerapparaten en wc-borstels zijn er ook talloze mensen die een intieme relatie met Starck onderhouden, zonder het misschien te beseffen. En dat is precies wat hij twintig jaar geleden voor ogen had.
"Toen ik begon met ontwerpen, was 'design' elitair, een spelletje voor rijke mensen. Nu, mede dankzij mij, kan bijna iedereen zich het juist ontworpen product veroorloven. Ik ben God misschien niet, maar ik ben wel de enige designer die het concept 'design' heeft willen vernietigen."
Tijdens het gesprek kom ik erachter dat dit een typische Starck-paradox is. Zoals het feit dat hij die ochtend met zijn privé-jet vanaf de Noordpool (!) naar Londen is komen vliegen, maar op een koddig fietsje naar het hotel is gereden. Dat is volgens hem niet alleen beter voor zijn lijn, maar ook voor het milieu. Mmm, juist ja.
Hij vertelt verder: "Mijn eerste stoel, de Costes Chair uit 1984, kostte circa $1000. Een gigantisch succes. Leuk voor mij, veel royalty's, ha, ha!"
"Toch klopte het ergens niet. Stel je voor, een normaal gezin zou dan voor zes stoelen en een tafel meer dan $10.000 kwijt zijn! Maar de goedkope plastic stoeltjes die je overal zag, waren vreselijk lelijk. Toen heb ik geprobeerd elk jaar een goedkopere stoel te ontwerpen. Totdat we nu eindelijk na twintig jaar een stoel van $9 hebben!"
"Van $1000 naar $9, dat betekent dat ik drie nullen van het concept heb afgehaald. Voila! Mijn plan is geslaagd. Design voor iedereen."
En in hoeverre zijn plan is geslaagd, wordt bewezen door het feit dat Starck met zijn werk en uitspraken en heel grote invloed op onze manier van leven heeft. Hij is terecht een van de meest beroemde ontwerpers van deze tijd. Grappig genoeg natuurlijk juist door zijn democratisering van design. Wat hem er niet van weerhoudt om met evenveel liefde een jacht van 300 miljoen dollar te ontwerpen...
De in 1949 geboren Starck groeide op in Parijs in een creatief gezin. Zijn vader was vliegtuigontwerper, op wiens werkplek de jonge Starck voor het eerst de kick van het creatieve proces ervoer. Zittend onder de tekentafels knipte, plakte en scheurde hij naar lieve lust. Zijn flamboyante moeder leerde hem dromen over roem en grandeur. (Tijdens de openingsavond van zijn overzichtstentoonstelling in het Centre Pompidou in Parijs zei ze stralend: "Dit is de beste avond van mijn leven!") Toch moest hij eerst als tiener door een zware depressie heen, om te besluiten zich volledig op het ontwerpen te storten.
"Toen ik jong was, was ik niet erg sexy. Niemand zag me staan. Vooral de meisjes niet en dat was natuurlijk het grootste probleem. Ik leek wel onzichtbaar. Twee jaar lang kwam ik mijn kamer niet uit. Maar toen zag ik de film 'The invisible man'. Daarin kon een man alleen maar worden gezien wanneer hij een stuk stof om zich heen wikkelde. Geniaal!"
"Ik besloot hetzelfde te doen. Ik zou objecten creëren en ze aan mezelf ophangen, bij wijze van spreken, zoals aan een kerstboom."
"Zo zou ik zichtbaar worden. Vooral voor de meisjes." Hij blaast zijn wangen op en begin hard te lachen: "En nu ben ik een dikke vette kerstboom!"
HIJ geeft toe dat hij intussen een beetje 'overexposed' is. Maar dat is volgens hem niet helemaal zijn schuld. "Ze hebben van mij een icoon gemaakt. Het jetsettende genie in het zwart die een 'crazy' leven leidt. Het feit dat ik zo'n ster ben, laat zien hoe verrot deze maatschappij is. De echte sterren zouden wetenschappers moeten zijn, of een meisje dat in India in haar eentje protesteert. Stel je voor, mijn beste ontwerp is een simpele tandenborstel!"
Toch geniet hij duidelijk met volle teugen van zijn rocksterachtige levensstijl die hij zich door zijn roem kan veroorloven. Het is niet verwonderlijk dat hij ook wel de Mick Jagger van het design wordt genoemd. Met zijn Amerikaanse vrouw Nori, die in januari van hun tweede kindje is bevallen, leidt hij een nomadisch bestaan waarbij hij voortdurend tussen zijn elf huizen reist. Met behulp van een privé-jet, een heel strak schema en zijn 12-koppig fulltime personeel, wel te verstaan. In elk huis zijn dezelfde bedden en boeken, pasta- en champagnevoorraden en identiek ingerichte kledingkasten te vinden.

'Dat ik zo'n ster ben, toont aan hoe verrot de maatschappij is'

STARCK draagt al 30 jaar één enkel soort Franse legerlaarzen, waarvan hij er inmiddels een paar heeft. Over zijn kasten verspreid hangen 150 paar op maat gemaakte Levi's 501, 400 stuks witte Hanes T-shirts en 30 zwarte Agnès B-jasjes in hetzelfde model. Het personeel zorgt ervoor dat de motoren scooters en jetski's te allen tijde zijn volgetankt.
"Ik had alles wat mijn hart begeerde, behalve tijd", vertelt Starck. "Daarom besloot ik drie maanden geleden om mijn bedrijf te geven aan de mensen die al twintig jaar voor mij werken. Nu heb ik niets meer. Ik voel me een stuk lichter," Hij wil zich voorlopig concentreren op het vinden van een radicaal nieuwe manier om zijn 'stam' te helpen ("Ik heb nog geen flauw idee hoe ik dat ga doen, ha, ha!") en op zijn jonge (tweede) gezinnetje, "Uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om liefde. Je bent toch veel gelukkiger in een klein huisje met degene van wie je houdt, dan in je eentje in een kasteel met twintig Rolls Royces?" Als ik hem ter afsluiting vraag zijn levensfilosofie in één zin te vatten, begint hij dan ook te zingen in zijn vette Franse accent: "All you need is love!"
Ik haak onmiddellijk in. Later echter, bij het uitzwaaien van Starck die op zijn fietsje wee een nieuw kosmopolitisch avontuur tegemoet rijdt, kan ik het niet laten aan die beroemde slogan nog iets te voegen.
All you need is love... en een privé-jet.
Adieu, mister Starck!
Echt een waanzinnig boeinde man. Je kunt het zo gek niet bedenken of hij heeft het ontworpen .

maandag 29 maart 2004 @ 20:11:14 #2
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_18047860
Oei! Mooie badkamer!
pi_18047938
quote:
Op maandag 29 maart 2004 20:11 schreef ennuik het volgende:

Oei! Mooie badkamer!
Ja, vind ik ook. Er staat nog veel meer op zijn site, zie www.philippe-starck.com

Ook biologisch eten enzo .
  maandag 29 maart 2004 @ 20:14:01 #4
3185 Adelante
To let it go now
pi_18047966
dat bad vind ik echt super mooi

"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_18050571
Alles wat de man maakt is mooi!! En jammer genoeg ook duuuuurrrr!!
geniet nooit met mate
pi_18050950
quote:
Op maandag 29 maart 2004 21:41 schreef gimme.shelter het volgende:
Alles wat de man maakt is mooi!! En jammer genoeg ook duuuuurrrr!!
Niet alles, die tandenborstel is bijvoorbeeld in samenwerking gemaakt met Princess. Ik denk dat het met de bedoeling is gedaan om het onder een breder publiek te krijgen. Net zoals Jan Des Bouvrie wat dingen heeft gedaan voor KPN en de Blokker.

Architectuur van de beste man:

dinsdag 30 maart 2004 @ 02:52:53 #7
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_18055862
Ik heb zelf jaren in de badkamerbranche gezeten.
PS is mooi maar prijzig , dus echt voor de liefhebbers , helaas gingen ze het uitmelken met PS serie 2 (voor het lagere segment) op de kranen en het bad na , zag het er niet uit , en sinds een tijd is er dan ook serie 3 , wat er eigenlijk ook niet echt uit ziet (gewoon lelijk net zoals serie 2)
Ik ben inmiddels overleden
  dinsdag 30 maart 2004 @ 11:24:41 #8
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_18058837
In het hotel waar ik werk hebben ze nogal wat meubels (soort multi-colour relax stoelen, vergaderstoeltjes) van PS. Kan ze helaas niet vinden op de site..
I ain't got a signature...am I a criminal now?
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
pi_18058841
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 02:52 schreef Enchanter het volgende:
Ik heb zelf jaren in de badkamerbranche gezeten.
PS is mooi maar prijzig , dus echt voor de liefhebbers , helaas gingen ze het uitmelken met PS serie 2 (voor het lagere segment) op de kranen en het bad na , zag het er niet uit , en sinds een tijd is er dan ook serie 3 , wat er eigenlijk ook niet echt uit ziet (gewoon lelijk net zoals serie 2)
En aan wat voor prijzen moet ik dan denken??
  dinsdag 30 maart 2004 @ 11:27:34 #10
88360 kleinmeiske
Tja, het is een gave ...
pi_18058886
Hmmmm, ik heb ook allemaal PS kranen in m'n badkamer. Erg mooi ... erg prijzig. Geen idee wat ze apart kostten, heb zonder blikken of blozen m'n man de rekening maar laten betalen ...
Het nadeel van in de bergen fietsen: what comes down, must go up!
pi_18058935
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 11:27 schreef kleinmeiske het volgende:
Hmmmm, ik heb ook allemaal PS kranen in m'n badkamer. Erg mooi ... erg prijzig. Geen idee wat ze apart kostten, heb zonder blikken of blozen m'n man de rekening maar laten betalen ...
Zoiets:

dinsdag 30 maart 2004 @ 11:32:52 #12
88360 kleinmeiske
Tja, het is een gave ...
pi_18058978
Die onderste, maar dan met de kraan uit de muur en de knoppen op de muur (kan zo snel geen foto vinden ...) Heb ik ook in douchevorm.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 12:28:06 #13
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_18060071
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 11:24 schreef schatje het volgende:

[..]

En aan wat voor prijzen moet ik dan denken??
Als ik me het goed kan herinneren , was het vrijstaande bad zo rond de 10000 gulden toender tijd , en dan had je niet eens een whirlpool of zo , de fabrikant is Hoesch en die staan nou niet bekend om hun lage prijzen (en nee het is echt niet beter dan laten we zeggen een bad van het merk RIHO bv)
De kranen zijn qua prijzen nog het best ,want een vergelijkbare design kraan zit in dezelfde prijscategorie.
Voor het keramische gedeelte heb je wat meer keus , daar hoef je echt voor PS te gaan , of je moet er op geilen dat je aan al je vrienden en bekenden kan laten zien dat je een officiele PS wastafel heb

dit is wel duur trouwens
Ik ben inmiddels overleden
  dinsdag 30 maart 2004 @ 12:52:06 #14
88360 kleinmeiske
Tja, het is een gave ...
pi_18060401
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 12:28 schreef Enchanter het volgende:

[..]

dit is wel duur trouwens
Maar die laatste is wel MOOOOOI! M'n man blij dat we de badkamer af hebben
pi_18060498
Waaah die douche! Ik wil hem!
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_18060904
Jean Paul Gaultier Boutique in Parijs:

Mondrian Hotel in West Hollywood:

Groningen Museum:

Nani Nani in Tokio:

pi_23946619

Bij de Etos, geldig tot 26 december .

Ik ga die föhn kopen van de week .

Die 'curling set' vind ik niet echt mooi .

[ Bericht 14% gewijzigd door Mylene op 16-12-2004 15:32:18 ]
pi_23952187
De muis die Starck ontworpen heeft staat nog niet in dit topic

Briljant ontwerper.. net als Alessi, die ik morgen in levende lijve ga aanschouwen
Wat niet kan is nog nooit gebeurd..
pi_23961427
Mijn Starckjes:

pi_23972844
quote:
Op maandag 13 december 2004 20:41 schreef Wampi het volgende:
[afbeelding]

Briljant ontwerper.. net als Alessi, die ik morgen in levende lijve ga aanschouwen
Waar kan je die kopen/bestellen?? Is ie draadloos??
pi_23974823
In elk geval te koop bij Dixons, helaas niet draadloos, maar wel optisch

Sorbootje, die ketel die je hebt he (tweede foto) gebruik je die ook echt of is het een onding? Volgens Alessi was het ding nauwelijks te gebruiken namelijk
pi_23974941
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 19:02 schreef schatje het volgende:

[..]

Waar kan je die kopen/bestellen?? Is ie draadloos??
In het echt is-ie lelijk!

Veeeel te groot!
hier zie je een beetje wat een groot geval het is:
http://www.microsoft.com/(...)8Gates-Starck_lg.jpg

Nogal ERG grote foto ook, dus een linkje .
pi_23975701
te groot?? ik vond hem precies goed..
pi_23982827
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 20:38 schreef Wampi het volgende:
In elk geval te koop bij Dixons, helaas niet draadloos, maar wel optisch

Sorbootje, die ketel die je hebt he (tweede foto) gebruik je die ook echt of is het een onding? Volgens Alessi was het ding nauwelijks te gebruiken namelijk
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het nog nooit heb geprobeerd. Ik heb hem alleen maar voor de mooi!
  woensdag 15 december 2004 @ 08:26:04 #25
71115 Rnej
I walk the line
pi_23982881
quote:
Op maandag 13 december 2004 20:41 schreef Wampi het volgende:
[afbeelding]

ik ben ook geweest

maar alessi is niet de ontwerper, zijn pa ontwierp wel , maar die alberto was projectleider... zelf niets ontworpen toch? (als ik t goed begrepen heb...?)
pi_23983179
Wij moeten nog een nieuwe badkamer

maar dan moet ik denk ik nog effe sparen
pi_23983456
Die douche ziet er zoo mooi uit kwil die doche wel op mijn kamer
pi_23983617
Sorbootje (je bent vast niet de enige)
Rnej: correct . was gaaf he!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: