abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 maart 2004 @ 12:54:58 #1
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_18019044
Mijn vraag aan jullie is. Zijn jullie voor of tegen kernenergie en vooral waarom.

Allereerst je hebt 2 vormen van kernenergie.
Fusie en splitsing

splitsing
nadelen:
brandstof is lastig te maken, afval is lang radioactief, gevaar van meltdown .. er bestaat een systeem van 3 typen reactoren waarbij het gevaar geminimaliseerd is, maar dat is kostbaar

voordelen: brandstof is meer dan voldoende aanwezig op aarde, geen uitstoot van broeikasgassen, zeer weinig restafval

fusie:
nadelen: lastige technologie
Er wordt verwacht dat binnen 10 jaar de eerste kernfusie reactor zal gaan draaien maar pas over 20 jaar voor commercieel gebruik.

voordelen: onbeperkte brandstofvoorraad, afval is helium wat we weer kunnen gebruiken, zeeeer weinig restafval, zeer efficient en rendabel .. 1 kuub zeewater levert net zoveel energie als 500.000 liter benzine
  zondag 28 maart 2004 @ 12:57:56 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_18019087
Op zich denk ik dat een kerncentrale veilig te maken is. Maar zolang voor het afval geen echt sluitende en goede oplossing voor handen is. Ben ik tegen. Dat spul blijft in bepaalde gevallen minimaal 250.000 jaar gevaarlijk.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_18019132
fusie:
Er wordt verwacht dat binnen 10 jaar de eerste kernfusie reactor zal gaan draaien maar pas over 20 jaar voor commercieel gebruik.

voordelen: onbeperkte brandstofvoorraad, afval is helium wat we weer kunnen gebruiken, zeeeer weinig restafval, zeer efficient en rendabel .. 1 kuub zeewater levert net zoveel energie als 500.000 liter benzine

als ik de nadelen met de voordelen ga vergelijken ben ik dus voor de fusie
  zondag 28 maart 2004 @ 13:01:27 #4
66124 Goliath_82
Movies & games
pi_18019151
quote:
Op zondag 28 maart 2004 13:00 schreef Luvinsio het volgende:
als ik de nadelen met de voordelen ga vergelijken ben ik dus voor de fusie
Eens
XBox gamertag:NLGoliath
pi_18019157
Dat van dat kern fusie klinkt er mooi, nou maar hopen dat ze dat kunnen waarmaken.
Maar over een jaar of 20 zitten we toch aan de top kwa fosiele brandstof, dus dan moeten we wel
  † In Memoriam † zondag 28 maart 2004 @ 13:02:12 #6
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_18019167
Fusie is natuurlijk fantastisch, mits veilig in te zetten.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  zondag 28 maart 2004 @ 13:03:47 #7
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_18019192
quote:
Maar zolang voor het afval geen echt sluitende en goede oplossing voor handen is. Ben ik tegen.
Het alternatief is dat we met een steeds hoger tempo fosiele brandstoffen opmaken.

En het gros van alle stroom die NL nu gebruikt is franse kernenergie, dus je mag van mij best tegen zijn, je gebruikt het wel.
pi_18019201
quote:
Op zondag 28 maart 2004 13:02 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Fusie is natuurlijk fantastisch, mits veilig in te zetten.
mjah bij de nadelen staat niks over het gevaar dat het met zich mee brengt... denk ook niet dat het erg veel gevaar kan oppleveren in tegenstelling tot de splitsing
  zondag 28 maart 2004 @ 13:05:13 #9
11845 Jipje
Ik heb em gezien hoor, echt!
pi_18019207
Voor, en dan vooral fusie, brengt veel meer op en minder zooi
Ik ben niet lui, ik bespaar energie
Loesje

Australie is veel te leuk! En tijd gaat veel te snel....
  zondag 28 maart 2004 @ 13:05:51 #10
54772 Silmarwen
pi_18019217
fusie is op dit moment erg instabiel en dsu enorm gevaarlijk. De technologie is hard op weg maar ze zijn er nog niet.
pi_18019221
In principe ben ik vóór kernenergie, aangezien de vervuiling op het eerste gezicht veel en veel minder is dan bij bijvoorbeeld kolencentrales of gasgestookte centrales. Het grote nadeel is alleen dat wanneer er iets fout gaat, het ook echt goed fout gaat. Daarnaast weet men geen raad met het kernafval en is het ook nog eens een terroristisch doel.
Kernfusie is minder gevaarlijk, maar al 20 jaar roepen enkele wetenschappers om de zoveel tijd, dat het ze gelukt is kernfusie in een reageerbuis te doen laten verlopen en elke keer blijkt het weer een grap of een meetfout te zijn, dus voordat dat echt gaat werken zijn we nog wel weer 30 jaar verder.
  † In Memoriam † zondag 28 maart 2004 @ 13:06:17 #12
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_18019222
Wat heeft het op dit moment echter met politiek te maken? Ik zie wel een link met investeren in kennis.
  zondag 28 maart 2004 @ 13:07:56 #13
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_18019255
Splitsting:

Als je de energiebehoefte van de mensheid zou moeten vervullen met kernenergie is binnen 80 jaar de uranium op. Plutonium kan ook, maar daar kun je van die mooie bommen van maken.
Siamo Tutti Antifascisti!
  zondag 28 maart 2004 @ 13:08:06 #14
54772 Silmarwen
pi_18019261
Wat het met politiek te maken heeft is het volgende. Ik wil weten wat de consequenties zijn als dit voorstel er zou komen.

Wat zijn de consequenties voor de wereld economie als we ineens massaal overgaan op kernenrgie? Wat doet dit bij arabische landen? Is het verantwoord? etc etc.
pi_18019267
quote:
Op zondag 28 maart 2004 13:05 schreef Silmarwen het volgende:
fusie is op dit moment erg instabiel en dsu enorm gevaarlijk. De technologie is hard op weg maar ze zijn er nog niet.
Gebruik van waterstof is het antwoord. Alleen te duur per kilowattuur.

but watch them all go boom
pi_18019276
quote:
Op zondag 28 maart 2004 13:05 schreef Silmarwen het volgende:

misschien kan jij wat meer vertellen dan waarom het ENORM gevaarlijk is??
  zondag 28 maart 2004 @ 13:09:37 #17
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_18019289
quote:
Wat zijn de consequenties voor de wereld economie als we ineens massaal overgaan op kernenrgie? Wat doet dit bij arabische landen? Is het verantwoord?
Geen, niets, ja.
pi_18019324
Ben niet tegen kernenergie, maar oude centrale's moeten mijns inziens wel op nonactief worden gezet. Nieuwe centrales zijn op zich veilig genoeg, en zijn ook net wat effectiever in energieproductie. En dat rest afval, ja is een probleem, maar denk dat het een probleem wat minder urgent is dan het probleem met de restproducten van fossiele brandstoffen op dit moment.

En 20 jaar voor de eerste comerciele fusiereactoren? Lijkt mij best wel aan de snelle kant moet ik eerlijk zeggen. Zou eerder aan 50 jaar denken voordat de eerste non comerciele reactoren gaan lopen. Maar ik heb die ontwikkelingen de laatste 5 jaar niet echt meer gevolgd dus kan ik daar heel erg fout zitten.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
  zondag 28 maart 2004 @ 13:11:44 #19
28498 smoking2000
dpkg-reconfigure reality
pi_18019332
Voordat we weer aan kernenergie gaan doen, kijk nog eens wat die geweldige techniek heet gedaan,

Motorrid door Chernobyl:
http://www.angelfire.com/extreme4/kiddofspeed/
  † In Memoriam † zondag 28 maart 2004 @ 13:11:56 #20
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_18019335
quote:
Op zondag 28 maart 2004 13:08 schreef Silmarwen het volgende:
Wat het met politiek te maken heeft is het volgende. Ik wil weten wat de consequenties zijn als dit voorstel er zou komen.

Wat zijn de consequenties voor de wereld economie als we ineens massaal overgaan op kernenrgie? Wat doet dit bij arabische landen? Is het verantwoord? etc etc.
Ik denk dat het nieuwe mogelijkheden biedt, kernfusie is niet bepaald lokatie-afhankelijk. Wat het met arabische landen doet? Tja, minder olie-afname. Het lijkt me niet dat we die landen kunstmatig moeten blijven sponsoren.
  zondag 28 maart 2004 @ 13:12:32 #21
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
  zondag 28 maart 2004 @ 13:12:51 #22
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_18019357
Leer je feiten eerst eens:
De grondstoffen voor de huidige kernenergie zijn NIET "voldoende" aanwezig; over een jaar of 60 is het OP, bij het huidige gebruik.
10 jaar geleden dachten ze kernfusie over 30-40 jaar te kunnen gebruiken; ondertussen zit dat op 80 jaar...

En ja, als je gaat zitten eikelen over "co2 uitstoot", dan is kernenergie veel beter (en voordeliger!)!
Vroeger was "zure regen" slecht, nu is het mode/belasting-woord "co2". Pffft ik blaas dat ook uit.
censuur :O
  zondag 28 maart 2004 @ 13:13:02 #23
54772 Silmarwen
pi_18019362
quote:
Op zondag 28 maart 2004 13:08 schreef Luvinsio het volgende:

[..]

misschien kan jij wat meer vertellen dan waarom het ENORM gevaarlijk is??
Omdat het zo instabiel is op dit moment. sorry gevaarlijk is niet het goede woord. Er zit een groot risico aan vast

het gaat om een zeer heet gas gevangen in een magnetisch veld, een zgn plasma .. dat plasma is erg instabiel (dat is ok de uitdaging op dit moment) .. echter mocht het veld instabiel worden en het plasma in aanraking komen met de wand dan koelt het gelijk af, kan er geen fusie meer optreden en heb je alleen een paar kuub heet, ongevaarlijk gas wat je zonder problemen in de atmosfeer zou kunnen lozen

Dus je zit dan ineens zonder stroom.
pi_18019383
quote:
Op zondag 28 maart 2004 13:06 schreef JeffreyD het volgende:
.
Kernfusie is minder gevaarlijk, maar al 20 jaar roepen enkele wetenschappers om de zoveel tijd, dat het ze gelukt is kernfusie in een reageerbuis te doen laten verlopen en elke keer blijkt het weer een grap of een meetfout te zijn, dus voordat dat echt gaat werken zijn we nog wel weer 30 jaar verder.
Dat gaat dan voornamelijk over "koude" fusie. Maar eer dat daar reproduceerbare testen voor zijn.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
  zondag 28 maart 2004 @ 13:15:19 #25
54772 Silmarwen
pi_18019406
quote:
Op zondag 28 maart 2004 13:12 schreef RemcoDelft het volgende:
Leer je feiten eerst eens:
De grondstoffen voor de huidige kernenergie zijn NIET "voldoende" aanwezig; over een jaar of 60 is het OP, bij het huidige gebruik.
10 jaar geleden dachten ze kernfusie over 30-40 jaar te kunnen gebruiken; ondertussen zit dat op 80 jaar...

En ja, als je gaat zitten eikelen over "co2 uitstoot", dan is kernenergie veel beter (en voordeliger!)!
Vroeger was "zure regen" slecht, nu is het mode/belasting-woord "co2". Pffft ik blaas dat ook uit.
Lieve schat niet zo uhm... happig reageren.

Ik stel een vraag weet er niet zoveel van probeer een menign te vormen en dan is het fijn als ik meningen van andere hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')