abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 maart 2004 @ 00:16:49 #1
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_17995830
Wanneer je een cd koopt, betaal je voor dat produkt een bepaald bedrag. Aangezien je voor eigen gebruik een kopie van de cd mag maken, zouden we ervan uit kunnen gaan dat je hebt betaalt voor het recht de muziek op de cd af te spelen, aangezien je op een kopie enkel de muziek kopieert. Hetzelfde geldt voor muziek die je downloadt of ript terwijl je de cd in kwestie in je kast hebt staan, het is niet illegaal.
De vraag is nu of het, wanneer een nieuwe versie van bestaande muziek wordt uitgebracht, bijvoorbeeld een cd van lp, of een opgepoetste versie van eerder uitgebrachte muziek, wel rechtvaardig is dat je het volledige aankoopbedrag moet betalen.
In het eerste geval, een 1 op 1 kopie van een lp naar cd, zonder oppoetsen, is het dezelfde uitvoering, de copyrights zijn identiek, dus zou je zeggen dat je, als bezitter van de lp, een korting zou moeten krijgen op de cd.
In het tweede geval ligt het iets moeilijker. De muziek is immers aangepast. Echter is het nog steeds dezelfde uitvoering van dezelfde muziek. Aangezien het over het algemeen een digitale bewerking is van bestaande muziek, iets dat je van een MP3 of OGG (of wat dan ook) ook kan zeggen, kom ik tot de conclusie dat je wel voor de productiegerelateerde kosten van de cd zou moeten betalen maar dat je het recht op het bezit van de muziek al hebt, derhalve een korting zou moeten krijgen op de aanschafsprijs.

Goed. Tot zover dit geraaskal. Voors en tegens? Mis ik iets?
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  zaterdag 27 maart 2004 @ 00:26:00 #2
62471 SnookieMJ
Ya Damn Skippy
pi_17995961
het lijkt mij idd eerlijk om mensen die een lp bezitten, dezelfde cd voor minder te laten kopen. maar het valt heel moeilijk te controleren of die persoon ook echt de eigenaar is van die lp. en je hebt natuurlijk de echte copyrights niet. je mag de cd zelf afluisteren en voor je zelf back uppen, maar verder mag je er niks mee (wettelijk gezien)
Op vrijdag 17 juni 2005 20:22 schreef Echtwelkloon het volgende:
Ik heb wat pauper lemmings gezien in mijn tijd, maar dit slaat alles. :')
pi_17996226
als je denkt dat je veel per track betaald... nee. het zit um toch volledig in de absurde platenbazen kosten + daar nog eens overheen de retailer prijs + belasting. maarja ik denk dat je beter af bent als je de copyrights zou afkopen bij de buma/sena. Kost je jaarlijks een x bedrag en mag je alles naar hartelust kopieren, helemaal legaal.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zaterdag 27 maart 2004 @ 00:49:23 #4
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_17996338
Mijn pa ript zijn eigen LP collectie, rechten zijn dan al betaald plus de toeslag per CD-R die toch al compensatie zou moeten bieden...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')