Iedereen heeft het altijd over de Rainman, maar er zijn ook anderen dat klopt. Maar toch is het niet waar dat het 85% is. Tenminste, dat is niet wat ik gehoord en gelezen heb.quote:Op zondag 28 maart 2004 22:32 schreef Henk_Glimlach het volgende:
Nounounou, autisme vaak samen met hoogbegaafdheid? Ik hoorde van een collega die twee autistische kinderen heeft dat het beeld uit "Rainman" niet klopt, en dat 85% van de autisten zwakbegaafd is.
WEL geloof ik best dat het regelmatig voorkomt dat hoogbegaafden autistische trekjes vertonen.
Het gaat ook inderdaad om bepaalde vormen. De meeste autisten hebben ook een verstandelijke handicap. Er is echter ook een groep aspergers die juist wel vaak hoogbegaafd zijn. Het kan dus beide. Autisme gaat trouwens wel verder dan slecht zijn in het maken/onderhouden van sociale contacten. Voor mijn oppaskind is het echt een handicap.quote:Op maandag 29 maart 2004 07:56 schreef beefcake het volgende:
Misschien bepaalde vormen of aanverwanten wel, maar zeker niet autisme in het algemeen.
dat kan ook idd, als je echt autistisch bent, of een aanverwant iets hebt kan het zijn dat je overcapaciteit die je eventueel hebt opgebruikt aan het jezelf aanpassen aan "gewone" omgangsvormen en verwachtingspatronen.quote:Op zondag 28 maart 2004 23:45 schreef Troel het volgende:
Zelf heb ik PDD-NOS, een aan autisme verwante stoornis. Ik schijn ook meer begaafd te zijn dan "de normale mens" alleen heb ik er door mijn stoornis nooit gebruik van kunnen maken.
Kijk even op deze site, die is van de Nederlandse Vereniging voor Autisme. Daar kun je wel wat vinden. Het is een handig begin om meer over autisme te lezen.quote:Op maandag 29 maart 2004 18:47 schreef draculettetje het volgende:
alleen we konden nergens echt een verband vinden tussen autisme en hoog begaafdheid
ja dat is mogelijk. Door de vorm van autisme. Je hebt gradaties van wel contact maar op momenten dat hij het wil. tot geen contact.quote:Op zondag 28 maart 2004 21:48 schreef draculettetje het volgende:
is het dan mogelijk dat het jochie autistisch is, ook al heeft ie wat tegenovergestelde kenmerken die juist kunnen aantonen dat hij niet autistisch is, zoals bijvoorbeeld het toch sociaal zijn (op zijn manier) en het regelmatig komen brengen van een knuffel aan moeders?
Ik ben blij dat je zegt dat je het nog niet zeker weet omdat er nog niet officieel getest is. Het wel of niet hebben van trekjes zegt doorgaans niet alles.quote:Op maandag 29 maart 2004 18:47 schreef draculettetje het volgende:
we weten natuurlijk nog niks zeker want er is nog niks officieel getest.
maar wij zelf hebben mijn work shops materiaal gebruikt om punt voor punt te kijken wat wel en niet van toepassing voor hem is. en er kwamen meer trekjes naar voren dan we dachten.
Of als het kind iets dommer is dan een ander kindquote:Op zondag 4 april 2004 16:22 schreef boterbloembloempje het volgende:
Er lopen zoveel ouders rond die zo gauw hun kind ook maar iets slimmer is als een ander kind, gelijk gaan roepen dat ie hoog begaafd is!![]()
quote:Op zondag 4 april 2004 16:24 schreef Henk_Glimlach het volgende:
[..]
Of als het kind iets dommer is dan een ander kind
Dat heb ik ook, ik noem het alleen hoogdravend...quote:Op dinsdag 6 april 2004 18:03 schreef Gia het volgende:
Verder praat hij een beetje bekakt, bijna als een professor of zo.
Ja, precies. Ik ben zelf ook autistisch (en hb), dus mensen die info willen kunnen mij mailen!quote:Op zondag 11 april 2004 14:52 schreef Troel het volgende:
Dat heb ik ook, ik noem het alleen hoogdravend...
Ja, kon effe niet op dat woord komen. Bij mijn neefje van 4 klinkt dat best wel grappig.quote:Op zondag 11 april 2004 14:52 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat heb ik ook, ik noem het alleen hoogdravend...
Bij mij klonk het vroeger vast ook wel grappig. Ik merk nu dat het best vervelend is, want als ik bijvoorbeeld bij de kleuters les zou moeten geven moet ik me dus heel erg omschakelen, iets wat niet simpel gaat voor mij.quote:Op dinsdag 13 april 2004 10:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, kon effe niet op dat woord komen. Bij mijn neefje van 4 klinkt dat best wel grappig.
Inderdaad en elk kind dat wat drukker is dan de rest heeft meteen ADHD (en wordt volgepropt met allerlei medicijnen waardoor ze soms helemaal depressief raken). Ik zeg niet dat dit in het geval van de TS zo is, maar je ziet het wel vaak.quote:Op zondag 4 april 2004 16:22 schreef boterbloembloempje het volgende:
Er lopen zoveel ouders rond die zo gauw hun kind ook maar iets slimmer is als een ander kind, gelijk gaan roepen dat ie hoog begaafd is!![]()
En omdat ie een paar vreemde trekjes heeft zou ie gelijk autistisch moeten zijn?
Als het goed is krijgen kinderen pas medicijnen voor ADHD als ze onderzocht zijn. Dat is dus niet meteen zo.quote:Op dinsdag 13 april 2004 17:33 schreef Bigs het volgende:
[..]
Inderdaad en elk kind dat wat drukker is dan de rest heeft meteen ADHD (en wordt volgepropt met allerlei medicijnen waardoor ze soms helemaal depressief raken). Ik zeg niet dat dit in het geval van de TS zo is, maar je ziet het wel vaak.
het kost me wel nog steeds dagelijks moeite. Maar, bij mij kwamen ze er pas op de middelbare school achter dat ik PDD had. Ze hebben me eerst gewoon door laten sukkelen op school. (Mijn moeder gaf het in groep 3 aan, maar de basisschool wilde er niet aan geloven). Als het eerder bekend was geweest, was er meer aandacht aan besteed en had ik er nu waarschijnlijk minder moeite mee gehad.quote:Op dinsdag 13 april 2004 17:37 schreef Gia het volgende:
Maar je hebt dus wel geleerd om je manier van praten aan te passen aan een bepaalde groep.
Je krijgt toch niet zomaar medicijnen als er aan ADHD gedacht wordt? Dat wordt toch eerst helemaal uitgeplozen neem ik aan?quote:Op dinsdag 13 april 2004 17:33 schreef Bigs het volgende:
[..]
Inderdaad en elk kind dat wat drukker is dan de rest heeft meteen ADHD (en wordt volgepropt met allerlei medicijnen waardoor ze soms helemaal depressief raken). Ik zeg niet dat dit in het geval van de TS zo is, maar je ziet het wel vaak.
Ja, maar mensen die niet meegaan in dat circuit zien de vele onderzoeken niet. Die horen ineens alleen dat er iemand medicijnen heeft gekregen...quote:Op woensdag 14 april 2004 00:23 schreef boterbloembloempje het volgende:
[..]
Je krijgt toch niet zomaar medicijnen als er aan ADHD gedacht wordt? Dat wordt toch eerst helemaal uitgeplozen neem ik aan?![]()
Dat zal t m wel zijn ja!quote:Op woensdag 14 april 2004 08:55 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, maar mensen die niet meegaan in dat circuit zien de vele onderzoeken niet. Die horen ineens alleen dat er iemand medicijnen heeft gekregen...
Instanties stellen geen diagnoses, dat wordt toch echt door een (kinder)arts en/of psycholoog gedaan. Je kunt echt niet zomaar ritalin krijgen voor een kind dat wat drukker is dan zijn klasgenootjes. Niet ieder druk kind heeft ADHD. Vind overigens ritalin in veel gevallen meer nut hebben voor de rust van de ouders dan dat het het kind helpt. Sprak laatst nog een moeder. Haar zoon heeft nu ook ritalin en zij zei: Och, ik weet niet waar ik ben, zo'n rust!quote:Op donderdag 15 april 2004 11:23 schreef boterbloembloempje het volgende:
[..]
Dat zal t m wel zijn ja!
Er wordt tegenwoordig wel erg snel aan ADHD en aanverwanten gedacht door allerlei instanties, of valt dat alleen mij op![]()
Ik heb verhalen uit eerste hand van mensen waarbij een verkeerde diagnose is gesteld en die door de ritalin of wat dan ook gewoon behoorlijke problemen kregen. Pas toen ze een jaar later daarmee stopten kwam men erachter dat er eigenlijk iets heel anders was.quote:Op woensdag 14 april 2004 08:55 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, maar mensen die niet meegaan in dat circuit zien de vele onderzoeken niet. Die horen ineens alleen dat er iemand medicijnen heeft gekregen...
Ja, en? Dat wil toch niet zeggen dat er nogal wat foute diagnoses worden gesteld!quote:Op donderdag 15 april 2004 14:39 schreef Bigs het volgende:
[..]
Ik heb verhalen uit eerste hand van mensen waarbij een verkeerde diagnose is gesteld en die door de ritalin of wat dan ook gewoon behoorlijke problemen kregen. Pas toen ze een jaar later daarmee stopten kwam men erachter dat er eigenlijk iets heel anders was.
Ik zeg toch ook niet dat die instellingen met diagnoses komen???? Het valt mij alleen op dat zo gauw een kindje een beetje druk is er gelijk geroepen wordt dat ie misschien wel ADHD heeft.....quote:Op donderdag 15 april 2004 14:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Instanties stellen geen diagnoses, dat wordt toch echt door een (kinder)arts en/of psycholoog gedaan. Je kunt echt niet zomaar ritalin krijgen voor een kind dat wat drukker is dan zijn klasgenootjes. Niet ieder druk kind heeft ADHD. Vind overigens ritalin in veel gevallen meer nut hebben voor de rust van de ouders dan dat het het kind helpt. Sprak laatst nog een moeder. Haar zoon heeft nu ook ritalin en zij zei: Och, ik weet niet waar ik ben, zo'n rust!
Zegt mij genoeg. Er zit nu helemaal geen sprankje branie meer in het ventje. Jammer!
Drukke kinderen vereisen meer inzet van de ouders, maar om ze dan maar meteen vol met amfetaminen te stoppen, is lang niet altijd nodig.
Ja, en als ik hoest en ik heb last van mijn keel roept toch ook meteen iedereen dat ik een keelontsteking heb? Wat is het verschil...quote:Op donderdag 15 april 2004 21:33 schreef boterbloembloempje het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook niet dat die instellingen met diagnoses komen???? Het valt mij alleen op dat zo gauw een kindje een beetje druk is er gelijk geroepen wordt dat ie misschien wel ADHD heeft.....
consultatieburo,peuterspeelzaal,school enz enz enzquote:Op donderdag 15 april 2004 21:39 schreef Jessicaa het volgende:
Wie roepen dat dan dat kindjes ADHD hebben?
Ik heb gewoon het idee dat zo gauw een kind wat drukker is als een ander er gelijk wordt geroepen dat ie misschien wel ADHD heeft en dat dit eerder wordt gedaan als vroeger! Vroeger riep men laat dat kind eens lekker buiten spelen, nu is het meer laat dat kind eens nakijkenquote:Op donderdag 15 april 2004 22:27 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, en als ik hoest en ik heb last van mijn keel roept toch ook meteen iedereen dat ik een keelontsteking heb? Wat is het verschil...
Maar juist doordat er zoveel geroepen wordt, wordt het soms al op jonge leeftijd ontdekt...
Nadeel is dat het inderdaad bij veel kinderen geen ADHD is, maar dat heb je met die keelontsteking ook!
Tijden veranderen. Kinderen spelen niet meer alleen buiten, maar zitten ook voor de tv en spelen computerspelletjes.quote:Op zaterdag 17 april 2004 09:37 schreef boterbloembloempje het volgende:
[..]
Ik heb gewoon het idee dat zo gauw een kind wat drukker is als een ander er gelijk wordt geroepen dat ie misschien wel ADHD heeft en dat dit eerder wordt gedaan als vroeger! Vroeger riep men laat dat kind eens lekker buiten spelen, nu is het meer laat dat kind eens nakijken
Misschien is dat dan een stukje eigen ervaring en kun je daar meer over vertellen.quote:Op zaterdag 17 april 2004 09:35 schreef boterbloembloempje het volgende:
[..]
consultatieburo,peuterspeelzaal,school enz enz enz
Ben het hier best wel mee eens. In veel gevallen kan met een beetje meer moeite van de ouders ritalin achterwege blijven. Ik zeg "in veel gevallen", er zijn 'gevallen' waar ritalin gewoon noodzaak is. Ik wil in elk geval die troep niet in het lichaam van mijn zoontje. Wij wilden destijds wel een diagnose, niet voor medicatie, maar om te weten wat er nou eigenlijk aan de hand was.quote:Op zaterdag 17 april 2004 15:13 schreef phileine het volgende:
Maar als je een kind onterecht aan de ritalin zit stop je hem ten eerste vol met amfetamine, wat helemaal niet zo gezond is en zeker niet voor die kleine lijfjes, en je onderdrukt daarmee misschien wel een bepaalde persoonlijkheid. Plus dat je het ware probleem dus nog steeds niet aanpakt, bijvoorbeeld dat de ouders op een andere manier met het kind moeten omgaan. ADHD geeft in mijn ogen veel ouders een veilig etiket om te kunnen zeggen "ik trek mijn handen ervan af want ik kan er toch niets aan doen, het is een ziekte"
Wat is dat Eye-Q dan? Is dat ook visolie?quote:Op vrijdag 23 april 2004 20:03 schreef DigiJasper het volgende:
Ik heb ook PDD-Nos, en ik slik Eye-Q pilletjes. Velen zeggen dat ik enorm verandert ben...
Yeps, maar dan in een pilletje verwerkt. Moet je in het geheel doorslikken, maar aangezien mij dat niet lukt met grote pillen, bijt ik 'em door.quote:Op vrijdag 23 april 2004 21:03 schreef Troel het volgende:
[..]
Wat is dat Eye-Q dan? Is dat ook visolie?
Je verhaal komt me bekend voor, Jasper. Mijn oudste, nu 11, gaat volgend jaar ook naar het vmbo, en blinkt ook uit in Nederlands en Engels. Heeft alleen moeite met hoofdrekenen en tekstverklaren. Moet daarom naar het vmbo. Kan gelukkig wel naar vmbo-T. (Gelukkig, omdat hij niet zo handig/technisch is. BB past echt niet bij hem. Hij wil leraar worden of zo.)quote:Op zaterdag 24 april 2004 10:22 schreef DigiJasper het volgende:
[..]
Yeps, maar dan in een pilletje verwerkt. Moet je in het geheel doorslikken, maar aangezien mij dat niet lukt met grote pillen, bijt ik 'em door.
Oh, en ik merk dat ik op Nederlands en Engels een grote voorstand heb (Engels en Nederlands zijn altijd >8 op m'n rapport), Over m'n Nederlands kreeg ik zelfs een opmerking dat mijn 'niveau' hoger dan die school ligt.. Vmbo-kader is daar het hoogst, ik doe basis. Maar dat ik basis doe is ook een reden voor, omdat ik bijv. wiskunde heel slecht snap.
Oh, en over me is ook gezegd dat ik in groep 3 al 'moeilijke' woordjes gebruikte
Mijn motoriek was ook totale bagger, nu gelukkig wat beterEye-Q
Hier heb je wel gelijk in, maar het kan ook anders. Niet alle kinderen zijn zo druk dat dit onderdrukt moet worden. Vaak helpt zo'n pilletje de ouders meer, dan dat het de kinderen helpt.quote:Op zaterdag 24 april 2004 11:28 schreef Anyanka het volgende:
Ik vind dat men hier wel erg makkelijk zegt 'Elk druk kind krijgt zomaar Ritalin voorgeschreven'.
Ik ken zelf geen kinderen of volwassenen met ADHD, maar ik heb van een psychiater gehoord dat Ritalin kinderen met ADHD heel goed helpt, niet alleen voor de drukte (wat misschien wel het meest opvallende kenmerk is van ADHD, maar beslist niet het enige), maar ook voor het concentreren. Kinderen met ADHD hebben ernstige concentratieproblemen, en dat is ook juist voor henzelf heel naar. En als Ritalin daarbij helpt, lijkt dat me toch geen medicijn dat in alle opzichten slecht is.
ADHD is een ernstige stoornis, niet een kwestie van 'wat meer buiten laten spelen'.
Hehe, da's mooi dat ie toch Theoretisch kan doen. in Hoofdrekenen ben ik ook zeer slecht, en dat zal ik ook blijven ook. Engels spreek ik 'vloeiend' , de rest van de klas hakkelt en stakkelt. Als ik dan eens een foutje maak word ik gelijk uitgelachenquote:Op zaterdag 24 april 2004 13:15 schreef Gia een lap text:
Onze oudste zoon was als peuter/kleuter ook nogal houterig. Hij is vanaf zijn 5 jaar bij turnen geweest, samen met zijn jongere soepele broertje. Ze zijn er vorige maand, na bijna 7 jaar mee gestopt en de oudste was er beter in dan de jongste. Turnen is een erg goede sport voor jonge kinderen.quote:Op zondag 25 april 2004 11:43 schreef Troel het volgende:
Heb vroeger ook extra fysiotherapie gehad voor mijn motoriek en speciaal mijn fijne motoriek...
En dus maar lekker door laten stuiteren die handel?quote:Op zondag 25 april 2004 12:52 schreef draculettetje het volgende:
[quote]Op zaterdag 24 april 2004 13:19 schreef Gia het volgende:
Ik denk dat het beter is als kinderen leren om met hun handicap om te gaan, dan om de symptomen van de handicap te onderdrukken. Het gaat namelijk niet over.
daar ben ik het helemaal mee eens!
en het kan natuurlijk wel vervelend zijn om met je kind (voor zowel de ouders als het kind zelf)
de molen door te lopen. maar uiteindelijk zal je er baat bij hebben! je kan dan het kind helpen leren om te gaan, maar zeker ook het kind leren begrijpen.....
en bastardhorst daarmee veel suc6
Ik bedoelde dat vroeger tegen ouders van drukke kinderen gezegd werd dat ze de kinderen maar wat meer buiten moesten laten spelen, zodat ze de energie kwijt konden....quote:Op maandag 26 april 2004 19:43 schreef Jessicaa het volgende:
Ehhh boterbloempje jij zei toch dat vroeger iemand waarvan men denkt adhd te hebben gewoon buiten moest spelen? Ben je dan wel voor medicatie? Zonder dat een kind nagekeken is?
Ik vroeg een stukje eerder ook al of je er zelf ervaring mee hebt. Je komt zo over als een kloon die alleen maar reactie's van anderen aan het uitdagen is maar zelf weinig toevoegt aan de hele discussie.
quote:Op zondag 25 april 2004 12:52 schreef draculettetje het volgende:
[quote]Op zaterdag 24 april 2004 13:19 schreef Gia het volgende:
Ik denk dat het beter is als kinderen leren om met hun handicap om te gaan, dan om de symptomen van de handicap te onderdrukken. Het gaat namelijk niet over.
daar ben ik het helemaal mee eens!
en het kan natuurlijk wel vervelend zijn om met je kind (voor zowel de ouders als het kind zelf)
de molen door te lopen. maar uiteindelijk zal je er baat bij hebben! je kan dan het kind helpen leren om te gaan, maar zeker ook het kind leren begrijpen.....
en bastardhorst daarmee veel suc6
Nee, wij zijn juist wel door de molen gegaan, maar niet om medicatie te krijgen, maar om een diagnose te krijgen. Daarbij handreikingen hoe daar mee om te gaan.quote:Op dinsdag 27 april 2004 16:16 schreef boterbloembloempje het volgende:
[..]
Uhm .... mijn stuiter opmerking is een beetje misplaatst hier...
Ik heb het een beetje verkeerd gelezen... dacht dat men niet door de molen wou omdat het vervelend zou zijn.....![]()
In die extremen gevallen ben ik het ook wel eens met het geven van bijvoorbeeld Ritalin.quote:Op dinsdag 27 april 2004 16:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, wij zijn juist wel door de molen gegaan, maar niet om medicatie te krijgen, maar om een diagnose te krijgen. Daarbij handreikingen hoe daar mee om te gaan.
In sommige gevallen helpt medicatie de ouders meer, dan dat het de kinderen goed doet. Een grote inzet van ouders, goede voeding en goede begeleiding doet vaak meer dan een pilletje.
Ik zal niet ontkennen dat zo'n pilletje direct resultaat geeft; het kind is minder druk en kan zich dus beter concentreren. Zonder dat pilletje vergt het meer van ouders en leerkrachten. In extreme gevallen is medicatie noodzakelijk, maar vaak kan het met meer moeite van ouders en verzorging ook zonder.
Volgens mij niet, want er zijn ook wel volwassenen die het gebruiken.quote:Op woensdag 28 april 2004 08:03 schreef boterbloembloempje het volgende:
[..]
In die extremen gevallen ben ik het ook wel eens met het geven van bijvoorbeeld Ritalin.
Maar is het niet zo dat kinderen die Ritalin gebruiken daar in de pubertijd mee moeten stoppen?
Of is dat een fabeltje?
![]()
het gaat ook niet om een definitieve stop... tijdelijk, een paar jaar dacht ikquote:Op woensdag 28 april 2004 11:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Volgens mij niet, want er zijn ook wel volwassenen die het gebruiken.
Ritalin is een erg zwaar medicament, een amfetamine, dat gedeeltelijk schizofrenie kan opwekken.quote:Op woensdag 28 april 2004 08:03 schreef boterbloembloempje het volgende:
[..]
In die extremen gevallen ben ik het ook wel eens met het geven van bijvoorbeeld Ritalin.
Maar is het niet zo dat kinderen die Ritalin gebruiken daar in de pubertijd mee moeten stoppen?
Of is dat een fabeltje?
![]()
Wat vreemd dat er zo lichtzinnig mee omgegaan wordtquote:Op woensdag 28 april 2004 14:57 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ritalin is een erg zwaar medicament, een amfetamine, dat gedeeltelijk schizofrenie kan opwekken.
verder heeft direkt al een beperkende werking op de groei van kinderen (juist specifiek op dat punt zou het negatieve effect in de pubertijd extra sterk kunnen zijn, als het kind juist heel erg groeit).
het was lange tijd absoluut afgeraden om het kinderen voor te schrijven, en men wees op de grote verslavende werking, verder werd het enkel aangeraden in combinatie met psycho-neurologische therapie (vanwege de schizofrenie-risico's)
sinds het echter populair als ADHD-medicijn is geworden wordt er steeds meer afgeweken van deze richtlijnen en kiezen artsen steeds makkelijker voor langdurige toepassing en wordt ook de verslavendheid ontkend
dat wordt met veel meer medicijnen gedaan...quote:Op woensdag 12 mei 2004 08:29 schreef boterbloembloempje het volgende:
[..]
Wat vreemd dat er zo lichtzinnig mee omgegaan wordt
Het is hier geen onzinquote:Op donderdag 8 juli 2004 00:05 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Tuuuuuuuuuuuurlijk![]()
Elk kind is hoogbegaafd
sjalallalala
Zonder je post te willen aanvallen (ik weet dat je als ouder het beste zicht hebt op de situatie van je eigen kind);quote:Op woensdag 7 juli 2004 22:40 schreef bastardhost het volgende:
Omdat dit een moment opname is en de onderzoekers hem niet echt in zijn eigen omgeving zien, durven wij zelf inmiddels met een gerust hart te stellen dat het PDD-NOS is.
[...]
Dingen die we voorheen als vervelend zagen, of verwend zijn, of jaloers zijn, zijn nu toe te schrijven aan zijn PDD-NOS.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |