abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17988109
Ik kwam het volgende artikel tegen:
quote:
AEL en democratie

Afgelopen weken is de AEL, en dan bedoel ik de Nederlandse tak ervan, weer regelmatig in het nieuws geweest. Deze partij, die zich sterk maakt om discriminatie van met name mensen van Arabische afkomst tegen te gaan, wil o.a. de sharia in Nederland invoeren. Dat deze sharia in zichzelf al buitengewoon racistisch is is natuurlijk in deze context wel komisch, maar dat is niet het punt waarover ik het wil hebben. Het invoeren van de sharia zal bij veel mensen angstgevoelens oproepen, maar deze angst tracht de AEL weg te nemen. Ze willen de sharia langs democratische weg invoeren.

Over de legitimeit hiervan heb ik eerder een artikel geschreven, dat hier is te lezen. Persoonlijk vind ik het dus volstrekt verwerpelijk indien aan een minderheid de wil van de meerderheid wordt opgelegd.

Het omgekeerde is nu echter het geval. Ook mensen die graag volgens de sharia willen leven kunnen dat nu niet, omdat ons wetstelsel bij meerderheid is gemaakt. Dat wil niet zeggen dat alle wetten zodanig zijn geformuleerd dat de meerderheid er ook achter staat, maar in theorie is dat wel het geval. En dat is natuurlijk niet echt prettig voor de minderheid van moslims die dusdanig streng in de leer zijn dat ze de sharia voorstaan.

Het zou de moeite lonen om eens te kijken in hoeverre de sharia slechts voor de doelgroep waarom het gaat kan worden ingevoerd. Dan zijn zij tevreden en zullen er geen niet-moslims worden gehinderd met deze twijfelachtige wetten.

Een voorbeeld zou kunnen zijn om bij de ambtenaar van de burgerlijke stand een islamitisch huwelijk te bestellen, i.p.v. een huwelijk zoals dat nu gebruikelijk is. Uiteraard moeten beide partners daarmee instemmen. Maar een islamitische vrouw die vrijwillig deze religie aanhangt zal natuurlijk niet aarzelen de beperkingen die daarmee samengaan te accepteren. Moslims beweren vaak dat de sharia erg rechtvaardig is, hetgeen dan tot uitdrukking zou kunnen komen in een huwelijkscontract dat beide partijen weliswaar verschillende, maar toch 'evenwichtige' rechten geeft. En indien beide partijen het ermee eens zijn dat de man, onder bepaalde (en schriftelijk vastgelegde) voorwaarden een liefdevolle corrigerende mep aan de vrouw mag uitdelen, kan ook dat worden vastgelegd. De moslims hun zin en degenen die niet van sharia houden ook.

Regels over overspel alsmede de eisen omtrent getuigenis daarvan kunnen tevens worden vastgelegd, om over polygamie maar te zwijgen. De verschillende interpretaties van de islamitische wet die er bestaan kunnen van te voren worden vastgelegd en eventueel zelfs door islamitische schriftgeleerden worden goed- of afgekeurd, zodat (juridische) problemen achteraf vermeden worden.

De vrijheid zal uiteraard niet onbeperkt zijn. De sharia zal alleen kunnen gelden tussen partijen die zich daaraan beiden hebben geconformeerd. Het toedienen van zweepslagen aan homo's of het amputeren van ledematen van lieden die iets van een moslim hebben gestolen is dus niet toegestaan. Deze beperkingen bestaan echter veel minder indien we ons beperken tot overeenkomsten tussen twee partijen. Hoewel we ons ook dan kunnen afvragen of we het stenigen van overspelige vrouwen kunnen toestaan, maar dat is een nogal extreem punt waar in de praktijk slechts zeer weinig vrouwen vrijwillig vooraf voor zullen tekenen.

• Het invoeren van een dergelijk systeem, dat zich dus niet slechts tot huwelijken hoeft te beperken maar voor veel meer overeenkomsten van toepassing zou kunnen zijn, heeft veel voordelen.
  • We zijn af van de - vooralsnog theoretische - dreiging dat een islamitische meerderheid een minderheid de wetten oplegt.
  • Mensen die volgens de sharia willen leven krijgen op deze manier grotendeels de mogelijkheid dat te kunnen doen.
  • Het opleggen van de Nederlandse wetten aan mensen die volgens andere regels willen leven is dan niet meer noodzakelijk, en iedereen die volgens de huidige wetgeving wil leven heeft nog steeds die mogelijkheid.

Een nadeel is natuurlijk wel dat de sharia niet volledig kan worden ingevoerd, omdat de sharia ook regels vastlegt voor niet-moslims, die daar natuurlijk totaal geen boodschap aan hebben. Dit probleem is niet oplosbaar. Mensen die de sharia willen opleggen (hetgeen per definitie met geweld of de dreiging ermee gepaard gaat) aan mensen die er niet onder willen leven moeten worden gezien als misdadigers, en als zodanig aangepakt worden. Het is alleen jammer dat deze gedragingen onder de noemer 'democratie' door velen legitiem gevonden worden. Hiervoor wil ik echter naar mijn eerdere artikel verwijzen.

Een laatste probleem dat ik niet onvermeld wil laten is dat de huidige verzorgingsstaat roet in het eten kan gooien. Met de huidige wetgeving zal voor eenieder die berooid achterblijft na bijvoorbeeld een echtscheiding op islamitische grondslag worden verzorgd door anderen. Indien het erfrecht of de verdeling van geld/goederen na een 'islamitische' echtscheiding erg scheef ligt mag iemand anders voor de kosten van het 'slachtoffer' opdraaien. Er is geen andere mogelijkheid dan een streep door dit systeem te halen. Dit zal partners die in het huwelijk willen treden dus aansporen om een goede verdeling van goederen vast te leggen indien het huwelijk om wat voor reden beëindigd wordt of één der partners overlijdt. Van mensen die beter bekend zijn met de sharia dan ik heb ik begrepen dat de gemeenschap geacht wordt deze mensen te onderhouden. Het is dan ook te verwachten dat de grote groep moslims in dit land structuren zullen gaan opzetten om dit te bewerkstelligen. Bovendien moeten we niet vergeten dat beide partners vrijwillig een overeenkomst aangaan en dus ook verantwoordelijk zijn voor de gevolgen ervan.

In zo'n situatie is er geen enkel probleem voor zowel moslims die niet de sharia voorstaan, als moslims die dat wel voorstaan, als voor Nederlanders. Reden genoeg om hier serieus naar te kijken, zeker op het moment dat de AEL meer macht dreigt te verkrijgen.

Leo Paulus
  • De invalshoek die hier wordt aangesneden is best interresant, het is namelijk op dit moment zo dat grote groepen moslims op geen enkele manier afstand willen doen van hun cultuur en religie (althans deze beperken tot het privé domein), tegelijkertijd zijn de huidige regels en wetten daar niet op afgestemd waardoor deze groep vaak ontspoort.

Dit gegeven is al een tijdje bekend maar men ging er altijd vanuit dat dit probleem zichzelf zou oplossen wanneer men een tijdje in nederland zou leven (of in geval van de >2e generatie, hier zou opgroeien).
    Na enkele decennia kan men er niet omheen dat dit niet blijkt te werken bij moslims, deze zullen in de meeste gevallen zich niet aanpassen, en daarnaast wordt deze groep ook steeds groter, wat de kans op intergratie (eventueel onder druk van strengere maatregelen) steeds kleiner maakt.

Ik denk dat we daarom voor een dilemma staan, geven we niet toe dat het huidige beleid een doodlopende weg is en gaan we door met pogingen deze groep tot intergratie te dwingen, of geven we toe dat het beleid heeft gefaald en dat we een andere oplossing moeten zoeken.

Ik denk dat dat laatste op dit moment de beste optie is en dat we daarom deze groep moslims een aparte staat moeten geven, we kunnen bijvoorbeeld een deel van flevoland inrichten hiervoor, en een aparte regering laten vormen die volgens de traditionele islamitische wetten het land indeelt. Op dat moment kunnen we voor de rest van nederland alle islamitische voorzieningen afschaffen, en iedereen die weigert zich als nederlander te gedragen heeft de keus naar de islamitische staat te verhuizen. Dit is naar mijn idee de enige manier om de rest van Nederland niet te laten meesleuren naar een derde wereldland.
    Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
    In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
    pi_17988278
    Ik denk niet dat we moeten toegeven, want dan zullen de eisen steeds groter worden en uiteindelijk zullen we dan wel moeten zwichten. Als ze zo graag volgens zo'n wet willen leven moeten ze maar naar een land gaan waar die sharia geldt. Hier hebben ze zich aan te passen, goedschiks of kwaadschiks, maar integreren zullen ze! Of anders weg.
    Energy!
    pi_17988344
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2004 18:09 schreef Hayek het volgende:
    Ik kwam het volgende artikel tegen:
    [..]

De invalshoek die hier wordt aangesneden is best interresant, het is namelijk op dit moment zo dat grote groepen moslims op geen enkele manier afstand willen doen van hun cultuur en religie (althans deze beperken tot het privé domein), tegelijkertijd zijn de huidige regels en wetten daar niet op afgestemd waardoor deze groep vaak ontspoort.
    1 woord...... totale onzin wat je hier beweert.
    pi_17988397
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2004 18:23 schreef Chadi het volgende:

[..]

1 woord...... totale onzin wat je hier beweert.
    en waarom dan wel?
    pi_17988456
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2004 18:27 schreef Mr_Knoxville het volgende:

[..]

en waarom dan wel?
    Ontleed dat stuk dat ik heb geciteerd maar dan kom je vanzelf wel tot die conclusie.
    pi_17988507
    Ik denk dat Nederland (en de westerse wereld) te liberaal is voor sommige issues binnen de Islam. Daar zitten denk ik ook de knelpunten. De huidige polarisatie zit die langzame liberalisatie voor de moslimgemeenschap in de weg. Nederland is ook nog niet zo heel lang erg vrouwvriendelijk (denk aan de vreselijk burgerlijke jaren 50 etc).

Persoonlijk vind ik het hier in Nederland wel okay. Abortus, homohuwelijk, euthanasie, softdrugsbeleid, etc. Ik weet niet in hoeverre een moslimstaat hier een einde aan zou maken.

Sharia ben ik absoluut geen voorstander van. Een man die zijn vrouw een corrigerende tik uitdeelt is zwakzinnig. Bovendien, is het niet echt scheiding tussen kerk en staat
    pi_17988524
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2004 18:31 schreef Chadi het volgende:

Ontleed dat stuk dat ik heb geciteerd maar dan kom je vanzelf wel tot die conclusie.
    want zelf lukt het je niet?
    Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
    In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
      vrijdag 26 maart 2004 @ 18:37:54 #8
    72762 marq
    Mr. Psychonaut
    pi_17988553
    de sharia (in welke vorm dan ook) gaat niet samen met de NL wet en al helemaal niet met de NLers zelf.

sharia
    Sigmoid: f(x) = 1 / (1 + 2.718281828458# ^ -x)
      vrijdag 26 maart 2004 @ 18:40:16 #9
    72762 marq
    Mr. Psychonaut
    pi_17988601
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2004 18:34 schreef ScienceFriction het volgende:
    Een man die zijn vrouw een corrigerende tik uitdeelt is zwakzinnig. Bovendien, is het niet echt scheiding tussen kerk en staat
    juist, nix geweld. zelfs geen corrigerende tik!! en je laatste punt is al helemaal sterk (en volkomen vanzelfsprekend)
    pi_17988638
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2004 18:36 schreef Hayek het volgende:

[..]

want zelf lukt het je niet?
    Heb geen zin om van iedere eikel zijn denkfouten keer op keer te moeten uitleggen.
      vrijdag 26 maart 2004 @ 18:44:52 #11
    89808 Boomstam
    Bart de Tiggelen
    pi_17988672
    we hebben daar ergens bovenin nog wel een eilandje over geloof ik. maar daar gaan ze toch niet heen want dan moeten ze hun eigen economie opbouwen enz. en mja je weet hoe ze zijn
      vrijdag 26 maart 2004 @ 18:46:27 #12
    72762 marq
    Mr. Psychonaut
    pi_17988695
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2004 18:44 schreef Boomstam het volgende:
    we hebben daar ergens bovenin nog wel een eilandje over geloof ik. maar daar gaan ze toch niet heen want dan moeten ze hun eigen economie opbouwen enz. en mja je weet hoe ze zijn
    een eigen economie opbouwen? haha, dat kunnen ze zonder ons toch niet, en het wordt daar toch binnen de kortste keren dikke ruzie waar natuurlijk weer doden gaan vallen.

ach, ook niet zo'n slecht idee eigenlijk

wie had ooit toch zo'n mooie omschrijving van hun cultuur?? mag ik vast niet zeggen
    pi_17988701
    ik heb 1 woord : MAROKKOOOOOOOOOOO

is islamitisch, dat ze naar ginder gaan
    hier mogen ze blijven als ze braaf zijn en zo geen gekke ideeen verspreiden :p
      vrijdag 26 maart 2004 @ 18:48:51 #14
    43968 RedWind
    Long live the new flesh...
    pi_17988730
    Elke inwoner van Nederland heeft ten aller tijde het recht zich te beroepen op nederlanse wetten. Welke afspraak tussen 2 of meer mensen er ook gemaakt is.
    Er is een tunnel aan het eind van het licht.
    -- I wanna be alone. I'm a doughnut, in a pack of twelve --
    pi_17988739
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2004 18:20 schreef energizer het volgende:
    Ik denk niet dat we moeten toegeven, want dan zullen de eisen steeds groter worden en uiteindelijk zullen we dan wel moeten zwichten. Als ze zo graag volgens zo'n wet willen leven moeten ze maar naar een land gaan waar die sharia geldt. Hier hebben ze zich aan te passen, goedschiks of kwaadschiks, maar integreren zullen ze! Of anders weg.
    het probleem is nou juist dat het over een paar decennia nog maar de vraag is wie zich aan wie moet aanpassen, als je hun een eigen staat geeft heb je het probleem tenminste gecentraliseerd en is het controleerbaar
    pi_17988756
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2004 18:46 schreef www.manowar.be het volgende:
    ik heb 1 woord : MAROKKOOOOOOOOOOO

is islamitisch, dat ze naar ginder gaan
    hier mogen ze blijven als ze braaf zijn en zo geen gekke ideeen verspreiden :p
    denk je nou echt dat marokko die lui accepteerd?
    pi_17988770
    De middeleeuwen zijn in het Mekka aan het uitbreken. Daar moet je niet aan meedoen.
    Why? Don't we make ya laugh? Aren't we fuckin' funny? You best come up with an answer, cos I'm gonna come back here and check on you and your momma and if you ain't got a reason why you hate clowns, I'm gonna kill your whole fucking family.
      vrijdag 26 maart 2004 @ 18:51:46 #18
    86972 ScienceFriction
    Kobe Bryant # 24
    pi_17988784
    Ik zie trouwens niet dat grote groepen moslims op "geen enkele wijze" afstand willen doen van hun cultuur en religie. Er zijn voorbeelden van moslims ja. Maar zie ik ook niet enorm veel moslims met een spijkerbroek, die bij de McDonald's eten, die nederlands praten, etc etc. Grote groepen moslims verwesteren behoorlijk. Ik verwacht echt niet dat iedereen ineens op klompen tulpen gaat plukken bij de molens en een foto van Kinderdijk heeft (wie doet dat wel trouwens, lol) Ik bedoel gewoon te zeggen dat de overgrote meerderheid van moslims hier best wel aard. Zoals ik al aangaf kunnen er botsingen zijn dankzij het ultra liberale karakter van Nederland (alles moet kunnen) en sommige opvattingen binnen de islam.

Van alle religies zijn extreme gevallen (zie staphorst), en ook nederlanders in het buitenland is niet altijd alles. Kijk naar de nederlandse enclaves in Canada bijvoorbeeld. Allemaal nederlanders bij elkaar die nog vromer zijn dan we hier ooit zijn geweest. Met mensen die half engels half nederlands praten.
    pi_17988791
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2004 18:50 schreef drugsgebruiker het volgende:
    De middeleeuwen zijn in het Mekka aan het uitbreken. Daar moet je niet aan meedoen.
    precies, daarom mijn voorstel voor een aparte staat
    pi_17988832
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2004 18:51 schreef ScienceFriction het volgende:
    Ik zie trouwens niet dat grote groepen moslims op "geen enkele wijze" afstand willen doen van hun cultuur en religie.
    Nog nooit in A'dam bos en lommer geweest? (of talloze andere wijken?), ik ben er laatst nog geweest en bijvoorbeeld in de apotheek loopt er gewoon een turkse en marokkaanse medewerker om de klanten te helpen, nederlands kunnen ze niet.
    quote:
    Er zijn voorbeelden van moslims ja. Maar zie ik ook niet enorm veel moslims met een spijkerbroek, die bij de McDonald's eten, die nederlands praten, etc etc.
    DIe zijn er wel, maar erg groot is die groep niet
    quote:
    Grote groepen moslims verwesteren behoorlijk. Ik verwacht echt niet dat iedereen ineens op klompen tulpen gaat plukken bij de molens en een foto van Kinderdijk heeft (wie doet dat wel trouwens, lol) Ik bedoel gewoon te zeggen dat de overgrote meerderheid van moslims hier best wel aard. Zoals ik al aangaf kunnen er botsingen zijn dankzij het ultra liberale karakter van Nederland (alles moet kunnen) en sommige opvattingen binnen de islam.
    Dat is dus nog maar de vraag
    quote:
    Van alle religies zijn extreme gevallen (zie staphorst), en ook nederlanders in het buitenland is niet altijd alles. Kijk naar de nederlandse enclaves in Canada bijvoorbeeld. Allemaal nederlanders bij elkaar die nog vromer zijn dan we hier ooit zijn geweest. Met mensen die half engels half nederlands praten.
    En die nederlanders planten zich ook exponentieel voort? En hebben ook tot doel een grote nederlandse staat van canada te maken? of de canadezen hun regels op te leggen? Was het probleem maar zo simpel..
      vrijdag 26 maart 2004 @ 18:55:35 #21
    52513 whosvegas
    The Trickster
    pi_17988846
    Hier heb ik maar een ding op te zeggen.

Als ze het lukt om van nederland een moslim staat te maken, ga ik extreem rechts stemmen (en ik denk, velen met mij)!

Gelukkig is het nog lang niet zo ver.
    Are you nuts??
      vrijdag 26 maart 2004 @ 18:57:23 #22
    72762 marq
    Mr. Psychonaut
    pi_17988878
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2004 18:51 schreef ScienceFriction het volgende:
    Kijk naar de nederlandse enclaves in Canada bijvoorbeeld. Allemaal nederlanders bij elkaar die nog vromer zijn dan we hier ooit zijn geweest. Met mensen die half engels half nederlands praten.
    als canada die engerds maar niet terug stuurt
      vrijdag 26 maart 2004 @ 18:58:44 #23
    86972 ScienceFriction
    Kobe Bryant # 24
    pi_17988898
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2004 18:55 schreef whosvegas het volgende:
    Hier heb ik maar een ding op te zeggen.

Als ze het lukt om van nederland een moslim staat te maken, ga ik extreem rechts stemmen (en ik denk, velen met mij)!

Gelukkig is het nog lang niet zo ver.
    Hoezo stemmen?? Dat gaat dan niet meer hè?
      vrijdag 26 maart 2004 @ 18:58:51 #24
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_17988899

Flevoland gebruiken om 1 miljoen mensen te dumpen. Ja. Het is echt te absurd voor woorden.

Poging tot integratie is niet een doodlopende weg. Misschien zitten er wat doodlopende zijstraatjes in het huidige beleid, maar dan moet je praten om over aanpassing van het beleid te praten, en niet zo onzinnig gaan doen.

Maar laten we eens zien wat er moet gebeuren om je plan uit te voeren.
    De grondwet van vrijheid van godsdienst moet weg. Logisch, en nog niet eens erg.
    We moeten grondwet #1 schrappen, of iig aanpassen, zodat de staat mag discrimineren op geloof om zodoende moslims te verbieden de vrijheid te geven om te vestigen waar ze maar willen in hun eigen land (dat is Nederland, voor alle duidelijkheid).
    De vrijheid van meningsuiting moet een extra beperking hebben.
    Het verdrag van Schengen moeten we nu afwijzen. Want moslims mogen niet meer Nederland in vanuit die nieuwe moslimstaat of vanuit andere landen. Dat is de basis van je plan, lijkt me.

Goed, dit is wat ik op dit moment even bedenk. Nee, sterk plan. Natuurlijk is dit de beste optie voor dit moment. Heb je hier uberhaupt serieus over nagedacht?
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
      vrijdag 26 maart 2004 @ 19:00:01 #25
    78780 deedeetee
    rustig doorgaan met ademhalen
    pi_17988920
    Een moslimstaat in Nederland Wat een idioot idee
    Als moslims in een moslim staat willen wonen is dat toch heel eenvoudig, daar heb je er zat van in de wereld. Ik dacht dat die mensen juist niet in een moslimstaat willen wonen anders zouden ze toch niet in hier naartoe zijn gekomen ( zal wel weer een domme gedachte zijn van mij )
    Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')