abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 november 2004 @ 15:40:48 #76
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_23608134
quote:
Op zaterdag 27 november 2004 15:29 schreef Ker_Plunk het volgende:

[..]

Dat weet niet ik niet precies, heb nooit met IR geschoten. Normaal heeft IR met warmte te maken. Vind het op de bovenste foto's lijken op negatieven.
Dat heb ik dus ook altijd gedacht totdat ik deze foto's zag.
Ik heb meer het idee dat al het rood eruit is gefilterd.
Kan niet zeggen dat ik de warmte zie in deze platen.
Ze zijn op zich wel mooi , maar ik zie niet het speciale van IR in deze foto's.
Misschien kan een IR fotoloog dit eens goed uitleggen
2 blondjes maken in een cafe een puzzel. Opeens beginnen ze hard te juichen. Vraagt de barman: wat is er aan de hand dames??
nou...zegt een van die vrouwtjes..
we hebben een puzzel opgelost in 7 uur en op de doos staat 2 tot 4 jaar.
pi_23625291
Als je de boom vergelijkt met de bomen uit de andere serie's trek ik de conclusie dat dit geen IR is.
Wat doen al die strepen trouwens in beeld? Zijn die van je filter?
pi_23719931
Infrarood in de fotografie is eigenlijk geen echt infrarood (warmtebeeld) maar NIR (Near Infrared)
NIR is de benaming voor de golflengte van licht die net buiten het gevoeligheidsbereik van het menselijk oog licht. Net als bij normale fotografie wordt de weerkaatsing en absorbtie van licht vastgelegd op een gevoelig materiaal. Normale filmrolletjes hebben een gevoeligheid die vergelijkbaar is aan die van het menselijk oog (tot ± 680 a 700nm, even UV daargelaten). Infraroodrolletjes (en veel CCD's) hebben een verhoogde roodgevoeligheid en registreren dus ook het licht wat boven het bereik van het oog ligt. Normaal merk je daar weinig van omdat de hoeveelheid normaal licht vaak groter is dan het infrarode licht. Echter wanneer je het zichtbare licht wegfiltert (dmv een IR-filter wat eigenlijk een IR passfilter is omdat het juist het infrarode licht wel doorlaat) krijg je een beeld wat opgebouwd is d.m.v. Infrarood licht.
Enkele Kenmerken:
Hout en bladergroen reflecteren relatief veel infrarood licht en worden lichter weergegeven. Blauw luchten reflecteren nagenoeg geen infrarood licht en verschijnen dus donker op het beeld.

Warmte en infrarood zijn aan elkaar gekoppeld maar om warmtebeelden zichtbaar te maken moet je speciale apparatuur gebruiken omdat de fotografische apparatuur zoals wij die gebruiken hier ongevoelig voor is. De golflengte die we door de bank genomen met normale camera's maximaal kunnen registreren ligt net boven de 1100 nm en een warmtebeeldcamera tussen ± 8000 en 11000 nm.
De groene nightshotbeelden zijn ongeveer tot 1100 nm en zijn dus infrarode beelden.

tot zover een klein stukkie uit het minder zichtbare spectrum van licht...
Voor meer info...(google is je vriend)

[ Bericht 1% gewijzigd door Kermit77 op 02-12-2004 18:45:49 (tickvautjes) ]
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
  donderdag 2 december 2004 @ 21:37:58 #79
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_23724158
bedankt Kermit77 voor je heldere en duidelijke antwoord.
Moet dan ook maar eens opzoek naar een ir filter.
Maarja ik moet nog naar zoveel dingen opzoek.
2 blondjes maken in een cafe een puzzel. Opeens beginnen ze hard te juichen. Vraagt de barman: wat is er aan de hand dames??
nou...zegt een van die vrouwtjes..
we hebben een puzzel opgelost in 7 uur en op de doos staat 2 tot 4 jaar.
pi_23792114
quote:
Op vrijdag 26 maart 2004 16:31 schreef Kermit77 het volgende:
Mocht er iemand nog tips hebben voor IR fotografie dan hou ik me natuurlijk aanbevolen....
Het infrarood blocking filter verwijderen.
http://astrosurf.com/buil/d70/ircut.htm
Tja...
Ok Morpheus, you've had your fun, now give me that blue pill before i kick your ass.
Wat niet te koop is moet je stelen.
  FOK!fotograaf maandag 6 december 2004 @ 08:02:40 #81
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_23792924
quote:
Op maandag 6 december 2004 02:37 schreef backstabber het volgende:

[..]

Het infrarood blocking filter verwijderen.
http://astrosurf.com/buil/d70/ircut.htm
Tja...
Sodemieters.... da's wel een érg gewaagde methode!
Lijkt mij er eentje voor na het verlopen van de garantieperiode.
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_23802470
Dat doen we dus maar eens eventjes niet...

Ik heb inmiddels een Hoya R72 (o.a.) die dit voorjaar eens getest gaat worden op de D70 tegen IR film...
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
  woensdag 26 januari 2005 @ 13:42:04 #83
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_24759314
ik heb de mijne vandaag binnen gekregen...na 7 maanden ofzo....maarre, hoe werkt dat eigenlijk infrarood?
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')