quote:
Op zondag 4 april 2004 02:24 schreef sjun het volgende:
In geval van de bouwfroude drong hij zichzelf terecht niet op de voorgrond. Alls je geschoren wordt moet je stilzitten. Ik vond hem uitstekend in zjin rol van voorzitter van de werkgroep ICT in de Zorg. Verder vond ik brinkman een uitstekende lijsttrekker en een eerlijk politicus die tijdig maatschappelijke problemen onderkende, benoemde en wenste te gaan aanpakken. Zo'n aanpakker die niet doorschiet in etikettering en zondebokdenken hebben we nodig.
Het zou toch wat zijn dat ieder over wie een roddel ontstond maar weg moest... dan is pas echt de democratie voor een mediacratie verruild.
Ik ben het best met je eens dat beleidmatig Brinkman erg zinnige dingen zeg en doet, een intelligent persoon, maar dat iemand gelijk heeft, maakt hem nog geen politiek leider; sterker nog iemand die telkens maar gelijk lijkt te hebben kan al snel gaan irriteren.
Een politiek leider is voornamelijk iemand die zijn gelijk ook haalt en hierin faalt Brinkman wel degelijk jammerlijk.
Het is des te opvallender dat de Arscop-spin, vanuit zijn eigen partij kwam (de KVP-aanhang binnen het CDA), en inderdaad is het opvallend dat Brinkamn eerder problemen heeft met zijn eigen achterban.
De Brinkman-campagne uit 1991/92 is een essentieel studie-object voor wie de nederlandse politieke wereld en leiders in het nederlands politiek bestel wil bestuderen.
Er werd toen bewust gepoogd een 'leider' te introduceren, voornamelijk door middel van het oproepen van 'angst voor de persoon' (wat aangeeft dat de spin-doctor daarachter goed Machiavelli begrepen heeft) omdat het met charmate gevoels in het geval van Brinkman;
Echter het faalde omdat juist de eigen (machtige, Lubbers, Braks, vdBroek) achterban niet genoeg voordeel zag in het instellen van een sterk centralistische leidersfiguur, wat dat betreft is het CDA in essentie ook niet de plek waar ooit een 'leider' uit kan ontstaan; daarvoor zijn de verschilende fracties te onafhankelijk en té verschillend.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25