"Love it or hate it".
Een uitspraak die zeker opgaat bij deze vorm van vocale expressie. Zang waarbij de zanger danwel de zangeres door middel van een extreem laag gebrul of het krijsen van hele hoge tonen zijn lyrics aan 't publiek tentoonspreidt.
Wat vinden jullie van deze vorm van zang, die voornamelijk in de wereld van de metal terug te vinden is? Persoonlijk vind ik de grunt fantastisch.
Alhoewel het wel erg wennen was.. tot op 7 maanden geleden haatte ik de zang van al die death -en blackmetalbandjes maar naarmate je meer luistert naar dat soort muziek vind ik de "grunt" zelfs mooi klinken. Ik betwijfel of de grunt eigenlijk voor dit doeleinde wordt gebruikt("het mooi vinden")...
wel geef ik meer de voorkeur aan hoog gekrijs(vraagje aan kenners; is dit nu ook een grunt?? Of is hier een andere benaming voor?). Hoog gekrijs dat vooral bij blackmetalbands terug te vinden is, waar CoF, Dimmu Borgir, Cirith Corgoth en Children of Bodom toch wel de meest treffende voorbeelden van zijn.
De lage grunt die voornamelijk in de deathmetalscene wordt gebruikt vind ik iets minder mooi, aangezien 't mij iets te depri klinkt en je vaak de teksten in z'n totaliteit niet kan verstaan. Bij hoog gekrijs is dit op zich ook vaag 't geval, maar toch heeft dit voor mij een meer melodieuze impact.
Nou, wat is jullie mening over dit innovatieve "muziekinstrument"?
(alhoewel de
hier beter op z'n plaats is.)
[Dit bericht is gewijzigd door SkyMaster op 25-07-2001 19:41]
quote:Officieel is dat geen grunt maar black metal shrieks/gekrijs ofzo. Een grunt betekend altijd dat het laag is, zoals in oude Within Temptation of death metal bands. Maar ja, noem het gewoon hoge en lage grunts en mensen snappen het wel.
wel geef ik meer de voorkeur aan hoog gekrijs(vraagje aan kenners; is dit nu ook een grunt?? Of is hier een andere benaming voor?).
Zelf vind ik het de normaalste zaak van de wereld eigenlijk, een grunt. heh... Ben er dus wel aardig aan gewend geraakt.
Ikzelf hou meer van cleane zangers. Maar ik kan een grunt op z'n tijd wel waarderen. Maar niet een heel album door.
quote:... en toen ging die zanger in de ultieme stoner band Cathedral spelen/zingen... alleen grunt ie niet meer
Mijn eerste kenninmaking met de echte grunt was het debuut van napalm death. Het had een positief effect op mijn humeur. Hoewel de drugs waarschijnlijk ook meehielp.
quote:Net als de zanger van The Gathering in originele bezetting. Die is toen z'n eigen band (Wish) begonnen, maar stopte met het grunt-werk. Dat bandje was helaas maar so-so. En met The Gathering is het sindsdien naar mijn mening alleen maar in de hoogste-versnelling-zonder-remmen bergafwaarts gegaan.
Op donderdag 26 juli 2001 00:25 schreef Xhorder het volgende:[..]
... en toen ging die zanger in de ultieme stoner band Cathedral spelen/zingen... alleen grunt ie niet meer
En om het helemaal triest te maken is de eerste CD dan ook nog eens opnieuw "ge-remixed" uitgebracht.
tsja. En anderen zweren weer bij de huidige muziek van The Gathering, en kennen het oude werk (demo's en 1e release) niet eens.
Nou voel ik me ineens oud worden.
quote:Yep. Ethereal mirror en The Voyage of the Homeless Sapien liggin hier ook nog ergns.
Op donderdag 26 juli 2001 00:25 schreef Xhorder het volgende:[..]
... en toen ging die zanger in de ultieme stoner band Cathedral spelen/zingen... alleen grunt ie niet meer
Ik vond het trouwens meer een doomband dan stoner eignlijk.
quote:Wish bestaat nog steeds en is een hele andere kant opgegaan sinds de debuutschijf. Kijk maar eens op http://wish-2013.nl/. Het nummer Bitch vind ik erg sterk!
Op donderdag 26 juli 2001 01:52 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:Net als de zanger van The Gathering in originele bezetting. Die is toen z'n eigen band (Wish) begonnen, maar stopte met het grunt-werk. Dat bandje was helaas maar so-so.
quote:Klopt, maar ik ben niet objectief
En met The Gathering is het sindsdien naar mijn mening alleen maar in de hoogste-versnelling-zonder-remmen bergafwaarts gegaan.
quote:Waarschijnlijk even oud als ik
En anderen zweren weer bij de huidige muziek van The Gathering, en kennen het oude werk (demo's en 1e release) niet eens.
Nou voel ik me ineens oud worden.![]()
Verder natuurlijk nog even de namen van de godfathers van de grunt noemen: Chuck Schuldiner (Death) en John Tardy (Obituary). Klasse!
En dat hoge gekrijs, daar moet hij alleen maar een beetje 'nee' van schudden.
Lage grunts = grunt/death grunt
hoge grunts = blackmetal screams/screams
Ik ben zelf meer een death-metal fan dan een black metal fan. Persoonlijk vind ik de meeste black metal strotten geen volume en ballen hebben. Dat hoge geschriek is niks voor mij. Alleen die zanger van dimmu borgir klink op plaat wel vet, maar live toch ook een stuk minder.
Echte goede grunters: John Tardy (Obituary), Barny Greenway (Napalm Death), Chuck Chuldiner (Death/Control denied), Edwin Kelder (Altar sucks maar zijn stem is wel vet), George "Corpsegrinder" Fisher (Cannibal Corpse) en natuurlijk de legendarische Chris Barnes(ex-Cannibal Corpse, Six feet under).
Goede bands (kan het niet laten ) -> Suffocation, Nile, Cannibal Corpse, Entombed (left hand path, clandestine)
Laterzzzzzzzzzz
quote:JAJAJAJA! Helemaal vergeten! Carcass met Symphonies of Sickness! Ruptured in Purulence heeft echt de goorste grunts ter wereld! Het lijkt verdomme wel een varken!
Op donderdag 26 juli 2001 11:31 schreef kamagurka het volgende:
Bij de eerste kennismaking met John Tardy van Obituary werd ik ook wel even stil ja. Vond het aanvankelijk verschrikkelijk kut en na een paar keer geluisterd briljant. Chuck (death) had ook een toffe grunt, zombie ritual still rules! Ook bizar, de overslaande 3-mans grunt/krijs van carcass (of 2..?)
HELE vette grunts!
Kan hele verhalen vertellen met grunt zonder foutjes..
Da's knap.
quote:"I like to eat, six feet deep"
Op donderdag 26 juli 2001 11:38 schreef Plaguebearer het volgende:[..]
En Exhume to Consume is brilliant! (zowel de titel als het nummer!)
quote:Die combinatie van grunt met die hoge vrouwenstem vind ik heel mooie. Die eerste blijft heel goed. die remix heb ik nog niet gehoord. Zal wel heel commercieel wezen.
Op donderdag 26 juli 2001 01:52 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
Net als de zanger van The Gathering in originele bezetting. Die is toen z'n eigen band (Wish) begonnen, maar stopte met het grunt-werk. Dat bandje was helaas maar so-so. En met The Gathering is het sindsdien naar mijn mening alleen maar in de hoogste-versnelling-zonder-remmen bergafwaarts gegaan.
En om het helemaal triest te maken is de eerste CD dan ook nog eens opnieuw "ge-remixed" uitgebracht.
tsja. En anderen zweren weer bij de huidige muziek van The Gathering, en kennen het oude werk (demo's en 1e release) niet eens.
[Dit bericht is gewijzigd door Aneurism op 26-07-2001 12:43]
quote:The machine jaaaa die is echt veeet
Op donderdag 26 juli 2001 01:52 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
Net als de zanger van The Gathering in originele bezetting. Die is toen z'n eigen band (Wish) begonnen, maar stopte met het grunt-werk. Dat bandje was helaas maar so-so. En met The Gathering is het sindsdien naar mijn mening alleen maar in de hoogste-versnelling-zonder-remmen bergafwaarts gegaan.
hahaha
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 09-11-2002 23:17]
Plus het feit dat ik dat gebrul helemaal niet kan verstaan, en het nogal onnozel vind om een tekstboekje bij de hand te moeten hebben om de tekst te ontcijferen, maken mij geen fan van grunten.
Sowieso denk ik dat wanneer men de grunt goed gebruikt hier de tekst een ondergeschikte rol speelt en dat het dient als een extra instrument en dat tref je maar bij weinigen goed aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |