Dat is idd een mogelijkheid.quote:Op zondag 25 april 2004 19:25 schreef Marcel_1970 het volgende:
Die weet ik toevallig
selecteer het measure tool, trek een lijn die horisontaal zou moeten zijn.
uit het menu vervolgens Image-> rotate canvase-> arbitrary, dan gewoon op OK klikken (aantal grade dis namelijk al ingevuld)
measure tool zit onder de zelfde knop als de eye dropper
Wat snap je precies niet?quote:Op zondag 25 april 2004 20:13 schreef Xilantof het volgende:
ik zelf snap geen kont van die croptool![]()
kan iemand de werking daarvan vertellen?
of linkje ofzo
Ik gebruik meestal de selectie tool en zet de Fixed Aspect Ratio Style op 2:3. Dan zal de selectie altijd 2 bij 3 zijn. Ik selecteer was ik wil hebben, kopieer dit (ctlr-c), maak een nieuwe afbeelding (ctrl-n) zet de afmetingen op Clipboard (na 1 keer onthoud hij deze setting), druk op enter en plak de nieuwe afbeelding (ctrl-v).quote:Op zondag 25 april 2004 19:36 schreef DJ-Maurits het volgende:
Dan had ik zelf ook nog een vraagje.. vaak moet ik bij een foto de verhoudingen veranderen.. meestal van 3:4 naar 2:3. Ik doe dit meestal met de croptool, nadat ik eerst de nieuwe maten heb uitgerekend. Maar ik ben er van overtuigd dat er hiervoor een foefje in PS moet zitten..
Bedankt..quote:Op zondag 25 april 2004 20:57 schreef CoolKappie het volgende:
[..]
Ik gebruik meestal de selectie tool en zet de Fixed Aspect Ratio Style op 2:3. Dan zal de selectie altijd 2 bij 3 zijn. Ik selecteer was ik wil hebben, kopieer dit (ctlr-c), maak een nieuwe afbeelding (ctrl-n) zet de afmetingen op Clipboard (na 1 keer onthoud hij deze setting), druk op enter en plak de nieuwe afbeelding (ctrl-v).
Na een tijdje wordt je hier handig in en wordt het simpel weg selecteren, ctrl-c, ctrl-n, enter en ctrl-v.
In principe doe je het zo (Menu gebaseerd op PS5)quote:Op maandag 26 april 2004 13:44 schreef Mr.Tzr. het volgende:
Ik heb nog wel een vraag: Hoe kun je ervoor zorgen dat er één bepaalde kleur naar boven komt en dat de rest op grayscale wordt ingesteld?
Je hebt bijvoorbeeld een weiland met paardebloemenbloemen, en je wil alleen de gele kleur van bloemen naar voren laten komen.
Dat mag!quote:Op maandag 26 april 2004 14:55 schreef kzin het volgende:
[..]
flink verhaal....
[...]
Als ik even de foto van The-O mag gebruiken als voorbeeld:
[afbeelding]
Ik heb niets tegen sproetenquote:Op dinsdag 27 april 2004 10:41 schreef the-O het volgende:
Impry, deze snap ik niet. Dat komt natuurlijk omdat ik niet zo snel ben.
Maar waarom in een nieuwe laag? En wat zijn precies de handelingen? Ik heb het idee dat je wat stappen overslaat. Wordt het hele vlak in een keer geretoucheerd?
Ik ben met oude foto's altijd een hele tijd bezig om de afzonderlijke puntjes weg te retoucheren met de pipet en een kwastje, maar dit lijkt veel sneller.
Wat is er trouwens mis met sproeten?
Dat kun je beter doen met de clone-tool. Dus eerst een kleine brush selecteren en dan met Alt + Muisklik net naast het desbetreffende puntje klikken. Let er wel op dat je klikt op het punt waar het dezelfde kleur/materiaal is als op de plaats van het puntje.quote:Op dinsdag 27 april 2004 10:41 schreef the-O het volgende:
Ik ben met oude foto's altijd een hele tijd bezig om de afzonderlijke puntjes weg te retoucheren met de pipet en een kwastje, maar dit lijkt veel sneller.
EIndelijk, heb erg lang zitten klooien om dit voor elkaar te krijgen. Nu ik het weet is het eignelijk erg makkelijk, maarja dat is het altijd achterafquote:Op maandag 26 april 2004 11:02 schreef kzin het volgende:
Laat ik dan gelijk perspecief correctie ook maar even uitleggen![]()
Let wel op dat de kwaliteit heel hard omlaag kan gaan! Want PS vergroot de bovenste pixels, dus kwaliteit gaat snel omlaag...quote:Op maandag 26 april 2004 11:02 schreef kzin het volgende:
Uitleg Perspectief-gedoe
ff mijn eigen bericht quoten, is er voor bovenstaande verhaal ook een soort macrofunctie (zoals in bv Word) in PhotoShop? Dat scheelt al die toetshandelingen elke keer uitvoeren!quote:Op zondag 25 april 2004 20:57 schreef CoolKappie het volgende:
[..]
Ik gebruik meestal de selectie tool en zet de Fixed Aspect Ratio Style op 2:3. Dan zal de selectie altijd 2 bij 3 zijn. Ik selecteer was ik wil hebben, kopieer dit (ctlr-c), maak een nieuwe afbeelding (ctrl-n) zet de afmetingen op Clipboard (na 1 keer onthoud hij deze setting), druk op enter en plak de nieuwe afbeelding (ctrl-v).
Na een tijdje wordt je hier handig in en wordt het simpel weg selecteren, ctrl-c, ctrl-n, enter en ctrl-v.
Selecteer laag met alleen de bloemen:quote:Op maandag 26 april 2004 14:55 schreef kzin het volgende:
In principe doe je het zo (Menu gebaseerd op PS5)
1. Selecteer alles waarvan je de kleur wilt behouden. Dan kan via: Select -> Color Range
Als je SHIFT inhoud kun je meerdere selecties maken (b.v. meerdere gradaties geel). Dat laatste kun je ook met fuzziness beinvloeden
2. Werk nu met quick mask (Q) je selectie bij, indien teveel / te weinig hebt geselecteerd
(voor een proefje kun je deze stap ook overslaan)
3. Feather met 1 a 2 pixels (Select -> Feather)
4. Copieer nu je selectie naar een nieuwe laag (In de layers scherm, rechts-click op de layer, en doe "layers via copy".
5. Je hebt nu de paardebloemen in een nieuwe laag. Zet ze onderliggende laag maar eens uit, dan zie je alleen paardebloemen
6. Selecteer de onderliggende laag (die dus zwart/wit moet worden), en zet de Saturation op minimaal (Image -> Adjust -> Saturation of Ctrl-U)
Dat is het. Als ik even de foto van The-O mag gebruiken als voorbeeld:
[afbeelding]
Dat kan idd heel simpel.. Met het toverstafje de achtergrond selecteren... eventueel de tolerance wat aanpassen. Dan kopiëren en plakken in een nieuwe layer. En dan met de paint bucket tool de nieuwe layer inkleuren.quote:Op zondag 2 mei 2004 15:56 schreef devilish1980 het volgende:
vraag:
heb foto met zwarte achtergrond(niet exact zwart was een doek nl)
is t mogelijk deze zwarte achtergrond snel een andere kleur te geven met PS?
tenk joequote:Op zondag 2 mei 2004 16:05 schreef DJ-Maurits het volgende:
Oh.. je kan natuurlijk ook voor een wat natuurlijker effect ipv de bucket tool wat met de hue/saturation schuifjes spelen.. wel even "colorize" aanvinken...
quote:Op zondag 2 mei 2004 16:18 schreef devilish1980 het volgende:
[..]
tenk joe![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |