En het zijn juist de calorieën waar je dik van wordt. Dan ga je mooi de mist in. Verder is dit ook niet echt nieuws, het was al langer bekendquote:De vele light-producten, die de afgelopen jaren op de markt zijn verschenen om het overgewicht onder de bevolking terug te dringen, hebben mogelijk een averechts effect.
Het Voedingscentrum vreest dat veel Nederlanders niet goed beseffen wat light voedsel nu werkelijk inhoudt. "Sommige mensen denken dat ze van een lightproduct extra veel kunnen eten, omdat er niet of nauwelijks calorieën in zouden zitten. Dat is een heel verkeerde gedachte", aldus voedingsdeskundige Ineke Volkers.
De organisatie, die zich zorgen maakt over de steeds dikker wordende Nederlander, trekt aan de bel nu bekend is geworden dat Unilever dit voorjaar een light-variant van de populaire Magnum- en Solero-ijsjes op de markt brengt. "Wij vinden dit natuurlijk een goed initiatief", reageert Volkers.
"Voor mensen die verstandig omgaan met eten, zijn zulke light-producten ideaal. Maar dat geldt niet voor iedereen."
Het Voedingscentrum meent dat een aanzienlijke hoeveelheid mensen zich niet realiseert dat deze ijsjes nog steeds een flinke hoeveelheid calorieën leveren. "De aanduiding 'light' of '0 procent vet' op een verpakking wil niet zeggen dat er geen calorieën inzitten. Dat is erg verwarrend, vooral omdat in light-frisdrank écht geen energie zit", zegt de deskundige van het Voedingscentrum, dat pleit voor vermelding van de hoeveelheid calorieën op ieder product.
Want hoewel een Magnum Light 30 procent minder calorieën en 33 procent minder vet bevat, zitten in het ijsje nog altijd 170 calorieën. Volkers: "Dat is bijna net zoveel als in een kroket. Mensen moeten dat dus wel beseffen."
Ik denk dat het hier gaat om de producten die aangeprezen worden met "0% vet" of "Géén suiker". Er zit dan respectievelijk héél veel suiker of vet in het product waardoor je er evengoed dik van wordt.quote:Op woensdag 24 maart 2004 11:51 schreef achterop23 het volgende:
euhm, dik worden van cola light? met 1kcal ofzo per 100ml.
Dat is 17 liter cola als je een kroket wil evenaren.
Maar ja, aangezien je maar 5 liter per dag aan light frisdank mag drinken, ivm de zoetstoffen, kan dat ook weet niet.
Gewoon water nemenquote:Op woensdag 24 maart 2004 11:51 schreef achterop23 het volgende:
Maar ja, aangezien je maar 5 liter per dag aan light frisdank mag drinken, ivm de zoetstoffen, kan dat ook weet niet.
ik snap het. Denk maar niet dat ik mijn vinger door de Becel-Light pot haalquote:Op woensdag 24 maart 2004 11:52 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Ik denk dat het hier gaat om de producten die aangeprezen worden met "0% vet" of "Géén suiker". Er zit dan respectievelijk héél veel suiker of vet in het product waardoor je er evengoed dik van wordt.
Haha, nee dat lijkt me niet zo héél fijn... Maar dat is evengoed nog wel héél erg vet hoorquote:Op woensdag 24 maart 2004 11:54 schreef achterop23 het volgende:
[..]
ik snap het. Denk maar niet dat ik mijn vinger door de Becel-Light pot haal
Er bestaan vermoedens dat de kunstmatige zoetstoffen bij veel mensen het effect sorteren dat ze juist extra zin krijgen in zoetigheid en die wordt vaak wel in de vorm van suikers geconsumeerd.quote:Op woensdag 24 maart 2004 11:51 schreef achterop23 het volgende:
En wat vervolgens als vet wordt opgeslagen. Toch??quote:Op woensdag 24 maart 2004 11:56 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Er bestaan vermoedens dat de kunstmatige zoetstoffen bij veel mensen het effect sorteren dat ze juist extra zin krijgen in zoetigheid en die wordt vaak wel in de vorm van suikers geconsumeerd.
Het lichaam kan alleen maar energie als vet opslaan. Suiker, zetmeel, alcohol en alle vormen van vetten worden door het lichaam omgezet in suiker. Als deze suiker niet verbruikt wordt of niet nodig is dan wordt het als vet opgeslagen.quote:Op woensdag 24 maart 2004 12:02 schreef schatje het volgende:
[..]
En wat vervolgens als vet wordt opgeslagen. Toch??
Ik vind het maar goor smaken. Maar ik lust sowieso geen cola.quote:Op woensdag 24 maart 2004 12:02 schreef onanymous het volgende:
maja als ik het goed begrijp is cola light dus wel ubergezond??
hoe krijgen ze dat dan in godsnaam voor elkaar want 't smaakt haast net zoals 'ongezonde' cola.
Nee, helemaal niet. Sterker nog: Ik denk dat het gezonder is om twee biertjes of wijntjes te drinken 's avonds dan twee glazen cola.quote:Op woensdag 24 maart 2004 12:02 schreef onanymous het volgende:
maja als ik het goed begrijp is cola light dus wel ubergezond??
hoe krijgen ze dat dan in godsnaam voor elkaar want 't smaakt haast net zoals 'ongezonde' cola.
En de rest suiker en zetmeel.quote:Op woensdag 24 maart 2004 12:11 schreef JohnDDD het volgende:
Waar ik ook zo'n hekel aan had waren die cakejes, hoe heetten ze ook weer, iets van GO! ofzo...naja dan zag je zo'n reclame op TV: '91% VETVRIJ!'
ja hallo dat is 9% vet tering
Hahaa ja precies, wat gewoon wordt omgezet in vet als je het niet opgebruikt. (En dat doen de meesten niet)quote:Op woensdag 24 maart 2004 12:12 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
En de rest suiker en zetmeel.
Aspartaam is alleen schadelijk bij een idioot hoge inname. Die kan je bereiken door een aatal flessen frisdrank per dag in te nemen. Tenzij je PKU (stofwisselingsziekte) hebt, dan is het wel heel snel schadelijk.quote:Op woensdag 24 maart 2004 12:05 schreef JohnDDD het volgende:
Een vrij misleidende titel...het is logisch dat als je meer light-producten eet je nóg niet afvalt. Maar als je evenveel neemt wél. Overigens, het averechtse effect kan ook bereikt worden door het zeer schadelijke aspartaam in bijvoorbeeld Light-Cola, dat niet alleen vele ziektes kan veroorzaken (staar, kanker, etc.) maar ook nog eens de stofwisseling vertraagt.
Ik durf even géén bronnen te noemen omdat ik niet meer zeker weet waar ik het vandaan heb. Aspartaam heeft ook een aanbevolen maximum hoeveelheid waar je al bést snel aan kunt zitten. Het zit zoals je weet ook in andere producten en juist doordat iemand van alles wel iets gebruikt bereik je dit niveau vrij snel.quote:Op woensdag 24 maart 2004 12:43 schreef jolanda het volgende:
[..]
Aspartaam is alleen schadelijk bij een idioot hoge inname. Die kan je bereiken door een aatal flessen frisdrank per dag in te nemen. Tenzij je PKU (stofwisselingsziekte) hebt, dan is het wel heel snel schadelijk.
Door light producten ga je meer eten ter compensatie. Ook je bloedsuikerspiegel kan dalen waardoor je gevoeliger bent voor suiker.
Vooral cyclamaat is een omstreden zoetstof, hiervan mogen kinderen ook slechts 2 glazen frisdrank van drinken.
Je vergeet water, eiwit en niet verteerbaar spul.quote:Op woensdag 24 maart 2004 12:12 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
En de rest suiker en zetmeel.
Maar bij normaal gebruik zal dit niet snel voorkomenquote:Op woensdag 24 maart 2004 12:48 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Ik durf even géén bronnen te noemen omdat ik niet meer zeker weet waar ik het vandaan heb. Aspartaam heeft ook een aanbevolen maximum hoeveelheid waar je al bést snel aan kunt zitten. Het zit zoals je weet ook in andere producten en juist doordat iemand van alles wel iets gebruikt bereik je dit niveau vrij snel.
Op de korte termijn zijn er van aspartaam géén bijwerkingen (ernstig) bekend maar op de lange termijn is er gewoonweg nog veel onzekerheid. Kanker wordt er in ieder geval direct mee in verband gebracht.
haha, ja dat heb ik ook met alles wat voor weet ik veel hoeveel procent vetvrij is, dan zijn de resterende procenten dus puur vet??? Laat dan maar!quote:Op woensdag 24 maart 2004 12:11 schreef JohnDDD het volgende:
Waar ik ook zo'n hekel aan had waren die cakejes, hoe heetten ze ook weer, iets van GO! ofzo...naja dan zag je zo'n reclame op TV: '91% VETVRIJ!'
ja hallo dat is 9% vet tering
http://www.aspartaam.nl/quote:Op woensdag 24 maart 2004 12:48 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Ik durf even géén bronnen te noemen omdat ik niet meer zeker weet waar ik het vandaan heb. Aspartaam heeft ook een aanbevolen maximum hoeveelheid waar je al bést snel aan kunt zitten. Het zit zoals je weet ook in andere producten en juist doordat iemand van alles wel iets gebruikt bereik je dit niveau vrij snel.
Op de korte termijn zijn er van aspartaam géén bijwerkingen (ernstig) bekend maar op de lange termijn is er gewoonweg nog veel onzekerheid. Kanker wordt er in ieder geval direct mee in verband gebracht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |