abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 juli 2001 @ 18:56:06 #1
272 R@b
No-nonsens
pi_1268113
Medelander minder vaak Nederlander

door Annemiek Paping

Het aantal medelanders dat zich tot Nederlander laat naturaliseren, is de afgelopen vijf jaar scherp gedaald. erkregen in 1996 nog bijna 80.000 personen door naturalisatie onze nationaliteit, vorig jaar waren dat er minder dan 46.000.

Deze ontwikkeling is een direct gevolg van een aanpassing van de Nederlandse wet per 1 oktober 1997 waardoor men bij naturalisatie gedwongen wordt afstand te doen van de oorspronkelijke nationaliteit.

De nieuwe wetgeving heeft vergaande consequenties voor met name de Turkse bevolking in ons land. "Als ze zich tot Nederlander laten nationaliseren, verliezen ze hun Turkse nationaliteit", licht CBS-onderzoeker Ron Tas, die de wijzigingen van nationaliteit in kaart heeft gebracht, de ontwikkeling toe. "Hierdoor kunnen ze in hun geboorteland geen grond meer kopen of een huis bezitten. Het speelt ook een rol bij het erfrecht. Om deze zwaarwegende redenen ziet men er massaal van af".

Turken

Het gevolg ligt voor de hand. Het aantal Turken dat zich tot Nederlander liet naturaliseren, is tussen 1996 en 2000 teruggelopen van bijna 30.000 naar nog geen 4.000, zo blijkt uit recente CBS-cijfers.

Marokkanen
De strenge wetgeving is niet van toepassing op Marokkanen die het Nederlanderschap willen verwerven. "Anders dan voor de Turken is het voor deze bevolkingsgroep in de praktijk vrijwel onmogelijk de oorspronkelijke nationaliteit op te geven", vervolgt de CBS-onderzoeker.

Tussen 1990 en 1999 verkregen in totaal 99.000 Marokkanen de Nederlandse nationaliteit en jaarlijks komen daar tussen de 10.000 en 15.000 bij. Bijna de helft heeft een dubbele nationaliteit.

In 2000 kregen veel Irakezen (3.800), Iraniërs (2.600) en mensen uit het voormalige Joegoslavië (8.000) het Nederlanderschap.

De voornaamste redenen om te kiezen voor de Nederlandse nationaliteit zijn van rechtspositionele aard. De rechtspositie in het algemeen en de mogelijkheid om zonder visum door West-Europa te kunnen reizen worden daarbij als specifieke redenen genoemd.

In de jaren negentig was het aantal wijzigingen van nationaliteit 506.000 aanzienlijk hoger dan gedurende de voorgaande decennia. Enerzijds houdt dit verband met het feit dat niet-Nederlanders bij naturalisatie tot Nederlander tussen 1 januari 1992 en 1997 ervoor konden kiezen een dubbele nationaliteit aan te houden. Anderzijds is de jaarlijkse toename van het aantal immigranten van invloed op de omvang van het aantal naturalisaties.

Het Nederlanderschap kan worden verleend aan niet-Nederlanders die daarom verzoeken mits zij meerderjarig zijn. De verzoeker moet aan enkele voorwaarden voldoen. Zo moet hij tenminste vijf jaren (drie als hij getrouwd is of samenwoont met een Nederlander) onmiddellijk voorafgaand aan het verzoek in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba hebben gewoond en als ingeburgerd worden beschouwd in deze samenleving.

© Telegraaf.nl
=======================================================

Merkwaardig, waarom Marokkanen voortrekken boven bijvoorbeeld Turken bij naturalisaties?? Het probleem ligt toch bij Marokko, wat afstand van de nationaliteit kennelijk bijna niet toestaat?

Maar een hier geboren kind van een niet genaturalisserde buitenlander die hier woont (dus eigenlijk nederlander is) die krijgt toch wel de Nederlandse nationaliteit dan of ook niet???

Verder valt op dat naturalisatie dus vooral een geld kwestie is, de reden dus dat Turken het niet meer zo vaak doen is omdat het ze geld kost. Een reden om het wel te doen zou ontlopen van de dienstplicht kunnen zijn, of de sterkere binding met Nederland (Europa).

Hoe zat het ook weer met stemmen? Een niet genaturaliseerde buitenlander heeft wel stemrecht bij gemeenteraadsverkiezingen, of helemaal niet?? Iemand die dat weet?

En ja.....De verzoeker moet aan enkele voorwaarden voldoen. [ .. ] en als ingeburgerd worden beschouwd in deze samenleving.

Hoe zouden ze dat bepalen, aan welke normen en waarden zouden ze dan moeten voldoen????

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1268142
Ik vroeg me al af wie dit bericht zou gaan plaatsen. En ja wel hoor.... Over normen en waarden zijn al zoveel topics volgeschreven dat het niet eens meer nut heeft om daarop te reageren. Dit riekt weer eens naar uitlokking tot een discussie in een bepoaalde richting. Zit ik echt niet op te wachten
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
  dinsdag 24 juli 2001 @ 19:04:32 #3
7396 Larissa
Live on teh intarwebs!
pi_1268158
Ik wilde het niet gelijk eronder kwakken, maar zat het wel te denken. Typisch R@b die weer een bericht plaatst over buitenlanders. Zolang hij maar de kans krijgt af te geven op ze.
Op maandag 9 april 2007 03:21 schreef Ryan3 het volgende:
...ben jij het aardige zusje van Loedertje of zo, Larissa.
  dinsdag 24 juli 2001 @ 19:09:26 #4
272 R@b
No-nonsens
pi_1268178
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 19:04 schreef Larissa het volgende:
Ik wilde het niet gelijk eronder kwakken, maar zat het wel te denken. Typisch R@b die weer een bericht plaatst over buitenlanders. Zolang hij maar de kans krijgt af te geven op ze.
Ik stel anders hele normale vragen onder het bericht.

Dat jij die niet begrijpt kan ik niet helpen, vol vooroordelen zittende domme doos.

[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 24-07-2001 19:08]

dinsdag 24 juli 2001 @ 19:11:22 #5
272 R@b
No-nonsens
pi_1268183
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 19:02 schreef Gravedigger het volgende:
Ik vroeg me al af wie dit bericht zou gaan plaatsen. En ja wel hoor.... Over normen en waarden zijn al zoveel topics volgeschreven dat het niet eens meer nut heeft om daarop te reageren. Dit riekt weer eens naar uitlokking tot een discussie in een bepoaalde richting. Zit ik echt niet op te wachten
Dan moet je terug je graf in kruipen waaruit je vandaan kwam om dit toch even te melden.
pi_1268200
Het zijn blijkbaar niet alleen "buitenlanders" die normen en waarden moeten leren.
  dinsdag 24 juli 2001 @ 19:14:40 #7
272 R@b
No-nonsens
pi_1268201
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 19:02 schreef Gravedigger het volgende:

Over normen en waarden zijn al zoveel topics volgeschreven

Ja waarin meestal beweerd werd dat die niet zouden bestaan.

Uit dit artikel blijkt dus dat er wel degelijk normen en waarden bestaan waaraan men kan voldoen om als ingeburgerd te kunnnen worden beschouwd.

dinsdag 24 juli 2001 @ 19:16:42 #8
272 R@b
No-nonsens
pi_1268213
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 19:14 schreef Gravedigger het volgende:
Het zijn blijkbaar niet alleen "buitenlanders" die normen en waarden moeten leren.
Ja jij ja, Als je geen interesse in een onderwerp hebt of er niet op zit te wachten dan moet je het gewoon niet lezen, maar niet het topic proberen te vervuilen met een sneer richting de topic opener.

Over fatsoensnormen gesproken.

dinsdag 24 juli 2001 @ 19:19:28 #9
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1268218
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 19:14 schreef R@b het volgende:

Uit dit artikel blijkt dus dat er wel degelijk normen en waarden bestaan waaraan men kan voldoen om als ingeburgerd te kunnnen worden beschouwd.

Lees ik nou iets anders dan er staat

er staat in het artikel dat men aan een aantal voorwaarden moet voldoen, die betrekking hebben op de duur van verblijf in Nederland en er staat dat men ingeburgerd moet zijn.

Dat laatste betekent dat men een inburgeringscursus moet hebben gevolgd.

Nergens, maar dan ook nergens staat in het artikel iets over normen en waarden.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_1268236
Sinds wanneer mag iemand geen discussie van de front-page doorvoeren naar het forum? Verzin zelf dan betere topics als je het beter weet! Of bang om je extreem-linkse overtuigingen weer te moeten opsommen?
Geen interesse in dit topic? Lees het dan niet, en reageer er niet op.

Wat ik al zei op de frontpage: Er zijn nog genoeg mensen die genaturaliseerd zijn, zonder dat ze ingeburgerd zijn! Onder het inburgeren versta ik ook het voldoende beheersen van de Nederlandse taal! En iedereen weet dat een groot deel van hen dat niet kan!

dinsdag 24 juli 2001 @ 19:28:13 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1268270
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 19:22 schreef IndemnitY het volgende:
Sinds wanneer mag iemand geen discussie van de front-page doorvoeren naar het forum? Verzin zelf dan betere topics als je het beter weet! Of bang om je extreem-linkse overtuigingen weer te moeten opsommen?
Geen interesse in dit topic? Lees het dan niet, en reageer er niet op.

Tegen wie had je het hier

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_1268282
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 19:19 schreef golfer het volgende:

[..]

Lees ik nou iets anders dan er staat

er staat in het artikel dat men aan een aantal voorwaarden moet voldoen, die betrekking hebben op de duur van verblijf in Nederland en er staat dat men ingeburgerd moet zijn.

Dat laatste betekent dat men een inburgeringscursus moet hebben gevolgd.

Nergens, maar dan ook nergens staat in het artikel iets over normen en waarden.

R@b zegt dat men aan bepaalde normen en waarden kan voldoen, niet moet voldoen.

Deze moeten bv wel:
Voorwaarde: 5 jr in Nederl de Nederl.Antillen of Aruba woonachtig etc, in bezit van geldig paspoort, in bezit van geboortebewijs, in bezit van woonruimte, in bezit van verblijfsvergunning etc.
Norm: als ingeburgerd worden beschouwd (Nederlandse taal machtig, deelnemen aan het arbeidsproces etc.)

[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 24-07-2001 20:04]

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_1268288
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 19:28 schreef golfer het volgende:

[..]

Tegen wie had je het hier

Ik denk tegen jou. Ik heb mijn overtuigingen(links of rechts) nog NOOIT hier opgesomd. Is heel simpel te controleren.
pi_1268323
quote:
Hoe zouden ze dat bepalen, aan welke normen en waarden zouden ze dan moeten voldoen????
Beter lezen Cosma-Shiva. Hier staat echt MOET voldoen.
pi_1268345
quote:

[..]

Ik doelde op deze.
pi_1268413
Ik had het tegen GraveDigger en Larissa, die zaten te zeiken over het gepostte topic van R@b.

BTW, geen idee of jullie overtuigingen links of rechts zijn, boeit mij ook niet, maar het ging ff om het idee Laat R@b posten als hij wil...

pi_1268454
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 19:46 schreef Cosma-Shiva het volgende:

[..]

Ik doelde op deze.

Lees ff terug. Deze uitspraak stond in het artikel. De uitspraak die ik aanhaal is van R@b. Naar mijn mening is er een heel groot vrerschil tuseen kunnen en moeten.
pi_1268476
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 20:10 schreef Gravedigger het volgende:

[..]

Lees ff terug. Deze uitspraak stond in het artikel. De uitspraak die ik aanhaal is van R@b. Naar mijn mening is er een heel groot vrerschil tuseen kunnen en moeten.

Naar mijn mening ook, vandaar de quote die ik van R@b aanhaal uit zijn 3e posting op deze pagina.

Onder het artikel zegt R@B niet dat men moet voldoen aan bepaalde normen en waarden, hij vraagt zich af aan welke normen en waarden men zou moeten voldoen.

Voorts stelt hij in zijn derde posting dat hij uit het artikel meent te kunnen conluderen dat er blijkbaar bepaalde normen en waarden zijn waaraan men zou kunnen voldoen.

(letterlijk vraagt R@b dus "aan welke normen en waarden moeten zij dan voldoen?" en meent hij te kunnen concluderen dat men er blijkbaar bepaalde normen en waarden zijn waaraan men kan voldoen)

[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 24-07-2001 20:22]

pi_1268503
Correctie: in het artikel staat NIET dat je moet kunnen voldoen.l:( dat schreef R@b om 19.14 uur. Tot zover heb je gelijk Cosma. Zorrie
  dinsdag 24 juli 2001 @ 20:22:18 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1268523
Tjonge, wat een spraakverwarring alom.

En dat alleen maar omdat R@b over normen en waarden begon en ik schreef dat er nergens in het oorspronkelijke artikel iets daarover staat, daar is slecht sprake van voorwaarden. hetgeen imo toch iets anders is dan normen en waarden.

Poef.....gone! ©golfer
pi_1268548
quote:

[..]

Dat schreef R@b dus niet om 19:14 uur.

Nu maar weer on-topic.

dinsdag 24 juli 2001 @ 20:42:16 #22
6167 WarriorNL
Life is short
pi_1268622
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 19:09 schreef R@b het volgende:

[..]
Dat jij die niet begrijpt kan ik niet helpen, vol vooroordelen zittende domme doos.

O ........
Wat heeft een doos hier mee te maken ......
Er wordt weer erg snel geoordeeld over mensen en al snel op de persoon gerichte kritiek gegeven.
Terwijl je ook had kunnen melden hoe je iets bedoeld had.
pi_1268640
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 20:42 schreef WarriorNL het volgende:

[..]

O ........
Wat heeft een doos hier mee te maken ......
Er wordt weer erg snel geoordeeld over mensen en al snel op de persoon gerichte kritiek gegeven.
Terwijl je ook had kunnen melden hoe je iets bedoeld had.

Ik pas ervoor om een heel topic over R@b te vullen, misschien dat R@b daar zin in heeft, ik vind het wel mooi geweest zo.
pi_1268668
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 20:44 schreef Cosma-Shiva het volgende:

[..]

Ik pas ervoor om een heel topic over R@b te vullen, misschien dat R@b daar zin in heeft, ik vind het wel mooi geweest zo.

I agree
  dinsdag 24 juli 2001 @ 21:22:58 #25
7396 Larissa
Live on teh intarwebs!
pi_1268895
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 19:09 schreef R@b het volgende:

[..]

Ik stel anders hele normale vragen onder het bericht.

Stukje uit de policy:
quote:
denk aan je medefokker en wees niet onnodig kwetsend tegenover anderen
Het begint gewoon op te vallen hoe jij voornamelijk inspringt op topics die met buitenlanders te maken hebben. En ik ben blijkbaar niet de enige die dat opvalt.
Op maandag 9 april 2007 03:21 schreef Ryan3 het volgende:
...ben jij het aardige zusje van Loedertje of zo, Larissa.
  woensdag 25 juli 2001 @ 01:04:53 #26
13684 Deadre
Schijt aan jou
pi_1270185
Raar verdwaaldt ventje die Rob
Schijt aan iedereen
pi_1270211
Ehm, dit topic ging erover dat het aantal naturalisaties scherp gedaald zijn, en dat staat geheel los van R@b.
  woensdag 25 juli 2001 @ 01:56:38 #28
3542 Gia
User under construction
pi_1270317
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 18:56 schreef R@b het volgende:

Merkwaardig, waarom Marokkanen voortrekken boven bijvoorbeeld Turken bij naturalisaties?? Het probleem ligt toch bij Marokko, wat afstand van de nationaliteit kennelijk bijna niet toestaat?

Maar een hier geboren kind van een niet genaturalisserde buitenlander die hier woont (dus eigenlijk nederlander is) die krijgt toch wel de Nederlandse nationaliteit dan of ook niet???

Het is geen kwestie van voortrekken. De Marokkaanse regering staat het niet toe aan Marokkanen om de Marokkaanse nationaliteit op te geven. Daarom hoeven ze dit dus niet als ze nederlander willen worden.

Een baby van twee niet-Nederlandse ouders krijgt in principe de nationaliteit van de ouders, tenzij de ouders bij de geboorte-aangifte kiezen voor de Nederlandse nationaliteit.
Nu weet ik alleen niet of ze dan, met die nieuwe wet, twee nationaliteiten bezitten of ook maar één.

Eigenlijk moeten baby's, waarvoor de ouders de Nederlandse nationaliteit kiezen, niet ook de Marokkaanse nationaliteit mogen krijgen. Ze zijn tenslotte geen Marokkaanse staatsburgers.
Als dit zo is, dan is het over een aantal jaren ook afgelopen met het huizenbezit in Marokko en hier een uitkering krijgen.

pi_1270502
Dat verhaal over Turken die geen grond zouden mogen kopen als ze hun Turkse nationaliteit opgeven is overigens grote bullshit. Er zijn maar een paar plekken in Turkije waar ze bepaalde buitenlanders niet toestaan om grond/huizen te kopen. En dat zijn plaatsen die 'militair' gevoelig liggen.

Het is een verhaaltje dat al jaren lang wordt verteld, ook door Turken onder elkaar, dat domweg niet waar is.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')