Okay, dat klopt.quote:Op maandag 22 maart 2004 21:20 schreef NT-T.BartMan het volgende:
En ik was al blij dat ik de kwintencirkel een beetje begreep...
Eens kijken hoever ik kom
Fis gr. terts:6# dus F#, G#, A#, B, C#, D#, E#, F#; dominant is de 5e toon op de ladder, dus C#
Parallel aan deze toonladder ligt dis, omdat de tonica een kleine terts lager is (zo staat het in Nelleke, dus het is waar!).
Dat klopt ook, volgens mijn redenatie 1e tertachord = F#, G#, A#, Bquote:Het eerste tetrachord van F#maj is F#, G#, A#, B (heel-heel-heel-half), tweede tetrachord begint dus op C#???
Volgens mij klopt het. Jep. Ik ben er uit.quote:Of moet ik dit vanuit D# rekenen? D#, F, A, A#, tweede op B#?? Hier raak je me kwijt... (tijdens mijn AMV, inmiddels alweer 25 jaar geleden, toen leerden we dit soort dingen niet...)
Maar ik niet! Bespaar me een slapeloze nacht en leg me even zowel je vraag als je gevonden antwoord uit??quote:Op maandag 22 maart 2004 21:27 schreef Bioslock het volgende:
[..]
Okay, dat klopt.
[..]
Dat klopt ook, volgens mijn redenatie 1e tertachord = F#, G#, A#, B
2e tertachord = C#, D#, E#, F#
[..]
Volgens mij klopt het. Jep. Ik ben er uit.
Een grote of kleine tertstoonladder bestaat uit 2 tetrachorden (delen), die ieder uit 4 tonen bestaan. De eerste 4 en de laatste 4. Bijvoorbeeld bij de grote terts toonladder van C is de eerste tertrachord C D E F en de tweede G A B C. Best simpel eigenlijk.quote:Op maandag 22 maart 2004 21:55 schreef karoltje het volgende:
Jezus gastWaar heb je dat voor nodig? En wat is een tetrachord?
Mijn toelating op de HKU.quote:Op maandag 22 maart 2004 21:55 schreef karoltje het volgende:
Jezus gastWaar heb je dat voor nodig?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |