abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † maandag 22 maart 2004 @ 16:01:48 #1
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_17889837

Ahmed Yassin, in 1934 geboren in wat nu de Israëlische kustplaats Ashkelon is, werd samen met zijn familie verdreven bij de oprichting van Israël in 1948. Hij groeit op in vluchtelingenkampen in Gaza. Op zijn twaalfde raakt hij verlamd door een ongeluk bij het sporten. Later brengt hij elf kinderen groot in een driekamerwoning in een sloppenwijk van Gaza-Stad.

In de jaren zeventig sticht Yassin zijn eigen beweging, de Moejama al-Islami, en begint hij jongeren te recruteren voor de Palestijnse zaak. Israël laat begaan en moedigt stiekem de integristen aan om hun invloed in Gaza te vergroten als tegengewicht voor de Fatah-beweging van Yasser Arafat.

In het zog van de Iraanse islamitische revolutie sticht sjeik Ahmed Yassin een nog veel radicaler beweging, Majd el-Moedjaheddin (Glorie van de Islamstrijd). In 1984 wordt hij gearresteerd en veroordeeld voor het bezit van wapens en explosieven. Na een jaar gevangenschap komt hij vrij in het kader van een gevangenenruil.

In 1987 richt Yassin Hamas op met leden van de religieuze organisatie Moslim Broederschap. Hamas is een letterwoord dat staat voor Islamitisch Verzet. Al snel komt de groep naar voren als de belangrijkste politieke tegenstrever van de Fatah-beweging van de Palestijnse leider Yasser Arafat. Hamas is tegen vredesonderhandelingen met Israël. Om de vredesovereenkomsten die Arafat sluit te ondermijnen, voert Hamas tientallen bomaanslagen uit, waarbij honderden Israëliërs om het leven komen.

Na een klopjacht in 1989 wordt Yassin met tweehonderd Palestijnen opgepakt. Hij wordt berecht en krijgt levenslang voor anti-Israëlische aanslagen en het laten liquideren van Palestijnen die met Israël samenwerken. In de gevangenis wordt de verlamde Yassin door allerlei ziektes getroffen, waaronder chronische bronchitis en oog- en oorinfecties.

Na acht jaar komt Yassin vrij in ruil voor twee agenten van de geheime dienst Mossad die in Jordanië zijn aangehouden na een mislukte aanslag op een andere Hamas-leider. Na een kort verblijf in Jordanië keert hij terug naar Gaza.

Als in 2000 de vredesonderhandelingen tussen Israël en de Palestijnen mislukken en het geweld opflakkert, voeren Hamas en andere militante groepen hun campagne van zelfmoordaanslagen op. Gedurende de nu al meer dan drie jaar durende tweede intifada komen bij dergelijke aanslagen meer dan 450 mensen om.

In antwoord op de aanslagen voert Israël zijn gerichte aanvallen op militante Palestijnen op en verklaart het de hoogste leiders van Hamas vogelvrij. Op 6 september 2003 bombardeert Israel een gebouw in Gaza waar de top van Hamas vergadert. Yassin komt eraf met een kleine wond aan zijn hand.

Een tweede aanslag vandaag heeft wel het door Israël beoogde effect: Yassin wordt dodelijk getroffen door Israëlische raketten wanneer hij na het ochtendgebed de moskee verlaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door _The_General_ op 23-03-2004 09:25:53 ]
pi_17890261
Kan iemand mij uitleggen wat Palestijnen zijn? Voordat de staat Israel werd uitgeroepen had niemand er ooit van gehoord.
Eigen brokjes eerst.
pi_17890285
R.I.P. Sjeik Yassin....Hij was voor mij een goed mens en vocht altijd voor een palestijnse staat
pi_17890327
quote:
Op maandag 22 maart 2004 16:17 schreef hit_me het volgende:en vocht altijd voor een palestijnse zaak.
Werd de winkelier daar niet nerveus van ?
  maandag 22 maart 2004 @ 16:24:18 #5
70154 klez
100 million+ death and countin
pi_17890495
-edit quote verwijderd-

Wat is er smakeloos aan? Toen de Arabieren zelf de Palestijnen afknalden was er geen haan die er naar kraaide. Nu er Joden bij betrokken zijn rollebolt de hele Arabische wereld eroverheen.
Hoewel? Saillant detail: De Jordaanse president die bij Sharon op bezoek gaat om zijn zorg uit te spreken over een onafhankelijke Palestijnse staat, waar moslimfundamentalisten de scepter zwaaien.

[ Bericht 22% gewijzigd door Natalie op 01-04-2004 13:24:22 ]
"They have invented a myth that Jews were massacred "
Ahmadinejad, leader of Iran
pi_17891546
Opgeruimd, Dit topic blijft open op een voorwaarde, dat men het gaat hebben over de culturele en historische achtergrond van Sjeik Ahmed Yassin, de Hamas en het middenoosten conflict. Voor discussie over de aanslag verwijs ik jullie naar het lopende topic in Nws > Israël doodt Hamas-leider Sjeik Yassin 4

Graag geen flames en slowchat meer!
pi_17891812
Welke andere topmannen zijn er nog in de hamas?
pi_17895593
Iemand wat meer leuke informatie/linkjes over de mossad?
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_17897988
quote:
Op maandag 22 maart 2004 20:04 schreef SHERMAN het volgende:
Iemand wat meer leuke informatie/linkjes over de mossad?
WTF is het verband tussen jou post en dit topic? Niks, je wilt alleen de trol uithangen en dat lukt je aardig goed.
quote:
Op maandag 22 maart 2004 17:10 schreef _The_General_ het volgende:
Welke andere topmannen zijn er nog in de hamas?
Rantese, Abdul Aziz is ook leider van Hamas.
pi_17899389
quote:
Op maandag 22 maart 2004 21:11 schreef OldJeller het volgende:

[..]

WTF is het verband tussen jou post en dit topic? Niks, je wilt alleen de trol uithangen en dat lukt je aardig goed.
quote:
Op maandag 22 maart 2004 16:01 schreef Loedertje het volgende:
Na acht jaar komt Yassin vrij in ruil voor twee agenten van de geheime dienst Mossad die in Jordanië zijn aangehouden na een mislukte aanslag op een andere Hamas-leider. Na een kort verblijf in Jordanië keert hij terug naar Gaza.
Ik vraag me dus af of iemand een linkje heeft met het verhaal hier achter en misschien ook andere...
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_17899626
Mjah beetje 'hard' dat hij na z'n ochtendgebed gelijk werd gedood
.mwep
  dinsdag 23 maart 2004 @ 01:36:52 #12
8185 Boomrups
Kabbelt rustig voort
pi_17903991
quote:
Op maandag 22 maart 2004 22:16 schreef got.rice het volgende:
Mjah beetje 'hard' dat hij na z'n ochtendgebed gelijk werd gedood
Hoezo? Was het beter geweest om het ervoor te doen?

Dit conflict speelt eigenlijk al duizenden jaren. Corrigeer me als ik het fout heb maar volgens mij is ongeveer zo gegaan:

lang voor Christus: De Joden worden door de Babyloniërs meegevoerd in ballingschap.

honderden jaren daarna: de Perzen veroveren het Babylonische Rijk en de Joden mogen weer naar huis.

Maar ondertussen waren er andere volken op hun land gaan wonen: Phoeniciërs/Palestijnen.
Die hebben de Joden toen geprobeerd te verjagen onder leiding van Jozua, maar dat is slechts gedeeltelijk gelukt.

(...)
Joden raken verspreid over Europa en Amerika door de eeuwen heen (diaspora)
(...)

In de eerste helft van de 20ste eeuw gaan er steeds meer Joden weer in het land Palestina wonen (toen nog bezet door de Britten?). In 1948 wordt (met goedkeuring van de Verenigde Naties) de staat Israël uitgeroepen.

Iemand die mij kan/wil verbeteren en de hiaten op wil vullen?
Think of how stupid the average person is...and then realise that half of them is even more stupid than that!
  dinsdag 23 maart 2004 @ 17:19:27 #13
3185 Adelante
To let it go now
pi_17917143
Die foto's van na de aanslag zijn toch wel enigszins
hoogste martelaar of geen hoogste martelaar
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  dinsdag 23 maart 2004 @ 17:25:43 #14
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17917299
Wat ik een beetje mis is dat de Hamas ook veel sociaal werk doet. Ze hebben ziekenhuizen en bieden sociale hulp. Dat maakt de Hamas ook populiar onder de palastijnen natuurlijk.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 23 maart 2004 @ 17:28:53 #15
3185 Adelante
To let it go now
pi_17917360
ik denk dat de militante groepering meer respect geniet onder
de palestijnen dan de ziekenbroeders...
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_17917375
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 17:25 schreef Megumi het volgende:
Wat ik een beetje mis is dat de Hamas ook veel sociaal werk doet. Ze hebben ziekenhuizen en bieden sociale hulp. Dat maakt de Hamas ook populiar onder de palastijnen natuurlijk.
Maar dat wordt meestal voor het gemak maar even weggelaten.
X
X
X
  dinsdag 23 maart 2004 @ 17:29:53 #17
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17917376
Ik dus niet.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_17917545
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 17:25 schreef Megumi het volgende:
Precies, Hamas kan zijn activiteiten ontplooien omdat ze onder de Palestijnse bevolking relatief veel steun hebben, omdat zij idd zorgt voor onderwijs, gezondheidszorg en dergelijke. Maar ja, dat is natuurlijk geen vrijbrief om onschuldige Israëlische burgers op te blazen. Verzet is alleen legitiem wanneer het militaire doelen betreft.

Deze man zal de plaats in nemen van Ahmed Yassin:

Die is zelfs een stuk feller dan Yassin.
  dinsdag 23 maart 2004 @ 17:43:14 #19
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17917680
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 17:36 schreef schatje het volgende:
Maar ja, dat is natuurlijk geen vrijbrief om onschuldige Israëlische burgers op te blazen. Verzet is alleen legitiem wanneer het militaire doelen betreft.
Ben ik in principe met je eens. Echter er is ook een term totale oorlog. Een uitvinding gedaan in de Amerikaanse burgeroorlog. Waarbij burgerdoelen wel degelijk legitiem waren. Denk ook maar aan het bombardement van Dresden in WOII En Israel is natuurlijk geen haar beter. Wordt tijd dat beide partijen inzien dat men van deze neerwaartse spiraal van geweld niet wijzer wordt. En ja en Sharon en Arafat voor een internationaal tribunaal brengen als oorlogsmisdadegers. En we weten wat we met dat soort lui in WOII hebben gedaan.
pi_17917825
In de WOII had je ook kamikaze piloten, vliegtuigen volgeladen met explosieven en die zich ter pletter lieten vliegen op oorlogschepen van de vijand.
  † In Memoriam † dinsdag 23 maart 2004 @ 18:07:11 #21
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_17918198
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 17:50 schreef schatje het volgende:
In de WOII had je ook kamikaze piloten, vliegtuigen volgeladen met explosieven en die zich ter pletter lieten vliegen op oorlogschepen van de vijand.
Dat is verleden tijd en behoor je te romantiseren .
pi_17918226
quote:
Ja, en die hoefden zelfs niet geronseld te worden.
pi_17918246
Hezbollah doet trouwens precies hetzelfde in Zuid-Libanon; zorgen dat de lokale bevolking geniet van voortreffelijke gezondheidszorg en onderwijs.

Het liquideren van Yassin en de rest van Hamas is onderdeel van een groter geheel. Namelijk dat lsraël zich in de toekomst gaat afscheiden van de Palestijnen, te beginnen met de Gaza strook. Om te voorkomen dat dit wordt uitgelegt als een overwinning in de Arabisch wereld, zoals dat ook geval was met Zuid-Libanon, is Sharon dus begonnen met het aanpakken van Hamas.
  dinsdag 23 maart 2004 @ 18:12:30 #24
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17918297
quote:
Is natuurliijk een mooie vergelijking met hamas. De ene pleegt zelfmoord voor zijn god de keizer van Japan. En de ander voor allah. Zo zie je maar dat mensen van gemaakte fouten nooit leren. Maar deze in een of andere vorm steeds herhalen.
pi_17918451
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 18:12 schreef Megumi het volgende:

[..]

Is natuurliijk een mooie vergelijking met hamas. De ene pleegt zelfmoord voor zijn god de keizer van Japan. En de ander voor allah. Zo zie je maar dat mensen van gemaakte fouten nooit leren. Maar deze in een of andere vorm steeds herhalen.
Het was niet mijn bedoeling om een vergelijking te maken met Hamas. Ik vind dat ook niet trecht. Het één heeft duidelijk een militair doel voor ogen waarbij helaas burgerslachtoffers kunnen vallen en de ander schoolbussen met kinderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')