quote:Lekker tegenstrijdig, eerst roepen dat het gaat omdat de gemeente parkeergeld kwijt raakt door het veelvuldig openbreken van de parkeerautomaten en vervolgens strax gaan roepen dat het is " voor de veiligheid van de burgers"
Chipknip straks verplichtDoor Wout Smit
Krijgen de banken toch hun zin. Wie na de invoering van de euro op 1 januari 2002 in Nijmegen en Rotterdam zijn auto wil parkeren, moet parkeergeld betalen via zijn chipknip. In Rotterdam slikken de parkeerautomaten op straat uitsluitend elektronische guldens en kwartjes. In Nijmegen geldt dat ook voor parkeergarages.
Rotterdam en Nijmegen zijn de eerste gemeenten die de burgers op deze wijze dwingen de chipknip te gebruiken. Niet om de banken ter wille te zijn, maar vooral om het kraken van parkeerautomaten tegen de gaan. De gemeenten lopen jaarlijks vele duizenden guldens aan parkeerinkomsten mis door diefstal en vandalisme.
In Nijmegen zijn de besluiten over het `elektronisch parkeren' reeds genomen. In Rotterdam moet de gemeenteraad nog definitief ja zeggen. Het wachten was alleen nog op een Algemene Maatregel van Bestuur, waarmee de overheid de gemeenten toestaat om parkeergelden uitsluitend elektronisch te innen. Deze maatregel is onlangs bekendgemaakt, zodat de laatste juridische belemmering is weggenomen.
Ook andere (grote) gemeenten zijn al jaren op zoek naar mogelijkheden om minder contant geld op straat te hebben. Zij volgen de ontwikkelingen in Nijmegen en Rotterdam met argusogen: slaat het elektronisch betalen aan en
wordt de criminaliteit hierdoor teruggedrongen?Amsterdam vindt dat betalen met muntgeld mogelijk moet blijven. Automobilisten kunnen nu bij 1850 van de 2600 parkeerautomaten afrekenen met contant geld en chipknip of chipper. Maar er wordt wel een proef gehouden met 400 card-only automaten, waarbij uitsluitend elektronisch betalen mogelijk is via creditcard, pinpas en chipkaart. De parkeerders kunnen hierdoor toch kiezen bij welke parkeerautomaat ze willen afrekenen.
Het aantal gemeenten waar chippen bij het parkeren op straat mogelijk wordt, groeit snel. Dit jaar wordt een stijging verwacht van 45 tot 100 gemeenten. Het aantal parkeergarages met de mogelijkheid om te chippen, neemt toe van 135 naar 250.
Ik WIL die chipknip NIET gebruiken, wil cash geld in m'n zak!
[Dit bericht is gewijzigd door Loedertje op 24-07-2001 09:04]
quote:Telfooncellen maken al gebruik van zo'n rotkaart die je alleen kunt kopen als de winkels open zijn:(
Op dinsdag 24 juli 2001 09:01 schreef Grote-Smoeldriaan het volgende:
Parkeerautomaten zijn wel een goeie eerste aanzet, net zoals telefooncellen, openbaar vervoer, bedrijfskantines etc..
Blijf het ronduit belachelijk vinden dat men je in principe verplicht om gebruik te maken van iets.
Waar is je vrijheid gebleven in het maken van keuzes als er slechts 1 mogelijkheid is om te parkeren zonder boetes of koffie te scoren?
[Dit bericht is gewijzigd door Loedertje op 24-07-2001 09:08]
quote:benknie helemaal met je eens, kijk naar de pin. vinnik wel handig, hoef je niet met groot geld over straat. en als dat chipknip geval standaard is kan je er overal mee betalen want ik baal van die kut openbaretelefoons waar je kaarten voor moet hebben, ik bel ong. 1 a 2 keer per jaar: moek daar nou echt een telefoon kaart van 25 piek voor kopen!? (okee ze zijn er ook voor fl 10,- maar dan nog)
Op dinsdag 24 juli 2001 08:52 schreef Loedertje het volgende:
wat ik wel kut vind van die chipknip is dat als je er geld op zet en een hond vreet em op dan ben je die doekoes kwijt..
quote:Maar waarom zouden anderen moeten betutttelen en moeten beslissen of ik wel of niet met " groot" geld over straat loop? Is toch mijn eigen verantwoording?
Op dinsdag 24 juli 2001 09:08 schreef BdR het volgende:[..]
benknie helemaal met je eens, kijk naar de pin. vinnik wel handig, hoef je niet met groot geld over straat.
quote:Als je hond een briefje van Fl 250,- opeet ben je je geld ook kwijt
wat ik wel kut vind van die chipknip is dat als je er geld op zet en een hond vreet em op dan ben je die doekoes kwijt..
(je kunt een hond ook hondenvoer geven)
Verder vind ik het behoorlijk nutteloos om wederom alle voor en nadelen daarvan op te noemen. Deze stonden ook op de frontpage.
Pinnen doe ik ongeveer net zo vaak als cash betalen.
quote:Voor de chipknip was je toch ook verplicht om gebruik te maken van 1 betaalmiddel: geld. Wees blij dat ze nu in ieder geval proberen om 1 kaart voor alle machines te gebruiken. Zo valt het aantal plastic in je portomonee misschien eindelijk eens de reduceren.
Op dinsdag 24 juli 2001 09:08 schreef Loedertje het volgende:[..]
Blijf het ronduit belachelijk vinden dat men je in principe verplicht om gebruik te maken van iets.
Ik denk dat veel mensen geen zin hebben in verandering, en daarom meteen al zeggen dat ze de chipknip niet zullen en willen gebruiken. Ikzelf gebruik hem overigens ook niet, omdat hij nog niet nodig is.
Je houdt het eerder bij het oude vertrouwde: lekker pinnen. Wat zo lekker lang duurt aan de kassa omdat iedereen z'n pincode moet intoetsen die wil pinnen.
We zullen wel zien hoe het loopt, toch?
quote:Je kan altijd een telefooncel binnenlopen en 112 bellen. Dit kost geen geld.
Telfooncellen maken al gebruik van zo'n rotkaart die je alleen kunt kopen als de winkels open zijn:(
Lekker handig ook voor mensen die geen telefoon hebben en bijvoorbeeld acuut een dokter zouden moeten bellen 's nachts
Nahja, iedereen heeft tegenwoordig toch een mobieltje he.
Ik vind het overigens juist een voordeel dat je het geld niet van je rekening trekt met je Chipper/Chipknip. Daardoor is het veel sneller (en dat is de bedoeling). Wat ik wél nadelig vind, is dat je een ander nummer krijgt om geld ernaar over te hevelen. Ik onthoud het nummer niet, en dus pin ik altijd.
quote:Nou dan sjouw je toch lekker wat geld mee en parkeer je niet?
Op dinsdag 24 juli 2001 08:52 schreef Loedertje het volgende:[..]
Lekker tegenstrijdig, eerst roepen dat het gaat omdat de gemeente parkeergeld kwijt raakt door het veelvuldig openbreken van de parkeerautomaten en vervolgens strax gaan roepen dat het is " voor de veiligheid van de burgers"
Het is veiliger ivm het ophalen van dat geld. Dat hoeft namelijk niet meer, is dus meteen dus ook stukken goedkoper. Ga maar na, geen opengebroken meters, geen ophaalkosten. Minder belastinggeld verspild.
Enne, er zitten geen electronische guldens op dan maar electronische euros
quote:Je bent ook verplicht tot het gebruiken van geld, die chipknip is voor de instelling die hem gebruikt gewoon veel handiger, geen gedoe met kleingeld, geen kasgeld aan hoeven houden etc etc etc. Je bent gewoon dom aan het zeiken. Zo'n beetje als die figuren die de trein te snel vonden gaan 150 jaar terug.
Telfooncellen maken al gebruik van zo'n rotkaart die je alleen kunt kopen als de winkels open zijn:(
Lekker handig ook voor mensen die geen telefoon hebben en bijvoorbeeld acuut een dokter zouden moeten bellen 's nachtsBlijf het ronduit belachelijk vinden dat men je in principe verplicht om gebruik te maken van iets.
Waar is je vrijheid gebleven in het maken van keuzes als er slechts 1 mogelijkheid is om te parkeren zonder boetes of koffie te scoren?
Trouwens, de chip op je bank kaart kun je ook gebruiken in een telefooncel. Net zoals de chip op girokaarten, die kun je er zelfs opladen.
quote:Is er nou echt niemand die weet dat je die chipknip kunt gebruiken voor telefoons ?
Op dinsdag 24 juli 2001 09:08 schreef BdR het volgende:[..]
benknie helemaal met je eens, kijk naar de pin. vinnik wel handig, hoef je niet met groot geld over straat. en als dat chipknip geval standaard is kan je er overal mee betalen want ik baal van die kut openbaretelefoons waar je kaarten voor moet hebben, ik bel ong. 1 a 2 keer per jaar: moek daar nou echt een telefoon kaart van 25 piek voor kopen!? (okee ze zijn er ook voor fl 10,- maar dan nog)
PS. nooit afgevraagd waar al dat geld van tussen de kussens van de bank vandaan komt?
[Dit bericht is gewijzigd door HiZ op 24-07-2001 14:03]
Vind het eigenlijk best een handig systeem.
je kan met je credit/chipknip/chipper binnenrijden.
en aan de uitrit betalen met die zelfte kaart.
dus hoef je niet eerst naar een kassa toe
niet zeuren, gewoon lekker betalen hehehehe (JULLIE DUS )
quote:daar heb ik nog 2 kleine garages gemaakt, langs het water daar ondergronds
Op dinsdag 24 juli 2001 14:47 schreef WouterB het volgende:
Op Universiteit Leiden voeren ze de chip in zoals alles er gaat: halfslachtig. Je kunt nog steeds met kleingeld betalen (terwijl ze riepen dat dat al sinds 1 januari niet meer zou kunnen). Kopieren gaat nog steeds met kopieerkaarten (en dan zijn er natuurlijk weer twee verschillende types in omloop) maar mag wat mij betreft ook door chip vervangen worden.Vind het eigenlijk best een handig systeem.
maar ik zag ook dat daar binnen voor de studenten de koffie en vanalles met de chipper is te halen, toch
quote:Precies, ik vind die chipknip nu dus ook helemaal geen probleem. Dat piepje geeft juist voldoening.
Op dinsdag 24 juli 2001 09:03 schreef Zanderrr het volgende:
Op de Universiteit Utrecht is dat ding al zo'n beetje verplicht. Je kunt nergens meer koffie halen of kopieren zonder zo'n ding...
quote:Lijkt me toch wel handig dat als iemand geen foon heeft dat hij dan in ieder geval zorgt dat hij een telefoonkaart voorradig heeft.
Lekker handig ook voor mensen die geen telefoon hebben en bijvoorbeeld acuut een dokter zouden moeten bellen 's nachts
quote:Die cellen werken niet alleen met kleingeld, maar ook met speciale Telforttelefoonkaarten.
Op dinsdag 24 juli 2001 12:15 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ze met die telefooncellen geflikt hebben is helemaal om furieus van te worden. Ik was dolblij dat ik met mijn Pinpas/chipper/chipknip/watdatdingookmagzijn kon telefoneren! Geen telefoonkaarten nodig, kleingeld overbodig. Wat hebben ze toen gedaan? Op alle stations cellen neergepleurd die wél kleingeld vereisen. Zucht.
quote:Dit dus
Op dinsdag 24 juli 2001 12:15 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ik wél nadelig vind, is dat je een ander nummer krijgt om geld ernaar over te hevelen. Ik onthoud het nummer niet, en dus pin ik altijd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |