Lieve Choices en alle andere posters hier... Een case voor jullie
![]()
Probeer je in te leven
![]()
Ik - volledig ingeleefd in myn eiegn situatie natuurlyk.. - kan geen reden zien waarom ik zou vergeven. Rationeel bezien kan ik begrypen dat je zelf rust hebt wanneer je iemand loslaat, geen excuses meer verwacht en dergelyke. Maar hoe zit het dan met de spiegelfunctie die we vervullen? Mogen we een ander niet wyzen op het leed dat hy anderen berokkent? Of moeten we hem by óns volle beuwstzyn voort laten razen als ongeleid en allesvernietigend projectiel? En nee ik heb het niet over Hitler of Milosevic, hoewel genoemde heren opvallend veel overeenkomsten vertonen met... myn vader.
Ik ga niet myn hele verhaal optekenen, dat is niet geschikt voor de jeugdige lezertjes hier
![]()
De reden dat ik hier nu mee zit is het feit dat een goede vriendin even een kykje heeft genomen in myn leven... Wat zy heeft gezien en gezegd zal ik delen met jullie:
Zy zag my als klein meisje... Ze zag dat myn vader incest probeerde te plegen by my. Toen ontsnapte ik en rende ik naar myn moeder. Myn moeder deed of er niets aan de hand was, waarna ik naar buiten rende en me huilend in het gras liet vallen. Ze heeft geprobeerd samen met my dit beeld te vergeven. Maar het lukte nauwelyks.
Als samenvatting is dit beeld sprekend voor de echte situatie. In het echt heeft deze situatie byna 10 jaar lang geduurd. En weten jullie.. Ik dacht dat dit hoorde, dat dit zo by iedereen ging, maar dat ik niet goed toneel kon spelen, dat ik er weer per sé een drama van moest maken.. Pas op de middelbare school ving ik signalen op dat dit een taboe was dat by sommige heel trieste mensen in hun leven gebeurt. Omdat ik de werkelykheid thuis niet kon verenigen met de buitenwereld heb ik het gebeurde thuis verdrongen als zynde niet waar, een nare droom of zelf verzonnen iets tot het punt dat ik mezelf niet eens meer geloofde.
En weet je... Als er mensen waren geweest die wat hadden gezegd van myn vaders abnormale arrogante en autoritaire gedrag, had ie zich wel ingehouden...
En nadat ik uit huis was gevlucht, heb ik het verhaal laten rusten. Ik had proces verbaal op laten maken maar er niet myn handtekening onder gezet. Ik wilde verder met myn leven, niet in het verleden leven. Maar des te harder ik hat probeerde af te sluiten, des te harder kwam het by me terug.
Tot het punt dat ik hoorde dat hy een vriendin had van dezelfde leeftyd als ik. Waarmee hy een gezin wilde stichten. Omdat hy nog steeds geen spyt had van zyn daden noch het kwaad erin zag, voelde ik my genoodzaakt om alsnog aangifte tegen hem te doen. Dit omdat niemand anders zich geroepen voelde om mensen tegen dit zieke figuur te beschermen. Ik wilde het niet op myn geweten hebben dat hy meer slachtoffers zou maken en dus heb ik die ondankbare taak op me genomen om met iets naar buiten te komen wat altyd geheim moest blyven. En het is me niet in dank afgenomen. Zyn moeder, myn oma dus, heeft me vervloekt dat ik haar zoon in de gevangenis heb doen belanden. Andere familieleden hebben gewoonweg het contact met my afgehouden of gevraagd of ik wel wist wat ik ze aandeed.
![]()
Zelfs de rechters hebben hem geen straf gegeven, opdat hy niet zyn baan zou verliezen. Dat ik nooit in een baan zou kunnen functioneren door al myn complexen die ik aan zyn vernederingen en mishandelingen heb overgehouden, denkt niemand aan.
Maar myn vraag dus, waarom zou ik hem vergeven?
En wanneer bovenstaande vraag behoorlyk en geloofwaardig beantwoord kan worden, HOE???