abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17836115
Hi mensen ik zou deze zomer graag op vakantie willen gaaan. Het liefst in de buurt van nieuwzeeland . en dan wel ergens rond de zet van LOTR heeft iemand enige surgesties
  vrijdag 19 maart 2004 @ 23:33:15 #2
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_17836311
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 23:22 schreef hidalgo het volgende:
iemand enige surgesties
zoeken net als ieder ander mens
ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
pi_17836379
Je zou de set van LOTR kunnen bezoeken.
Of kijken waar Lord of the Rings is opgenomen.
Of een excursie naar de filmlocatie van die bekende trilogie.
pi_17836422
jah maar hoe weet ik dan presies waar de set is opgenomen ...
En madMarine zoeken als ieder ander mens ik had misschien de hoop op mensen die er geweest zijn
pi_17836625
hartelijk dank HAjee
ben je er zelf als eens geweest
pi_17836726
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 23:47 schreef hidalgo het volgende:
hartelijk dank HAjee
ben je er zelf als eens geweest
Nee, gewoon even voor je geGOOGLEd als goedmaker voor mijn eerste beetje flauwe reactie.
pi_17837892
ah dankje wel :d
pi_17837902
hebben er meer mensen met surgesties of weet iemand nog een mooie plek laat het me weten
pi_17837935
1 surgestie: schrijf het als suggestie
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_17851514
Schijnt idd een mooi land te zijn...
pi_17857400
Tip 1: Realiseer je dat het in onze zomer daar winter is. Dat betekent dat het uiterste noorden nog wel te doen is, maar in op het zuidereiland kun je skieen. Is dus misschien niet de juiste periode om in te reizen.

Tip 2: Realiseer je dat Nieuw Zeeland letterlijk de andere kant van de wereld is en dus minimaal 24 uur vliegen en toch ook wel zo'n 12 uur tijdsverschil met zich meebrengt. Kortom, een vakantie van 2 weken is een beetje zonde van je tijd en geld.

Tip 3: Ga!!!! Nieuw Zeeland is een ontzettend mooi en gevarieerd land. Je kunt er fantastisch wandelen, de natuur is fascinerend en mooi, en je kunt er bizarre stunts uithalen. Ze hebben er natuurlijk niet voor niets de Adrenaline Capital of the world; Queenstown!

Owja, en over het LOTR gedoe kan ik je helemaal niets vertellen! Probeer de genoemde link eens!
  zondag 21 maart 2004 @ 13:33:29 #13
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_17863824
wat handige links om het nieuwzeeland topic mee te beginnen

Nieuw zeeland.pagina.nl
Pagina van het nieuwzeelands verkeersburo
gumtree forum over oz en nz
Thorn Tree, Australia & Nieuw Zeeland
Lonelyplanet New Zealand

Succes

-edit-
typo uit url gehaald

[ Bericht 3% gewijzigd door Lucille op 30-03-2004 19:39:05 ]
pi_17943299
Hey mensen, ik heb het al eerder gepost ik heb er toen geen antwoord op gekregen maar ik hoop dat iemand het weet want ik kan het nergens goed vinden! ik ga een jaar naar nieuw zeeland maar ik wil ook graag me rijbewijs daar halen, kan dat? zonder dat je een nederlands rijbewijs hebt en hoe gaat dit in z'n werk? moet je lessen etc. en weet iemand een indicatie van de kosten, en als laatste is hij ook in nederland geldig of op een een of andere manier om te zetten? als iemand weet graag posten! bedankt!
pi_17944046
Wat dacht je ervan om het Nieuw-Zeelandse consulaat eens te bellen ?
pi_18107374
ik zal hier ook maar ff posten

ik ga eind dit jaar ook voor een maandje of 6 / 8 naar nieuw zeeland, en misschien daar aanvast een maandje of 2 naar australie. maar hoofdzakelijk nieuw zeeland dus. met als de bedoeling gedeeltelijk te werken (waarschijnlijk kost en inwoning) en de rest rondtrekken en veel tramps te lopen. als ik ook naar australie ga zal dat alleen rondtrekken worden. maar das dus nog niet zeker.

ik zal natuurlijk mn best doen om een reisverslag bij te houden. aangezien ik er hier ook al een paar heb gelezen en dr erg van genoten heb. dus moet ik eigenlijk op z'n minst hetzelfde doen.

ik ben op het moment bezig met het uitvogelen van hoe en wat rond de visum's. dus een working holliday visum voor nieuw zeeland. een misschien een 3 maanden tourist visum voor australie.
tips anyone ?

verder lijkt het me leuk om te weten wie er nog meer zijn in die periode. (ff nerderlands kunnen spreken is altijd fijn ). voor de rest. alle tips suggesties en adviezen zijn welkom. dit gaat mn eerste grote reis in m'n eentje worden. dus een beetje hulp kan geen kwaad lijkt me. maarja niet is verplicht natuurlijk.

edit:
nee, deze post is geen 1 april grap.
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread
pi_18111660
quote:
Op zaterdag 20 maart 2004 23:33 schreef Liejannuh het volgende:
Tip 1: Realiseer je dat het in onze zomer daar winter is. Dat betekent dat het uiterste noorden nog wel te doen is, maar in op het zuidereiland kun je skieen. Is dus misschien niet de juiste periode om in te reizen.

Tip 2: Realiseer je dat Nieuw Zeeland letterlijk de andere kant van de wereld is en dus minimaal 24 uur vliegen en toch ook wel zo'n 12 uur tijdsverschil met zich meebrengt. Kortom, een vakantie van 2 weken is een beetje zonde van je tijd en geld.

Tip 3: Ga!!!! Nieuw Zeeland is een ontzettend mooi en gevarieerd land. Je kunt er fantastisch wandelen, de natuur is fascinerend en mooi, en je kunt er bizarre stunts uithalen. Ze hebben er natuurlijk niet voor niets de Adrenaline Capital of the world; Queenstown!

Owja, en over het LOTR gedoe kan ik je helemaal niets vertellen! Probeer de genoemde link eens!
Dat het winter is maakt niet zo heel veel uit hoor. Ik ben er afgelopen zomer voor 19 dagen geweest (dus ook niet zo heel lang) en in het noorden kun je gewoon van alles doen, mits je ervoor zorgt dat je een warme trui (uiterste noorden) of een beetje een warme jas hebt. Ook op het Zuidereiland was het naar mijn idee niet zo vreselijk koud, maar ik ben niet zuidelijker dan Christchruch geweest, waar het zo'n 10 graden was.

1 tip voor de LOTR sets, ga naar Nelson (het noorden van het zuidereiland) en ga de Arthurs track lopen (niet verwarren met de arthurs pass, die ligt ergens anders). Dit voert je over hoogvlaktes, waar een groot deel van de film is opgenomen, en naar de enige plaats ter wereld waar nog prehistorische bomen staan...
  dinsdag 6 april 2004 @ 13:36:17 #18
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_18218089
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 18:56 schreef ThijsKirchner het volgende:
Hey mensen, ik heb het al eerder gepost ik heb er toen geen antwoord op gekregen maar ik hoop dat iemand het weet want ik kan het nergens goed vinden! ik ga een jaar naar nieuw zeeland maar ik wil ook graag me rijbewijs daar halen, kan dat? zonder dat je een nederlands rijbewijs hebt en hoe gaat dit in z'n werk? moet je lessen etc. en weet iemand een indicatie van de kosten, en als laatste is hij ook in nederland geldig of op een een of andere manier om te zetten? als iemand weet graag posten! bedankt!
Ik geef je weinig kans...

Zoek eens een beetje rond op http://www.ltsa.govt.nz/

Je hebt een bewijs nodig dat je in Nieuw Zeeland woont (bankrekening hebt, gas/water/licht rekeningen betaalt etc, een VAST adres in ieder geval.
Evidence of your address

You also need to show us proof of your address. Suitable documents include:

* an account statement issued within the last 12 months by your bank, building society, credit union or credit card company, which has your name and address on it
* a telephone, gas, or electricity account issued within the last 6 months, which has your name and address on it
* another form of identity issued within the last 12 months, which has your name and address on it.

Maar dan nog, stel dat dat zou lukken,

Factsheet 56
New residents and visitors - driving in New Zealand
Can I drive in New Zealand?

Yes — if you have a current overseas driver licence or international driving permit you can drive for one year after you first arrive in New Zealand.

If you do not have an overseas driver licence or an international driving permit you cannot drive. You must apply for a New Zealand driver licence (see factsheet 45 for more information).

You can only drive the types of vehicles covered by your overseas driver licence or international driving permit.

Factsheet 45
Learning to drive: how to get your licence
Three stages to get your licence

New Zealand's graduated driver licensing system (GDLS) has three stages:

Stage 1 - learner licence
Stage 2 - restricted licence
Stage 3 - full licence

Each stage has a test you have to pass. There's a theory test to begin stage 1, and driving tests to begin stages 2 and 3.

As you move from one stage to the next you're given a new licence, with different requirements and more responsibilities. Normal road rules apply at all times.

You must always have your licence with you when you're driving, and you must be at least 15 years old before you can apply for a car driver licence.

Aangezien je pas nadat je een half jaar een Learner Licence hebt gehad "op" mag voor je Restricted en daarna weer pas na een half jaar voor je Full zul je nooit een volledig rijbewijs kunnen halen binnen een jaar. Het Restricted Licence zal hoogstwaarschijnlijk ook geen enkele waarde hebben bij terugkomst in Nederland.

Tenslotte vroeg je naar de kosten.

How much does it cost?
Fee
Learner licence application fee
Learner licence test $39.30
$39.70
Restricted licence application fee
Restricted licence test $39.30
$48.90
Full licence application fee
Full licence test $44.30
$70.80
Total $282.30

Dat is exclusief lessen uiteraard. Lessen gaat gewoon via rijscholen. Een lesauto hoeft geen dubbele besturing te hebben zoals hier.

Kortom, je kan het beste gewoon in NL je rijbewijs halen en een Internation Drivers Licence aanvragen bij de ANWB.
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
  dinsdag 6 april 2004 @ 13:38:27 #19
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_18218147
En voor hidalgo: Overal in NZ liggen de reisgidsen met de mooiste plekjes uit de LOTR set te koop, het is geen enkel probleem om uit te vinden waar welke scène opgenomen is.
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_18220451
Ga gewoon met de bus van eurolines en je ziet wel waar je in nieuw zeeland terecht komt!
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
pi_18223774
ja, of de intercity, kiwi-experience zijn er een hoop! Gewoon bij de grote backpackers vragen (een backpacker is een soort hostal, waar ze je een hoop info kunnen geven. Auckland Central Backpackers is bijv. een hele grote...) vragen. Vaak kun je daar ook de nodige reisgidsen voor LOTR kopen, of vraag naar het toeristenbureau. Bijna alle folders zijn sowieso gratis...
pi_19165165
Je zou de set van LOTR kunnen bezoeken.
> jammer dat er niks van de set in de natuur mocht blijven staan (ze zijn hier behoorlijk natuurbeschermerig)
Er zijn nog wel musea in Wellington daarvan, en in elke fatsoenlijke boekenwinkel staat er wel een boek van alle tip waar LOTR is opgenomen, dat is dus door heel Nieuw Zeeland heen.
er zit veel rond Wellington, de plek waar Peter jackson ook woont, en waar de regering zit (waar hij zn financien vandaan haalde)
In wellington ben ik nog niet geweest, maar wel in Rotorua en Taupo, en het hele gebied boven Auckland (Northland) Whangarei Falls is heel mooi om te zien, Cape Reinga is ook super,
1 ding om in Taupo te doen MOUNTAINBOARDEN! , das snowboarden op wielen, op gras, echt superdik
Verder wou ik eerst een tour rond het noordereiland, Northland nemen, maar eerst wou ik gaan surfen voor een week. Bleek dat we met een 4x4 Jeep de beste surfplekjes opzochten en in de tussentijd naar de mooiste plekjes geweest. Dat scheelt weer kwa prijs, wel 600 dollar (300 euro) maar dan heb je ook eten drinken overnachting voor 4 nachten surfplank wetsuit en vervoer vanuit de stad, eigenlijk is dus zown avontuur tour beter dan de Kiwi experience,
TIP: als je dat toch wil doen, zoek dan naar de Kiwi-experience-rip-off, die tourt achter de kiwi exp. aan voor de helft van de prijs ongeveer
En inderdaad, t is nu winter hier, 20 graden, eens in de week regen en volgende week ga ik weer surfen
t laatste wat wel leuk is : Retour Auckland - Wellington :
Air New Zealand : 240 dollar
Qantas (australie) 160 dollar...
P.S., ik zit hier voor stage
-
pi_19165343
wat uitgaan betreft :
St Lukes op queen st. is super!, laatst nog naar Heineken Found@Thirst geweest, met Pete Tong en Tiesto, was uiteraard van 22.00 tot 6.00 springen
verder is het nu comedymaand, en ga ik zometeen naar de stad om dat ff te zien
tips:
http://www.twisted.co.nz
http://www.nzrave.co.nz
http://www.georgefm.co.nz
http://www.comedyfestival.co.nz/
http://search.msn.co.nz
en loop gewoon (als iemand nog naar auckland wil) vanaf custom street , de haven zeg maar via queen st. naar K'rd en vanaf daar richting Ponsonby, als je dan nog niks ziet...
En nu het "winter" is, zijn alle studenten ook terug in de stad, en niet allemaal op vakantie zoals ik ergens pas las in iemand zn post, tijdens de NZ-zomer, wat het natuurlijk ook wel lache maakt
Ik heb wel gehoord dat Wellington ook super is om uit te gaan.
-
pi_19168830
op het vliegveld of in SkyCity kan je alles wel halen wat je ooit nodig heb, maar als voorbereiding, www.virtualnewzealand.co.nz , www.purenewzealand.com www.nieuwzeeland.pagina.nl is wel 1 van de beste vind ik zelf.
-
pi_20084182
Even leven in dit topic blazen.

Over twee weken is het zover, dan gaan we voor een maand naar Nieuw-Zeeland. Het is een rondreis geboekt bij Riksja online omdat we met de z'n allen ( deel van familie ) gaan. Misschien dat ik over paar jaar zelf nog terug keer.

Nu heeft het wel z'n voordelen dat alles al geregeld is, het jammere is dan weer dat allemaal niet zo flexibel is en je dingen gaat missen.

Nu had nog twee vraagjes,

Toen we geboekt hadden was het vlucht nummer van onze vlucht SQ23 met een 747-400. Nu heeft Singapore Air de dienstregeling veranderd en vliegen ze nu met een 777-200 en is het vluchtnummer ook anders, SQ323 namelijk. Ik neem aan dat we automatisch zijn overgeboekt ?
Op de tickets staat nog SQ23.

De Shotoverjet in Queenstown, heeft iemand die hier al eens gedaan en hoe was dat ?

Verdere tips zijn nog altijd welkom.

[ Bericht 1% gewijzigd door Theebag op 22-06-2004 07:01:32 ]
Dobbert nu even niet de wereld rond.
pi_20091559
http://www.odci.gov/cia/publications/factbook/geos/nz.html voor info over het land zelf, goeje kaart ook.
Wat ik van plan ben is de TranzAlpine trein te nemen, die gaat in het zuidereiland over de alpen daar. dat lijkt me best mooi, ik ga ook met de trein van Auckland naar wellington en van daar naar het zuidereiland en van daar ergens die 3e trein. 3 treinen dus, retour 6.
Lijkt me best koel, rond te treinen maar veel weet ik er niet over.
Die shotover ga ik niet doen, t is er nu rond de 5 graden ofzo, en ik heb zoiets dergelijks al in de haven van Sydney gedaan dus ja.. :S
verder , use the force / Lonely Planet
-
pi_20635132
maar 1 ding waar ik niet helemaal tegen kan zijn die mensen die continu met dat boek lopen (Lonenly Planet)
Die zijn dan echt van ja en die plek een koffie drinken, dan naar dat gebouw door dat raam kijken, dan naar die heuvel de zonsondergang zien en dan naar dat restaurant omdat ze daar de beste maaltijd ooit hebben en dan in dat hostel slapen omdat dat de beste is, en zo hun hele vakantie plannen.
Dan heb je in nieuw-zeeland niet zoveel lol denk ik , als je dat zo gaat doen...
Ik gebruik mn LP alleen maar vanwege de kaarten eigenlijk...
-
pi_21032398
over een kleine 3 maandjes ga ik dus naar nieuw zeeland. ik heb mn visum al binnen en mn ticket al betaald. ik moet alleen nog mn verzekering gaan regelen. het begint nu toch echt wel te kriebelen en spannend te worden. ik ben nog nooit alleen zover weg geweest.

omdat ik alleen ga heb ik er toch maar voor gekozen om met een groeps vlucht van activity international heen te gaan. ik weet niet of andere fokkers hier ervaringen hebben met die organisatie. maar tot nu toe bevalt het erg goed.

op het moment heb ik nog geen vaste plannen over wat ik allemaal in NZ wil gaan doen. ik zie wel waar ik terecht kom. maar ik wil wel iig een groot aantal tramps gaan lopen. en een paar sets uit LoTR bezoeken. maar voor de rest nog geen idee. dus als iemand nog echt must see of must do's weet. ik houd me aanbevolen.

ik vertrek als het goed is op 1 november, en ben vanplan daar ongeveer 8 maanden te blijven. dus als er rond die tijd ook andere fokkers aanwezig zijn is het misschien gezellig om ergen wat te gaan drinken.
pi_21058505
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 15:08 schreef Wh33L het volgende:
over een kleine 3 maandjes ga ik dus naar nieuw zeeland. ik heb mn visum al binnen en mn ticket al betaald. ik moet alleen nog mn verzekering gaan regelen. het begint nu toch echt wel te kriebelen en spannend te worden. ik ben nog nooit alleen zover weg geweest.

omdat ik alleen ga heb ik er toch maar voor gekozen om met een groeps vlucht van activity international heen te gaan. ik weet niet of andere fokkers hier ervaringen hebben met die organisatie. maar tot nu toe bevalt het erg goed.

op het moment heb ik nog geen vaste plannen over wat ik allemaal in NZ wil gaan doen. ik zie wel waar ik terecht kom. maar ik wil wel iig een groot aantal tramps gaan lopen. en een paar sets uit LoTR bezoeken. maar voor de rest nog geen idee. dus als iemand nog echt must see of must do's weet. ik houd me aanbevolen.

ik vertrek als het goed is op 1 november, en ben vanplan daar ongeveer 8 maanden te blijven. dus als er rond die tijd ook andere fokkers aanwezig zijn is het misschien gezellig om ergen wat te gaan drinken.
Ik ga er dus 24 december heen voor 4 weken. als ik je een tip mag geven, koop een lonelyplanet. daar staat echt alles in, maar misschien wist je dat al?! Oja en daarna ga ik nog een weekje frans polynesie aandoen, ook leuk
pi_21077644
de lonely planet guide is al ruim een half jaar in mijn bezit
pi_21078381
stupidity has become as common as common sense was before
pi_21515853
ga surfen!, en ga mountainboarden in Taupo!, dat von ik echt superwreed, en dat is ook DE plek om te gaan skydiven, als je dat wil ( heb ik niet gedaan ) en een basejump van de skytower in Auckland is ook wel leuk, alleen wel 110 euro zo al , per sprong. Of het nou uit een vliegtuig is of van een toren..
Bungee moet je maar even over nadenken, en oja, wat ik ook gedaan heb, n weekje naar Fiji
Verder de Franz Josef Glacier op het zuidereiland, 2 nachten daar blijven, en dan die dag ertussen de hele dag gaan klimmen. Er is daar een tourclub voor, als je bij Glowworm cottages ga slapen in Franz Josef kunnen ze het voor je boeken. Een dag in het ijs, echt mooii, en dat von ik echt me geld waard (50 euro)
Neem wel een trainingsbroek / polyster broek mee.
Die trein, TranzAlpine, van kust tot kust op het zuidereiland is ook dik. Trouwens in het midden daarvan heb je Arthur's pass, dat schijnt ook een heel mooi / zwaar wandelpad te zijn.
Nelson heb je ook een mooi wandelgebied. En Queenstown / milford sound schijnt ook mooit te zijn...
(ben ik niet geweest)
Cape Reigna, noorden van NZ, von ik wel apart om te zien...
mail anders ff, dan stuur ik je me site wel op.
Oja, neem een noteboekje en een pen mee, von ik wel handig, ik heb nu weet ik hoeveel contacten overal...
-
pi_21585680
Kan je er ook werken zonder een visum of ander kaartje? (16 jaar)

Ben van plan om er eens op uit te stappen en Australie/NZ trekt me erg aan, dan ga ik voor 90 dagen en wil ik voor het nodige voedsel toch werken.
pi_21606751
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 19:23 schreef mechatronics het volgende:
ga surfen!, en ga mountainboarden in Taupo!, dat von ik echt superwreed, en dat is ook DE plek om te gaan skydiven, als je dat wil ( heb ik niet gedaan ) en een basejump van de skytower in Auckland is ook wel leuk, alleen wel 110 euro zo al , per sprong. Of het nou uit een vliegtuig is of van een toren....
Bij die basejump in Auckland ga je nooit zo hard als met skydiven, je wordt geremd door van die stomme kabels niet echt een vrije val dus. En skydiven in Taupo is net zo duur en je hebt na je vrije val nog ff een paar minuten een erg gaaf uitzicht
pi_21615813
maar midden in de stad , van de hoogste toren van het zuiderlijk halfrond afspringen heeft toch wel iets. ook filmacteurs gebruiken zoiets, k denk wel dat sommigen dat wel leuk kunnen vinden, ik vond het te duur.
snelheid van die toren : 75 tot 80 km/h
door de lucht, een kilometer of 200 per uur...
-
pi_21636486
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 20:31 schreef Ultrakikkervis het volgende:
Kan je er ook werken zonder een visum of ander kaartje? (16 jaar)

Ben van plan om er eens op uit te stappen en Australie/NZ trekt me erg aan, dan ga ik voor 90 dagen en wil ik voor het nodige voedsel toch werken.
Voor zover ik weet krijgt iedereen tussen de 18 en 30 vrij makkelijk een working visum. Je hoeft hiervoor alleen maar naar de ambassade, maar het is verder geen probleem. Ben je onder de 18, dan kun je dat vergeten als het gaat om een werkvisum. Een toeristenvisum kun je wel krijgen voor zover ik weet, maar als ze ontdekken dat je daarmee werkt kun je problemen krijgen...

kijk ff op
http://www.immigration.govt.nz/migrant/
http://www.immigration.govt.nz/nzis/operations_manual/6434.htm
Het is even zoeken, maar er staan wel nuttige dingen op. Indien het dan nog niet duidelijk is, bel het Nieuw Zeelandse consulaat in Nederland op.

Zomaar gaan werken lijkt mij niet het meest verstandige. Ik ken iemand die kort Nederland bezocht had, en bij aankomst bleek zijn verblijfsvergunning nog maar 2 weken geldig te zijn, in plaats van het vereiste aantal maanden. Hij is vastgezet, heeft zijn werkgever moeten bellen, die vervolgens borg heeft betaald en garant moest staan voor zijn verblijfsplaats. Dan héb je dus al een verblijfsvergunning, maar kom je nog steeds in de problemen!
pi_21643727
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 12:31 schreef innovative het volgende:

[..]

Voor zover ik weet krijgt iedereen tussen de 18 en 30 vrij makkelijk een working visum. Je hoeft hiervoor alleen maar naar de ambassade, maar het is verder geen probleem. Ben je onder de 18, dan kun je dat vergeten als het gaat om een werkvisum. Een toeristenvisum kun je wel krijgen voor zover ik weet, maar als ze ontdekken dat je daarmee werkt kun je problemen krijgen...
Bedankt
  Moderator woensdag 29 december 2004 @ 21:27:24 #38
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_24284069
Kijkt er hier eigenlijk iemand wel eens naar Billy Connolly's world tour of New Zealand?
Sinds een paar weken maandagavond 23.00 uur op BBC 1.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator zondag 2 januari 2005 @ 21:08:18 #39
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_24360263
Juist. En dan past de BBC de programmering aan. Het is nu op de zondagavond om 23.45 uur op BBC 1. Billy bezoekt oa het Kelly Tarlton Aquarium in Auckland, een Maori tatoo-eerder en het eiland Waiheke.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_24630603
Hoi,

Het is nog ver weg maar volgend jaar maart ga ik 2 maanden naar Nieuw Zeeland. In diverse topics op dit forum heb ik al veel info kunnen vinden maar er zijn eigenlijk nog een paar vragen waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden:

1) Wat is verstandiger/leuker: met een camper of met een auto en dan b&b's en/of hostels?

2) Mag je met een camper zomaar overal staan om te overnachten of zijn daar speciale campersites voor (of gewoon campings)?

3) Hoe duur is het leven daar in vergelijking met bv Nederland? Als we met een camper gaan kunnen we eten uit supermarkten halen, als we met een auto gaan komen daar naast de kosten voor de overnachtingen ook "uit eten" kosten bij....

Vooral het laatste punt is wegens budgetaire redenen erg interessant. Ik vraag me af wat er goedkoper zou zijn. Openbaar vervoer is geen optie, ik wil het hoe dan ook met eigen vervoer doen.

Mocht iemand ervaringen hebben over bovenstaande dan hoor ik ze graag! Maar uiteraard zijn andere verhalen/tips ook welkom!
pi_24630746
mweuh, ik kon voor 10 - 15 dollar (ongeveer 7 euro) heel goed eten.
richting de 20 zit je in het restaurant
en ja, je kan wel 40 dollar uitgeven, maar dan zit je in het meest chique restaurant van Auckland, aan de Harbourside, met tapijt bekleede alles , en bands etc.

oh, n volledige avondmaaltijd bij de Mac : 2 patat, 6 chicken nuggets, cola, en n strawberry crunch, kostte me ongeveer 7-8 NZD

ik weet trouwens niet wat de koers is nu

ze hadden het heel vaak in de kranten tijdschriften over 10 dollar meals
of 12 dollar meals
moet je daar eens op zoeken op www.google.co.nz

t is echt waar je gaat drinken / eten
ik weet nog wel dat n flesje heineken bovenin de Skytower me 6 dollar of 6.50 zelfs kostte.

maar ging je de toren uit, en n bar in, niet die champagne bar (want die is wel zeer cool, maar ook duur), maar op n party in het St James in Auckland, van Heineken zelf, waar Tiesto optreedde, was t weer 2 dollar.
ook wel cool om daar te stappen, in het St James, zeker als alle 5 de zalen op zijn.
en niet alleen westend / regent

over bier, ze hadden daar Crown Lager, das ook heel goed, en , neem maar van mij aan, je hebt status met bier
Crown Lager : rijk, directeurenstatus
Amstelje staat er raar van te kijken, maar ongeveer ergens rond de status van heineken.
Heineken : cool / niet arm
Grolsch (brewed in holland) voor de fijnproevers, ook hier
Speights (Pride of the South) : houthakker-type, voor Southern blokes, persoonlijk vond ik dit 1 van de betere
Ice : coole studentenbier
Tui : ook voor studenten, zeer goedkoop (niet veel goedkoper dan speights, maar ik vond het niks}
Lion Red : je bent rugby fan / gewoon normaal / student
iedereen is rugby fan daar.
Steinlagerbeetje rond Lion Red rugby, maar dan voor ouderen (ik vond het chemische troep, heel veel trouwens)
dat was em wel dat zijn ongeveer de meest voorkomende biermerken daar, er zijn er nog wel n stuk meer, zo is er ook wel eens Victoria bitter uit ozzy

[ Bericht 24% gewijzigd door mechatronics op 18-01-2005 23:30:55 ]
-
pi_24631053
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 23:11 schreef mechatronics het volgende:
mweuh, ik kon voor 10 - 15 dollar (ongeveer 7 euro) heel goed eten.
richting de 20 zit je in het restaurant
en ja, je kan wel 40 dollar uitgeven, maar dan zit je in het meest chique restaurant van Auckland, aan de Harbourside, met tapijt bekleede alles , en bands etc.

oh, n volledige avondmaaltijd bij de Mac : 2 patat, 6 chicken nuggets, cola, en n strawberry crunch, kostte me ongeveer 7-8 NZD

ik weet trouwens niet wat de koers is nu

t is echt waar je gaat drinken / eten
ik weet nog wel dat n flesje heineken bovenin de Skytower me 6 dollar of 6.50 zelfs kostte.

maar ging je de toren uit, en n bar in, niet die champagne bar (want die is wel zeer cool, maar ook duur), maar op n party in het St James in Auckland, van Heineken zelf, waar Tiesto optreedde, was t weer 2 dollar.
ook wel cool om daar te stappen, in het St James, zeker als alle 5 de zalen op zijn.
en niet alleen westend / regent

over bier, ze hadden daar Crown Lager, das ook heel goed, en , neem maar van mij aan, je hebt status met bier
Crown Lager : rijk, directeurenstatus
Amstelje staat er raar van te kijken, maar ongeveer ergens rond de status van heineken.
Heineken : cool / niet arm
Grolsch (brewed in holland) voor de fijnproevers, ook hier
Speights (Pride of the South) : houthakker-type, voor Southern blokes, persoonlijk vond ik dit 1 van de betere
Ice : coole studentenbier
Tui : ook voor studenten, zeer goedkoop (niet veel goedkoper dan speights, maar ik vond het niks}
Lion Red : je bent rugby fan / gewoon normaal / student
iedereen is rugby fan daar.
Steinlagerbeetje rond Lion Red rugby, maar dan voor ouderen (ik vond het chemische troep, heel veel trouwens)
dat was em wel dat zijn ongeveer de meest voorkomende biermerken daar, er zijn er nog wel n stuk meer, zo is er ook wel eens Victoria bitter uit ozzy
Thanx! Ik ben zeker niet van plan om chique restaurants e.d. te gaan bezoeken. Wat mij betreft gaat het eten allemaal redelijk low budget. Al gaat iedere dag Mac wellicht wat ver
De prijzen die noemt zijn met name in Auckland neem ik aan? Of kan ik dit wel als richtlijn nemen voor de rest van het land?

Leuk stukje ook over de biertjes, ik ga ze zeker allemaal een keertje proberen!
pi_24631241
nja, dat zijn ongeveer de prijzen in Auckland ja
euhmm verder hebben ze ook veel Subway, waar je echt heeeel goed kan eten, voor niet al te veel.
alleen jammer van die frisdrank, zit je gezond te eten, krijg je er frisdrank bij
ik heb geen ideee meer wat ik ook weer voor n subway neertelde eigenlijk...
-
pi_24631320
Nou maar dit geeft al een leuke indicatie. Valt me zeker niet tegen, ik had duurder verwacht.
Nu nog de beslissing nemen of ik met camper of auto ga....en dat vind ik erg moeilijk.
pi_24631341
http://www.countdown.co.nz/home1.asp
bij Foodtown en Countdown haalde ik vaak mn eten
https://www.foodtown.co.nz/homeshopping/default.asp

dis trouwens online winkelen, k denk n soort alber.nl
dan heb je tenminste n goede indruk van de prijzen
je moet alleen wel registeren, nooit gedaan
kijk maar
-
pi_24631366
Ik zou overigens voor een auto gaan en een tentje meenemen. En regelmatig in hostels overnachten. In hostels heb je altijd kookfaciliteiten en er zijn zat grote supermarkten.
Voordeel van een auto is dat je wat wendbaarder bent en dat je niet leeft in een superkleine ruimte.
pi_24631378
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 23:41 schreef mechatronics het volgende:
http://www.countdown.co.nz/home1.asp
bij Foodtown en Countdown haalde ik vaak mn eten
https://www.foodtown.co.nz/homeshopping/default.asp

dis trouwens online winkelen, k denk n soort alber.nl
dan heb je tenminste n goede indruk van de prijzen
je moet alleen wel registeren, nooit gedaan
kijk maar
Thanx! Ik moet nu helaas weg maar ik ga zeker morgen hier even naar kijken, mocht je nog meer tips hebben dan hoor ik het graag.
pi_24632010
Ja, waar te beginnen! Ik vond alles even geweldig...

Absolute hoogtepunten voor mij waren de volgende:
Wanaka, Zuidereiland, is geweldig! De rust!
De gletsjers zijn bijzonder, helemaal als je bedenkt dat er regenwoud pal naast groeit.
Zorg dat je tenminste een meerdaagse hike doet, een hele aparte ervaring.
Jaahhh en natuurlijk de Tranzalpine!!!!

Tip: Koop voor het Zuidereiland geen Intercity buspas maar ga naar de Tourist Info en haal folders over shuttles: VEEL goedkoper en geen irritante fotostops tussendoor

*Zucht* NZ is geweldig!
If men are the answer, maybe we should rephrase the question!
pi_24632029
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 23:43 schreef Liejannuh het volgende:
Ik zou overigens voor een auto gaan en een tentje meenemen. En regelmatig in hostels overnachten. In hostels heb je altijd kookfaciliteiten en er zijn zat grote supermarkten.
Voordeel van een auto is dat je wat wendbaarder bent en dat je niet leeft in een superkleine ruimte.
mweuh, ik zag het toch anders, ik ben n maandje rondegegaan met bus en trein, en als je met zn 2-en ben kan je nog makkelijk liften ook, als meid, in je 1tje kan het ook nog wel hoor, vaak zat meiden gezien in de backpackers die dat deden. Soms gaat t liften zelfs sneller dan de trein, maar er zit toch n risico aan blabla.
zo vaak heb ik niet gelift eigenlijk...

als je dan bijv. met de trein ben, en je gaat zo midden de stad in met de trein, zoals in wellington of auckland, ben je met 10 minuten lopen in het centrum, geen auto die je kwijtmoet etc.
en voor 20 - 22 dollar kan je zo n nachtje slapen hier of daar in de Backpackers, hiervoor is de Lonely Planet weer de tipgever, die wel aardig klopt.
ik heb ook zat van de natuur gezien naar mijn idee, hele hopen in taupo en rotorua, de gletsjers in Franz Josef, en wat zeker mooi om te zien en te doen is , is de trein tussen Greymouth en Christchurch, echt ongelooflijk mooi. op mn site staan er hier of daar wel fotos van
travel report > 2na laatste link zo uit mn hoofd.

in NZ weten ze ook wel dat n hoop met de bus en trein gaan, en daar zijn dan weer enkele dingen op ingesteld, zo was t bijv. bij Taupo zo, als je ging mountainboarden www.mountainboard.co.nz dan werd je gratis opgehaald bij het DOC of het centrale info punt ofzo, waar je ook weer afgezet wordt met de bus
handig hé

maar ik moet toegeven, op sommige momenten is n auto idd handiger, t was alleen niks voor mij.

over die shuttles, ik denk dat Tigress wel eens gelijk zou kunnen hebben, maar dat moet je daar maar ff bekijken.

nog n aardige site over alles wat je in Taupo kan doen
http://www.backpacklaketaupo.com/blt/home.asp

idd, de gletsjers zijn top!
ik heb er 1 beklomme, met deze gasten http://www.franzjosefglacier.com/ (ik zie dat de site down is ofzo) gewoon n volle dag, voor 110 dollar (oid) inc. spullen en goede begeleiding. t was t zeker dubbel en dwars waard! t staat echt in de top 3 van de belevenissen daar!
met google heb ik deze nog gevonden, maar er staat niks meer over die klim zie ik zo even gauw... http://www.nzguides.com/
edit zoveel
WEL DUS! http://www.nzguides.com/fulldaytours.html hier staat dezelfde fotos als op die site die down is, ik gok dat het bedrijf nu gewoon n andere naam heeft gekregen (plus dat ie duurder is) enfin, kijk maar

[ Bericht 6% gewijzigd door mechatronics op 19-01-2005 00:27:59 ]
-
pi_24632093
Liften kan idd wel, hoewel je natuurlijk altijd je hoofd erbij moet houden. Heb het wel gedaan, ging prima. Veel Australische echtparen in campers op de weg, die verlegen zitten om een praatje
If men are the answer, maybe we should rephrase the question!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')