abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 maart 2004 @ 16:54:33 #1
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_17779936
Heb ik dat weer.....
Zo'n gast die bij ons werkt had een week of 2 geleden teveel gezopen en is aangehouden.
Enfin, hij had echt veel te veel op en is zn rijbewijs kwijt.
Wel minder dus, en ik was er ook niet echt blij mee.
Vandaag had hij een vrije dag, dus ik vroeg of hij even op de zaak wilde komen om erover te praten. (had een vermoeden dat hij een alcoholprobleem had)
Nou ja, hij zou dus om 2 uur langskomen, en gewoon netjes om 2 voor 2 gaat de bel.
Niks aan de hand dacht ik dus.
Totdat ik de deur opendeed en hem binnenliet....
Die gast was gewoon helemaal van de kaart!
Hij had zich op zn vrije dag schijnbaar de hele dag al moed in lopen drinken omdat hij dacht dat ik hem ging ontslaan.....
Daar kon ik dus niks mee....
Heb hem op een stoel gezet en hem koffie gegeven.
Toen heeft hij in een half uur een onsamenhangend levensverhaal verteld, en gezegd dat hij ervan baalde dat ik hem ging ontslaan. (terwijl ik niet eens van plan was hem te ontslaan)
Ik ga toch niet iemand van 34 ontslaan terwijl ik zelf nog maar een broekie van 21 ben?
Zelf zou ik het namelijk als vernederend ervaren als een erg jong iemand mij zou komen vertellen dat ik kan vertrekken.
Enfin, heb hem na een half uur weer de deur uitgewerkt, want had nog meer te doen.
Maar ik vind het nogal respectloos als je compleet van de wereld naar iemand toe gaat om over je werk te praten.
Ik ga hem zelfs nu niet ontslaan hoor, want de klant is uitermate tevreden over hem, en het was in principe ook gewoon in zijn vrije tijd.
Ik ga wel van de week nog even langs zijn werk om tekst en uitleg te vragen over zijn gedrag, en hem dringend te adviseren hulp te zoeken met zijn probleem. (wanneer hij nuchter is dus)
Maar wat moet ik nu eigenlijk verder met zo'n gast, hij doet zn werk verder prima, maar zn prive leven is een puinhoop, en hij heeft mij eigenlijk best beledigd met zijn gedrag.
Ben bang dus dat het op korte termijn ook zijn functioneren aantast als hij niet snel hulp krijgt.
Iemand verder nog advies dus wat ik met zo'n gast moet doen, behalve hem een preek geven, en hem doorverwijzen naar het RIAGG of zo?
.
..
...
....
  woensdag 17 maart 2004 @ 16:58:07 #2
88360 kleinmeiske
Tja, het is een gave ...
pi_17780024
Leuk onderschrift bij dit verhaal
Het nadeel van in de bergen fietsen: what comes down, must go up!
pi_17780038
Ten eerste: Leeftijd is totaal onbelangrijk als het om zaken gaat.

Ten tweede: Bemoei je er niet mee, zolang hij zijn werk goed doet zijn het jouw zaken niet.
Big dick.
  woensdag 17 maart 2004 @ 17:02:20 #4
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_17780117
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 16:54 schreef Sandertje21 het volgende:
Zo'n gast die bij ons werkt had een week of 2 geleden teveel gezopen en is aangehouden.
Was dat onder werktijd?
Zo nee, waarom moest hij zich dan verantwoorden (door op z'n vrije dag op te draven)?

Pas als het werk eronder te lijden heeft moetr de werkgever ingrijpen, eerder niet.
  woensdag 17 maart 2004 @ 17:04:01 #5
59009 paullo
vini vidi vici
pi_17780158
zaken zijn zaken of iemand van 22 iemand van 50 ontslaat maakt niet uit. Iedereen heeft zo zijn verantwoordelijkheden op het werk en daar moet je maar rekening met houden. En wat ie buiten zijn werk doet maakt niet uit zolang het werk en het bedrijf er maar niet onder lijden.
It's not the question how to make your first million, but how many times over.
pi_17780166
idd, leeftijd doet er niet toe, je zult wel capaciteiten hebben als je z'n baas bent .
ik hoop dat je hem niet laat vallen, hem zelf helpen zal niet werken, maar zorg dat hij naar iets gaat waar ze hem van z'n probleem af kunnen helpen. het moeilijke is dat je niet kunt accepeteren dat hij drinkt tijdens werk, denk dat spoed dus geboden is.
volgens mij is hier wel meer info over te vinden, postbus51.nl? of iest als kamer van koophandel?
... en zo staat het geschreven!
The man next to you, that's it, all it is
Dwarsliggers zijn moeilijker te begraven
  woensdag 17 maart 2004 @ 17:05:27 #7
36372 Legendary
Welcome to the real world.....
pi_17780188
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 17:02 schreef Krush het volgende:

[..]

Was dat onder werktijd?
Zo nee, waarom moest hij zich dan verantwoorden (door op z'n vrije dag op te draven)?

Pas als het werk eronder te lijden heeft moetr de werkgever ingrijpen, eerder niet.
Misschien heeft het kwijtraken van zijn rijbewijs wel effect op zijn werk?
When you assume, you make an ass out of u and me.
  woensdag 17 maart 2004 @ 17:06:30 #8
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_17780207
wat zijn werk ermee te maken heeft?
Nou hij reed in een auto van de zaak die je niet prive mag gebruiken, en die is nu total loss.
Was ik er dus ff vergeten bij te zetten.
Maar ik vind wel dat als je iemand ontslaat dat je het niet door iemand van 21 moet laten doen, ik kan best begrijpen dat iemand zich ernstig beledigd voelt als hij door een in zijn ogen "broekie" op straat wordt gezet.
En het is een kleine moeite om het iemand anders te laten doen, en die gast dus in zn waarde te laten.
.
..
...
....
pi_17780248
Je laat iemand toch niet op zijn vrije dag naar de zaak toe komen tenzij er iets heel ernstigs aan de hand is. Bekijk het eens van zijn kant.Logisch dat hij dacht dat hij ontslagen zou worden. Ik kan me voorstellen dat iemand die al een drankprobleem heeft zichzelf moed indrinkt. Netjes dat hij toch nog op tijd gekomen is. Zie het niet als een belediging. En inderdaad, je mag hem niet ontslaan omdat hij gewoon zijn werk goed doet. Privé is zijn zaak.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  woensdag 17 maart 2004 @ 17:10:42 #10
78604 Dragon-fly
dit meen je niet...
pi_17780308
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 16:58 schreef HassieBassie het volgende:
Ten eerste: Leeftijd is totaal onbelangrijk als het om zaken gaat.

Ten tweede: Bemoei je er niet mee, zolang hij zijn werk goed doet zijn het jouw zaken niet.
ik ben het eens met je eerste punt.

maar de 2e klopt niet helemaal ik weet niet wat voor werk je doet maar ik vind als je werknemer problemen heeft en jij bemerkt dat en dat kan zeker op lange termijn invloed hebben op zijn werkprestaties. en dat zou al een reden zijn om heb er op ana te spreken. daarnaast heb je ook nog zoiets als sociale controle en colegialiteit die ook bij je werk om gelden dus ik vind persoonlijk en dat zou ik ook zeker doen: hem er op aanspreken en zo ver dat kan helpen.
  woensdag 17 maart 2004 @ 17:10:47 #11
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_17780312
Het heeft verder ook invloed op zijn werk, sommige klanten zijn gewoon heel moeilijk te bereiken met openbaar vervoer, en zijn te ver om te fietsen of zo.
Daar kan ik hem nu dus niet meer inzetten.
.
..
...
....
  woensdag 17 maart 2004 @ 17:11:30 #12
59009 paullo
vini vidi vici
pi_17780332
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 17:06 schreef Sandertje21 het volgende:
wat zijn werk ermee te maken heeft?
Nou hij reed in een auto van de zaak die je niet prive mag gebruiken, en die is nu total loss.
Was ik er dus ff vergeten bij te zetten.
Maar ik vind wel dat als je iemand ontslaat dat je het niet door iemand van 21 moet laten doen, ik kan best begrijpen dat iemand zich ernstig beledigd voelt als hij door een in zijn ogen "broekie" op straat wordt gezet.
En het is een kleine moeite om het iemand anders te laten doen, en die gast dus in zn waarde te laten.
Tja dan is het iets anders ja als de auto total loss is. Heb het pasgeleden ook meegemaakt met iemand die ik ken ook iets teveel gedronken niet ontslagen ofzo. Maar wat je zegt over dat leeftijdsverschil vind ik onzin. Waarom zou je daar rekening mee moeten houden als jij beslissingen neemt die hij moet uitvoeren laat je het dan ook door iemand anders doen. Misschien niet hetzelfde als iemand ontslaan maar toch jij staat nu eenmaal in hierachie hoger als hem en daar moet ie maar mee leren leven anders jammer voor hem en niet voor jou. Maar snap ook wel dat je het lullig vind tegeover hem maar ik zou je niet teveel door zijn priveleven laten meeslepen helpen oke maar laat het niet jou probleem worden.
It's not the question how to make your first million, but how many times over.
pi_17780371
Ja toe maar direct maar met Riag aankomen. Zal hij leuk vinden zeg!. .

Een gesprek van man tot man en hem van te voren uitleggen dat het niet om een ontslag gaat bv. Werknemers vinden het fijn dat ze van te voren weten waar het gesprek over gaat zodat ze zich op kunnen voorbereiden. . had je de eerste keer ook moeten doen dan had ie zich niet helemaal lam gezopen omdat ie bang was voor ontslag en dan had jij je niet zo beledigd gevoeld nu. .
Ik leef niet online ik leef echt....zonder fok bevalt me heel goed voel me als mens completer en ben van het gezeik en getreiter af.
  woensdag 17 maart 2004 @ 17:13:27 #14
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_17780385
Iemand in zn vrije tijd even langs laten komen doen we wel vaker hoor, dus hij had geen reden om zich zorgen te maken.
Iemand kan dan ook gewoon zeggen dat hij geen zin of tijd heeft om langs te komen, en dan hoeft het ook niet.
Meestal gaat het ook om iets onbenulligs als een formulier ondertekenen of zo.
.
..
...
....
  woensdag 17 maart 2004 @ 17:13:37 #15
78604 Dragon-fly
dit meen je niet...
pi_17780392
IDD
pi_17780395
Hem ontslaan, mij aannemen. Ik heb geen alcohol probleem

Maar serieus, je zou eerst eens kunnen vragen (als hij nuchter is) waar dat bovenmatig gebruik van drank vandaan komt; dat je bang bent dat het van invloed gaat worden op zijn werk en dat je het niet prettig vond geconfronteerd te worden met iemand die zo van de wereld was.

Misschien wil hij wel hulp, misschien ook niet. Al wil hij iedere minuut dat hij vrij is dronken op de bank liggen, matuurlijk niet jouw issue. TOT dit zijn werk beïnvloedt.

Lastig, en ik zou hem er zeker op aanspreken. Hou dan alleen in de gaten dat je je toon een beetje licht houdt in het begin.
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_17780418
Leeftijd maakt op dit moment niet echt uit, Als jij zijn baas bent heb jij jezelf al reeds bewezen. Anders zat je niet in deze positie.
Mogelijk helpt de volgende url je iets, http://www.alcoholvoorlichting.nl/page.cfm?code=268&code2=384 daarnaast heb ik ook deze url voor je: http://www.nigz.nl/dossie(...)vardoc=254&vardoss=9

Hier staat wat informatie over hoe te handelen. Daarnaast wordt er hierboven gezegd dat je pas mag ingrijpen als zijn werk er onder lijdt. op dit moment ben je dat voor, behalve dan het probleem met de wagen. Het lijkt mij dan ook een goed moment om het er over te hebben. Ik zal overigens niet naar de klant zelf gaan en hem daar apart nemen om te spreken maar tijdens bijvoorbeeld een lunchafspraak. op deze manier haal je hem weg bij de klant en kan je goed met hem praten zonder dat hij zich opgelaten hoeft te voelen omdat hij bij de klant zit. Wel is het oproepen van iemand terwijl hij een vrije dag heeft best wel not done. maar iedereen heeft verschillende prioriteiten
  woensdag 17 maart 2004 @ 17:14:47 #18
78604 Dragon-fly
dit meen je niet...
pi_17780422
kan ook onder werk tijd toch ik zou het jammer vinden dat ik op mijn vrijde dag op[ de zaak zou moeten komen op iets te ondertekenen maar goed zal wel aan mij liggen
  woensdag 17 maart 2004 @ 17:15:22 #19
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_17780442
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 17:12 schreef Kylee het volgende:
Ja toe maar direct maar met Riag aankomen. Zal hij leuk vinden zeg!. .

Een gesprek van man tot man en hem van te voren uitleggen dat het niet om een ontslag gaat bv. Werknemers vinden het fijn dat ze van te voren weten waar het gesprek over gaat zodat ze zich op kunnen voorbereiden. . had je de eerste keer ook moeten doen dan had ie zich niet helemaal lam gezopen omdat ie bang was voor ontslag en dan had jij je niet zo beledigd gevoeld nu. .
Ik had ook van te voren gezegd dat het over zijn drankvoorval ging.
.
..
...
....
pi_17780457
Stel een brief op waarin je hem meldt dat het bedrijf waar hij werkt zich zorgen maakt over gebeurtenissen van kort geleden. Je wilt dat hij hiervoor met een vertrouwenspersoon gaat spreken om dit probleem op te lossen voor het van invloed kan worden op zijn, tot nu toe, goed beoordeelde werkzaamheden.
Als dat niks uithaalt een officiel;e waarschuwing en een functioneringsgesprek waarin je hard vastlegd dat hij zijn alcoholprobleem gaat aanpakken op straffe van ontslag zodra dit probleem van invloed gaat worden op zijn werkzaamheden of veiligheid van het bedrijf en bedrijfsmiddelen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_17780473
Ik zou het niet leuk vinden als mijn baas in een puberpraatgroep raad gaat vragen wat te doen.
Zoek als baas proffessionele hulp bij dit soort werkgever/werknemer problemen.
Er zijn best wel betere instanties waar je om raad kunt vragen.
I am nobody, nobody is perfect, therefore I am perfect
pi_17780523
Die man zit prive waarschijnlijk in de knoop, als hij nu ontslagen wordt zal hij helemaal de afgrond in gaan. Geef hem tijd, bied hulp, maar laat het niet escaleren.
Linux is denken in oplossingen. Niet in producten. --== The kernel, the whole kernel and nothing but the kernel, so help me Linus! ==--
pi_17780582
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 17:15 schreef Sandertje21 het volgende:

[..]

Ik had ook van te voren gezegd dat het over zijn drankvoorval ging.
Waarvan hij er vanuit ging daar ontslag als gevolg zou komen. Logisch ook.
Ik leef niet online ik leef echt....zonder fok bevalt me heel goed voel me als mens completer en ben van het gezeik en getreiter af.
  woensdag 17 maart 2004 @ 17:25:43 #24
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_17780684
Mensen, bedankt voor de reacties, maar ik ga nu ook naar huis om te eten, ik lees en post straks weer verder.
Ik heb het hier niet alleen gepost om raad en advies, want ik bespreek het ook wel met mijn andere collega's.
Ik vroeg me gewoon af wat anderen zouden doen in deze situatie.
Ik vind trouwens nog steeds dat ik op zich juist heb gehandeld, of zijn jullie het hier niet mee eens?
.
..
...
....
pi_17780827
Ik vergeef het je omdat je inderdaad nog een broekie bent van 21 want,je zou het anders wel weten dat je je lange neus ergens anders in moet stoppen .
MOEIAL ,zeggen ze...Werkt hij goed?O.K...maar dat jij hem zijn vrije dag verpest....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')