Onaantastbaar ; Robert Jensen: Al die haat tegen mij is jalousie de metier
DOOR MARK LANGESLAG
Een varken, een etter, de meest gehate dj. Zelden kreeg iemand zo'n lading bagger over zich uitgestort als talkshow-host en dj Robert Jensen (30), die onlangs Noordzee FM verruilde voor Yorin FM. Allemaal jaloezie en frustratie, vindt hij zelf.
Jouw contract bij Noordzee liep nog een jaar. Waarom ben je opgestapt?
"De hoofdreden is dat Noordzee een ander station is geworden dan ik had gedacht. Het zou een andere naam krijgen en voor reuring gaan zorgen. Maar al snel werd duidelijk dat de zender qua muziek en uitstraling bleef hangen bij het oude Noordzee: een beetje fantasieloos, met de hele dag suffe Atomic Kitten-achtige plaatjes, helemaal niets met een scherp randje."
Dat had je toch kunnen weten? Noordzee-directeur Erik de Zwart was er duidelijk over dat hij vooral wilde concurreren met Sky Radio.
"Nou, volgens mij is de strategie van Noordzee veranderd toen de 100.7 FM-frequentie werd binnengehaald. Alles werd softer. Ik heb toen gezegd: prima, want in het format van Sky zitten absoluut zwaktes, maar dan moet je niet mij hebben. Ik heb m'n best gedaan, maar ik pas daar niet. Ik vind Noordzee op dit moment niet een erg sterk station. Ik heb er ook niets mee: als ik in de auto zit, luister ik er nooit naar. Ik deed mijn kunstje en ging weer weg. Een heel naar gevoel."
En toen ben je flink ruzie gaan trappen daar?
"Nee hoor, daar was geen sprake van. Het klinkt misschien gek uit mijn mond, maar daar geloof ik niet in."
De Zwart en jij hebben elkaar innig omhelsd bij het afscheid?
"Nou ja, zo was het ook weer niet. Maar ik zweer het je, we keken elkaar wel zo aan van: no hard feelings. We hebben nooit bonje gehad, hij vond het echt jammer dat ik vertrok en dat ik zo gedecideerd was."
Waarom ga je uitgerekend terug naar het kwakkelende Yorin FM, waar je eerder radiodirecteur was?
"Eerst heb ik met Lex Harding gesproken om de middag van Radio 538 te gaan doen. De transfer van Ruud de Wild ging hem aanvankelijk te langzaam. Dat leek me wel wat, samen met Evers op een station, een gouden combi volgens mij. Terwijl die gesprekken liepen, ging ik met mijn broer Frank een weekendje naar Malaga. Wie denk je dat naast ons zit in het vliegtuig? HMG-topman Fons van Westerloo. Zuiver toeval. Hebben we drie uur zitten babbelen. Hij bood me de kans om me inhoudelijk bezig te houden met twee zenders: Yorin FM en RTL FM. Een mooiere uitdaging is er niet voor een radiofreak als ik. Met Yorin FM gaan we een alternatief bieden voor alle andere vertroste radiostations, RTL FM wordt levendig en vooral relevant. Meer kan ik daarover nog niet zeggen."
Je hebt een hoop drek over je heen gehad. In een portret in Nieuwe Revu werd je neergezet als een varken, een etter, de meest gehate dj van het land.
"Ik heb enorm moeten lachen om dat verhaal. Al die oude koeien. Al die frustratie en woede. Van mensen die al zo ver in mijn achteruitkijkspiegel zitten. Zo'n Gordon ook. Hij kan ze uitdelen, maar niet incasseren. Die man is zo labiel. Ach, de zure Revu wilde gewoon een kutstuk over me schrijven. Nou ja, als dat de bedoeling is, lukt dat altijd."
Herken je je in het beeld dat wordt geschetst van je jeugd: dat je als tiener eigenlijk een heel verlegen, wat wereldvreemde jongen was?
"Nee, het is zo standaard: mij afschilderen als het verlegen jongetje dat nu zo'n grote muil heeft op de radio. Zo'n geforceerde tegenstelling is misschien leuk voor het verhaal, maar heeft met de waarheid niets van doen."
Toch hebben een hoop mensen een enorme hekel aan je. Rob van Someren, toen TROS-dj, vond je op je 19de al een eigenwijze klootzak.
"Ik heb elf jaar geleden drie maanden van mijn leven stage gelopen bij de TROS. Sindsdien heb ik Van Someren nooit meer gezien. Het enige wat ik me herinner was de angst die toen bij de TROS heerste. Ze zonden maar een dag in de week uit, dus de Daniel Dekkers en Van Somerens waren als de dood om hun uurtjes te verliezen. Echt, ze waren zo bang voor hun plekkie. Ik was een bedreiging."
Ook Jeroen van Inkel van Veronica veegt de vloer met je aan. Jensen gaat over ledematen, zegt hij.
"Tja, Van Inkel, dat is heel treurig, maar dat is een heel gefrustreerd mens. Hij heeft op zijn oude dag nog een hele fijne carriere meegemaakt, maar is er nooit overheen gekomen dat ik hem in 1998 als programmaleider bij Veronica FM van de ochtend heb afgehaald. Zijn luistercijfers waren gewoon heel slecht. Evers was toen net begonnen op 3FM en deed het goed. Iedereen ging weg bij Van Inkel, want hij deed niets unieks, schoot tekort. Ik ben toen zelf de ochtend gaan doen en dat heeft heel goed uitgepakt. Ook voor hem: doordat hij in de middag weer beter in zijn vel zat, kon hij naar 538 en later naar Veronica. Die move is voor hem fantastisch geweest. Maar hij wordt, ondanks het feit dat deze man potentieel zo veel leuke dingen in zijn leven heeft, plus een salaris van acht ton euro per jaar, geplaagd door wraakgevoelens."
Dus het hele verhaal in Revu hangt aan elkaar van frustraties van rancuneuze, oude mannen? Met Robert Jensen zelf is helemaal niets mis?
"Ja, sorry, maar het zijn echt allemaal oude koeien. In Hilversum is er gewoon een aantal mensen dat het prettig vindt om mij te demoniseren."
Hoe zou dat nu komen?
"Omdat ze vinden dat ik het medium niet waardig ben. Die mensen vinden dat radio op de traditionele manier gemaakt moet worden: dus tijdmelding, praatje, plaatje. Nu durf ik echt wel eens te zeggen: dat heb ik zo'n tien jaar geleden als eerste in Nederland aan mijn laars gelapt. En sindsdien krijg ik te horen: dat kan niet, je grappen zijn te hard en je lult te lang, je moet minimaal 12 platen in een uur draaien. Maar je ziet dat nu zo'n beetje iedereen het op mijn manier doet: Ruud de Wild, Edwin Evers, Rob Stenders, noem maar op."
Blijft toch indrukwekkend hoeveel vijanden je hebt gemaakt in tien jaar.
"Haha, nee echt: bij de mensen die zich negatief over me hebben uitgelaten is het louter jalousie de metier. Ik ben straight, perfectionistisch en gepassioneerd. Dat is eigenlijk een zonde in Hilversum, waar altijd veel gekonkel is. Nu lok ik natuurlijk wel heftige reacties uit omdat ik zo intens met mijn vak bezig ben, en mezelf daarmee op de voorgrond zet. Mensen haten me of vinden me fantastisch. Ik ga heel ver om mijn doelen op radio en tv te bereiken."
Waarom eigenlijk?"Dat vraag ik me ook wel eens af. Het is, denk ik, omdat ik op een bepaalde manier de realiteit heel erg hard vind. Dat die 80 jaar dat je op deze planeet bent eigenlijk volslagen krankzinnig zijn. Neem alleen al de treinbommen in Madrid. Hoe mensen na miljoenen jaren evolutie nog steeds zo dom zijn. Met radio ontvlucht ik de realiteit. Het is ook een manier om je gevoel een plek te geven: op de radio kun je over al die dingen praten. En het is ook heerlijk om al die mensen die zich zo serieus nemen een beetje te ontmaskeren. Ik ga nooit zo ver dat ze zich naar gaan voelen, het moet wel entertainment blijven, maar als je bij wat echtheid van mensen uitkomt, vind ik dat wel leuk."
Dus je zit op radio en tv om aan de realiteit te ontsnappen en je bent er ook weer naar op zoek.
"Ja, dat is een paradox, maar het leven is paradoxaal. Omdat het net zo mooi is als het lelijk is. Het is net zo kut als dat het prachtig is. Je bent net zo gelukkig als je ongelukkig bent. Dat is een energie, een paradox."
Over paradoxen gesproken: In Revu werd er weer pagina's lang over gespeculeerd: is die Jensen nu stiekem homo, of niet?
"Mensen denken vaak dat dat een zwak punt van me is. Dat ze me daar op kunnen pakken. Maar het antwoord is: nee, ik ben geen homo. Stel nou dat ik op jongens zou vallen, waarom zou ik daar geheimzinnig over doen?"
Heb je nu een vriendin?
"Nee. Ik ben een redelijk overtuigd vrijgezel. Mijn laatste vriendin had ik drie jaar geleden, een wervelwindrelatie van een jaar, met een gebonden vrouw. Dat is niet goed gegaan en sindsdien is er eigenlijk niets meer gebeurd. Het komt, denk ik, omdat ik me er voor afsluit, want ik hou wel van de vrijheid. Ik had eerlijk gezegd als tiener wel verwacht dat ik op mijn 30ste getrouwd zou zijn en kindjes zou hebben. Ik sluit nog steeds niet uit dat dat nog eens gebeuren gaat."