abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17774557
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1079503139521.html
quote:
DEN HAAG - In de Tweede Kamer bestaat vrijwel unaniem weerzin tegen de manier waarop de VVD de islam ter discussie stelt. Niet alleen de oppositiepartijen PvdA, GroenLinks en de ChristenUnie, maar ook coalitiegenoten CDA en D66 veroordelen in scherpe termen de houding van de VVD.

Volgens PvdA-leider Wouter Bos wordt de VVD de minst liberale partij op dit punt. D66-leider Boris Dittrich kritiseert het 'groepsdenken'. ChristenUnie-fractievoorzitter André Rouvoet ziet in de opstelling van de VVD zelfs een mogelijke bedreiging van de democratie. Premier Jan Peter Balkenende (CDA) nam al eerder afstand van de VVD.

André Rouvoet ziet een groeiend conflict tussen de twee grootste regeringsfracties. ''De liberale jihad werd aanvankelijk uitgedragen door Geert Wilders en Ayaan Hirsi Ali. Maar Van Aartsen en andere prominente VVD'ers steunen hun betoog volledig. Dit kan in de coalitie uitgroeien tot een thema dat gaat schuren.''

Rouvoet vindt het 'verontrustend dat niemand in de VVD afstand neemt'. ''De liberale jihad van de VVD gaat langzamerhand in de richting van een staatsneutralisme met fundamentalistische trekjes. Dat verdraagt zich slecht met de rechtsstaat en kan een bedreiging vormen voor onze democratie. De denkbeelden die worden uitgedragen uit angst voor de islam, bedreigen de geestelijke vrijheid in ons land. Het is zeer onliberaal.'' Bos zei gisteren in Nova dat de VVD op weg is de minst liberale partij te worden. Met de nadruk op het controleren van moskeeën stelt de partij 'een van de essentiële vrijheden disproportioneel ter discussie'. Dittrich ziet bij de VVD 'gemakzuchtig groepsdenken'.

Volgens GroenLinks-leider Femke Halsema begrijpt de VVD de scheiding van kerk en staat verkeerd. Die betekent dat de staat de kerk met rust laat, niet dat de overheid de moskee moet controleren. ''Nederland wordt een onvrij en uitermate benepen land.'' Het CDA zet zich onvoldoende af tegen deze geluiden uit de VVD, aldus Halsema.

Een woordvoerder van Van Aartsen zegt dat andere politici blijkbaar dingen willen zien die er niet zijn. ''Ze weten dat het onzin is dat de VVD aan de godsdienstvrijheid wil tornen.''

Ik ben blij dat dergelijke onliberale lieden bij de VVD op deze manier op hun plaats worden gezet. De hetze van de VVD tegen de Islam begon al de spuigaten uit te lopen. Hopelijk komen ook zij eindelijk tot inkeer en beginnen ze hun gezond verstand te gebruiken ipv het populistische gebrabbel van de laatste tijd.
  woensdag 17 maart 2004 @ 13:14:44 #2
47586 DaCybrSrfr
Kan sporen van gluten bevatten
pi_17774636
Ik ben blij dat er in ieder geval een discussie op gang komt.
Maar is de VVD hier niet aan het zeggen/doen wat heel veel nederlanders ook denken?
Natuurlijk is het verkeerd om mensen een geloof op te leggen als staat... maar enigzins controleren van de uitvoering heb ik geen probleem mee... zowel bij moslims als bij christenen.
Single father | Aviation enthousiast | Gamer
  woensdag 17 maart 2004 @ 13:19:01 #3
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17774724
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 13:11 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Met de nadruk op het controleren van moskeeën stelt de partij 'een van de essentiële vrijheden disproportioneel ter discussie'.
Onzin natuurlijk. Als er in die moskeeen zaken plaatsvinden die niet mogen (en dat gebeurt) dan moet je ze controleren. Een moskee (of welk gebedshuis dan ook) staat niet boven de wet en is geen vrijstaat of zo.

Verder vind ik het erg grappig dat een conservatieve moslim iets durft te zeggen over liberaal zijn en dat als argument gebruikt.
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_17774746
Je ondertitels zijn wel erg gemakkelijk... dit SOORT dingen worden net zo goed door moslims zelf verkondigd... of moeten die ook in een lijstje...
pi_17774779
quote:
Volgens GroenLinks-leider Femke Halsema begrijpt de VVD de scheiding van kerk en staat verkeerd.

Volgens mij begrijpt Halsema het standpunt van de VVD niet. Of ze wil het niet begrijpen. WIlders hefet het gisteren goed uitgelegd bij Knevel: kerken en moskeeen moeten geen vrijhavens zijn voor terrorisme omdat we als overheid deze instellingen buiten de wet stellen. Het gaat er niet om dat de moskeeen en kerken aangepakt worden, maar de criminaliteit die er nu ongestoord zijn gang kan gaan. En waarom zou je niet mogen controleren? Dat doen we nu toch ook al?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  woensdag 17 maart 2004 @ 13:21:42 #6
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_17774787
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 13:14 schreef DaCybrSrfr het volgende:
Ik ben blij dat er in ieder geval een discussie op gang komt.
Maar is de VVD hier niet aan het zeggen/doen wat heel veel nederlanders ook denken?
De VVD-fractie begint zo langzamerhand door te slaan in de verkeerde richting, dat is nou ook weer niet goed.
  woensdag 17 maart 2004 @ 13:25:02 #7
72528 Hephaistos
Oempaloempa's Unite!
pi_17774877
Zolang de VVD stemmen binnenhaalt met dit soort taal, zullen ze zich echt niet tegen laten houden door wat andere partijen van hun standpunt vinden.
If men define things as real, they are real in their consequences
pi_17774980
Psies, discriminerende taal in een pak=kassa!
Magoed, ik vind dus eigenlijk ook dat geen enkele instelling (kerk, moskee vrijmetselaarloge of wat dan ook) boven de wet mag staan. Bij redelijke verdenking doorzoeken. Waarom niet?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_17775061
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 13:14 schreef DaCybrSrfr het volgende:
Is dat nou juist niet het populisme dat zo kenmerkend is voor deze partij?
  woensdag 17 maart 2004 @ 13:38:55 #10
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_17775157
quote:
Volgens GroenLinks-leider Femke Halsema begrijpt de VVD de scheiding van kerk en staat verkeerd. Die betekent dat de staat de kerk met rust laat, niet dat de overheid de moskee moet controleren.
Volgens mij betekent het meer dat de kerk zich niet met de staat bemoeit.
  woensdag 17 maart 2004 @ 13:47:27 #11
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_17775349
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 13:38 schreef Miwe het volgende:

[..]

Volgens mij betekent het meer dat de kerk zich niet met de staat bemoeit.
Ook andersom toch, dat de staat geen invloed heeft op de kerken?
  woensdag 17 maart 2004 @ 13:52:43 #12
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_17775454
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 13:47 schreef freako het volgende:

[..]

Ja, het mes snijdt aan 2 kanten.

Maar op zich is het opsporen van illegale, terroristische, activiteiten goed, en ik weet niet precies in hoeverre de VVD dat wil gaan doen in moskeen. Controle alleen is geen schending van de scheiding tussen kerk en staat.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  woensdag 17 maart 2004 @ 13:54:29 #13
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_17775497
quote:
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1079503139521.html
[..]

Ik ben blij dat dergelijke onliberale lieden bij de VVD op deze manier op hun plaats worden gezet. De hetze van de VVD tegen de Islam begon al de spuigaten uit te lopen. Hopelijk komen ook zij eindelijk tot inkeer en beginnen ze hun gezond verstand te gebruiken ipv het populistische gebrabbel van de laatste tijd.
Dat is nu makkelijk te zeggen, maar wat als de volgende aanslag door fundi's in Nederland gebeurt en blijkt dat 1 der moskeeen een broedplaats van terroristen is geweest?
Dan wordt de put zeker alsnog gedempt als het kalf al verdronken is?

Dus: controleren die hap. En dat geldt bv ook voor krakersbolwerken en dubieuze motorclubs.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  woensdag 17 maart 2004 @ 14:01:33 #14
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_17775628
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 13:52 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ja, het mes snijdt aan 2 kanten.

Maar op zich is het opsporen van illegale, terroristische, activiteiten goed, en ik weet niet precies in hoeverre de VVD dat wil gaan doen in moskeen. Controle alleen is geen schending van de scheiding tussen kerk en staat.
Er wordt nu toch ook al gecontroleerd? Er is al een keer een Libische imam om die reden uitgezet
  woensdag 17 maart 2004 @ 14:05:17 #15
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_17775709
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 13:54 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Dus: controleren die hap. En dat geldt bv ook voor krakersbolwerken en dubieuze motorclubs.
De VVD is het gewend om pas later zijn gelijk te krijgen. Het is alleen jammer dat er nog zoveel linkse geitenwollen sokken zijn die nog altijd stront in hun ogen hebben en de werkelijkheid niet willen zien.
  woensdag 17 maart 2004 @ 14:07:20 #16
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_17775745
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 14:01 schreef freako het volgende:

[..]

Er wordt nu toch ook al gecontroleerd? Er is al een keer een Libische imam om die reden uitgezet
Ja.

Alleen ik weet niet wat de VVD precies wil. Hoever willen ze gaan?

En HarryP: Pulease zeg. Als je niets te melden hebt: post dan niets.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  † In Memoriam † woensdag 17 maart 2004 @ 14:11:27 #17
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_17775833
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 13:21 schreef sizzler het volgende:
Volgens mij begrijpt Halsema het standpunt van de VVD niet. Of ze wil het niet begrijpen. WIlders hefet het gisteren goed uitgelegd bij Knevel: kerken en moskeeen moeten geen vrijhavens zijn voor terrorisme omdat we als overheid deze instellingen buiten de wet stellen. Het gaat er niet om dat de moskeeen en kerken aangepakt worden, maar de criminaliteit die er nu ongestoord zijn gang kan gaan. En waarom zou je niet mogen controleren? Dat doen we nu toch ook al?
Wilders leverde gisteren een topprestatie. Hij zei waar het op staat en roept zeker niet op tot een "jihad". Alleen het woord "jihad" gebruiken wekt bij mij al weerzin op en geeft aan hoe de oppositie zich al heeft laten beinvloeden door de Islamitische wetten.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
pi_17775940
quote:

Ik ben blij dat dergelijke onliberale lieden [blaat blaat]
wat is er onliberaal aan het bestrijden van moslim extremisime? VVD probeert als enige te zorgen dat we een open en vrije democratie houden in plaats van een islamitische semi-dictatuur
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
pi_17776019
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 13:33 schreef thabit het volgende:

Is dat nou juist niet het populisme dat zo kenmerkend is voor deze partij?
VVD is een van de weinige partijen die onpopulaire maatregelen durft te nemen in het landsbelang.. ik weet niet wat jij onder populisme verstaat maar dan zou ik eerder de SP noemen met hun ophitsende oneliners als "Nederland fraudeland" of hun wedstrijd wie de meest 'grappige' naam kon verzinnen voor het kabinet balkenende
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
  woensdag 17 maart 2004 @ 14:32:01 #20
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17776304
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 14:01 schreef freako het volgende:

[..]

Dan alleen omdat hij hier illegaal aanwezig was. Verder mag en kan justitie bijna niets in kerken, moskeeen etc. En dat is een foute situatie, zeker gezien het FEIT dat een aantal moskeen direct door extremistische Saudische sjeiks gefinancieerd worden. Daar wordt echt opgejut tegen het Westen en geronseld voor de jihad.
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  woensdag 17 maart 2004 @ 14:33:01 #21
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17776332
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 13:47 schreef freako het volgende:

[..]

In principe niet. De scheiding kerk-staat betekent dat de staat boven de kerk staat en dat de kerk geen invloed op de staat heeft. Probleem is alleen dat bij het tot standkomen van die wet de kerk nog wel heeft weten te bedingen dat de staat dus ook geen invloed op de kerk mag hebben.

En dat is gezien de huidige situatie gewoon een achterhaalde wet.
  woensdag 17 maart 2004 @ 14:35:16 #22
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_17776383
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 14:32 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Dan alleen omdat hij hier illegaal aanwezig was.
Neuh, hij had een verblijfsvergunning, en wilde zich zelfs naturaliseren.
quote:
Ahmed Ali Hadi was sinds 1991 imam van de Al Faroeq-moskee in Utrecht, die vooral door Marokkaanse gelovigen wordt bezocht. In oktober van het vorige jaar werd hij het land uit gezet, nadat een verzoek tot naturalisatie op advies van de BVD was geweigerd. De imam verblijft op dit moment in Libië. Volgens een woordvoerder van de BVD hield de Alid Hadi zich niet zozeer bezig met 'klassieke' spionage zoals het verzamelen van militaire- of bedrijfsgegevens, als wel met het "opbouwen van een invloedrijke positie in religieuze en bestuurlijke kringen." Tot deze bestuurlijke kringen behoorden ook de gemeente Utrecht en toenmalig burgemeester Ivo Opstelten. Na een waarschuwing van de BVD verbrak de gemeente medio 1999 de contacten. Al langer bekend is dat de al Faroeq-Moskee gefinancierd wordt door de World Islamic Call Society (WICS), formeel een Libische religieuze zendingsorganisatie. Het jaarrapport van de BVD over 1999 besteedt vrij uitgebreid aandacht aan deze organisatie. Volgens de BVD probeert Libië via de WICS invloed te verwerven onder moslims in Europa.
pi_17776399
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 14:17 schreef Hayek het volgende:

[..]

wat is er onliberaal aan het bestrijden van moslim extremisime? VVD probeert als enige te zorgen dat we een open en vrije democratie houden in plaats van een islamitische semi-dictatuur
De weg naar een islamitisch bestuur in NL is zeer lang en zal er waarschijnlijk niet komen. Daarvoor is de bevolkingssamenstelling uitermate ongeschikt. Het getuigt van grote paranoia en enige schizofrenie om vanuit jouw oogpunt je mening te baseren.
pi_17776409
quote:
Rouvoet vindt het 'verontrustend dat niemand in de VVD afstand neemt'. ''De liberale jihad van de VVD gaat langzamerhand in de richting van een staatsneutralisme met fundamentalistische trekjes.
Ik snap niet wat hier nou zo verkeerd aan is. Een neutrale staat is in mijn optiek juist zeer wenselijk.
  woensdag 17 maart 2004 @ 14:38:35 #25
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17776460
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 14:35 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

De weg naar een islamitisch bestuur in NL is zeer lang en zal er waarschijnlijk niet komen. Daarvoor is de bevolkingssamenstelling uitermate ongeschikt. Het getuigt van grote paranoia en enige schizofrenie om vanuit jouw oogpunt je mening te baseren.
Maar wat is er mis met een controle? Alles in NL dient zich aan de overheidscontrole te onderwerpen. Dat er foute zaken plaatsvinden in een beperkt aantal moskeen is gewoon bekend, maar justitie kan er niets aan doen vanwege dat belachelijke wetsartikel van 2 eeuwen terug.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')