Nee maar ik mag hopen dat mijn kinderen (die ik hopelijk ga krijgen) er dan nog wel zijn.quote:Op woensdag 17 maart 2004 11:03 schreef Mondo_Generator het volgende:
Ben jij er nog over 100 jaar, Chandler?
Ik denk dat het probleem zichzelf oplost.... dat is altijd al het geval geweest tenminstequote:Op woensdag 17 maart 2004 11:11 schreef Chandler het volgende:
[..]
Nee maar ik mag hopen dat mijn kinderen (die ik hopelijk ga krijgen) er dan nog wel zijn.
newsflash: de bronnen zijn op dit moment toereikend omdat ze erg oneerlijk verdeeld zijn...quote:Op woensdag 17 maart 2004 11:17 schreef Dante_A het volgende:
Ik heb wel eens een berekening te lezen dat de aarde bij 40 miljard inwoners een probleem krijgt. De bronnen worden dan ontoereikend.
De vraag is natuurlijk in hoeverre je dit echt kunt zeggen. Tegen de tijd dat de aarde 40 miljard inwoners heeft is de techniek ook alweer zoveel verder dat het misschien wel kan.
Als-tie begint te zakken?quote:Op woensdag 17 maart 2004 10:59 schreef Chandler het volgende:
Ik ben bang dat met een honderd jaar de wereld te vol is; de resources die we hebben niet toereikend zijn voor het aantal mensen en dieren dat op deze wereld leven. Wat denken jullie...
Wanneer is de wereld echt te vol? en wat levert dat op? nog meeer oorlogen? nog meer irritaties?
Klopt, maar ik geloof dat bij een herverdeling van 2% van de welvaart in de wereld er wereldwijd al geen armoede meer zou bestaan. Dit is natuurlijk beslist niet makkelijk te realiseren maar het gaat dus om relatief weinig.quote:Op woensdag 17 maart 2004 11:21 schreef extreme het volgende:
[..]
newsflash: de bronnen zijn op dit moment toereikend omdat ze erg oneerlijk verdeeld zijn...
Klopt, wanneer die noodzaak er is valt er dus nog veel efficientie te behalen. Bij de winning van delfstoffen zie je bijvoorbeeld dat zodra een bron op dreigt te raken de winningmethodes stukken efficienter worden.quote:bovendien leven we in een maatschappij van verkwisting, er kan veel efficienter omgesprogen worden met recources, maar de noodzaak is er nog niet.
Of we het halen is iets anders dan of het mogelijk is. Ik denk dat er een scherpe daling van het wereldgeboortecijfer binnen pakweg een eeuw aan zit te komen, ondermeer door toegenomen welvaart en kennis in Azië.quote:de 40 miljard zullen we iig niet halen.
Bron: nu.nlquote:Wereldbevolking groeit minder hard
Uitgegeven: 27 februari 2003 07:59
Laatst gewijzigd: 27 februari 2003 08:00
NEW YORK - De Afdeling Bevolking van de Verenigde Naties heeft haar verwachting over de groei van de wereldbevolking naar beneden bijgesteld. Dat blijkt uit een VN-rapport dat woensdagavond in New York is gepubliceerd.
Nog geen twee jaar geleden verwachtte de VN-divisie dat het aantal wereldburgers in 2050 op 9,3 miljard zou uitkomen. De verwachting is nu dat het er 8,9 miljard zullen zijn. De verlaging met vierhonderd miljoen mensen is vooral gebaseerd op de sterfte door aids, die groter zal zijn dan de VN twee jaar geleden verwachtte. Daarnaast neemt de vruchtbaarheid van de bevolking sterker af.
Ondanks de vernietigende aidsepidemie zal de bevolking van de getroffen landen over het algemeen halverwege deze eeuw groter zijn dan nu, omdat in de meeste van die landen het geboortecijfer op peil blijft, zo meldt het rapport.
Maar in de meeste ontwikkelingslanden zal het geboortecijfer dalen tot 2,1 per vrouw. Dat niveau is nodig voor de instandhouding van de bevolking. Tegen 2050 zullen drie op de vier landen in de minder ontwikkelde gebieden een geboortecijfer onder dat niveau hebben.
Bron: nu.nlquote:Negen miljard mensen in 2300
Uitgegeven: 9 december 2003 08:00
Laatst gewijzigd: 9 december 2003 08:38
NEW YORK - Rond het jaar 2300 zal de aarde circa negen miljard mensen tellen. Dat blijkt uit een rapport van de Verenigde Naties dat dinsdag is gepubliceerd. Er leven nu ruim zes miljard mensen op aarde.
De onderzoekers zijn er in hun berekeningen van uitgegaan dat vrouwen gemiddeld twee kinderen ter wereld brengen. Kleine afwijkingen van die aanname kunnen leiden tot heel andere cijfers. Als vrouwen gemiddeld 1,85 kinderen baren, zal de wereldbevolking afnemen tot 2,3 miljard in 2300.
Maar 2,35 kinderen per vrouw leidt dan tot 36 miljard mensen. Als de geboortecijfers blijven als nu, 2,83 kinderen per vrouw, zal de wereldbevolking exploderen. Over 300 jaar zullen er dan zelfs zo'n 134 biljoen mensen zijn.
Uit het VN-onderzoek blijkt verder dat 40 procent van de bevolking in 2300 zestig jaar of ouder zal zijn. En een op de zes mensen is dan tachtig jaar of ouder, tegen een op de honderd nu. De onderzoekers hebben voor hun onderzoek gebruik gemaakt van nieuwe statistische methoden. Tot nu kon slechts een betrouwbaar worden geschetst voor een periode van dertig jaar.
precies, bijna elk jaar word de bevolkingsgrootte -verwachting/schattingen van de VN enz. naar beneden bijgesteld, omdat het aantal kinderen per gezin afneemt. Vooral in Afrika gaat deze ontwikkeling veel sneller dan de meesten hadden verwacht.quote:Op woensdag 17 maart 2004 15:25 schreef Hephaistos het volgende:
Naarmate de ontwikkeling verder reikt worden er minder kinderen geboren. Dus over een jaar of 50 zal de wereldbevolking gewoon gaan dalen. Probleem opgelost.
Dat kost geld, geld is iets wat niemand wil uitgeven.quote:Op woensdag 17 maart 2004 20:01 schreef Blackraven het volgende:
de wereld is nu al te vol...ze vernielen de natuur maar alsof het niets is...als ze nou eens gingen NADENKEN! en voorichtiger omgingen met de natuur, zodat de mens en dier(natuur) kunnen blijven voortbestaan..![]()
![]()
Buiten dat het niet gerealiseerd kan worden is het ook nog eens onmenselijk. In ontwikkelingslanden zijn kinderen vaak een pensioen voor hun ouders. Op het moment dat ze oud worden en niet meer kunnen werken hebben ze daar geen mooie VUT-regelingen, zodat de kinderen ze zullen moeten onderhouden. Mensen worden zodoende simpelweg gedwongen om meer kinderen te nemen dan 2.quote:Op donderdag 18 maart 2004 08:06 schreef blablasjit het volgende:
over de gehele wereld een beperking opleggen. Elk gezin mag max. 2 kinderen krijgen.
Dan kan de bevolking nooit groeien. Sommige mensen sterven dan aan hun ziekte, er zijn ook mensen die nooit kinderen zullen krijgen omdat ze daar voor kiezen, en moorden/oorlogen zul je ook altijd blijven houden. Je kan dan toch een gezin stichten met 2 kids.
niet dat het gerealiseerd kan worden maar dit lijkt mij de ideale oplossing.
Ja maar stel dat Mars ook te vol raakt??quote:Op woensdag 17 maart 2004 20:52 schreef HPoi het volgende:
Niet. We gaan ons ook op Mars vestigen enzo.![]()
Hey, die PC waar jij achter zit he? Die komt uit een hele grote fabriek. En op de plek van die fabriek stonden eerst bomen! Met beestjes er in!quote:Op woensdag 17 maart 2004 20:01 schreef Blackraven het volgende:
de wereld is nu al te vol...ze vernielen de natuur maar alsof het niets is...als ze nou eens gingen NADENKEN! en voorichtiger omgingen met de natuur, zodat de mens en dier(natuur) kunnen blijven voortbestaan..![]()
![]()
En die waterstofauto is niet in een grote fabriek geproduceerd?quote:Op vrijdag 19 maart 2004 10:49 schreef Just.an.Illusion het volgende:
[..]
Hey, die PC waar jij achter zit he? Die komt uit een hele grote fabriek. En op de plek van die fabriek stonden eerst bomen! Met beestjes er in!
En die auto die je over een paar jaar voor de deur zet (of al hebt) is ook niet bepaald milieuvriendelijk! Tenzij het een waterstofauto is! En die groene stroom, die je gebruikt, komt uit windmolens en zonnepanelen! Maar ook die zijn geplaatst door benzineslurpende machines. En geproduceerd in grote fabrieken...
Dan zou ik je willen adviseren om eens een keer naar deze wereldkaart te kijken:quote:Op donderdag 18 maart 2004 08:13 schreef Robert_Jensen het volgende:
Ik denk dat het nu toch wel redelijk vol is.
Niet wat betreft resources, maar wat betreft het vermogen om elkaar niet in de weg te zitten.
Wiens bedoelingquote:Op woensdag 17 maart 2004 19:47 schreef Tichelaar het volgende:
Ik meende dat het de bedoeling was dat de wereld nooit meer dan 3 miljoen inwoners zou moeten hebben.
Kleine toevoeging:quote:Op zondag 21 maart 2004 02:23 schreef Elocyp het volgende:
[..]
En die waterstofauto is niet in een grote fabriek geproduceerd?
Ozin, laat de mensen die we daar naartoe schoppen maar lekker ploeteren om er wat moois van te maken!quote:Op woensdag 24 maart 2004 09:21 schreef ToT het volgende:
Coole kaart, maar veel gebieden zijn vrijwel onbewoonbaar door berglandschap of woestijnen, of het is er te koud. Er zal heel erg veel moeten gebeuren om bepaalde gebieden daarvan bewoonbaar te gaan maken.
Ik denk dat als de gebieden,die nu nog niet zo dichtbevolkt zijn, straks ook zo dichtbevolkt raken de aarde het niet lang uithoudt hoor.quote:Op woensdag 24 maart 2004 03:47 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
[..]
Dan zou ik je willen adviseren om eens een keer naar deze wereldkaart te kijken:
[afbeelding]
Zoals je ziet is er slechts in delen van Europa, China en India sprake van een grote populatie in een relatief klein gebied. Enorme uitgestrekte bieden van Australië, Rusland, Azië, Afrika, Zuid-Amerika en Noord-Amerika hebben een bevolkingsdichtheid van minder dan 1 persoon per vierkante km.
En tegen die tijd dat die plekken overbevolkt raken is de mensheid ver genoeg ontwikkeld om op Antarctica of zelfs buiten planeet Aarde te leven.
Bron: BBC Newsquote:World population growth 'falling'
Africa's population is set to fall
The growth rate of the world population has slowed down, according to the US Census Bureau. Its report says there were 74 million more people in 2002 - well below the 87 million added in 1989-90. The rate of growth peaked 40 years ago, when it stood at about 2.2% a year. The bureau partly attributes the drop to women having fewer children. It also projects a population decline in Africa because of the lower life expectancy due to HIV-Aids.
In 1990 women around the world gave birth to 3.3 children on average, the report says. By 2002, the average had dropped to 2.6 children - slightly above the level needed to assure replacement of the population. The bureau's projections show the level of fertility for the world as a whole descending below replacement level by 2050. It forecasts there will be nearly 9.1bn people by 2050, just under a 50% increase from the 6.2bn in 2002.
Dying young
The report suggests that the proportion of people over the age of 65 will continue to increase - from 7% to 17% by 2050. The projections also indicate that by 2010, some African countries will experience falls in life expectancy at birth to around 30 years - a level not seen since the early 20th century. Much of this trend is likely to result from Aids, the report says. It adds that the trend could reverse if Aids education programmes are expanded in developing nations. It pointed to positive signs in Thailand, Senegal and Uganda, where the epidemic appears to have been stemmed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |