Probleem met je PC, met hardware, met *IETS*? Lees dit stukje even door en je bent binnen 10 seconden bij je oplossing! Werkt gegarandeerd!Lieve DIG-Users,
Al een tijdje valt met het volgende op als mensen een vraag posten. Het zit namelijk zo:
De meeste mensen krijgen op een gegeven moment een probleem. Dit probleem noemen we even X. Die X kan van alles zijn. MSN doet het niet, C# geeft parse-errors, de TV geeft strepen, van alles. Door X kan je niet goed werken en je wilt een oplossing.
Hierna kan je 2 kanten op:
De foute kant: Een oplossing verzinnen en daar een topic over openenJa, dit is fout. De meeste mensen bedenken namelijk een oplossing voor hun probleem X, waar ze in feite X niet mee oplossen, maar juist omzeilen, ombouwen, weghalen of op een andere manier negeren. X is dan niet opgelost.
Die omzeiling noemen we even Y. En wat krijgen je dan? Y wordt een nieuw probleem! Een topic met als titel: "Help! Hoe moet ik Y oplossen?" is dan niet zo gek. Y wordt namelijk een nieuw probleem, dat
naast probleem X bestaat. Nu heb je dus 2 problemen, originele X en nieuwe Y, waar je er maar één nodig hebt. Hieronder zie je een paar voorbeelden:
Programma tegen oververhitting?De PC van de topicstarter crashed onregelmatig (dit is probleem X). De topicstarter wijt dit aan te hoge temperaturen (of dat zo is, weet deze niet) en creeërt daarmee probleem Y.(hoe voorkom ik hoge temperaturen?).
Sony DCR-TRV6E digital camcorder, microfoon aansluiten?De videocamera van de topicstarter neemt veel omgevingsruis op (probleem X). Daarom wil hij een nieuwe microfoon. Alleen, topicstarter weet niet hoe hij dat moet doen, en hoe hij deze moet aansluiten. Hij creeërt dus het tweede probleem (probleem Y) door probleem X gewoon te negeren, in plaats van te verhelpen.
Bestanden bewaren bij nieuwe installatie WindowsDe PC van topicstarter is ontzettend traag geworden na een lange periode van gebruik. In plaats van dit probleem (X) op te lossen, wil de topicstarter de boel formatteren. Hiermee komt probleem Y om de hoek kijken, namelijk probleem Y, hoe backupped hij alles?
Begint het duidelijk te worden? Alledrie de topics hebben iets gemeen. Namelijk dat het probleem niet wordt opgelost, maar dat de oplossing die ze voor ogen hadden, een nieuw probleem wordt! Daarom volgt nu de goede manier!
Zoek een oplossing voor je originele probleem!Dit is eigenlijk gewoon het antwoord. Simpel, of niet soms?
Wat is je originele probleem?
Ga dat eens uitzoeken. Wat wil je nou, uiteindelijk opgelost zien? Dat de microfoon niet meer ruist? Dat MSN het doet? Dat de PC lekker snel is? Dát zijn de problemen, en dát moet je oplossen.
Sinds wanneer komt het probleem voor?
Vraag 2; sinds wanneer komt de fout voor? Fouten en problemen onstaan niet zomaar. Nooit. Of jij er nou schuld aan hebt of niet, er is een oorzaak voor je probleem, dat kan simpelweg niet anders. Misschien is het probleem wel veroorzaakt door een luie ADSL monteur. Of omdat je bent vergeten iets in te stellen. Je weet het niet! Uitzoeken dus.
Wáár zit de fout?
Nu kan je gaan zoeken naar de plek van de fout. De PC crashed sinds jij een nieuw programma hebt geinstalleerd. Logische conclusie, het komt door het programma. Maar is het het programma dat crashed, of Windows? En wanneer crashed Windows?
Op die manier kan je stap voor stap je probleem helder en duidelijk neerzetten. En of je nou wel of niet verstand hebt van computers, kijken en nadenken kan iedereen.
Doe dit dan ook, en doe mijn medemodjes, de DIG users
en mij een plezier, zodat wij het ook leuk vinden om jouw probleem op te lossen!
[ Bericht 0% gewijzigd door Sander op 17-10-2005 22:14:55 ]