Ik dacht dat onder de huidige wetgeving niet meer relevant was of de verkoper wisten dat een tank aanwezig was. Ook voor onbekende verborgen gebreken is de verkoper aansprakelijk. Daarbij geldt wel dat voor de koper een onderzoeksplicht geldt. Dat houdt in dat als je eenvoudig had kunnen vaststellen dat er sprake was van een tank, en dat bij een normale gang van zaken hoort dat je dat vaststelt, de verkoper niet aansprakelijk is. Het is dus niet de vraag over verkoper wist dat de tank in de grond zat, maar te meer of koper dat had moeten constateren.
Gezien alle ruchtbaarheid over tanks, en het feit dat algemeen bekend is dat hieraan vergaande consequenties zitten, en het feit dat verkoper desondanks verklaarde dat hem geen tank bekend was, heb je denk ik een sterk punt. Maar er spelen meer factoren een rol: aankoopkeuring, expert, ouderdom huis (had je mogen verwachten dat er ooit een tank was geweest), in hoeverre dit bij de aankoop expliciet aan de orde is geweest, etc. Een stuk sterker sta je ook doordat de verkoper een NVM-makelaar in de arm had genomen. Als die geen aanwijzingnen had dat er een tank in de grond zou zitten, waarom zou jij die dan wel moeten hebben?
Ten tweede. Het wordt natuurlijk een stuk simpeler als je kunt aantonen de verkoper ermee bekend was, en je dus misleid heeft. Om aan te tonen dat verkoper hiermee wel bekend was, kun je misschien je licht eens bij de gemeente opsteken. In begin jaren '80 is volgens mij door gemeenten geregistreerd waar tanks in de grond liggen, en zijn eigenaren aangeschreven resp. hebben eigenaren zich moeten registreren. Weet niet zeker of dat gemeentes waren, en/of hoe het precies zat, maar misschien heb je geluk, en heeft de verkoper destijds een berichtje ontvangen en/of zich geregistreerd. Zoek evt. eens op 'operatie tankslag' (zie ook post van Gumtree).
Succes in ieder geval!