Nee?quote:Op maandag 15 maart 2004 17:17 schreef portier het volgende:
Dus jij vond de aardbeving in Marokko wel erg?
Wil je soms zeggen dat dan gewoonlijk niet het geval is ?quote:Op maandag 15 maart 2004 17:18 schreef Intergalactrick het volgende:
Ik niet in ieder geval, stel je voor dat jou zoiets overkomt en iedereen denkt van: Ach, boeiend, ik ken hem toch niet, en hij denkt toch noit aan anderen.
Nee, daar verloren mensen 300 familieleden tegelijk.quote:Op maandag 15 maart 2004 17:18 schreef M_M het volgende:
[..]
Nee?
Dat valt onder dezelfde noemer naar mijn idee
Ja, maar hoe egoistisch zou dat zijn dan?quote:Op maandag 15 maart 2004 17:18 schreef Intergalactrick het volgende:
Ik niet in ieder geval, stel je voor dat jou zoiets overkomt en iedereen denkt van: Ach, boeiend, ik ken hem toch niet, en hij denkt toch noit aan anderen.
Precies!quote:Op maandag 15 maart 2004 17:20 schreef Luke_SuperDude het volgende:
Je hebt wel een beetje gelijk! Tuurlijk zijn er 200 mensen door die bomaanslagen om het leven gekomen, maar hoeveel mensen komen er wel niet per dag in Spanje in het verkeer om het leven? Ook heel veel!
En denk eens aan alle kleine kinderen die per dag in derde wereld landen om het leven komen door een tekort aan voedsel (ongeveer 1 per 5 seconden)
Maar daar hoor je niet zo veel over. Ook omdat dit niet zulke specaculaire beelden opleverd en een niet zo grote hype is.
Grote familie heb je dan...quote:Op maandag 15 maart 2004 17:19 schreef portier het volgende:
[..]
Nee, daar verloren mensen 300 familieleden tegelijk.
De media is ook een soort Slet, die zo gemakelijk mogelijk probeerd te scoren.quote:Op maandag 15 maart 2004 17:21 schreef M_M het volgende:
[..]
Precies!
Alles wordt opgehypt (als dat een woord is) door de media..
Net zo als dat het bijvoorbeeld erger is dat de hond van Clinton dood gaat, dan de hond van de buren.
quote:Op maandag 15 maart 2004 17:22 schreef Cybarite het volgende:
[..]
Grote familie heb je dan...
Toen er in Rwanda miljoenen mensen werden afgeslacht (op nog veel gruwelijkere wijze) gingen we toch ook niet massaal wakes houden, vlaggen halfstok hijsen, en symphatie-acties organiseren (zoals die stiltes) ?
Dat vind ik dus ZO'N bullshit..quote:Op maandag 15 maart 2004 17:19 schreef N3M0 het volgende:
Niet eens,
Als er iemand overlijd is het altijd vervelend en als dat gebeurt door een moedwillige actie van iemand anders (moord of zinloos geweld) is het nog erger, maar wat er in Spanje en de VS gebeurt is nog erger.
De wereld word gechanteerd over de rug van onschuldige burgers! (klote terroristen)
Maar daar hadden we ook geen mooie beelden van enzo.quote:Op maandag 15 maart 2004 17:22 schreef Cybarite het volgende:
[..]
Toen er in Rwanda miljoenen mensen werden afgeslacht (op nog veel gruwelijkere wijze) gingen we toch ook niet massaal wakes houden, vlaggen halfstok hijsen, en symphatie-acties organiseren (zoals die stiltes) ?
quote:Op maandag 15 maart 2004 17:22 schreef Cybarite het volgende:
[..]
Spanje is samen met Groot Brittanie een enorme aanhanger van America.quote:Op maandag 15 maart 2004 17:24 schreef Anduril_21 het volgende:
Het punt is dat het hier ook kan gebeuren, Spanje is nou ook niet bepaald de grootste vijand van al-qaida(?). Er van uit gaande dat het hier om al-qaida(?) gaat natuurlijk.
Ja, maar dat is puur rationeel (eventueel geinspireerd door emotionele beelden etc).quote:Op maandag 15 maart 2004 17:23 schreef Intergalactrick het volgende:
Volgens mij as er een keer een enorm lange tv uitzending om gel in te zamelen hoor
[..]
Ja, idd.quote:Op maandag 15 maart 2004 17:24 schreef portier het volgende:
[..]
quote:Op maandag 15 maart 2004 17:24 schreef Anduril_21 het volgende:
Het punt is dat het hier ook kan gebeuren, Spanje is nou ook niet bepaald de grootste vijand van al-qaida(?). Er van uit gaande dat het hier om al-qaida(?) gaat natuurlijk.
Precies.. Het waren er misschien meer dan 2, maar dan nog blijft het idee hetzelfde.quote:Op maandag 15 maart 2004 17:27 schreef Cybarite het volgende:
[..]
Ja, idd.
Denk jij echt dat er mensen 300 familieleden zijn verloren?
Wie zei van niet dan?quote:Op maandag 15 maart 2004 17:28 schreef Cybarite het volgende:
[..]
Is die motivering niet vele malen egoistischer?
Dan ben je dus echt hypocriet, als je zoiets denkt.quote:Op maandag 15 maart 2004 17:24 schreef Luke_SuperDude het volgende:
[..]
Maar daar hadden we ook geen mooie beelden van enzo.
Dat is niet het standpunt van premier Bal-Ellende, ook al namen we geen actieve rol in afgezien van een paar patriot raketten.quote:Op maandag 15 maart 2004 17:25 schreef Luke_SuperDude het volgende:
[..]
Spanje is samen met Groot Brittanie een enorme aanhanger van America.
Nederland is dit niet. Dus we zijn ook totaal geen doelwit
Ik beweer helemaal niet dat iemand dat ontkent, maar de voorstanders van die rituelen rond de aanslagen in Spanje hier in Nederland zeggen op hun beurt weer dat het asociaal/egoistisch/etc is als je het onzin vindt om daar aan mee te doen.quote:Op maandag 15 maart 2004 17:30 schreef Anduril_21 het volgende:
[..]
Wie zei van niet dan?![]()
Sorry! Maar heb jij grootschalige demonstraties gezien toen in Ruwanda miljoenen werden afgeslacht?quote:Op maandag 15 maart 2004 17:32 schreef Cybarite het volgende:
[..]
Dan ben je dus echt hypocriet, als je zoiets denkt.
Dan geef je gewoon toe dat de mate van onthutstheid direct afhankelijk is van de TV Beelden die worden verspreid?
En dat terwijl je weet dat er feitelijk gezien gewoon miljoenen mensen worden afgeslacht ??
Dat deze gedachtengang als normaal wordt beschouwd verbaast mij enorm...
Idd, en het ging ook om de Spaanse regering die zo pro-Bush was.quote:Op maandag 15 maart 2004 17:32 schreef Anduril_21 het volgende:
[..]
Dat is niet het standpunt van premier Bal-Ellende, ook al namen we geen actieve rol in afgezien van een paar patriot raketten.
En het feit dat we nu in irak en afganistan rondhangen zullen ze ook niet kunnen waarderen.
Laten we eerlijk zijn. Stel dat AL Quida een vliegtuig laat neerstorten tegen een hoog gebouw in Rotterdam of Amsterdam. Denk je dan echt dat heel de wereld zou denken van "oei! wat gaat nederland doen om vraak te nemen" of zullen ze meer denken van "Nederland waar de fuck ligt dat?"quote:Op maandag 15 maart 2004 17:32 schreef Anduril_21 het volgende:
[..]
Dat is niet het standpunt van premier Bal-Ellende, ook al namen we geen actieve rol in afgezien van een paar patriot raketten.
En het feit dat we nu in irak en afganistan rondhangen zullen ze ook niet kunnen waarderen.
Sorryquote:Op maandag 15 maart 2004 17:38 schreef Luke_SuperDude het volgende:
[..]
Sorry! Maar heb jij grootschalige demonstraties gezien toen in Ruwanda miljoenen werden afgeslacht?
En toen 1 criminele zwerfster werd doodgeschopt stond iedereen op straat. Maar daar hadden we mooie beelde van.
Dus ja! media heeft een enorme invloed
O! Ik begreep je denet verkeerd!quote:Op maandag 15 maart 2004 17:42 schreef Cybarite het volgende:
[..]
Sorry?
Dat is toch precies wat ik zeg ?
Dan is nu de vraag: is dat goed ?
Sterker nog: is het goed dat de mensen die zich niet door de media laten inpalmen nu door de compassie-zieltjes als egoisten worden afgeschilderd ?
Dat was dus die anderquote:Op maandag 15 maart 2004 17:48 schreef Luke_SuperDude het volgende:
[..]
O! Ik begreep je denet verkeerd!
Alsof spanje zo belangrijk is, daarbij hebben we ook nog eens moslim fundamentalisten die al in ons land aanwezig zijn, er hoeven er maar een paar op het idee te komen / beinvloed te worden om iets op te blazen en we zijn de lul.quote:Op maandag 15 maart 2004 17:40 schreef Luke_SuperDude het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn. Stel dat AL Quida een vliegtuig laat neerstorten tegen een hoog gebouw in Rotterdam of Amsterdam. Denk je dan echt dat heel de wereld zou denken van "oei! wat gaat nederland doen om vraak te nemen" of zullen ze meer denken van "Nederland waar de fuck ligt dat?"
Nederland heeft internationaal geen betekenis en zal dus nooit een doelwit zijn.
OK, dan nu even back ontopic: moeten wij nu massaal rouwen, omdat wij ook een reeel gevaar lopen ?quote:Op maandag 15 maart 2004 17:50 schreef Anduril_21 het volgende:
[..]
Alsof spanje zo belangrijk is, daarbij hebben we ook nog eens moslim fundamentalisten die al in ons land aanwezig zijn, er hoeven er maar een paar op het idee te komen / beinvloed te worden om iets op te blazen en we zijn de lul.
Nee je moet juist niet massaal rouwen. Dat zou pas egoistisch zijn.quote:Op maandag 15 maart 2004 17:52 schreef Cybarite het volgende:
[..]
OK, dan nu even back ontopic: moeten wij nu massaal rouwen, omdat wij ook een reeel gevaar lopen ?
Waarom anders?
Het medeleven-argument is namelijk al ontzenuwd.
Dat gaat ergens anders over.quote:Op maandag 15 maart 2004 20:20 schreef Ichi het volgende:
Ja mooie gejatte mening mandy. gelukkig dacht je er ook zo over toen ik die shit over guusje zo gehyped vond en zei dat het alleen goed was voor de overbevolking van de wereld
Beetje flauw om alle media nu over één kam te scheren. Natuurlijk zijn er programma's die het alleen maar om het geld gaat. Gelukkig staan daar ook publieke omroepen tegenover.quote:Op maandag 15 maart 2004 17:23 schreef Luke_SuperDude het volgende:
[..]
De media is ook een soort Slet, die zo gemakelijk mogelijk probeerd te scoren.
Dan noem je ook een zender zeg.quote:Dit is mooi te zien in SBS programma's met enige "nieuwswaarde"
Het enige verschil is dat de mensen in Spanje er niks aan konden doen..quote:Op maandag 15 maart 2004 17:22 schreef Cybarite het volgende:
[..]
Idd die kinderen verhongeren daar omdat ze het zelf willen..quote:Op maandag 15 maart 2004 23:37 schreef LangeJan het volgende:
[..]
Het enige verschil is dat de mensen in Spanje er niks aan konden doen..
Die negers in Rwanda doen het toch echt allemaal zelf. Die zijn zogenaamd allemaal onschuldig, maar als je ze een gun geeft. Moorden ze net zo hard mee.
bezopen?quote:Op maandag 15 maart 2004 23:41 schreef DAMH het volgende:
[..]
Idd die kinderen verhongeren daar omdat ze het zelf willen..
dat jij denkt dat ze het allen zelf doen bewijst alleen maar dat je te stom bent om het gehele plaatje te zien.
Zucht...quote:Op maandag 15 maart 2004 20:06 schreef M_M het volgende:
[..]
Nee je moet juist niet massaal rouwen. Dat zou pas egoistisch zijn.
medeleven-argument kan ik niet eens een argument noemen.
Er zijn tig gebeurtenissen te noemen waar minstens zoveel doden/gewonden vielen. En oh ja, die hadden vast ook een omgevingquote:Op maandag 15 maart 2004 20:39 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Het is al verschrikkelijk als ook maar één persoon uit je omgeving overlijdt. Kan je nagaan hoe dat is als er ineens 200 mensen weggevaagd worden. Niet vergeten dat er ook nog eens 1400 gewond zijn geraakt. Dat zijn gewoon gigantische aantallen.
Op de balkan, in Afrika, en in Noord-Korea worden er net zo goed massa's mensen op een verschrikkelijke manier vermoord.quote:Verder speelt mee dat deze mensen echt met opzet op een verschrikkelijke manier vermoord zijn. Bewust, niet door een foutje. Dat is gewoon gruwelijk. Ook speelt mee dat je beseft dat het gewone mensen zijn net als jij en ik en dat jij het net zo goed had kunnen wezen, bij wijze van spreken. Het komt gewoon heel dichtbij, zeker als je in Madrid woont.
Daarom heb ik liever dat ze dat aan gaan pakken ipv tijd te verspillen met rouwacties.quote:Ook moet je niet onderschatten wat voor impact dit heeft op de hele Westerse wereld. Dit is niet zomaar een losstaande aanslag, maar het begin van waarschijnlijk een hele serie gruwelijke aanslagen. De vraag is wat het volgende keer wordt. De VS, Italië?
Is het enige alternatief dan dat je de gebeurtenissen lichtzinnig opvatquote:Het is dus goed om er even bij stil te staan en er over na te denken en het niet al te lichtzinnig op te vatten.
Alsof dat er wat toe doet, en alsof Spanje zo dichtbij is...quote:In dit geval is het namelijk géén ver-van-mijn-bed-show.
Wie niet ?quote:Op maandag 15 maart 2004 20:44 schreef Juliet het volgende:
Ik vind dat je door die 3 minuten, respect toont aan de overledenen, en de mensen die nu nog rouwen, want ze zijn toch maar dood gegaan zonder reden..
Dat maakt het niet minder erg voor de slachtoffers/nabestaanden, en dat is nu juíst waar het om gaat bij het tonen van compassie.quote:Op maandag 15 maart 2004 23:37 schreef LangeJan het volgende:
[..]
Het enige verschil is dat de mensen in Spanje er niks aan konden doen..
Die negers in Rwanda doen het toch echt allemaal zelf. Die zijn zogenaamd allemaal onschuldig, maar als je ze een gun geeft. Moorden ze net zo hard mee.
Er worden dagelijks onschuldige mensen vermoord.quote:Op maandag 15 maart 2004 23:49 schreef Killer_Mom het volgende:
dit is anders rouwen, dit gaat over onschuldige mensen die vermoord worden
een aardbeving is een natuurverschijnsel, dit toch niet
moedwillig een trein opblazen?
ik vind dat je daar wel even bij stil kunt staan.
terreur acties zijn lame.
Ja hoor, ben je vast nog nooit geweestquote:Op dinsdag 16 maart 2004 02:18 schreef milagro het volgende:
Die gasten uit Kaatsheuvel zijn zo ...nu ja..ik bedoel Kaatsheuvel![]()
![]()
![]()
Mooi doelwit trouwens, zo'n pretpark
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus?quote:Op dinsdag 16 maart 2004 01:47 schreef Cybarite het volgende:
[..]
Er zijn tig gebeurtenissen te noemen waar minstens zoveel doden/gewonden vielen. En oh ja, die hadden vast ook een omgeving.
Dat is inderdaad ook iets om bij stil te staan.quote:[..]
Op de balkan, in Afrika, en in Noord-Korea worden er net zo goed massa's mensen op een verschrikkelijke manier vermoord.
De oorlogen in Afrika, ruzies op de balkan en guerilla-acties in Zuid-Amerika zijn van een heel ander soort dan dit soort aanslagen. Normaal gesproken gaat het voornamelijk om macht en geld of soms religieuze kwesties. De aanslag in Madrid was daarentegen een vorm van protest tegen de Westerse cultuur. Ook tegen ons gericht, tegen heel Europa eigenlijk. Dat moet je niet vergeten.quote:Als je je pas gaat bedenken dat jij het ook had kunnen wezen als het wat dichter bij huis komt ben je wel heel naief.
Ten eerste zijn terroristische groeperingen héél moeilijk aan te pakken, ten tweede doen ze dat al met alle macht. Dat zou dus betekenen dat je dan niet meer hoeft te rouwen? Als er al gezocht wordt naar daders dan is rouwen overbodig?!quote:[..]
Daarom heb ik liever dat ze dat aan gaan pakken ipv tijd te verspillen met rouwacties.
Niet dus, dat zijn losstaande (burger)oorlogen die om macht en geld gaan of geloofskwesties. Dit is een aanslag op de Westerse wereld. Het laat nogmaals zien hoe erg wij worden gehaat en dáár moeten we eens bij stil staan, i.p.v. domweg weer wat landen te gaan bombarderen die ons niet aanstaan.quote:
[..]
Alsof dat er wat toe doet, en alsof Spanje zo dichtbij is...
De balkan is minstens zo dicht bij jouw bed.
Ik denk dat het nooit te accepteren is als er iemand overlijdt.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 04:44 schreef jojomen4 het volgende:
Wat reageren sommige toch weer stoer![]()
Wacht maar tot het je moeder of dochtertje is die overlijd door zoiets.. Lekker overdone ja, sukkel dat je bent. Zulke aanslagen zijn overbodig, daarom is het extra pijnlijk. Als iemand natuurlijk overlijd is het nog te accepteren, zoiets is gewoon moeilijk.
Dus, waarom herdenken jullie die nietquote:Op dinsdag 16 maart 2004 08:37 schreef Pizza_Shooter het volgende:
[..]
Dus?
Dat gebeurt echter niet (in deze mate).quote:[..]
Dat is inderdaad ook iets om bij stil te staan.
Het gaat nu ook om macht en een religieuze kwestie.quote:[..]
De oorlogen in Afrika, ruzies op de balkan en guerilla-acties in Zuid-Amerika zijn van een heel ander soort dan dit soort aanslagen. Normaal gesproken gaat het voornamelijk om macht en geld of soms religieuze kwesties. De aanslag in Madrid was daarentegen een vorm van protest tegen de Westerse cultuur.
Dat weet ik nu wel, je windt iig geen doekjes om je egoisme...quote:Ook tegen ons gericht, tegen heel Europa eigenlijk. Dat moet je niet vergeten.
Nee, waarom zou het wél nodig zijnquote:[..]
Ten eerste zijn terroristische groeperingen héél moeilijk aan te pakken, ten tweede doen ze dat al met alle macht. Dat zou dus betekenen dat je dan niet meer hoeft te rouwen? Als er al gezocht wordt naar daders dan is rouwen overbodig?!
Niet dus, zie (*).quote:[..]
Niet dus, dat zijn losstaande (burger)oorlogen die om macht en geld gaan of geloofskwesties.
Nou en ?quote:Dit is een aanslag op de Westerse wereld.
Oh ja ? Wie bepaald er dat we dat moeten ?quote:Het laat nogmaals zien hoe erg wij worden gehaat en dáár moeten we eens bij stil staan,
Mooie poging om me op je hand te krijgen. Allereerst zeg ik niet dat we dat moeten gaan doen, en bovendien heb ik niet bij voorbaat al bezwaren tegen het bombarderen van landen.quote:i.p.v. domweg weer wat landen te gaan bombarderen die ons niet aanstaan.
Wie vindt dat stoer ?quote:Op dinsdag 16 maart 2004 04:44 schreef jojomen4 het volgende:
Je moeder staat in een andere verhouding tot je dan een onbekende in Spanje.quote:Wacht maar tot het je moeder of dochtertje is die overlijd door zoiets.. Lekker overdone ja, sukkel dat je bent.
Nee, een natuurramp is lekker nuttigquote:Zulke aanslagen zijn overbodig, daarom is het extra pijnlijk.
Voor wie is dat dan te accepteren ?quote:Als iemand natuurlijk overlijd is het nog te accepteren, zoiets is gewoon moeilijk.
In oa Marokko waren er ook bomaanslagen. Eenzelfde aantal doden viel daarbij te betreuren. Het werd door daders met dezelfde motieven gedaan. Sterker nog: het ziet er naar uit dat het om dezelfde groep terroristen gaat.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 12:59 schreef Dromer het volgende:
Het gaat er volgens mij niet om dat het zielig is dat er mensen zijn doodgegaan, maar dat er mensen zijn die ff een paar honderd mensen opblazen om op te vallen. Dat maakt het juist zo triest.
Doden door een natuurramp kun je wijten aan de natuur of nalatigheid, maar moedwillig in de spits een paar treinen opblazen..... met mensen die je niet eens kent?
Ik denk dat dát the big deal is...
iddquote:Op woensdag 17 maart 2004 14:30 schreef hond_in_de_goot het volgende:
Net 36 mensen omgekomen bij een gasexplosie in een Russisch flatgebouw. En daarover staat er een klein fotootje met 3 regeltjes tekst eronder in de krant.
Ik bedoel, dat is toch ook erg? En daar hoor je dan weer niks over, maar gebeurt zomaar. Maar zo gauw er iets dichter bij gebeurt is het ineens erg en moeten er allerlei herdenkingen en minuten stilte en dergelijke komen.
Ik vind het een beetje duf allemaal..
Wat is er vreemd aan ?quote:Op woensdag 17 maart 2004 14:57 schreef classpc het volgende:
vreemde beredenering heb jij TS...
Ten eerste zijn er niet 'tig gebeurtenissen' waarbij in één klap opzettelijk zóveel mensen opeens weggevaagd worden en ten tweede kan je natuurlijk ook niet alles herdenken. Betekent dat als we niet alle aardbevingen en oorlogen herdenken we dan maar níks moeten herdenken?quote:Op dinsdag 16 maart 2004 20:52 schreef Cybarite het volgende:
[..]
Dus, waarom herdenken jullie die niet?
Een oorlog is wat anders dan zo'n aanslag, verder zoals hierboven gezegd: je kunt niet overal om rouwen.quote:[..]
Dat gebeurt echter niet (in deze mate).
Nee?quote:[..]
Het gaat nu ook om macht en een religieuze kwestie.
Tja, noem het egoistisch. Het is gewoon veel ernstiger omdat het niet tegen één land gericht is maar tegen een hele cultuur. Daarom was deze aanslag anders in zijn soort dan 'normale' aanslagen.quote:In andere landen vinden ook regelmatig terreuraanslagen plaats, vaak zelfs door Bin Laden en CO. (*)
[..]
Voorbeeldje?
[quote]
Dat weet ik nu wel, je windt iig geen doekjes om je egoisme...
We zijn dus ten eerste al veel minder buitenstaander dan jij steeds beweert en ten tweede is zoiets gewoon verschrikkelijk en is het niet verkeerd om er even een of twee minuten bij stil te staan. 'Rouwen' is een erg groot woord daarvoor, overigens.quote:[..]
Nee, waarom zou het wél nodig zijn?
Die mensen die er wel wat mee te maken hebben rouwen zelf wel hoor als ze dat nodig vinden.
Jij gaat er blijkbaar vanuit dat het nodig is om massaal te gaan rouwen als buitenstaanders...
Zou je mij dan even willen uitleggen waarom het hier een religieuze kwestie betreft?quote:[..]
Niet dus, zie (*).
Is het allemaal zo onduidelijk? Nog maar een keertje dan. Bij een 'normaal' conflict speelt er iets tussen twee of soms drie landen. Er wordt een oorlog gevoerd en daar vallen soms veel en de andere keer wat minder onschuldige slachtoffers bij. De aanslagen van 9-11 en 3-11 in Madrid zijn van een ander kaliber. Zij zijn namelijk niet gericht tegen één regering of één land, maar tegen een hele cultuur. In dit geval de Westerse cultuur. Dát is het verschil en dat is een nieuw verschijnsel.quote:[..]
Nou en ?
Westerse wereld, Oosterse wereld, what's the difference?
Het klinkt in jouw oren misschien raar hoor, maar je kunt ook beide doen. De regeringsleiders etc. zorgt ervoor dat er iets tegen gedaan wordt, daar wordt de bevolking buiten gelaten. De gewone burger heeft daar dus weinig mee te maken en ziet het allemaal als een conflict ver weg. Dat is dus niet juist en dáár moet men dus even bij stil staan.quote:[..]
Oh ja ? Wie bepaald er dat we dat moeten ?
Er zijn iig geen argumenten voor.
Lijkt mij beter dat je wat aan de oorzaken van die haat doet, aan erbij stil staan heb je niets.
Dat zeg jij niet, maar dat gebeurt wel.quote:[..]
Mooie poging om me op je hand te krijgen. Allereerst zeg ik niet dat we dat moeten gaan doen, en bovendien heb ik niet bij voorbaat al bezwaren tegen het bombarderen van landen.
Ten eerste is 36 mensen heel wat anders dan 200 en die paar gewonden daar ook heel wat anders dan die 1400 in Madrid. Ten tweede heeft de aanslag in Madrid ook onder de bevolking echt flinke impact gehad. Verder is een gasexplosie een ongeluk en is daar geen opzet bij in het spel. Een terroristische aanslag daarentegen wordt bewust gepleegd door mensen die moedwillig zoiets willen aanrichten. Dat is ook een erg groot verschil.quote:Op woensdag 17 maart 2004 14:30 schreef hond_in_de_goot het volgende:
Net 36 mensen omgekomen bij een gasexplosie in een Russisch flatgebouw. En daarover staat er een klein fotootje met 3 regeltjes tekst eronder in de krant.
Ik bedoel, dat is toch ook erg? En daar hoor je dan weer niks over, maar gebeurt zomaar. Maar zo gauw er iets dichter bij gebeurt is het ineens erg en moeten er allerlei herdenkingen en minuten stilte en dergelijke komen.
Ik vind het een beetje duf allemaal..
Wel, als reageren al onder 'zeiken' valt, doe ik het bij jou ook nooit goed. Het zou je sieren als je eens een wat minder onvriendelijke toon op zou zetten.quote:Op woensdag 17 maart 2004 15:26 schreef Cybarite het volgende:
[..]
idd
En nu gaat men weer zeiken dat dat een ongeluk is en geen aanslag.
Spanje en Amerika vallen ook onder 'buitenland' hoor.quote:Maar er zijn net zo goed aanslagen in het buitenland.
Weldegelijk, als je alle reeds gepleegde aanslagen meetelt.quote:Op woensdag 17 maart 2004 15:46 schreef Pizza_Shooter het volgende:
[q]
[..]
Ten eerste zijn er niet 'tig gebeurtenissen' waarbij in één klap opzettelijk zóveel mensen opeens weggevaagd worden
Wat herdenk je dan wél, en waarom ?quote:en ten tweede kan je natuurlijk ook niet alles herdenken.
Nee, wat een drogredering btw....quote:Betekent dat als we niet alle aardbevingen en oorlogen herdenken we dan maar níks moeten herdenken?
Een aanslag is *niet* iets anders dan een vergelijkbare aanslag.quote:[..]
Een oorlog is wat anders dan zo'n aanslag, verder zoals hierboven gezegd: je kunt niet overal om rouwen.
Vraag ik me af of dat niet zo isquote:[..]
Nee?
Dat het tegen een hele cultuur gericht is denk jij.quote:[..]
Tja, noem het egoistisch. Het is gewoon veel ernstiger omdat het niet tegen één land gericht is maar tegen een hele cultuur.
Wie zegt er dat andere, 'normale', aanslagen niet tegen een hele cultuur zijn gerichtquote:Daarom was deze aanslag anders in zijn soort dan 'normale' aanslagen.
Oh ja ? Waar volgt dat dan uitquote:[..]
We zijn dus ten eerste al veel minder buitenstaander dan jij steeds beweert
Je valt in herhaling.quote:en ten tweede is zoiets gewoon verschrikkelijk en is het niet verkeerd om er even een of twee minuten bij stil te staan. 'Rouwen' is een erg groot woord daarvoor, overigens.
Dat heb ik al gedaan, aangezien je dat blijkbaar zelf nog niet begreep.quote:[..]
Zou je mij dan even willen uitleggen waarom het hier een religieuze kwestie betreft?.
Dat is het verschil tussen wat ?quote:[..]
Is het allemaal zo onduidelijk? Nog maar een keertje dan. Bij een 'normaal' conflict speelt er iets tussen twee of soms drie landen. Er wordt een oorlog gevoerd en daar vallen soms veel en de andere keer wat minder onschuldige slachtoffers bij. De aanslagen van 9-11 en 3-11 in Madrid zijn van een ander kaliber. Zij zijn namelijk niet gericht tegen één regering of één land, maar tegen een hele cultuur. In dit geval de Westerse cultuur. Dát is het verschil en dat is een nieuw verschijnsel.
Ik doe pas dingen als ze logisch zijn. Er is geen reden om een onlogisch iets te gaan doen als het maar vergezeld gaat van een logisch iets.quote:[..]
Het klinkt in jouw oren misschien raar hoor, maar je kunt ook beide doen. De regeringsleiders etc. zorgt ervoor dat er iets tegen gedaan wordt, daar wordt de bevolking buiten gelaten. De gewone burger heeft daar dus weinig mee te maken en ziet het allemaal als een conflict ver weg. Dat is dus niet juist en dáár moet men dus even bij stil staan.
We houden hier een discussie. We zitten hier niet om tegen elkaar te vertellen wat er wel gebeurd, maar waar ik geen beweringen over doe.quote:[..]
Dat zeg jij niet, maar dat gebeurt wel.Ik denk persoonlijk dat je wel met verrekt goede redenen aan moet komen voordat je besluit een ander land te bombarderen. Zeker als het om preventieve acties gaat.
Vanaf welk aantal is het herdenkingswaardig dan ?quote:Op woensdag 17 maart 2004 15:51 schreef Pizza_Shooter het volgende:
[..]
Ten eerste is 36 mensen heel wat anders dan 200 en die paar gewonden daar ook heel wat anders dan die 1400 in Madrid. Ten tweede heeft de aanslag in Madrid ook onder de bevolking echt flinke impact gehad. Verder is een gasexplosie een ongeluk en is daar geen opzet bij in het spel. Een terroristische aanslag daarentegen wordt bewust gepleegd door mensen die moedwillig zoiets willen aanrichten. Dat is ook een erg groot verschil.
Euhm? En dan al die vrienden, collega's, nog meer familie?quote:1 persoon heeft 1 persoon verloren..
1. Er staat 'men', en er staat nergens dat ik daarmee op de Fok!users die graag herdenken doel.quote:Op woensdag 17 maart 2004 15:54 schreef Pizza_Shooter het volgende:
[q]
[..]
Wel, als reageren al onder 'zeiken' valt, doe ik het bij jou ook nooit goed. Het zou je sieren als je eens een wat minder onvriendelijke toon op zou zetten.
Ach, aangezien de tegenstanders van de stelling van TS zich klaarblijkelijk toch zo sterk verbonden voelen met het Spaanse volk, en ze evenals zichzelf onder "de westerse wereld" scharen, heb ik verzuimd om bij die zin te vermelden "m.u.v Spanje".quote:[..]
Spanje en Amerika vallen ook onder 'buitenland' hoor.Overigens de enige aanslag die in de buurt komt van die in Madrid was die in Bali, aan de andere kant van de wereld. Dat heeft dan ook uitgebreid in de krant gestaan.
As if that matters...quote:Op woensdag 17 maart 2004 17:59 schreef Inquistor87 het volgende:
[..]
Euhm? En dan al die vrienden, collega's, nog meer familie?
Heb ik ook...ik vind het wel erg, maar om er nou zoveel aandacht aan te besteden en met z'n allen 3 minuten stil te zijn enzo...ik snap best dat mensen het zich erg aantrekken en er stil van worden, alleen ik ben zo iemand niet. Ik ben wel 3 minuten stil geweest, uit respect voor mijn collega's om me heen...maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt aan die mensen in madrid heb gedacht. Er gaan dagelijks zoveel mensen dood, alleen dit gebeurde door een terreuraanval, en die anderen gaan dood doordat ze oud zijn of ziek...daar wordt niet zoveel aandacht aan gegeven, en daardoor sta je er niet bij stil. Omdat dit in het nieuws komt enz. staat iedereen erbij stil en denkt iedereen eraan en vinden ze het erg...maar eigenlijk gaan er elke dag zoveel mensen dood of nog veel meer denk ik eigenlijk. Al die kindjes in afrika enz. die dood gaan van de honger...dat vind ik ook erg, maar je staat er gewoon niet bij stil omdat er in de media niet zoveel over wordt gepraat. Dat is het gewoon...door de media-aandacht vind iedereen het erg...als er na 1 dag nix meer over madrid was gezegt was er ook niet zoveel over gesproken als nu.quote:Op maandag 15 maart 2004 17:22 schreef LostFormat het volgende:
Ik heb precies hetzelfde. Het is allemaal wel heel erg en vervelend maar het doet me vrij weinig...
Bijlmerramp, 9-11 en nu Spanje. Ook tegen mij is meerdere malen gezegd dat ik er wel erg koel op reageerde. Heel vervelend voor die mensen maar er gaan dagelijks vele mensen dood in het verkeer en daar hoor je nooit wat over.
houdt iedereen dan ook 3 minuten z'n mond dicht om 12 uur als mijn moeder overlijd en zetten ze dan ook de treinen en de vliegtuigen stil en de radio op nix??quote:Op dinsdag 16 maart 2004 04:44 schreef jojomen4 het volgende:
Wacht maar tot het je moeder of dochtertje is die overlijd door zoiets.. Lekker overdone ja, sukkel dat je bent. Zulke aanslagen zijn overbodig, daarom is het extra pijnlijk. Als iemand natuurlijk overlijd is het nog te accepteren, zoiets is gewoon moeilijk.
Tuurlijk die vinden het niet erg dat een naaste is overledenquote:Op woensdag 17 maart 2004 18:03 schreef Cybarite het volgende:
[..]
As if that matters...
Zeg ik dat ?quote:Op woensdag 17 maart 2004 18:24 schreef Inquistor87 het volgende:
[..]
Tuurlijk die vinden het niet erg dat een naaste is overleden.
Als je me dan ook even jouw definitie van respect mededeelt, kan ik daar op antwoorden.quote:Op woensdag 17 maart 2004 18:24 schreef maxso het volgende:
Respect...hebben ze je ooit aangeleerd kuiken?
Wie ontkent dat ?quote:Daar gaat het om RESPECT want inderdaad 3 mensen(wat ook erg is) of 200,500,etc etc is wel een verschil...
Tuurlijk joh !quote:.massahysterie...bullshit![]()
![]()
Natuurlijk, voor persoonlijke emotie is altijd ruimtequote:Echter, woon ik op dit moment in Madrid en ik zelf stond op het station om die trein te pakken een half uur na de aanslagen en dan komt het allemaal wel heel erg dichtbij moet ik zeggen, ik ken kinderen van mijn stageschool van vorig jaar die ouders hebben verloren. De sfeer hier is heel akelig, mensen zijn boos, bang en verdrietig. Ik voel me niet op mijn gemak etc.
Of mensen willen herdenken is een persoonlijke zaak. Als het je raakt dan raakt het je.
Nee, ik voel me niet gesteund door de herdenkingen in Nederland. Ik merk wel dat het me in lichte mate irriteerd dat familie en bekenden al snel weer over koetjes en kalfjes praatten. Maar goed, na enige reflectie gedaan te hebben kon ik me dat ook wel weer voorstellen, zij zitten er niet met hun neus boven op.quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:40 schreef Cybarite het volgende:
[..]
Natuurlijk, voor persoonlijke emotie is altijd ruimte!
Ik wil hier niet bepleiten dat iedereen er maar koel onder moet blijven, maar voel jij je nou echt gesteund door het uitvoeren van rituelen in Nederland ??
Ik denk dat je er dan beter over kunt praten etc, het is vast wel een schok voor je.
Maar dat iedereen hier zo graag zijn medeleven wil betuigen op de meest belachelijke manieren vind ik echt not done...
Zie : http://society.guardian.co.uk/health/news/0,8363,1154031,00.html
Het is nu ook echt wetenschappelijk verklaard.
Ik ben het met je eens.quote:Op maandag 15 maart 2004 23:49 schreef Killer_Mom het volgende:
dit is anders rouwen, dit gaat over onschuldige mensen die vermoord worden
een aardbeving is een natuurverschijnsel, dit toch niet
moedwillig een trein opblazen?
ik vind dat je daar wel even bij stil kunt staan.
terreur acties zijn lame.
Waar leid jij dat uit afquote:Op dinsdag 23 maart 2004 14:30 schreef Imurderu2 het volgende:
Cybarite je vind het dus moeilijk om het respect op te brengen om 3 minuten stil te zijn, das prima en moet je zelf weten.
Wat is daar raar aan, laat staan dat je je eraan stoortquote:Maar wat me stoord is dat jij blijkbaar (gezien het vele aantal post hier van je) liever uren spendeerd aan de discussie eromtrent, ipv één keer in de zoveel tijd even 3 minuten niks zeggen.
Tegenover mensen als jou misschien wel ja...quote:Zinloos geweld, en wellicht zinloze 3 minuten stilte, maar jou reply's hier zijn ook zinloos vind ik..
Hartelijk dank voor je vertederende woordenquote:Ps : ik hoop dat er op jou begrafenis geen hond op komt dagen -hoe je ook dood gaat-,
Oh ja ?quote:...want je medeleven betuigen is toch maar hyppocriet volgens jou.
Ja hoor eens, in Israel zijn het de israeliërs zelf die er deel van uit maken. Ik vind dat niet echt te vergelijken, maar goed.quote:Op donderdag 18 maart 2004 13:58 schreef NoXxa het volgende:
De aanslagen zijn gehyped.
In Israel zijn er dagelijks aanslagen, daar doet iedereen koud over. Gebeurt het ergens anders dan is het opeens heel erg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |