ik ben ook verschrikkelijk koopverslaafd (ik wilde er een nieuw topic over openen, maar ik vond dit oudje, daarom deze kick). Ik ben zo koopverslaafd dat al het geld dat ik met mijn bijbaan verdien vaak al op dezelfde dag van uitbetaling uitgegeven heb. Ik krijg per week uitbetaald.
Het is gewoon de kick van het kopen, als ik iets zie dan verzin ik een excuus waarom ik het aanschaf en koop het gewoon, ook al weet ik op dat moment dat ik het geld beter aan andere dingen kan uitgeven. Ik las laatst een artikel over koopverslaving, waarin mensen zich diep in de schulden steken om echt pure onzin te kopen (WEHKAMP is heel populair voor dat soort mensen, omdat je op afbetaling kunt kopen). Ik heb gelukkig een goede bijbaan en geen creditcard, maar anders was het ook zo gelopen bij mij.
Een voorbeeld. Als ik sigaretten ga halen en ik sta in de winkel te wachten tot ik aan de beurt ben, dan word ik gedwongen andere dingen bij mijn sigaretten te kopen zoals kauwgom, aanstekers (waar ik er zeker over de 100 van heb) krasloten, asbakken, ... Als ik in de mediamarkt kom voor één kabeltje, kom ik gegarandeerd naar buiten met iets duurs en nutteloos. Zo had ik laatst een kabeltje nodig voor mijn camcorder (ook in een opwelling gekocht) maar kwam ik naar buiten met een memorystick, vijf verschillende audio kabeltjes (die ik niet bepaald nodig heb) en een batterijoplader.
Die kick van het kopen is gewoon heel sterk bij mij, je kunt duideljik spreken van een verslaving. Het is bewezen dat je stofjes aan maakt in je hersenen op het moment dat je iets koopt, blijkbaar reageer ik daar sterker op dan iemand anders. De grootste kick voor mij geeft het kopen van iets duurs, en deze dan thuis uit de verpakking te halen. Die kick van betalen, naar huis lopen en uitpakken is voor mij heel groot, onverklaarbaar waarschijnlijk voor mensen die het niet zo ervaren als ik.