Misschien komt het door de boeken die ik lees (Clancy, Bond, Ludlum, etc), maar ik moest gelijk denken aan de partijen die baat bij dit soort acties hebben. Als ik tegenwoordig zaken lees, dan probeer ik een soort schifting te maken in wat de gegeven feiten zijn en de gegeven conclusie. Kloppen die met elkaar, of worden er mogelijke alternatieven buiten beschouwing gelaten. Ik zie dat graag als kritisch kijken naar de nieuwsfeiten.
Ik moest dus ook bij deze aanslagen weer denken aan deze methode. Wie hebben er baat bij, wie kunnen het en wie hebben er zeker GEEN baat bij. De aanslagen komen imo wel erg gunstig uit voor een paar groepen/mensen. Wat me opviel was dat de ETA of de club van OSB daar niet bovenaan stonden. Laat ik mijn nummer 1 proberen te verklaren .
1. Bush! Ja, wie anders
![]()
. Hij staat in de polls achter, europa heeft steeds verdere kritiek op zijn war agains terrorism en Al Qaeda houdt zich de laatste tijd rustig. De campagne van Bush leunt heel zwaar op zijn strijd tegen het terrorisme, maar ja, de terroristen houden zich rustig. Het komt Bush dan ook goed uit dat de aanslagen in Madrid door AQ gedaan zouden zijn. Hij heeft weer munitie om aan te tonen dat zijn leiderschap nog nodig is, europa erkent de dreiging en zal meer steun verlenen aan maatregelen van Bush.
Het is imo ook sterk dat de ETA of AQ zo'n gecoordineerde aanval zou kunnen plegen. 13 bommen bijna tegelijkertijd af laten gaan. Ook het niet van tevoren melden is erg on-ETA. Hoe moeilijk zou het zijn voor een CIA of andere organisatie om ergens in een gestolen busje wat arabische tapes achter te laten en een mailtje te sturen? Ook de tekst in het mailtje dat er weer een aanslag in de VS komt past in het draaiboek van Bush.
Zijn populariteit is nog nooit zo hoog geweest na een terroristische aanslag. Hoe beter om op het laatst je rivaal in te halen door een terroristische aanslag op amerikaanse bodem! Ik denk dus dat er voor 15 oktober nog een redelijk zware aanslag is in de VS, vergelijkbaar met de aanslag in Madrid.
Noem me paranoia of fantast, maar dit soort scenario's zijn net zo denkbaar en onderbouwd als de huidige claim dat de ETA of AQ erachter zit. Het wordt alleen niet geloofd omdat ons aangeleerd is dat overheden dit soort dingen niet doen. Ga je echter feitelijk kijken, dan zijn er veel meer verklaringen en scenario's, die imo niet afgedaan mogen worden totdat ze onwaar bewezen zijn met keiharde feiten.
Maar goed, ik wil graag jullie
onderbouwde meningen. Nietszeggende oneliners en 'vs-bash' opmerkingen verwijs ik naar ONZ. Je mag het best met me oneens zijn, en ik sta open voor allerlei tegenwerpingen, mits ze onderbouwd zijn.