Die naam komt me toch zo bekend voor he ![]()
Je kent ze waarschijnlijk of van de kasteelheren van
Kasteel de Haar, aangezien deze van de familie is. Of van het landgoed, of nu pretpark, Duinrell in Wassenaar, die ook van, volgens mij, een andere tak van de familie is. Daarbij waren ook enkele familieleden actief in de politiek waaronder enkele ministers in de 19e eeuw (volgens mij zlefs minister-president).
Adellijk zeker ![]()
Jazeker, zover ik heb kunnen nagaan zijn de meesten in 1822 tot de adelstand verheven, hoewel soms met iets verschillende regelingen. Zover ik weet zijn beide (kom ik op terug) families titeldragers. Sommigen baron, anderen graaf.
Ja leuk enzo, maar waarom begin je een topic over zo'n familie ![]()
Nou, ik ben begonnen met me te verdiepen in deze familie toen ik de naam Anna van Zuylen van Nievelt in mijn kwartierstaat ontdekte. Ik heb vorige week een geslachtsregister van twee families gevonden in het Nederlands Adelboek uit ik dacht 1915, maar zit toch met een paar vragen die ik hoop beantwoord te krijgen. Daarbij wil ik laten zien hoe 1 familie best interessant kan zijn. En het sluit nog eens aan op de kasteelmeet in de Haar in mei aanstaande.
Geweldig
Kom maar op met die vragen dan ![]()
Komtie hoor. In het Nederlands Adelboek (volgens mij het jaargang 1915) vond ik na elkaar twee stamreeksen van deze familie (of families). Ik kon echter geen verband vinden tussen de twee stamreeksen en het leek me nogal stug dat er twee families rondliepen met min of meer dezelfde naam die los van elkaar in hetzelfde jaar in de adelstand zijn verheven en ook nog eens een wapen voeren wat bijna gelijk is. Wat is de link? Wie kan me daarmee helpen?
Het eerste geslacht: (van Zuylen van Nievelt)
Nederlandse adellijke tak, in mannelijke lijn uitgetorven in 1881
(Sulen) Reeds in 1120 wordt dit geslacht genoemd, terwijl 19 mei 1169 Gerardus de Sulen met zijne vrouw Adaleida en zijne zonen een huis aan het Stift te Rees gaven. De geregelde stamreeks vangt aan met Steven van Sulen, ridder, die in 1311 met zijne vrouw Mabelia land in pacht krijgt nabij het huis Nijvelt in Utrecht en wellicht een zoon is van Dirk van Sulen, die ook als Dirk van Nijenvelde voorkomt. Bij Besl. d.d. 28 aug. 1814, no. 14 werden Jasper Hendrik van Zuylen van Nievelt, heer van den Brieller en Glinthorst, en Coenraad Jan van Zuylen van Nievelt benoemd in de ridderschap van Gelderland. Bij K. B. d.d. 23 sept. 1822, no 119 werd voor hen en hunne wettige afstammelingen erkend de hun van ouds gecompeteerende titel van baron.
stamreeks begint met Dirk van Sulen (ook voorkomende als van Nyenvelde)
I Steven van Sulen (sneuvelt te Zierikzee, 4 maart 1302)
II Jacob van Sulen, ridder, heer van Nijvelt
III Steven van Sulen, heer van Nijeveld
IV Willem van Sulen van Nyeveld
V Frederik van Zuylen van Nyeveld
(...)
XII Philip van Zuylen van Nievelt
(...)
onderaan staat geschreven:
Takken van dit geslacht leven in Beieren, Belgie en Frankrijk en schrijven zich van Zuylen van Nyevelt.
dit vind ik raar aangezien aan het begin stond dat het in mannelijke lijn uitgestorven was
Het tweede geslacht: (van Zuylen van Nyevelt)
De geregelde stamreeks vangt aan met Willem van Nyevelt, die volgens S. van Rhemen een natuurlijke zoon was van kapitein Gerrijdt van Zuylen van Nievelt, en wiens zoon Gijsbert 5 juli 1603 te Zwolle huwde met Barbara de Greve. Bij K. B. d.d. 15 april 1815, no. 17 werden Hugo van Zuylen van Nyevelt en zijn broeder Arnout van Zuylen van Nyevelt verheven in den Ned. Adel. Bij K. B. d.d. 22 aug. 1815, no. 22 werd op rekwest van Jacob Abraham van Zuylen van Nyevelt, onder voorziening in de bezwaren zijner familie, tegen dit gedeelte van het K. B. van 15 april 1815, no. 17, waarbij twee zijnder broeders verheven werden, dit besluit in zooverre gealtereerd, dat de gebroeders Hugo en Arnout van Zuylen van Nyevelt worden ingelijfd. Bij K. B. d.d. 20 sept. 1822, no. 117 werden Jacob Abrham, Jhr. Arnout en Jhr. Hugo van Zuylen van Nyevelt erkend met den titel van baron op alle wettige afstammelingen. Bij hetzelfde K. B. werden Paulus Jacob, Jan Adriaan, Cornelis en Philip Julius van Zuylen van Nyevelt erkend met den titel van baron op alle wettige afstammlingen. (wat is het verschil??)
Bij K. B. d.d. 17 oct. 1822, no 26 werd Philip Julius van Zuylen van Nyevelt, die bij de Keiz. decr. van Keizer Napoleon d.d. 17 maart 1811 tot comte de l'Empire was verheven, erkend met den titel van baron op alle wettige afstammelingen en hem verleend met de titel van graaf bij eerstgeborene.
stamreeks:
I Willem Gerrydtssen van Nijvelt (is dood 1603)
II Gijsbert Willemsen van Nijvelt (is dood 1631)
III Mr. herman van Zuylen van Nyevelt
etc.
OK, de eerste vraag is duidelijk, wat het verband is tussen beide families. Maar die Gerrydt is dat lijkt me ![]()
Ik heb kapitein Gerrijdt nergens kunnen vinden in de stamreeks van het andere geslacht. Of ook maar andere links tussen de stamreeksen.
En je had nog een tweede vraag: ![]()
Ja, die gaat over de kasteelheer van de Haar, Baron Etienne van Zuylen van Nyevelt. Hij erfde het in 1890 van zijn vader. Huwde Helene de Rotschild en had zodoende genoeg geld om de ruine te herbouwen in het huidige kasteel. Maar waar zit deze Etienne in 1 van deze families. Ik heb hem niet kunnen vinden in de stamreeksen en ik heb nergens kunnen vinden wie Etienne's vader was.
Op de site van Kasteel de Haar staat het volgende:
"Binnen enkele generaties waren er vijftien takken Van Zuylen, verspreid over de hele provincie. De meeste van die takken stierven uit, behalve de tak van de Van Zuylens die het kleine kasteel Nijevelt in bezit had. Dit kasteel stond destijds aan de zuidkant van Vleuten. De katholieke tak daarvan verhuisde naar de Zuidelijke Nederlanden. Uit deze linie stamt de huidige familie Van Zuylen van Nijevelt van de Haar.
Het nageslacht van Josyna van de Haar en Dirk van Zuylen stierf uit in de 17e eeuw, waardoor het kasteel vererfde op de Zuid-Nederlandse familie Van Stembor. Een dochter Antonia van Stembor huwde echter Rudolf van Zuylen van Nijevelt. Toen hun zoon Anthony in 1801 kinderloos stierf, werd De Haar nagelaten aan een verre neef wiens kleinzoon baron Etienne zou worden: de herbouwer van het kasteel."
Je hebt inderdaad de familie van de Haer en de familie van Zuylen en van Zuylen van de Haer. Later krijg je de families van Zuylen van Nyevelt van de Haar (Etienne en nakomelingen) en van Zuylen van Nyevelt van Gasebeek
[ Bericht 0% gewijzigd door TARAraboemdijee op 12-03-2004 15:20:54 ]
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.