Bronquote:Wat is synesthesie?
Synesthesie is het verschijnsel dat wanneer een zintuig geprikkeld wordt, bijvoorbeeld men hoort de klank van een woord, men ook gewaarwordingen van een ander zintuig ervaart, men ziet bijvoorbeeld tegelijkertijd de kleur blauw. In dit geval 'hoort men kleuren' en dit noemt men kleurwoordsynesthesie. Ook andere combinaties van zintuiglijke overdracht komen voor. Sommigen ervaren vormen bij het proeven van gerechten, weer anderen horen klanken bij geuren enzovoort. De combinatie kleur-woord lijkt het meest voor te komen en is het meest wetenschappelijk vastgesteld.
Hoe vaak komt kleurwoordsynesthesie voor? Recentelijk hebben onderzoeken in Engeland eerste schattingen voortgebracht. Kleurwoordsynesthesie komt bij ongeveer 1 op de 2000 personen voor en ongeveer 6 maal vaker bij vrouwen dan bij mannen.
Dan kom je aardig in de richting. Ik heb het eigenlijk alleen bij dagen van de week. Donderdag is overigens wat paarsachtig en zaterdag natuurlijk zwart.quote:Op donderdag 11 maart 2004 22:08 schreef gathering_storm het volgende:
Jep, hier zit er nog eenIk associeer geluiden, muziek, voorwerpen en gemoedstoestanden met kleurtjes. Mijn donderdag is donkerrood, de zaterdag blauw. Wel grappig, geen idee waar het vandaan komt eigenlijk
Och, wat jij wilt.quote:Op donderdag 11 maart 2004 22:22 schreef errrrr het volgende:
geschift |:{, donderdag is gewoon donderdag, de 4e dag in de week
*nú met verbeterde smiliequote:Op donderdag 11 maart 2004 22:23 schreef Pizza_Shooter het volgende:
[..]
Och, wat jij wilt..
Je zoekt nu naar een simpele, logisch en rationele verklaring die er waarschijnlijk niet is. Maar om even inhoudelijk er op in te gaan: Hoe verklaar je dan dat die kleuren voor iedereen persoonlijk zijn en ook niet matchen met kleuren van tv-gidsen? Ik geloof dus eigenlijk niet zo in jouw theorie.quote:Op vrijdag 12 maart 2004 13:14 schreef Moonchildje het volgende:
Hmm, misschien helemaal niet aan de orde hoor.
Maar de tv-gidsen hebben vaak ook kleuren voor bepaalde dagen van de week.
Zou dat er niet iets mee te maken kunnen hebben?
Bronquote:Hoe is het om muziek in kleur te horen? Of iemands naam in kleur te zien? Of om bij het eten smaken in je handen te proeven alsof je iets aanraakt? Dit zijn enkele voorbeelden van synesthesie, een neurologisch verschijnsel waarbij een prikkel in het ene zintuig tegelijkertijd een gewaarwording in een ander zintuig oproept. Letterlijk betekent synesthesie samen (syn) waarnemen (esthesie).
Interessant topic, ietwat gedateerd maar wel relevant. Zelfde verschijnsel inderdaad.quote:
Ha, interessant topic. Wel, het is dus zo ongeveer aangeboren. Geen idee of het met drugs kunstmatig te versterken of op te wekken is.quote:Op donderdag 22 april 2004 21:17 schreef 0d1n het volgende:
Weet iemand welke stoffen hiervoor verantwoordelijk zijn?? En hoe je dit kunstmatig kan opwekken?? Wat is de relatie met geheugen/kleuren/smaak/muziek e.d.??
Ah, nu ga ik een kick riskeren maar ik begin toch..quote:Op donderdag 22 april 2004 21:24 schreef Pizza_Shooter het volgende:
[..]
Ha, interessant topic. Wel, het is dus zo ongeveer aangeboren. Geen idee of het met drugs kunstmatig te versterken of op te wekken is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |