abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17654961
Ik had het dus laatst met klasgenoten over het ervaren van kleuren bij bijvoorbeeld de dagen van de week of cijfers. Sommigen konden zich er niks bij voorstellen en anderen herkenden het wel. Ik vond dit in eerste instantie best wel vaag, totdat ik laatst een column in het NRC las over synesthesie.

Kleuren 'zien' bij dagen of cijfers is dus een hele milde vorm van synesthesie en heel veel mensen hebben het. Maandag is bij mij bijvoorbeeld blauw, dinsdag is lichtgeel etc. Slechts één op de 2000 mensen heeft echt synesthesie en 'ziet' dus ook bijvoorbeeld kleuren bij klanken etc. De meesten ervaren dat overigens als een verrijking.

Ik vroeg mij dus af wie hier iets van herkent. .

Meer info over synesthesie:
quote:
Wat is synesthesie?

Synesthesie is het verschijnsel dat wanneer een zintuig geprikkeld wordt, bijvoorbeeld men hoort de klank van een woord, men ook gewaarwordingen van een ander zintuig ervaart, men ziet bijvoorbeeld tegelijkertijd de kleur blauw. In dit geval 'hoort men kleuren' en dit noemt men kleurwoordsynesthesie. Ook andere combinaties van zintuiglijke overdracht komen voor. Sommigen ervaren vormen bij het proeven van gerechten, weer anderen horen klanken bij geuren enzovoort. De combinatie kleur-woord lijkt het meest voor te komen en is het meest wetenschappelijk vastgesteld.

Hoe vaak komt kleurwoordsynesthesie voor? Recentelijk hebben onderzoeken in Engeland eerste schattingen voortgebracht. Kleurwoordsynesthesie komt bij ongeveer 1 op de 2000 personen voor en ongeveer 6 maal vaker bij vrouwen dan bij mannen.
Bron

Even geen idee waar dit te plaatsen, laat ik aan de GC-mods over.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
pi_17655099
Jep, hier zit er nog een Ik associeer geluiden, muziek, voorwerpen en gemoedstoestanden met kleurtjes. Mijn donderdag is donkerrood, de zaterdag blauw. Wel grappig, geen idee waar het vandaan komt eigenlijk
Pesez le matin que vous n'irez peut-être pas jusqu'au soir,
Et au soir que vous n'irez peut-être pas jusqu'au matin.
pi_17655312
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 22:08 schreef gathering_storm het volgende:
Jep, hier zit er nog een Ik associeer geluiden, muziek, voorwerpen en gemoedstoestanden met kleurtjes. Mijn donderdag is donkerrood, de zaterdag blauw. Wel grappig, geen idee waar het vandaan komt eigenlijk
Dan kom je aardig in de richting. Ik heb het eigenlijk alleen bij dagen van de week. Donderdag is overigens wat paarsachtig en zaterdag natuurlijk zwart. .
- Beverly Sills
pi_17655484
geschift , donderdag is gewoon donderdag, de 4e dag in de week
"What a splendid head, yet no brain."
"Why use Windows when there is a door?"
pi_17655527
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 22:22 schreef errrrr het volgende:
geschift |:{, donderdag is gewoon donderdag, de 4e dag in de week
Och, wat jij wilt. .
- Beverly Sills
pi_17655555
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 22:23 schreef Pizza_Shooter het volgende:

[..]

Och, wat jij wilt. .
*nú met verbeterde smilie
"What a splendid head, yet no brain."
"Why use Windows when there is a door?"
pi_17665818
Hmm, misschien helemaal niet aan de orde hoor.
Maar de tv-gidsen hebben vaak ook kleuren voor bepaalde dagen van de week.
Zou dat er niet iets mee te maken kunnen hebben?

Ik heb wel bepaalde kleuren die horen bij bepaalde muziek.
Ach ja, zit in je hoofd he heeft verder niemand last van.
It's amazing what we can do with love...
pi_17666687
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 13:14 schreef Moonchildje het volgende:
Hmm, misschien helemaal niet aan de orde hoor.
Maar de tv-gidsen hebben vaak ook kleuren voor bepaalde dagen van de week.
Zou dat er niet iets mee te maken kunnen hebben?
Je zoekt nu naar een simpele, logisch en rationele verklaring die er waarschijnlijk niet is. Maar om even inhoudelijk er op in te gaan: Hoe verklaar je dan dat die kleuren voor iedereen persoonlijk zijn en ook niet matchen met kleuren van tv-gidsen? Ik geloof dus eigenlijk niet zo in jouw theorie.
- Beverly Sills
  vrijdag 12 maart 2004 @ 14:09:09 #9
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_17667029
Het wordt ook gebruikt als stijlvorm in poëzie.

Ik kan er zo snel even geen voorbeeld van vinden, helaas.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_17667323
Nou, er zijn verschillende tv-gidsen die gebruiken volgens mij verschillende kleuren voor de dagen.
Ach het was zomaar een idee wat in me opkwam.

En rationeel, simpel en logisch passen al helemaal niet bij mij hahaha.
Maar dat kan jij natuurlijk niet weten van alleen een forumbericht.
It's amazing what we can do with love...
  vrijdag 12 maart 2004 @ 17:00:52 #11
32974 Xante
Levend en wel
pi_17670752
Woensdag is geel, dinsdag is groen, en vrijdag is bij mij blauw. Dit komt volgens mij echt omdat wij in groep 1/2 altjid een kalender van de wee maakte, waarbij je iedere dag een kleurtje gaf. Woensdag, dinsdag en vrijdag zijn bij mij blijven hangen .

Ik zie overigens het jaar als een cirkel, waarbij augustus op 11 uur staat, januari op 6 uur, en juni op 1 uur. Als je het even met een klok vergelijkt dan .
'Cause you could've been number one, if you only found the time
And you could've ruled the whole world, if you had the chance
pi_17670792
Heb ik ook 'last' van .
It's easier to get forgiveness than permission.
pi_17672052
Ik heb het alleen als ik geblowd heb!
pi_17672652
quote:
Hoe is het om muziek in kleur te horen? Of iemands naam in kleur te zien? Of om bij het eten smaken in je handen te proeven alsof je iets aanraakt? Dit zijn enkele voorbeelden van synesthesie, een neurologisch verschijnsel waarbij een prikkel in het ene zintuig tegelijkertijd een gewaarwording in een ander zintuig oproept. Letterlijk betekent synesthesie samen (syn) waarnemen (esthesie).
Bron
- Beverly Sills
pi_17673078
Maandag is rood, dinsdag blauw, zaterdag geel, donderdag zwart. Met de rest van de dagen heb ik niets eigenlijk?!

Dat zijn de kleuren waaraan ik relateer, maar echt kleuren ZIEN? Geen idee. Beetje moeilijk te omvatten dit
  vrijdag 12 maart 2004 @ 19:35:57 #16
83645 Andoire
... .. ...
pi_17674083
Ja!
Dinsdag = donkergroen, vrijdag = lichtgroen, zaterdag = geel en zondag is paars.
Maandag, woensdag en donderdag heb ik niet zo veel mee

Ik heb het ook wel als ik muziek hoor, dan ga ik meteen een kleur erbij denken zeg maar...
Najah... vaag
Что было, то прошло..
  vrijdag 12 maart 2004 @ 20:11:23 #17
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_17674910
Ja inderdaad, V. ja.
pi_17678161
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 20:11 schreef Verbal het volgende:
Kleuren

V.
Interessant topic, ietwat gedateerd maar wel relevant. Zelfde verschijnsel inderdaad. .
- Beverly Sills
pi_17717200
.
- Beverly Sills
pi_17899919
.
- Beverly Sills
pi_17902605
Wij hadden ook in groep 1 / 2 zo'n soort met klok van dagen erop, die gebruik ik nog steeds (in mijn hoofd wel te verstaan)

Nog een leuk voorbeeld, als je aan een blind persoon vraagt welke kleur als hij/zij ziet, dan kan hij/zij daar niet op antwoorden, raar denk je misschien, maar doe zelf je ogen maar eens dicht. Die kleur die je dan ziet kun je ook niet beschrijven.
  donderdag 22 april 2004 @ 21:17:41 #22
63792 0d1n
Introvert iNtuitive raTional
pi_18618860
Weet iemand welke stoffen hiervoor verantwoordelijk zijn?? En hoe je dit kunstmatig kan opwekken?? Wat is de relatie met geheugen/kleuren/smaak/muziek e.d.??
Mundus vult decipi
pi_18619067
quote:
Op donderdag 22 april 2004 21:17 schreef 0d1n het volgende:
Weet iemand welke stoffen hiervoor verantwoordelijk zijn?? En hoe je dit kunstmatig kan opwekken?? Wat is de relatie met geheugen/kleuren/smaak/muziek e.d.??
Ha, interessant topic. Wel, het is dus zo ongeveer aangeboren. Geen idee of het met drugs kunstmatig te versterken of op te wekken is.
- Beverly Sills
  donderdag 22 april 2004 @ 22:30:39 #24
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_18620789
heb dat vooral met muziek, als het een nummer is dat ik leuk en..
-het vrolijk is=lichtblauw (bijna wit)
-het is beetje rustig, lounge achtig soms = hemelsblauw
-het is een ballad = diepblauw

altijd blauw my favourite color..
voor de rest niet zo veel met dagen ofzo heb het meer met aura's dan dit synesthesie
  donderdag 22 april 2004 @ 22:54:51 #25
63792 0d1n
Introvert iNtuitive raTional
pi_18621316
quote:
Op donderdag 22 april 2004 21:24 schreef Pizza_Shooter het volgende:

[..]

Ha, interessant topic. Wel, het is dus zo ongeveer aangeboren. Geen idee of het met drugs kunstmatig te versterken of op te wekken is.
Ah, nu ga ik een kick riskeren maar ik begin toch..

Uit je onverschilligheid (je niet bezighouden met junks) heb je ook geen praktijk ervaring..

Juist van jou met je topic "Synesthesie" had ik verwacht dat je wist (en aan de hand van je webpage) hoe synesthesie werkt..

najah aldus ik..

Voor wie niet snapt waar dit vandaan komt.. : Synaesthesia, een serieus drug expiriment
Mundus vult decipi
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')