abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 december 1999 @ 01:20:00 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_21255
Deze vraag zal de meesten van jullie vreemd voorkomen, maar ik stel 'm toch maar even.
De dagen van de week, de maanden, maar ook bepaalde getallen en letters hebben voor mij een kleur. Dat is niet iets dat ik ooit heb bedacht, dat is voor mij gewoon zo (nee lieverds, ik heb niet gedronken, gerookt of gesnoven ). Als ik bijvoorbeeld met iemand afspreek voor zaterdag, dan zie ik een groene kleur voor me. Niet dat dat hinderlijk is hoor, het is gewoon zo. Ik ben in mijn 31-jarig bestaan slechts twee mensen tegengekomen die dat ook hebben, en dan krijg je dus werkelijk vreemde gesprekken:
'Donderdag is bruin.'
'Nietes, je bent gek man, donderdag is blauw!'
'Nietes'
'Welles' etc.
Wat ik nou graag wil weten (serieus ajb) is of er mensen zijn die dit ook hebben, en anders of ze er misschien een verklaring voor hebben. Ik ben er in ieder geval nog niet achter.
Ik heb van mensen al dingen gehoord van: 'Dan ben je vast autistisch aangelegd' tot 'Ja hoor, HIJ heeft weer iets aparts!'.
Deze post zal wel weer de nodige slappe pogingen tot humor oproepen, maar ik ben ECHT serieus.
Ik hoor het wel.
V
Ja inderdaad, V. ja.
pi_21256
Nou, aan kleuren zijn natuurlijk wel duidelijk emoties of gemoedstoestanden vebonden (rood = woede, blauw = kil, afstandig of misschien heb je zelf een ander gevoel bij een kleur) het is natuurlijk goed mogelijk dat een bepaalde dag een bepaald gevoel opwekt en je kan zo een kleur bij dat gevoel en dus ook die dag uitzoeken.
Ik heb zelf nooit echt kleuren gegeven aan dagen of getallen maar ik heb wel eens eerder gehoord dat iemand dat deed, ik kan me alleen ff niet meer herinneren wie dat was.
pi_21257
Zelf heb ik het niet , maar ik weet dat mensen waar hun hersens de gebieden niet goed afbakenen bij bv geluiden kleuren zien en bij beelden dingen voelen en noem maar op.

Het komt nogal eens voor , het blijkt gewoon dat bepaalde gebiedjes van je hersenen de signalen doorgeven aan andere gebiedjes die er eigenlijk niks mee te maken hebben.

daardoor "horen" mensen bv een groene kleur , en "zien" ze een prikkelend gevoel.

pi_21258
je zou er eigenlijk eens een paar boeken van kunst en kleur filosofen op na slaan..
Als jij het leest,en vind dat het goed is,ook al is het fout.Dan is het goed
pi_21259
zal wel komen door de TV-Gids.
<a href="http://www.clinicantwerp.com/movie.htm" rel="nofollow" target="_blank"><a href="http://www.clinicantwerp.com/movie.htm<" rel="nofollow" target="_blank">http://www.clinicantwerp.com/movie.htm<</a>;/a>
pi_21260
Voordat ik slapen gaan concentreer ik me altijd op een bepaalde kleur.
Welke kleur dat hangt af van hetgene ik die volgende dag ga doen.
SERIEUS !!!
Als ik namelijk een goed gesprek met iemand moet hebben "slaap" ik altijd wit.
De volgende morgen ben ik dan heel open "ingesteld"

Kasta

I was an atheist until I realized I was God
  donderdag 23 december 1999 @ 11:59:00 #7
136 V.
pi_21261
quote:
Voordat ik slapen gaan concentreer ik me altijd op een bepaalde kleur. Welke kleur dat hangt af van hetgene ik die volgende dag ga doen. SERIEUS !!! Als ik namelijk een goed gesprek met iemand moet hebben "slaap" ik altijd wit. De volgende morgen ben ik dan heel open "ingesteld"

Kasta: daar heb je me toch ineens blij verrast(a). Zomaar een serieuze reactie. Dank hiervoor.
Seestar: ik heb er geen speciale emoties bij, al mijn hele leven heeft elke dag zijn eigen kleur, elke maand, en bepaalde letters en getallen. Ook bij die laatste heb ik geen kleuren toegekend, ze hebben ze gewoon: dinsdag is lichtbruin, het getal vijf is groen, de maand maart is staalblauw en de letter K is donkerpaars...
Muisarm: volgens mij is dat iets anders. Heb ik ook van gehoord, maar is hier niet van toepassing. Ik ruik mijn eau de toilette, ik proef mijn eten, en hoor muziek.
Ik heb alleen een onbewuste kleurenconnotatie bij een aantal zaken, en ben al jaren benieuwd of er meer mensen 'last' van hebben, en wat het zou kunnen zijn. Maar bedankt voor het meedenken, en ik wacht verdere reacties af...
V
Ja inderdaad, V. ja.
pi_21262
quote:
op 12-23-1999 om 01:20 AM schreef Verbal het volgende:
Deze vraag zal de meesten van jullie vreemd voorkomen, maar ik stel 'm toch maar even.
De dagen van de week, de maanden, maar ook bepaalde getallen en letters hebben voor mij een kleur. Dat is niet iets dat ik ooit heb bedacht, dat is voor mij gewoon zo (nee lieverds, ik heb niet gedronken, gerookt of gesnoven ). Als ik bijvoorbeeld met iemand afspreek voor zaterdag, dan zie ik een groene kleur voor me. Niet dat dat hinderlijk is hoor, het is gewoon zo. Ik ben in mijn 31-jarig bestaan slechts twee mensen tegengekomen die dat ook hebben, en dan krijg je dus werkelijk vreemde gesprekken:
'Donderdag is bruin.'
'Nietes, je bent gek man, donderdag is blauw!'
'Nietes'
'Welles' etc.
Wat ik nou graag wil weten (serieus ajb) is of er mensen zijn die dit ook hebben, en anders of ze er misschien een verklaring voor hebben. Ik ben er in ieder geval nog niet achter.

...

dat heb ik ook wel ja
zaterdag is zwart bij mij, maandag is blauw dinsdag is groen, woensdag is rood, zondag is goudkleurig
alleen donderdag en vrijdag heb ik niet een uitgesproken kleur voor

donderdag 23 december 1999 @ 14:35:00 #9
2033 An-ja
Chronisch nat.
pi_21263
Ik heb geen kleuren, maar ik zie het jaar in rondjes. Het begint bovenaan met Januari (duh) en gaat tegen de klok in. Dat komt door de kalender die we vroeger (nou ja....12 jaar terug ofzo) in de wc hadden hangen. Toen leerde ik net de maanden en ik denk dat ik daarom dat rondje in mijn hoofd heb.
De week is een rechte balk voor mij, ik zie echt de plaats van de balk waar we zitten (nu dus op de helft)

Ik heb het er weleens met iemand over gehad en die heeft hetzelfde als jou, ook in kleuren. Zij dacht dat het van de kalender op de kleuterschool was. Daar had elke dag een kleur.
Misschien kan je nagaan of jij niet zoiets had, een kalender met kleurtje, agenda ofzoiets
------------------
Ik weet geen signature!

[Dit bericht is gewijzigd door An-ja (Datum 23 December 1999).]

Yes I suck. And swallow.
  donderdag 23 december 1999 @ 14:56:00 #10
568 Juul
Is gewoon lief
pi_21264
Ik weet niet hoe 't komt maar ik voel me sinds vandaag
toch wel erg blauw
The Bitch is Back!
pi_21265
Ik heb het zelfde Juul en ik kan je ook wel vertellen waardoor dat komt.......
Kijk eens bij je lege flessen rek.....

Verder zie ik ook nogal eens groen geel, niet zo gek daar me kamer ook in die kleuren behangen is.....

O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_21266
Volgens mij is het helemaal niet gek. Een vriend van mij heeft dat met muziek en geluiden dat hij kleuren ziet. Wat het betekent vraag ik me ook af? Weet niemand het?
pi_21267
Zondag Geel
Maandag Grijs
Dinsdag Donkerblauw
Woensdag Groen
Donderdag Paars
Vrijdag ?
Zaterdag Zwart

Kun je wel een mooie poll mee maken.:0

Diplomacy:

Telling some one that he can go to hell in such a way that he is looking forward to the trip

donderdag 23 december 1999 @ 18:58:00 #14
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_21268
Ik heb dat met stemmingen.
Klinkt misschien raar, maar als mensen zich heel erg verdrietig/goed/boos/wat dan ook voelen, heb ik daar een soort kleur bij die ik dan "zie."
Klinkt allemaal heel zweverig en heeft er ook eigenlijk niet veel mee te maken.

Ik heb een keer een artikel gelezen over mensen die overal kleuren aan verbinden. maak je er maar niet druk om ofzo, maar eigenlijk is het ee soort ziekte, nog erfelijk ook. Je wordt er mee geboren en komt er nooit meer vanaf. Niet dat het erg is, maar het is eigenlijk gewoon iets wat stiekem fout gaat in je hersenen.
Jij hebt dus een speciaal chemisch reactietje in je hoofd wat anderen meestal niet hebben. Maar het is voor de rest onschuldig. beschouw het als een moedervlek ofzo, die heb je, geen flauw idee waarom!

(Ikzelf zit nml onder de moedervlekken en sproeten!!)

Frankly, my dear, I don't give a damn.
  Redactie Frontpage donderdag 23 december 1999 @ 20:10:00 #15
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_21269
Dit doet me denken aan een mop:

Noem es een kleur onder de tien...
En dan bij een schouderophaal zeggen:" Vrijdag "
Een beetje offtopic, maar wel humor...
Ik geloof in aliens en in geesten en een leven na de dood, maar mijn nuchtere Drentse hersenen kunnen dit niet bevatten... Sorry!
Maar ja, even goeie vrienden...
Gegroet,
Djeez

Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 23 december 1999 @ 21:12:00 #16
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_21270
quote:
op 12-23-1999 om 07:35 AM schreef Ludo het volgende:
zal wel komen door de TV-Gids.

LOL

FOK!-Schrikkelbaas donderdag 23 december 1999 @ 21:22:00 #17
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_21271
Nou ik heb dus geen last van kleur associaties...

beetje off-topic, maar als ik een boek lees (je weet wel een stapel faxen), en het is een goed boek (Stephen King ofzo) dan ga ik zo in het verhaal op, dat het zich als een film afspeelt in mijn hoofd....het wordt ECHT gevisualiseerd....(Stephen King zelf noemt dit "door het gat in het papier vallen")
tot het extreme...als ik een boek lees met een flinke sneeuwstorm in het verhaal, kijk ik elke keer, als ik door iets of iemand uit mijn 'trance' gehaald, uit het raam om te zien hoeveel sneeuw er ligt

Ik was in de overtuiging dat iedereen dat had , totdat mijn broer mijn vertelde dat hij GEEN ENKELE visualisatie bij geschreven woorden heeft.

Om een lang verhaal kort te maken...
wanneer ik aan dagen denk , komt er een visualisatie boven, en geen kleur...
de beelden wisselen, en zijn dus eigenlijk gewoon errug levendige 'memoires'...denk ik...
Of ik ben gewoon gestoord, dat zou ook kunnen...

donderdag 23 december 1999 @ 21:39:00 #18
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_21272
In alkmaar zit een instituut dat aan kleurentherapie doet op de Pettemerstraat.

Ik weet de naam ff niet, en ik heb ook geen idee of het er uberhaupt iets mee te maken heeft, maar mischien een idee om te informeren.......

Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  donderdag 23 december 1999 @ 23:59:00 #19
1275 sataN
pi_21273
Nee, ik visualiseer zelf ook bij boeken, maar heel toevallig MIJN broertje ook niet, wat schijnt te komen doordat hij last heeft van dyslexie.
Of andersom; doordat hij de dingen niet voor zich ziet maar de woorden als letters op papier blijft zien kan hij het zinsverband moeilijk zien, en al helemaal nooit zoals iemand die het wel meteen voor zich ziet, want dan moet hij het gaan bedenken.
Ik weet niet wat de aanleiding voor wat is, maar het schijnt dus nogal veel met elkaar te maken te hebben.
Tja, dit is wel een beetje off-topic discussie, maar ook interessant!
  vrijdag 24 december 1999 @ 00:25:00 #20
136 V.
pi_21274
quote:
Maar het is voor de rest onschuldig. beschouw het als een moedervlek ofzo, die heb je, geen flauw idee waarom!

Dan ben ik dus dubbel genaaid... moedervlekken EN kleurenassociaties...
Mijn lijstje dan maar:
Maandag - blauw-grijs
Dinsdag - lichtbruin
Woensdag - zwartwit gerasterd
Donderdag - Bruin
Vrijdag - wit/oranje
Zaterdag - groen
Zondag - goudgeel
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 24 december 1999 @ 11:10:00 #21
1351 heropsychodreamer
Als jij het zegt...
pi_21275
quote:
op 12-23-1999 om 06:58 PM schreef sataN het volgende:
Ik heb dat met stemmingen.
Klinkt misschien raar, maar als mensen zich heel erg verdrietig/goed/boos/wat dan ook voelen, heb ik daar een soort kleur bij die ik dan "zie."
Klinkt allemaal heel zweverig en heeft er ook eigenlijk niet veel mee te maken.

Ik heb een keer een artikel gelezen over mensen die overal kleuren aan verbinden. maak je er maar niet druk om ofzo, maar eigenlijk is het ee soort ziekte, nog erfelijk ook. Je wordt er mee geboren en komt er nooit meer vanaf. Niet dat het erg is, maar het is eigenlijk gewoon iets wat stiekem fout gaat in je hersenen.
Jij hebt dus een speciaal chemisch reactietje in je hoofd wat anderen meestal niet hebben. Maar het is voor de rest onschuldig. beschouw het als een moedervlek ofzo, die heb je, geen flauw idee waarom!

(Ikzelf zit nml onder de moedervlekken en sproeten!!)

Ik denk dat de kleuren je je ziet de kleuren zijn van de kleden. Mensen kleden zich naar hun stemming. Ben je down, dan trek je wat donkers aan. Ben je helemaal happy dan trek je wat lichters aan.

Diplomacy:

Telling some one that he can go to hell in such a way that he is looking forward to the trip

vrijdag 24 december 1999 @ 11:41:00 #22
1275 sataN
pi_21276
Nee, het is heel iets anders. Ik schreef ook al "zien."
Ik ben een beetje gevoelig voor stemmingen van mensen, die komen soms mirakuleus genoeg in mijn hoofd terecht. Maar het verschil met mijn eigen gevoel en dat van anderen is dat ik dat van anderen soms/meestal associeer/zie als/met een kleur.

Mensen die het weten vragen zelfs wel een (oprecht geinteresseerd) "Hee, wat voor'n kleur ben ik vandaag?" Maar op bevel lukt dit dus niet.
Ik associeer dus gedeeltelijk met kleuren.

Ik zei al dat ik onder de sproeten zat...

maandag 23 oktober 2000 @ 17:11:04 #23
136 V.
pi_410019
En hup, omhoog met die kl... draad.
Vond hem wel weer interessant voor de nieuwe generatie Fok!ers (en misschien moet 'ie naar R&P).

Dus kom op... wie ziet kleuren bij de dagen van de week?

V

Ja inderdaad, V. ja.
pi_410243
Ik heb ooit eens een interview met Vladimir Nabokov op TV gezien waarin hij iets vergelijkbaars uiteenzette; hij en z'n vrouw hadden (geloof ik) precies dezelfde kleurenassociaties bij letters en cijfers.

zelf associeer ik sommige getallen met letters maar niet zo extreem, en vaak logisch te verklaren doordat de vormen wat op elkaar lijken.

pi_410915
ja, man, ik heb dat ook, bij getallen, data en muziek.

0=zwart
1=wit
2=lichtgeel
3=oranjerood
4=lichtblauw
5=lichtgroen
6=brandweerrood
7=geel/groen
8=donkerblauw
9=bordeauxrood
bij getallen met meer dan 1 cijfer worden de kleuren een beetje gecombineerd.

Dagen:
Maandag=lichtblauw
Dinsdag=oranjerood
Woensdag=geel/oranje
Donderdag=donkerblauw
Vrijdag=rood
Zaterdag=blauw
Zondag=geel/rood

Bij muziek is het echter niet te zeggen, meestal scheelt het erg per nummer en niet per muzieksoort. En bij muziek weet elk nummer wel een bepaalde herinnering of emotie en sfeer op te roepen, bewust en onbewust.

rafraîchissant pour la gorge et le pharynx
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')