Op mijn werk ben ik wegens bedrijfspolicy gedwongen de hele dag Sky-
![]()
adio aan te horen. Nou heeft Sky de vervelende gewoonte sommige platen op
high rotation te zetten. Dat houdt in dat ik tussen 8.30 en 17.00u gemiddeld 3x per dag Dinand met Dreamer moet aanhoren.
Dat was ik vanmiddag ff zat, waarna de volgende 'conversatie' ontstond:
Ik: Jezus, heb je dat klote zeiknummer alwéér!
![]()
.
Vrouwelijke collega (gelijk al lichtelijk gepikeerd): Tsk dat mag je toch niet zeggen over dat nummer!
Ik: Hoezo???
![]()
. Ik mag toch wel zeggen dat ik het een slecht zeiknummer vind? Als 1 of ander suf onbekend groepje dit nummer had uitgebracht, had geen hond er naar gekraaid hoor.
Zij, nog meer gepikeerd: Nou sorry hoor, dan kun je je blijkbaar echt niet inleven in het gevoel achter dat nummer.
![]()
.
Ik: Dus alleen omdat de gedachte achter het nummer 'speciaal' is, mag ik geen kritiek hebben op de compositie?!?!?!
Zij: Grmmmmbmbmbmblllmompelmompel....
![]()
.
Misschien helpt het voor de beeldvorming als ik er bij vertel dat zij
a. vrijwel elk nummer (alle Borsato's, Celine Dions, Boyzone's) op Sky woord voor woord mee kan zingen
![]()
en
b. ze de ondervraagde voetbalvrouwen in het SBS programma van dinsdagavond op geen enkel spoor van domheid/leeghoofdigheid had kunnen betrappen
![]()
.
Maar goed: ik vind het gewoon een verschrikkelijk kutnummer, de akkoorden kan je na 1x blokfluitles naspelen, de gitaar zelf klinkt alsof het een
MyFirstGuitar van Bart Smit is, de compositie als geheel klinkt gewoon verschrikkelijk afgeraffeld. Imo dan. Dit geheel los gezien van de gedachte erachter. Ik heb geen moeite deze 2 dingen los van elkaar te zien, maar er zijn dus blijkbaar mensen die vinden dat je vanwege de achterliggende gedachte geen kritiek op het nummer mag hebben.
Ik heb het haar niet gevraagd, maar het zou me niks verbazen als ze van mening zou zijn dat het nummer juist nog vaker gedraaid zou moeten worden, juist vanwege die achterliggende gedachte.
Als nou - ik noem maar wat - destijds de Electronica's hun Vogeltjesdans geschreven hadden als eerbetoon aan de overleden Willem Ruis, was het er dan een beter nummer op geworden?
-edit-
Ohja, ik slaap er geen minuut minder om hoor, maar ik vind de gedachtengang van zulke mensen uitermate fascinerend.