Had ik het nog hoog ingeschat! Hoog koppel heeft een vrachtwagen meer aan dan een Formula 1 auto...quote:Op donderdag 11 maart 2004 09:30 schreef Chilly_Willy het volgende:
Rond de 350-360 nm koppel. Dit bewijst al weer dat koppel niet de bepalende factor is. Leuk dan mijn dieseltje 310nm heeft als koppel, heeft hij dat bij 2000rpm. Een F1 motor heeft zijn maximale koppel rond de 15.000rpm, dus veel meer power.
Dan heb je het puur en alleen over de topsnelheid, niet over acceleratie, want een TDI/JTD met 150 PK heeft een beduidend hoger koppel dan een 150 PK (ongeblazen) benzinemotor.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:03 schreef Chilly_Willy het volgende:
De motor inhoud is gelimiteerd op 3 liter. Een V10 is dan optimaal omdat je dan met relatief kleine cylinder zulke hoge rpm kan halen.
PK is de bepalende factor bij het accelereren. Een TDI met 150pk is even snel als een 150pk benzine motor, mits de bakken op dezelfde top afgesteld staan.
Die is van Piech.... En als er een concern niet in de F1 zit is het VAG welquote:Op donderdag 11 maart 2004 10:11 schreef JaapB het volgende:
[..]
Volgens mij is er in de F1 een uitspraak die luidt: "Horsepower sells cars, torque wins races" .![]()
I stand correctedquote:Op donderdag 11 maart 2004 10:12 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Die is van Piech.... En als er een concern niet in de F1 zit is het VAG wel
[edit] laat maarquote:Op donderdag 11 maart 2004 10:21 schreef Xtreem het volgende:
Maar ff wat anders... koppel is toch te berekenen o.a. aan de hand van het aantal PK (of anders om?)
Ze hangen idd in formulevorm samen... ik heb em alleen niet bij de handquote:Op donderdag 11 maart 2004 10:21 schreef Xtreem het volgende:
Maar ff wat anders... koppel is toch te berekenen o.a. aan de hand van het aantal PK (of anders om?)
quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:27 schreef CEx het volgende:
[..]
Ze hangen idd in formulevorm samen... ik heb em alleen niet bij de hand![]()
Dat is gewoon een conversie... de formule die bedoelt wordt is zoiets als:quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:26 schreef BazzoS het volgende:
[..]
nee, je bent in de war met KW (kilowatt) als je het aantal kw's weet, dan deel je die door 3, en doe je keer 4, en je hebt het aantal pk's(ongeveer dan
)
ik had geen flauw idee dat je NM om kon rekenen naar PK's, wel dat je KW naar PK kon omrekenenquote:Op donderdag 11 maart 2004 10:30 schreef CEx het volgende:
[..]
Dat is gewoon een conversie... de formule die bedoelt wordt is zoiets als:
PK = koppel * coefficient1 * coefficient2 * coefficient3
Nee over acceleratie. Wat ik bedoel is dat de 2 auto's wel een optimale versnellingsbak moeten hebben en eenzelfde top. Dus als ze allebei redlinen in de 5e versnelling dat ze dan even hard gaan. Bij gelijk vermogen is de acceleratie gelijk. Tuurlijk heeft een TDI/JTD/TDCI met 150 pk een hogere koppel, maar dat heeft hij maximaal bij 2000 rpm en loopt door tot 3500 rpm. De koppel van een 150pk benzine auto zal pas bij 3500 a 4000 rpm op zijn top zitten maar heeft zijn maximaal vermogen bij 6000+ rpm.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:11 schreef JaapB het volgende:
[..]
Dan heb je het puur en alleen over de topsnelheid, niet over acceleratie, want een TDI/JTD met 150 PK heeft een beduidend hoger koppel dan een 150 PK (ongeblazen) benzinemotor.
Volgens mij is er in de F1 een uitspraak die luidt: "Horsepower sells cars, torque wins races" .![]()
Zoals eerder gezegd is deze uitspraak niet in de F1 gedaan. Koppel is echt wel belangrijk als je je mercedes van 2 ton vooruit wil krijgenquote:Op donderdag 11 maart 2004 10:43 schreef Chilly_Willy het volgende:
[..]
En de uitdrukking "Horsepower sells cars, torque wins races" is onzin. Waarom heeft een F1 motor dan 850pk en 360nm koppel en niet andersom?
Die F1 motor heeft zoveel PK omdat hij bij 18000 toeren nog steeds voldoende koppel heeft, en dus een goede ademhaling. Zou het koppel daar 10 % lager liggen dan was ook het vermogen daar 10% lager. En zou het maximumtoerental 50% lager liggen dan was ook het vermogen 50% lager.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:43 schreef Chilly_Willy het volgende:
[..]
Nee over acceleratie. Wat ik bedoel is dat de 2 auto's wel een optimale versnellingsbak moeten hebben en eenzelfde top. Dus als ze allebei redlinen in de 5e versnelling dat ze dan even hard gaan. Bij gelijk vermogen is de acceleratie gelijk. Tuurlijk heeft een TDI/JTD/TDCI met 150 pk een hogere koppel, maar dat heeft hij maximaal bij 2000 rpm en loopt door tot 3500 rpm. De koppel van een 150pk benzine auto zal pas bij 3500 a 4000 rpm op zijn top zitten maar heeft zijn maximaal vermogen bij 6000+ rpm.
En de uitdrukking "Horsepower sells cars, torque wins races" is onzin. Waarom heeft een F1 motor dan 850pk en 360nm koppel en niet andersom?
Uit de formule komt lb/ft en geen nm. 233 lb/ft = 316nm. Dit is niet de maximal koppel, die ligt 3000 rpm lager.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:44 schreef Xtreem het volgende:
bij 18k toeren en 800 pk is dat 233 Nm...
Bij de excel van m'n ma 83pk/ 100 nm klopt het , max. nm bij 4000 ....
quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:54 schreef Chilly_Willy het volgende:
[..]
Uit de formule komt lb/ft en geen nm. 233 lb/ft = 316nm. Dit is niet de maximal koppel, die ligt 3000 rpm lager.
Lees dit nog maar eens door: http://www.yawpower.com/tqvshp.html
quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:54 schreef Chilly_Willy het volgende:
[..]
Uit de formule komt lb/ft en geen nm. 233 lb/ft = 316nm. Dit is niet de maximal koppel, die ligt 3000 rpm lager.
Lees dit nog maar eens door: http://www.yawpower.com/tqvshp.html
quote:If I were to do my own "Most Ridiculous" item in the world of racing it would be based on the following statement. "Horsepower sells motor cars, but torque wins motor races." This couldn’t be further from the truth.
Dat die andere auto er boven de 200 vandoor ging komt omdat de eindsnelheid van de bak hoger ligt.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:51 schreef JaapB het volgende:
[..]
Die F1 motor heeft zoveel PK omdat hij bij 18000 toeren nog steeds voldoende koppel heeft, en dus een goede ademhaling. Zou het koppel daar 10 % lager liggen dan was ook het vermogen daar 10% lager. En zou het maximumtoerental 50% lager liggen dan was ook het vermogen 50% lager.
Maar ik heb in de praktijk mee mogen maken hoe een wagen met hetzelfde topvermogen als de mijne er dankzij een hoger koppel boven de 200 km/u vandaar ging.![]()
Rijd jij zelf in een benzine of turbodiesel?
quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:09 schreef CEx het volgende:
Een tiburon =? Coupé ?
yup... hij probeert het te verbergenquote:Op donderdag 11 maart 2004 11:09 schreef CEx het volgende:
Een tiburon =? Coupé ?
quote:Koppel in nm = 7015 x pk / rpm
LOL, nee ik ben er trots opquote:Op donderdag 11 maart 2004 11:12 schreef Spyder het volgende:
[..]
yup... hij probeert het te verbergen
Volgens mij niet hoor, die wagen is zelfs begensd op 250 km/u. Was een BMW 330 TDS, 3 liter turbodiesel uit Beieren tegen een WRX met 2 liter turbo uit Nippon.quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:07 schreef Chilly_Willy het volgende:
[..]
Dat die andere auto er boven de 200 vandoor ging komt omdat de eindsnelheid van de bak hoger ligt.
Lichter scheelt uiteraard ook heel veel. Maar was de Coupe gemeten sneller of was dat ok het gevoel wat je erbij had?quote:Ik rijd sinds oktober 2003 een Mazda6 120pk/310nm diesel, daarvoor een 140pk/185nm Hyundai tiburon. De tiburon was 150kilo lichter en veeel sneller.
Top volgens boekje 232, op de teller 250. Zal wel een beetje de tellerafwijking zijn denk ik, ook al is die rond de 150 nog beperkt tot een procent of 5..quote:Op donderdag 11 maart 2004 12:13 schreef Chilly_Willy het volgende:
De tib was gemeten sneller, maar trok gelijdelijk op. De diesel heeft bij 200 rpm de kik en word daarna constant tot 3500 rpm.
Wat is de top van de WRX?
Uit de 2004 FORMULA ONE TECHNICAL REGULATIONS:quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:00 schreef Ashram het volgende:
Is alles niet zo'n een beetje begrensd in de F1? Max. 10 cilinder en bepaalde inhoud? Ik kijk graag F1, maar weet niet veel over de tech. beperkingen.
Iemand die me hierover wat kan inlichten?
Inderdaad wel een leuk idee voor zo'n topicquote:Op donderdag 11 maart 2004 11:00 schreef Xtreem het volgende:
[..]
thnx!
Als je tijd hebt, maak daar 'ns een [hoe zit dat met...] topic van?![]()
Dat komt al aardig in de buurtquote:Op donderdag 11 maart 2004 12:54 schreef Chilly_Willy het volgende:
Daarom willen we hoge toeren met relatief weinig koppel, want kan kunnen we door de versnellingsbak een hoge koppel aan de wielen krijgen.
Zoals al blijkt uit deze opmerking, gaat het niet zozeer om 'Ik heb Y NM koppel bij X toeren' maar om het verloop van het koppel ten opzichte van het aantal toeren. Een motor die, wat koppel, piekt bij X toeren maar over de rest van het toerenspectrum weinig koppel hebben zal alleen in de buurt van de piek goed trekken. Een koppelkromme moet eigenlijk zo recht mogelijk zijn.quote:Op donderdag 11 maart 2004 10:43 schreef Chilly_Willy het volgende:
[..]
Nee over acceleratie. Wat ik bedoel is dat de 2 auto's wel een optimale versnellingsbak moeten hebben en eenzelfde top. Dus als ze allebei redlinen in de 5e versnelling dat ze dan even hard gaan. Bij gelijk vermogen is de acceleratie gelijk. Tuurlijk heeft een TDI/JTD/TDCI met 150 pk een hogere koppel, maar dat heeft hij maximaal bij 2000 rpm en loopt door tot 3500 rpm. De koppel van een 150pk benzine auto zal pas bij 3500 a 4000 rpm op zijn top zitten maar heeft zijn maximaal vermogen bij 6000+ rpm.
En de uitdrukking "Horsepower sells cars, torque wins races" is onzin. Waarom heeft een F1 motor dan 850pk en 360nm koppel en niet andersom?
Het is precies andersom.... een testbank meet het koppel, en aan de hand van het toerental bepaald hij de hoeksnelheid....quote:Op donderdag 11 maart 2004 11:07 schreef Chilly_Willy het volgende:
[..]
Dat die andere auto er boven de 200 vandoor ging komt omdat de eindsnelheid van de bak hoger ligt.
Koppel (in lb/ft) = (5252 x pk) / rpm
lb/ft x 1,3543 = nm
De koppel van een motor word berekend. Een dyno meet het vermogen (in kw of pk) en berekent adv de toeren de koppel.
Denk maar eens aan een fiets. Een een lage versnelling hoef je weinig kracht te zetten, maar moet je heel snel trappen om vooruit te komen. Is een hoge versnellining moet je meer kracht zetten, maar niet snel te trappen om vooruit te komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |