abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17629259
Binnenkort ga ik bij mijn schoonouders inwonen en moet ik kostged gaan betalen.
Om een juiste indicatie te krijgen hoeveel ik zal moeten betalen wil ik graag de kostgeldkrant van het nibud even raadplegen. Nu gaat dit mij dus 6 euro kosten en deze zal dus eerst weer besteld moeten worden, ik wilde graag nu meteen even kijken, Mijn vraag is dan ook of iemand deze wellicht in pdf of gewoon ingescand voor mij heeft.
pi_17629278
hadden ze zelf al niet een bedrag bedacht?
of nog helemaal niks?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_17629387
Ik had van mijn zeurende moeder gehoord dat het 7 euro per dag is. Maar ik vind dat nog wel prijzig...
Sappig !!
pi_17629408
ik betaal 225 per maand.
en betaal verder al mijn eigen zooi zelf en koop vaak mijn eigen eten.
dus ach.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_17629448
wie gaat er nou bij zijn schoonouders inwonen??????
Every culture is different. Respect and try to learn it.
pi_17629457
ik betaal 350 per maand
Wie een kuil graaft voor een ander is een werknemer.
pi_17629499
een pas getrouwde zwerver, wat leuk !!!!!!
  woensdag 10 maart 2004 @ 20:18:19 #8
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_17630025
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 19:49 schreef Loontjah het volgende:
Ik had van mijn zeurende moeder gehoord dat het 7 euro per dag is. Maar ik vind dat nog wel prijzig...
Wordt het toch tijd dat je leert wat het leven kost...

Voor ¤ 7,00 per dag kan ik voor iemand geen kosten en inwoning betalen.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  † In Memoriam † woensdag 10 maart 2004 @ 20:32:05 #9
43556 miss_dynastie
pi_17630396
quote:
Misschien moet je eens wakker worden... zeven euro is helemaal niet veel, trust me.
pi_17633384
250 euro is een mooi bedrag hoor per maand!
pi_17638219
quote:
Nog nooit op jezelf gewoond?

7 Euro is echt een schijntje. Daar kan je net voor eten en drinken, en dan houd je amper over voor andere dingen als huur, gas/water/licht/, verzekering, etc.
pi_17639017
bedankt voor de reacties, zelf zat ik ook al te denken aan rond de 200-250 euro.
heb nu die kostgeldkrant even aangevraagd, kan ik naar aanleiding daarvan even bepalen hoeveel redelijk is in mijn geval. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je verdiend om te bepalen wat redelijk is en of je ouders/schoonouders het ook werkelijk nodig hebben.
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:08:19 #13
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_17639352
Ja het ligt er wel aan natuurlijk. Kostgeld betekent eigenlijk niet meer dan betalen voor eten en jouw gebruik van de aanwezige voorzieningen zoals gas, licht en electra. Dan kom je wel op 7 euro per dag. Meer geld hoef je m.i. ook niet te betalen, want als zij ook willen dat je bijdraagt in de hypotheek of huurlasten, dan betaal je huur en geen kostgeld. Ik zou geen trek hebben om mede iemands hypotheek af te betalen en dan toch nergens recht op hebben zeg maar.
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:14:59 #14
33954 ElisaB
pi_17639473
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 22:12 schreef charmed_angel het volgende:
250 euro is een mooi bedrag hoor per maand!
Hangt ervan af.
Als TS inkomen heeft en de beoeling is dat hij / zij gewoon aanschuift daar, dan vind ik het weinig. Van ¤ 250 per maand kun je een volwassene niet droog (kwa dak), gevoederd en schoon houden.
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:18:06 #15
33954 ElisaB
pi_17639517
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 09:40 schreef scrabby83 het volgende:
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je verdiend om te bepalen wat redelijk is en of je ouders/schoonouders het ook werkelijk nodig hebben.
Dat is bij ouders wellicht zo, maar bij schoonouders vind ik dat toch een ander verhaal hoor. Als je schoonouders je voor 200 euro per maand onderdak, eten en alle voorzieniingen moeten verstrekken, dan schieten ze er bij in. Wellicht is dat financieel voor hun niet erg (in jouw ogen), maar ik vind het van jou uit gezien niet charmant. Wie laat zijn / haar schoonouders nou betalen voor zijn / haar eigen onderhoud.

Iieekkss.... Het is dan toch wel ¤ 250 per persoon he?
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:30:35 #16
33954 ElisaB
pi_17639703
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:08 schreef Aventura het volgende:
Ik zou geen trek hebben om mede iemands hypotheek af te betalen en dan toch nergens recht op hebben zeg maar.
Om er aan toe te komen mee te betalen aan de aflossing van iemands hypotheek, moet je wel met een bekkie meer komen dan ¤ 200 hoor
pi_17639795
Ik denk dat je het beste met hen rond de tafel kunt gaan zitten om dan samen te bepalen wat redelijk is. Factoren die dan mee spelen zijn: wat kost je hen (denk dan voornamelijk aan boodschappen) en wat verdien je. Of zij het nodig hebben, heeft er in mijn ogen niets mee te maken. Je moet leren dat het leven echt wel wat kost (en met kostgeld betalen kom je er nog goedkoop vanaf).

Ik denk dat als jij met een redelijk bedrag komt, het voor hen ook het prettigst is: jij wil ten slotte bij hen komen wonen. Als zij er op achteruit gaan, is dat voor jou ook niet prettig (ten minste, ik zou me er dan vervelend onder voelen).
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:53:25 #18
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_17640066
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:30 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Om er aan toe te komen mee te betalen aan de aflossing van iemands hypotheek, moet je wel met een bekkie meer komen dan ¤ 200 hoor
Ok, beetje krom geformuleerd, maar ik vind dat je onderscheid moet maken tussen kostgeld betalen of huren.
Kostgeld is eigenlijk dat bedrag, dat de mensen bij wie je inwoont erop achteruitgaan doordat jij er woont (elektra, gas, eten, etc.). Dat vergoed je aan hen. Maar als zij meer willen hebben van je dan ben je in feite meer een huurder.
  † In Memoriam † donderdag 11 maart 2004 @ 11:18:14 #19
43556 miss_dynastie
pi_17640490
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 09:40 schreef scrabby83 het volgende:
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je verdiend om te bepalen wat redelijk is en of je ouders/schoonouders het ook werkelijk nodig hebben.
Is het aan jou om te bepalen wat voor je schoonouders redelijk is? We hebben het niet over een 'eigen' kind, toch? Ik zou het als een enorme gunst zien dat ik bij mijn schoonouders in zou mogen wonen, dus ik zou niet al te hoog van de toren blazen.
pi_17640751
[ot]
waarom ga je bij je schoonouders wonen dan, lijkt me niet echt een ideale situatie.
  donderdag 11 maart 2004 @ 12:58:07 #21
33954 ElisaB
pi_17642226
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:53 schreef Aventura het volgende:
Ok, beetje krom geformuleerd, maar ik vind dat je onderscheid moet maken tussen kostgeld betalen of huren.
Ik vind het niet zozeer krom geformuleerd; ik vind de redenering krom.
quote:
Kostgeld is eigenlijk dat bedrag, dat de mensen bij wie je inwoont erop achteruitgaan doordat jij er woont (elektra, gas, eten, etc.). Dat vergoed je aan hen. Maar als zij meer willen hebben van je dan ben je in feite meer een huurder.
Ik ben het niet met je eensch (aha, dat dacht je al ). Je vergoed twee dingen (imho): het feit dat de kosten van het gezin onhoog gaan (boodschappen, gwl, etc) en het feit dat ze de geneugten van wat zij hebben en betalen, met jou willen delen. Daarnaast zou ik het erg charmant vinden als je nog even zou nadenken over het extra werk dat het in huis oplevert: wassen, strijken, koken, afwassen, schoonmaken, opruimen, etc.

Als ik maar ¤ 250 hoefde te betalen om te wonen en te eten, dan zou het niet in me opkomen dat ik verongelijkt moest zijn.
pi_17654504
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:53 schreef Aventura het volgende:

[..]

Ik denk dat er nog een derde variant is, die in dit geval speelt

- kostgeld : de variabele kosten zoals eten en drinken die duidelijk alleen aan jou toekomen
- derde variant: kostgeld + jouw deel van de "verbruiks" vaste lasten (denk aan belastingen, telefoon, vastrecht voor gas/water/licht, abbo op de tvkabel), aflossingen leningen enzo vallen hier natuurlijk buiten.
- huren : winst willen maken uit het wonen.

Lijkt mij niet meer dan netjes dat je in elk geval schoonouders aan bied dat je voor die derde tussenliggende variant gaat, dat je ook jouw deel van de vaste lasten zult betalen, daarmee zullen de kosten voor de schoonouders afnemen (dezelfde vaste lasten worden nu door meerderen betaald), maar het blijven wel kosten die namens allen gemaakt worden. Indien de TS alleen zou wonen, zou die ze ook moeten betalen (en had op dat moment ook geen voordeel van het splitsen van kosten).
pi_17659715
Je zou ook af kunnen spreken dat je iets minder betaald dan dat je werkelijk kost, maar dat je wel veel huishoudelijke taken op je neemt.
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
pi_17661048
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 01:38 schreef partyyboyy het volgende:
Je zou ook af kunnen spreken dat je iets minder betaald dan dat je werkelijk kost, maar dat je wel veel huishoudelijke taken op je neemt.
Ik denk niet eens dat veel taken op je nemen noodzakelijk is. Gewoon met de rest van het gezin meedraaien en jouw deel doen. Dat lijkt me niet meer dan normaal.
  † In Memoriam † vrijdag 12 maart 2004 @ 10:25:16 #25
43556 miss_dynastie
pi_17662729
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 01:38 schreef partyyboyy het volgende:
Warom niet betalen wat je werkelijk kost, én jouw deel van de huishoudelijke taken opnemen Het lijkt wel alsof men hier vindt dat TS zijn schoonouders een plezier doet door bij hen in te gaan wonen. Zij hebben er ook een hoop last van, hoor.
  zaterdag 13 maart 2004 @ 15:15:35 #26
13851 overhyped
Stop the hype
pi_17688350
Ik snap alleen nog steeds niet dat iemand bij zijn schoonouders in wilt gaan wonen.. Maar dat even terzijde....

Bijdragen aan huur danwel hypotheek gaat in mijn ogen het princiepe van kostgeld voorbij. Het wordt al snel gewoon huren op die manier.. Anyway: een eurotje of 250 ofzo lijkt mij reeel.
Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
  zaterdag 13 maart 2004 @ 15:24:57 #27
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_17688501
ik zit voor 200 euro thuis, daarvoor heb ik een dak eten en schone kleding.
alles aan luxe moet ik zelf halen, wat lekkers kwa eten en alle drank, dus fris bier koffie etc.
ben al met al dus 300euro in de maand kwijt (ben trouwens maar 5 dagen per week thuis en eet 3a4 keer per week mee.)
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
pi_17692203
ik geef elke maand mijn salaris af
  † In Memoriam † zaterdag 13 maart 2004 @ 20:45:45 #29
43556 miss_dynastie
pi_17694600
quote:
Op zaterdag 13 maart 2004 15:24 schreef blackbully het volgende:
ik zit voor 200 euro thuis, daarvoor heb ik een dak eten en schone kleding.
alles aan luxe moet ik zelf halen, wat lekkers kwa eten en alle drank, dus fris bier koffie etc.
ben al met al dus 300euro in de maand kwijt (ben trouwens maar 5 dagen per week thuis en eet 3a4 keer per week mee.)
Maar is dat bij je ouders of schoonouders? Want dat maakt voor mij wel enig verschil!
  zondag 14 maart 2004 @ 05:43:41 #30
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_17702906
reken op huisvesting, eten en huur... Stel dat de huur 500 euro per maand is, is het redelijk dat je de helft daar aan meebetaald, eveneens het eten en de andere onkosten.. Ik zou zegen dat een bedrag tussen de 300 en 600 euro per maand normaal is.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_17703390
quote:
Op zondag 14 maart 2004 05:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
reken op huisvesting, eten en huur... Stel dat de huur 500 euro per maand is, is het redelijk dat je de helft daar aan meebetaald, eveneens het eten en de andere onkosten.. Ik zou zegen dat een bedrag tussen de 300 en 600 euro per maand normaal is.
voor 600 per maand kun je beter een huis gaan huren
zit gast/licht/electra er al bij inbegrepen (hier dan)

ik woon nog bij m'n ouders en betaal 100 per maand
m'n ouders zijn wat dat betreft dan ook niet zo moeilijk, misschien dat ik ze binnenkort maar es 50 extra ga geven ofzo
waarom ga je niet aan tafel zitten met je schoonouders en babbelen over een leuk bedrag, is vast wel uit te komen
  † In Memoriam † zondag 14 maart 2004 @ 12:00:39 #32
43556 miss_dynastie
pi_17704727
quote:
Op zondag 14 maart 2004 09:32 schreef enlightenedwizza het volgende:

[..]

voor 600 per maand kun je beter een huis gaan huren
zit gast/licht/electra er al bij inbegrepen (hier dan)
Dat weet ik zo net nog niet. Als je bij iemand in woont, zorgt die toch voor het onderhoud aan en in het huis, het huishouden, koken en desalniettemin de verantwoordelijkheid. Als TS een keer zijn kostgeld overslaat wegens geldgebrek, zullen zijn schoonouders heus rondkomen, dat doen ze nu al. Maar als je in je eigen woning dergelijke dingen hebt, zijn de gevolgen veel groter.
pi_17724233
De hoogte van het kostgeld lijkt me ook afhankelijk van de inkomsten die je hebt. Als je ¤ 300 verdient met een bijbaantje en je er ¤ 200 af moet staan dan schiet dat niet erg op.

Ik betaal zelf ¤ 250 p/m ....owja dat is dus puur voor eten, drinken, slapen etc
  maandag 15 maart 2004 @ 12:47:14 #34
3542 Gia
User under construction
pi_17728315
quote:
Op zondag 14 maart 2004 05:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vind het niet redelijk om de helft van de huur mee te betalen. Dat zou je moeten berekenen aan de hand van de hoeveelheid personen die er wonen. Waarbij uiteraard niet verdienende kinderen en echtgenote voor rekening van de hoofdbewoner komen.

Dus, stel de huur is 500 euro en er wonen 4 personen, waarbij TS de 5de wordt, dan hoeft hij maar 100 euro van de huur voor zijn rekening te nemen. Zo ook een evenredig deel van G/W/L.
En daarbij nog een bedrag voor eten en drinken. Ik zou in zo'n geval 250 tot 300 Euro wel redelijk vinden.
pi_17729050
Kostgeld ... je ouders hebben toch voor jou gekozen, en dan zou ik ze zeker gaan betalen.. als ze er geen geld voor hadden moete nze maar geen kinderen nemen... klaar
Spam uit sig verwijderd door FA, niet terug plaatsen.
  maandag 15 maart 2004 @ 13:28:59 #36
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_17729124
quote:
Op maandag 15 maart 2004 13:25 schreef GWD het volgende:
Kostgeld ... je ouders hebben toch voor jou gekozen, en dan zou ik ze zeker gaan betalen.. als ze er geen geld voor hadden moete nze maar geen kinderen nemen... klaar
Lees de OP eens n00b!
  † In Memoriam † maandag 15 maart 2004 @ 13:51:16 #37
43556 miss_dynastie
pi_17729635
quote:
Shit... dus als ik twee kinderen krijg, moet ik er rekening mee houden dat ik er vier moet onderhouden?? En sowieso slaat je stelling nergens op. Je ouders hebben er voor gekozen, maar mogen er op een gegeven moment (ook wettelijk gezien) van uit gaan dat je op eigen benen kan staan.
  maandag 15 maart 2004 @ 17:55:58 #38
38297 Estranged_Dream
Fear is the mindkiller
pi_17735242
ik betaal 90¤ per maand +10¤ voor internet.
Daarbij eet ik ik wel met hun, betaal wel mn eigen drinken ene xtra eten enzo zelf.
Spend a lifetime working for these people, to make what they earn in one day,
there are options to choose, i call it social progress, progress to not be abused! -Anti flag
  dinsdag 16 maart 2004 @ 19:45:22 #39
14321 stuifzand
Dum dum dumtiedum...
pi_17760359
Bij je schoonouders gaan wonen? Kan ik je nog waarschuwen?
Been there, done that, bad idea.
Afschuwelijk en funest voor relatie. (edit: zeker als je op je privacy gesteld bent)

Kostgeld, als je schoonouders zelf redelijk verdienen zou ik zeggen 200 euro per persoon per maand.
pi_17769521
quote:
Mhoa, als ik je ouders was, was dit inderdaad gauw klaar en stond je nu je koffertje te pakken
of je nu al andere woonruimte had of niet, waarbij ik op het laatste zou hopen.

(In dit geval had je de posts van TS moeten lezen en zag je dat we hier over schoonouders praten, maar dat ff terzijde)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')