> We wachten tot we warp bellen kunnen maken < Je bedoelt zoiets...quote:Op woensdag 10 maart 2004 17:08 schreef supremecy het volgende:
We wachten tot we warp bellen kunnen maken
PotEto - PotAtoquote:Op woensdag 10 maart 2004 17:17 schreef Najra het volgende:
Volgens mij worden hier in de afbeeldingen twee verschillende vormen getoond.
Laser propulsion is dacht ik dmv een laser de lucht onder een heel licht voorwerp verhitten zodat er kleine ontploffingen ontstaan en het voorwerp de lucht in gaat. De laser staat dan op de grond.
De afbeelding met het fictieve grote scherm is een ruimtevaartuig dat op de zonnewind zeilt.
Daar is discovery nog al gek op.quote:Op woensdag 10 maart 2004 17:17 schreef Najra het volgende:
De afbeelding met het fictieve grote scherm is een ruimtevaartuig dat op de zonnewind zeilt.
Oooooh danquote:Op woensdag 10 maart 2004 17:23 schreef Megumi het volgende:
Voor binnen ons eigen zonnestelsel zijn dit leuke ontwikkelingen. Maar voor reizen naar de sterren is een keer de lichtsnelheid eigenlijk onvoldoende.
Er is nogal een verschil. De eerste is naar mijn weten enkel mogelijk voor het in de ruimte brengen van objecten. Theoretisch dan.quote:Op woensdag 10 maart 2004 17:21 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:
[..]
PotEto - PotAto![]()
Het duurt juist vrij lang voordat die (zo'n zonnenzeil) op snelheid is dus vooral niet binnen ons zonnenstelsel practisch...quote:Op woensdag 10 maart 2004 17:23 schreef Megumi het volgende:
Voor binnen ons eigen zonnestelsel zijn dit leuke ontwikkelingen. Maar voor reizen naar de sterren is een keer de lichtsnelheid eigenlijk onvoldoende.
[-sorry-sorry-terugkrabbel-]quote:Op woensdag 10 maart 2004 17:30 schreef pfaf het volgende:
Ik lees nu zo wat rond op het net over M2P2 voorstuwing. En ik wist niet dat de NASA al zo ver was. Leuk
I knowquote:Op woensdag 10 maart 2004 17:35 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:
[..]
[-sorry-sorry-terugkrabbel-]
M2P2 IS nog geen warp bubble...voordat mensen dit denken...
-moest-ik-ff-kwijt-
[/-sorry-sorry-terugkrabbel-]
quote:Op woensdag 10 maart 2004 17:38 schreef pfaf het volgende:
[..]
I know![]()
http://www.space.com/busi(...)_winglee_010621.html
http://www.geophys.washin(...)M2P2/jpc.winglee.pdf
Dat denk ik dus ook.quote:Op woensdag 10 maart 2004 19:26 schreef Dhalsim het volgende:
Als een dergelijke techniek het inderdaad mogelijk zou kunnen maken om met 1/10e van de lichtsnelheid te reizen, dan denk ik dat deze techniek zonder enige twijfel toegepast zal worden. Niet om naar andere sterrenstelsels te reizen, maar bv. om Mars wat "dichterbij te brengen". Het feit dat met de huidige technologie een reis naar Mars meer als een half jaar duurt is toch wel een behoorlijk struikelblok met het oog op het brengen van mensen naar Mars.
Persoonlijk zou ik dan gaan voor nuclaire aangedreven ruimtevoertuigen...quote:Op woensdag 10 maart 2004 19:26 schreef Dhalsim het volgende:
Als een dergelijke techniek het inderdaad mogelijk zou kunnen maken om met 1/10e van de lichtsnelheid te reizen, dan denk ik dat deze techniek zonder enige twijfel toegepast zal worden. Niet om naar andere sterrenstelsels te reizen, maar bv. om Mars wat "dichterbij te brengen". Het feit dat met de huidige technologie een reis naar Mars meer als een half jaar duurt is toch wel een behoorlijk struikelblok met het oog op het brengen van mensen naar Mars.
quote:Op woensdag 10 maart 2004 19:30 schreef Schorpioen het volgende:
De discussie gaat inmiddels over iets heel anders dan het artikel waar naar gelinkt is... Dat gaat nl over een technologie om via een laser zowel energie als data te versturen. Zo worden bijv microsatellieten mogelijk, die zelf geen energiebron aan boord hoeven te hebben en alle data van de aarde (of ergens anders) ontvangen via 1 laserstraal. Hoe de TS aan de snelheid van 10% van de lichtsnelheid komt weet ik ook niet, volgens mij gaat het ook daar over 2 compleet verschillende dingen. Ook de foto's in de OP hebben zeer weinig met het onderwerp uit de link te maken. Laser voortstuwing bestaat al een tijdje overigens.
Maar dat maakt verder niet uit.
1/10 lichtsnelheid = 30.000 km per seconde dus 3600 x zo snelquote:Op zaterdag 13 maart 2004 17:38 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
1/10 van de lichtsnelheid is 30.000 km/h.........dat kunnen ruimteschepen toch al?
lichtsnelheid is 300.000 km per seconde, niet per uur 1/10 van de lichtsnelheid is dus 30.000 km per secondequote:Op zaterdag 13 maart 2004 17:38 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
1/10 van de lichtsnelheid is 30.000 km/h.........dat kunnen ruimteschepen toch al?
Hey Oud_Student, ik ken het idee, maar weet niet van wie. Er is ook een voyager-aflevering waarin dit idee naar voren komt. Misschien dat het daarin genoemd wordt.quote:Op vrijdag 12 maart 2004 00:14 schreef Oud_student het volgende:
Breng nu de sateliet in een hogere geostationaire baan
Ik denk dat de energiebron niet zoveel invloed heeft op de manier van voorstuwing. Of de raket nu kolen of antimaterie als energiebron aan boord heeft, het gaat om de methode van voorstuwen. Toegegeven: bepaalde energievormen lenen zich makkelijker voor bepaalde voortstuwingen dan anderen.quote:Op maandag 15 maart 2004 22:24 schreef _Xbox_Master_ het volgende:
Ze hebben nog genoeg te onderzoeken, ik ben erg benieuwd naar antimaterie voortstuwing
Meteen maar ff wat getallen:quote:Op maandag 15 maart 2004 22:24 schreef _Xbox_Master_ het volgende:
Ze hebben nog genoeg te onderzoeken, ik ben erg benieuwd naar antimaterie voortstuwing
Old man, Het idee is van Arthur C Clark, de "vader"vande satteliet.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 09:19 schreef JadziaDax het volgende:
Hey Oud_Student, ik ken het idee, maar weet niet van wie. Er is ook een voyager-aflevering waarin dit idee naar voren komt. Misschien dat het daarin genoemd wordt.
Maar ff een vraagje: Er is maar op één hoogte een geo-stagionaire baan mogelijk. In het geval van Aarde ligt deze baan op 35786 km hoogte. Daarboven of beneden en dan kan de sateliet géén geo- stationaire baan meer hebben... Maar dit is een klein detail.
Duidelijk... Logisch... Thanxquote:Op dinsdag 16 maart 2004 10:59 schreef Oud_student het volgende:
[..]
... Vandaar dat ik zei 40.000 km. Doordat hij aan een draad zit, wordt deze stak getrokken en verdwijnt hij niet in de ruimte ...
Warping uit StarTrek (en ook sommige ander SF-series) is gebaseerd op de mogelijkheid om de ruimtetijd te krommen, volgens de relativiteitstheorie van Einstein. Door de ruimte-tijd achter het schip 'samen te drukken', vind er een soort drukverschil plaats waardoor deze ruimte gaat verplaatsen. Dit kan dan sneller dan het licht, immers een object IN de ruimte kan NIET sneller dan het licht, maar de ruimte zelf heeft daar geen last van... De Enterprise kan ook niet sneller dan een kwart lichtsnelheid (full impulse) en zal dat ook nooit doen: ze laten zich dus voorduwen op een "golf" ruimte-tijd. Bijkomend voordeel is dat als een schip de lichtsnelheid niet benaderd, deze ook geen last zal hebben van de negatieve gevolgen ervan, zoals het tweelingparadox.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 10:46 schreef pfaf het volgende:
Waar is de Startrek warp-technologie eigenlijk op berust? Is dit pure science fiction, of is zoiets in een verre toekomst ook mogelijk?
Misschien. Nogmaals, de technologie is nog in haar kinderschoenen, maar levert nu al een interessante propulsie op, volume/massa-wijs in combinatie met energie-afdracht.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 11:45 schreef HeyFreak het volgende:
Het lijkt mij dat de ionenmotor de toekomst wordt. Dit is een zeer lichte motor die ionenpulsenuitstoot en heel lang mee gaat. Het is dus niet zo sterk, maar aangezien er in de ruimte toch vrijwel geen weerstand is blijft hij maar versnellen zodat er een gigantische snelheid bereikt kan worden.
Valt blijkbaar dus ook wel mee. Je hebt altijd te maken met aantrekkingskracht van hemellichamen die je bewegingsvector buigen/veranderen. Ook is de ruimte niet vacuum, dus je hebt nog altijd wel iets van een wrijving (botsing met deeltjes). Je gaat dus eigenlijk helemaal niet oneindig verder.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 14:08 schreef OldJeller het volgende:
Over voortstuwing met laser heb ik een keer een documantaire gezien.. Maar als je eenmaal in de ruimte bent je hebt een vaart.. blijf je voor altijd doorgaan en heb je geen voortstuwingskracht meer nodig. (Los van lanceren en landen e.d.)
Afgezien van dat, wil je echt naar andere planeten en hun manen binnen een redelijke tijd dan is propulsie (voortstuwing) wel noodzakelijk... de slingshot methode is weliswaar erg zuinig ivm brandstof maar je neemt wel een "omweg", met brandstof ben je in staat om harder te gaan/ kortere baan te nemen. Op deze manier spaar je op twee gebieden reistijd uit!quote:Op dinsdag 16 maart 2004 14:11 schreef ajay het volgende:
[..]
Valt blijkbaar dus ook wel mee. Je hebt altijd te maken met aantrekkingskracht van hemellichamen die je bewegingsvector buigen/veranderen. Ook is de ruimte niet vacuum, dus je hebt nog altijd wel iets van een wrijving (botsing met deeltjes). Je gaat dus eigenlijk helemaal niet oneindig verder.
Als je met de comfortabele acceleratie van iets meer dan 1 g versnelt, dan ben je al in 1 maandquote:Op dinsdag 16 maart 2004 14:06 schreef ajay het volgende:
Met alle vormen van ruimtereizen zullen we toch een kunstmatige zwaartekracht moeten uitvinden eventueel in combinatie met inertia-dempers. Dan kunnen we pas echt accelereren en decelereren.
Je kunt ze natuurlijk ook zelf makenquote:Op dinsdag 16 maart 2004 14:34 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Als je met de comfortabele acceleratie van iets meer dan 1 g versnelt, dan ben je al in 1 maand
bij 1/10 van de lichtsnelheid (reken maar na). En je hebt gelijk "kunstmatige"zwaartekracht.
Als je iets van "inertia dempers" kan maken, dan zal je misschien ook wel energie uit vacuum of uit zwaartekracht velden kunnen onttrekken.
Nog een idee, als je in de buurt van een (liefst heel zwaar) zwart gat kunt komen, dan kun je
gebruik maken van het veld door er in een bepaalde baan omheen te vliegen.
Op soortgelijke wijze als Pioneer heeft gedaan bij Jupiter.
Uiteraard niet te dicht bij komen![]()
Maar hoe kom je daar ?
[edit]
Ik heb een telepatisch vermogen met Marsbewoners !!
We waren op hetzelfde moment bezig met het sling-shot principequote:Op dinsdag 16 maart 2004 15:04 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:
Ik heb een telepatisch vermogen met Marsbewoners !! ?!?Huh... Kun je dit toelichten...
quote:Op dinsdag 16 maart 2004 15:07 schreef Oud_student het volgende:
[..]
We waren op hetzelfde moment bezig met het sling-shot principe
Veel gemaakte fout is dat mensen vaak denken dat zwarte gaat "heel zwaar" zijn. Een zwart gat onstaan uit een ineengeklapte ster, zal niet meer of minder massa hebben dan de massa die de ster voorheen al had. (Misschien wordt er eerst nog massa weggeblazen in het process, mogelijk nog een planeetje opgeslokt, maar ja... verwaarloosbaarquote:Op dinsdag 16 maart 2004 14:34 schreef Oud_student het volgende:
Nog een idee, als je in de buurt van een (liefst heel zwaar) zwart gat kunt komen, dan kun je
Ik kan mij herinneren dat hier laatst een heel stuk van op discovery was. Ook heb ik laatst ergens gelezen dat deze technologie al ontwikkeld is. Alleen waas, dat zou ik ff moeten zoeken, maar heb t laatst ergens gelezen.quote:Op vrijdag 12 maart 2004 00:14 schreef Oud_student het volgende:
Even een gek idee:
Het probleem
het grootste probleem bij ruimtereizen is het verlaten van de aarde.
Voor elek kilo "payload" is een gigantische hoeveelheid energie nodig.
De oplossing:
breng eenmalig een sateliet in een geo stationaire omloopbaan met een redelijke massa.
verbindt de sateliet met een dunne draad van extreme sterkte (40.000 km)
(moet nog m.b.v. nanotechnologie ontwikkeld worden)
Breng nu de sateliet in een hogere geostationaire baan, zodanig
dat de draad strak gaat staan. 3 draden zou ook kunnen om het te stabiliseren
via de draad, kan nu met een electromotor materiaal naar boven worden
getransporteerd.
voordat jullie mij in een dwangbuiswillen afvoeren, even het volgende:
het idee is van een oude Engels Astronoom, de uitvinder van de sateliet.
(ik kan niet op zijn naam komen, wie weet zijn naam, pointers op internet ? )
Het is echt als serieus idee bedoeld![]()
Zoals ik eerder heb gezegd lijkt mij het grootste probleem bij het realiseren van deze optie hetquote:Op dinsdag 16 maart 2004 21:09 schreef Dulghar het volgende:
[..]
Ik kan mij herinneren dat hier laatst een heel stuk van op discovery was. Ook heb ik laatst ergens gelezen dat deze technologie al ontwikkeld is. Alleen waas, dat zou ik ff moeten zoeken, maar heb t laatst ergens gelezen.
Ze hadden ook ideen over een rond ruimteschip wat met een langzame snelheid rondraait. Dan heb je ook een vorm van kunstmatige zwaartekracht.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 14:34 schreef Oud_student het volgende:
Als je met de comfortabele acceleratie van iets meer dan 1 g versnelt, dan ben je al in 1 maand
bij 1/10 van de lichtsnelheid (reken maar na). En je hebt gelijk "kunstmatige"zwaartekracht.
Als je iets van "inertia dempers" kan maken, dan zal je misschien ook wel energie uit vacuum of uit zwaartekracht velden kunnen onttrekken.
Het maakt voor zo'n zwaartkrachtslinger niet uit of het nou een zwartgat is, waar alle massa op een klein punt geconcentreerd is, of dat het een enorme ster, of sterrestelsel is.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 14:34 schreef Oud_student het volgende:
Maar hoe kom je daar ?
Rising thousands of miles above the Earth, a space elevator could be the preferred mode of space transportation by the end of the 21st century. Scientists at NASA's Marshall Space Flight Center have devised preliminary plans for such an elevator, which would be built out of carbon nanotube materials that are 100 times stronger than steel, according to an article on NASA's Science News Web site.quote:Op vrijdag 12 maart 2004 00:14 schreef Oud_student het volgende:
Even een gek idee:
Het probleem
het grootste probleem bij ruimtereizen is het verlaten van de aarde.
Voor elek kilo "payload" is een gigantische hoeveelheid energie nodig.
De oplossing:
breng eenmalig een sateliet in een geo stationaire omloopbaan met een redelijke massa.
verbindt de sateliet met een dunne draad van extreme sterkte (40.000 km)
(moet nog m.b.v. nanotechnologie ontwikkeld worden)
Breng nu de sateliet in een hogere geostationaire baan, zodanig
dat de draad strak gaat staan. 3 draden zou ook kunnen om het te stabiliseren
via de draad, kan nu met een electromotor materiaal naar boven worden
getransporteerd.
voordat jullie mij in een dwangbuiswillen afvoeren, even het volgende:
het idee is van een oude Engels Astronoom, de uitvinder van de sateliet.
(ik kan niet op zijn naam komen, wie weet zijn naam, pointers op internet ? )
Het is echt als serieus idee bedoeld![]()
Dit is net zoiets als jezelf proberen van de grond te tillenquote:Op woensdag 7 april 2004 02:32 schreef Pinobot het volgende:
Het makkelijkste is om een zwart gat te creeren vlak voor het schip, het schip zal daardoor aangetrokken worden en je hebt geen last van versnelling omdat je er naartoe valt, "makkelijk" is in dit geval wel een beetje een understatement.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |