quote:Op woensdag 10 maart 2004 12:48 schreef zodiakk het volgende:
Ja! Tijd voor kritiek! Ik quote even een post van Isabeau in een ander topic.
Op woensdag 10 maart 2004 12:11 schreef Isabeau het volgende:
Kijk, en dat vind ik nou een interessante uitleg van het themaSchrijf het op en vermaak ons!
al denk ik niet dat de ncrv dat gaat uitzenden
En dat is precies de reden waarom mensen niet mee moeten doen. Interessante en spannende variaties op de saaie jaren-vijftig thema's (Liefde overwint alles!?!?) worden toch niet geselecteerd, omdat het de NCRV is. In plaats daarvan wordt er een clichéverhaaltje uitgeroepen tot winnaar en krijgen we elke week meer slechtgeschreven, onoriginele verhaaltjes en steeds minder verhalen te zien die er een andere onverwachte draai aan proberen te geven. Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat 'shockeren' een voorwaarde moet zijn voor een winnaar, maar een beetje afwijken van de middle-of-the-road thema's en ietwat originelere verhalen uitroepen tot winnaar zou in ieder geval een veel leukere wedstrijd kunnen opleveren. Bij steeds meer mensen verdwijnt de lust om te schrijven, en dan niet omdat de thema's suf zijn, maar omdat de selectie van de winnaars compleet in dezelfde lijn ligt als die suffe thema's. Verder vraag ik me af wie er in de uiteindelijke jury zit en waarom het programma op zondagnacht wordt uitgezonden.
En nee, ik ben geen teleurgestelde schrijver die een wrok koestert omdat hij niet gewonnen heeft.
quote:Op woensdag 10 maart 2004 12:58 schreef Isabeau het volgende:
Ik eh...ben het verschrikkelijk met zodiakk eensIk heb me ook een beetje verbaasd over de winnende verhalen en had ook al bedacht dat dat de originaliteit en de ècht goede verhalenschrijvers op fok heel erg afschrikt. We hebben namelijk fokkers die absoluut goed kunnen schrijven, maar die winnen niet. Die zijn te...origineel.
Kon het echter niet zo goed als zodiakk verwoorden en vond het al leuk dat de ncrv in samenwerking met fok/literatureluurs iets organiseert en wilde dus niet als eerste kritiek gaan leveren. Maar ik had het niet beter kunnen verwoorden dan zodiakk.
quote:Op woensdag 10 maart 2004 14:36 schreef ghostarmor het volgende:
Zou het in die zin niet interresant zijn om een naastliggend topic te openen waar mensen hun kritiek kunnen uiten op de hier geschreven verhalen? Zowel positieve als negatieve kritiek. Omdat je dan, behalve de "stille kritiek" van de jury, ook een ander invalspunt krijgt die voor de mensen die hier hun hersenspinsels publiceren van grote waarde kunnen zijn.
En is het niet zo dat schrijvers die gelezen worden niet altijd de beste literaire werken brengen, maar gewoon lekker weglezen, of een interresant verhaal brengen?
Omdat ik totaal geen kritiek krijg is het ook moeilijk te raden wat ik eventueel verkeerd doe, en mij te verbeteren...
De redactie kiest het verhaal.quote:Op woensdag 10 maart 2004 21:53 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb geen idee wie de verhalen uitkiest en of er wel een jury is. Misschien zijn het een handjevol programmamensen die iets ncrv-igs uitzoeken.
Het is radio 1 publiek rond een uur of 3 op Zondagnacht, dan wil je eerlijk gezegd ook niet het moeilijkste verhaal horenquote:Dat ze niet voor literaire hoogstandjes/originele invalshoeken kozen was al snel duidelijk. Een soort Candlelight voor liefdesverhaaltjes. Maar dat maakt het op zich niet minder leuk voor de winnaars of eigen luisteraars. Alleen wat saaier/niet uitdagend genoeg voor een grote groep hier op dit forum.
Mwach, misschien komt het omdat ik geen tv meer kijk maar tussen radiokanalen zapquote:Op woensdag 10 maart 2004 22:08 schreef Isabeau het volgende:
Val ik uit de toon als ik niet precies weet wat er wordt bedoeld met "radio 1 publiek"?
quote:Op woensdag 10 maart 2004 22:35 schreef zodiakk het volgende:
Ik weet nu in ieder geval dat ik niet meer meedoe.
Waarom ben je boos dan? Mijn doel is niet om deze schrijfwedstrijd op te doeken, maar alleen om wat meer duidelijkheid te krijgen. Dat jij weer bent gaan schrijven en dat je daar een goed gevoel bij krijgt is toch prima? Ik doe niet meer mee met deze wedstrijd, niet zozeer omdat ik vanwege mijn schrijfstijl niet geselecteerd zal worden, maar omdat ik er voor mij het nut niet van inzie om in dat Nachtlicht-topic mijn vingeroefeningen te laten zien. Er waren meerdere redenen waarom ik meedeed, ten eerste: ik wilde iets opsteken van de andere verhalen, ten tweede: ik wilde ook een duit in het zakje doen, ten derde: ik wilde voorgelezen worden en ten vierde: ik had gehoopt dat dit een schrijfwedstrijd was met enige pretentie! Ik schrijf geen dingen hier op het forum, omdat ik het van me af wil schrijven, maar omdat ik ook graag reacties wil en de spanning wil voelen van het openbaar zijn van mijn pennenvrucht. En deze schrijfwedstrijd leek me in eerste instantie geschikt om mijn schrijfsel onder de aandacht te brengen bij mensen die ook iets meer aspireren dan een 'lekker weglezend verhaaltje'. Nou was dat ergens wel tegen beter weten in, maar soi, ik heb het geprobeerd.quote:Op woensdag 10 maart 2004 22:53 schreef ghostarmor het volgende:
Zodiakk, ik blijf volharden in de boosheid. Waarom? omdat deze wedstrijd mij eidelijk weer terug aan het schrijven heeft gezet. Ik deed dat vroeger best wel veel, maar had al jaren niets meer neergepend, vandaar... Ik hoef er zelfs niks mee te winnen. Het is gewoon leuk om weer te schrijven.
Sorry, ik ben alleen een luisteraar heb er voor de rest helemaal niks mee te maken hoor, de info haalde ik gewoon van de site en uit eigen luisterervaringen.quote:Op woensdag 10 maart 2004 22:35 schreef zodiakk het volgende:
Ik denk dat Dagonet en zijn contacten bij de NCRV
Mee eens. Ik had het nog niet gelezen, maar er stond ook wat terecht commentaar van Nachtlicht bij: "helder en met een goed ritme".quote:Op donderdag 11 maart 2004 19:04 schreef Angeles het volgende:
maar het laatste winnende verhaal vond ik best wel heel aardig eigenlijk.
Aan het schrijven wel. En dat weten jullie ook wel.quote:Op vrijdag 12 maart 2004 10:11 schreef NachtLicht het volgende:
Wat een verhalenwedstrijd al niet losmaakt. Wordt er wel genoeg plezier beleefd aan het schrijven van een liefdesverhaal?
Ok, dat is duidelijk.quote:Laten wij even helder aangeven hoe de wedstrijd is ontstaan... - snip -
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |