abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17625420
N.a.v de reactie van zodiakk in Fok!/Nachtlicht wedstrijdtopic week 11: Als liefde pijn doet heb ik op aanbeveling van ghostarmor dit topic geopend. Dus hier de kritiek, en in het andere topic de verhalen.
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 12:48 schreef zodiakk het volgende:

Ja! Tijd voor kritiek! Ik quote even een post van Isabeau in een ander topic.

Op woensdag 10 maart 2004 12:11 schreef Isabeau het volgende:

Kijk, en dat vind ik nou een interessante uitleg van het thema Schrijf het op en vermaak ons!

al denk ik niet dat de ncrv dat gaat uitzenden

En dat is precies de reden waarom mensen niet mee moeten doen. Interessante en spannende variaties op de saaie jaren-vijftig thema's (Liefde overwint alles!?!?) worden toch niet geselecteerd, omdat het de NCRV is. In plaats daarvan wordt er een clichéverhaaltje uitgeroepen tot winnaar en krijgen we elke week meer slechtgeschreven, onoriginele verhaaltjes en steeds minder verhalen te zien die er een andere onverwachte draai aan proberen te geven. Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat 'shockeren' een voorwaarde moet zijn voor een winnaar, maar een beetje afwijken van de middle-of-the-road thema's en ietwat originelere verhalen uitroepen tot winnaar zou in ieder geval een veel leukere wedstrijd kunnen opleveren. Bij steeds meer mensen verdwijnt de lust om te schrijven, en dan niet omdat de thema's suf zijn, maar omdat de selectie van de winnaars compleet in dezelfde lijn ligt als die suffe thema's. Verder vraag ik me af wie er in de uiteindelijke jury zit en waarom het programma op zondagnacht wordt uitgezonden.

En nee, ik ben geen teleurgestelde schrijver die een wrok koestert omdat hij niet gewonnen heeft.
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 12:58 schreef Isabeau het volgende:

Ik eh...ben het verschrikkelijk met zodiakk eens Ik heb me ook een beetje verbaasd over de winnende verhalen en had ook al bedacht dat dat de originaliteit en de ècht goede verhalenschrijvers op fok heel erg afschrikt. We hebben namelijk fokkers die absoluut goed kunnen schrijven, maar die winnen niet. Die zijn te...origineel.

Kon het echter niet zo goed als zodiakk verwoorden en vond het al leuk dat de ncrv in samenwerking met fok/literatureluurs iets organiseert en wilde dus niet als eerste kritiek gaan leveren. Maar ik had het niet beter kunnen verwoorden dan zodiakk.
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 14:36 schreef ghostarmor het volgende:
Zou het in die zin niet interresant zijn om een naastliggend topic te openen waar mensen hun kritiek kunnen uiten op de hier geschreven verhalen? Zowel positieve als negatieve kritiek. Omdat je dan, behalve de "stille kritiek" van de jury, ook een ander invalspunt krijgt die voor de mensen die hier hun hersenspinsels publiceren van grote waarde kunnen zijn.
En is het niet zo dat schrijvers die gelezen worden niet altijd de beste literaire werken brengen, maar gewoon lekker weglezen, of een interresant verhaal brengen?
Omdat ik totaal geen kritiek krijg is het ook moeilijk te raden wat ik eventueel verkeerd doe, en mij te verbeteren...
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_17626979
Er hebben inderdaad hele aardige verhalen in de nachtlichttopics gestaan die compleet genegeerd zijn. En van de winnende verhalen ben ik evenmin onder de indruk. Zodiakk heeft gelijk, maar dat was erg evident.

Is er overigens uberhaupt sprake van "stille kritiek" van de jury? Het is mij volstrekt onduidelijk welke criteria gehanteerd worden. En ghostarmor, het is wellicht waar dat vooral lectuur verslonden wordt die niet al teveel een uitdaging voor het intellect vormt, maar deze schrijfsels beklijven zelden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_17632891
Ik heb geen idee wie de verhalen uitkiest en of er wel een jury is. Misschien zijn het een handjevol programmamensen die iets ncrv-igs uitzoeken. Dat ze niet voor literaire hoogstandjes/originele invalshoeken kozen was al snel duidelijk. Een soort Candlelight voor liefdesverhaaltjes. Maar dat maakt het op zich niet minder leuk voor de winnaars of eigen luisteraars. Alleen wat saaier/niet uitdagend genoeg voor een grote groep hier op dit forum.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_17632949
Uit welk topic komen de quoteringen van de openingspost als ik vragen mag?
pi_17633073
Uit het topic dat bovenaan staat. Ik heb de gequote gedeeltes daarin verwijderd en hier geplaatst. Om dat topic vooral te laten voor het plaatsen van de verhalen voor de schrijfwedstrijd zelf.

Ik vraag me trouwens af wat precies de doelgroep is van het radioprogramma Nachtlicht.
  woensdag 10 maart 2004 @ 22:06:49 #6
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_17633244
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 21:53 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb geen idee wie de verhalen uitkiest en of er wel een jury is. Misschien zijn het een handjevol programmamensen die iets ncrv-igs uitzoeken.
De redactie kiest het verhaal.
quote:
Dat ze niet voor literaire hoogstandjes/originele invalshoeken kozen was al snel duidelijk. Een soort Candlelight voor liefdesverhaaltjes. Maar dat maakt het op zich niet minder leuk voor de winnaars of eigen luisteraars. Alleen wat saaier/niet uitdagend genoeg voor een grote groep hier op dit forum.
Het is radio 1 publiek rond een uur of 3 op Zondagnacht, dan wil je eerlijk gezegd ook niet het moeilijkste verhaal horen Candlelight is te zwaar aangezet, het programma luistert lekker weg en soms zitten er echte juweeltjes tussen
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_17633283
Val ik uit de toon als ik niet precies weet wat er wordt bedoeld met "radio 1 publiek"?
pi_17633639
Ik denk dat Nederland sowieso geen goed Literair programma kent en dat is best jammer, want de Nederlandse literatuur is juist internationaal gezien vrij uniek; sommige vinden het uniek in de negatieve richting, maar tot die groep behoor ik niet. Het nadeel is dat die groep van liefhebbers waar ik toe behoor vrij klein is en er zodoende een weinig markt voor is: Nederlandse literatuur leest voor velen niet makkelijk genoeg weg.
  woensdag 10 maart 2004 @ 22:30:10 #9
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_17633802
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 22:08 schreef Isabeau het volgende:
Val ik uit de toon als ik niet precies weet wat er wordt bedoeld met "radio 1 publiek"?
Mwach, misschien komt het omdat ik geen tv meer kijk maar tussen radiokanalen zap .

Ken je het programma überhaupt? Heb je er wel eens naar geluisterd? Er wordt meer in gepraat dan muziek gedraaid, er zit (het blijft natuurlijk de NCRV) een bijbelverhaal in, er wordt wat gebeld met luisteraars. Al met al luistert het wel lekker weg als je niet kan slapen en Radio 3 te druk vind
site met terugluisterlinks
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_17633919
Ik denk dat Dagonet en zijn contacten bij de NCRV duidelijker hadden moeten zijn wat zij op het oog hadden met deze wedstrijd. Ik had bijvoorbeeld niet meegedaan als ik geweten had dat het hier om een candlelightprogramma gaat voor 'radio 1 publiek' (wat dat dan ook moge zijn). Ik had ook niet meegedaan als ik geweten had dat de redactie haar selectiecriteria had afgestemd op dat 'radio 1 publiek'. Maar dat is achteraf praten, ik weet nu in ieder geval dat ik niet meer meedoe.
pi_17634438
Zodiakk, ik blijf volharden in de boosheid. Waarom? omdat deze wedstrijd mij eidelijk weer terug aan het schrijven heeft gezet. Ik deed dat vroeger best wel veel, maar had al jaren niets meer neergepend, vandaar... Ik hoef er zelfs niks mee te winnen. Het is gewoon leuk om weer te schrijven.
Groeien doe je je hele leven
Speelt graag avocado van de duivel...
en taalspelletjes.
  woensdag 10 maart 2004 @ 23:28:04 #12
24054 search64
Avec le grande
pi_17635340
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 22:35 schreef zodiakk het volgende:
Ik weet nu in ieder geval dat ik niet meer meedoe.
"He who makes a beast of himself, gets rid of the pain of being a man."
pi_17635755
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 22:53 schreef ghostarmor het volgende:
Zodiakk, ik blijf volharden in de boosheid. Waarom? omdat deze wedstrijd mij eidelijk weer terug aan het schrijven heeft gezet. Ik deed dat vroeger best wel veel, maar had al jaren niets meer neergepend, vandaar... Ik hoef er zelfs niks mee te winnen. Het is gewoon leuk om weer te schrijven.
Waarom ben je boos dan? Mijn doel is niet om deze schrijfwedstrijd op te doeken, maar alleen om wat meer duidelijkheid te krijgen. Dat jij weer bent gaan schrijven en dat je daar een goed gevoel bij krijgt is toch prima? Ik doe niet meer mee met deze wedstrijd, niet zozeer omdat ik vanwege mijn schrijfstijl niet geselecteerd zal worden, maar omdat ik er voor mij het nut niet van inzie om in dat Nachtlicht-topic mijn vingeroefeningen te laten zien. Er waren meerdere redenen waarom ik meedeed, ten eerste: ik wilde iets opsteken van de andere verhalen, ten tweede: ik wilde ook een duit in het zakje doen, ten derde: ik wilde voorgelezen worden en ten vierde: ik had gehoopt dat dit een schrijfwedstrijd was met enige pretentie! Ik schrijf geen dingen hier op het forum, omdat ik het van me af wil schrijven, maar omdat ik ook graag reacties wil en de spanning wil voelen van het openbaar zijn van mijn pennenvrucht. En deze schrijfwedstrijd leek me in eerste instantie geschikt om mijn schrijfsel onder de aandacht te brengen bij mensen die ook iets meer aspireren dan een 'lekker weglezend verhaaltje'. Nou was dat ergens wel tegen beter weten in, maar soi, ik heb het geprobeerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door zodiakk op 10-03-2004 23:58:21 ]
pi_17636548
natuurlijk al die dingen wat je opnoemt zou ik ook graag hebben
maar met volharden in de boosheid (is trouwens een uitdrukking) bedoel ik dat ik toch blijf schrijven voor deze wedstrijd...
en taalspelletjes.
pi_17637414
Ik vind het opzich juist wel aardig om te kijken in hoeverre ik instaat ben een voorlees-verhaaltje te schrijven; wat ik op literair gebied kan weet ik wel, in welke mate ik mezelf daarbuiten kan begeven is iets wat nu naar voren komt.

Wel kan ik me, het eerste Nachtlicht-topic doorlezende, goed voorstellen dat zodiakk er meer van had verwacht, in dat opzicht ben ik het met hem eens: het leek 'meer' dan het is.
  donderdag 11 maart 2004 @ 10:52:38 #16
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_17640051
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 22:35 schreef zodiakk het volgende:
Ik denk dat Dagonet en zijn contacten bij de NCRV
Sorry, ik ben alleen een luisteraar heb er voor de rest helemaal niks mee te maken hoor, de info haalde ik gewoon van de site en uit eigen luisterervaringen.

Sorry als ik verwarring heb gesticht dat was zeker niet de bedoeling.
  donderdag 11 maart 2004 @ 16:43:06 #17
83179 NachtLicht
Verhalen & gedichten, radi
pi_17647156
Wat een verhalenwedstrijd al niet los kan maken.

Vrijdagochtend 12 maart: meer over de verhalenwedstrijd en NachtLicht...
pi_17650605
Mijn eigen verhaal vond ik achteraf zelf ook niet zo goed, maar het laatste winnende verhaal vond ik best wel heel aardig eigenlijk.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_17651779
ik snap er niets van, heb ik nu meegedaan met de verhalenwedstirjd of niet? (ik was degene met die dubbele inzending) ik dacht dat ik het in het juiste topic had geplaatst?
pi_17651997
je had het idd in het juiste topic geplaatst dit is enkel een kritiek topic, ook op de verhalen zelf, maar daar heb ik nog niet veel van gezien helaas
en taalspelletjes.
pi_17654530
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 19:04 schreef Angeles het volgende:
maar het laatste winnende verhaal vond ik best wel heel aardig eigenlijk.
Mee eens. Ik had het nog niet gelezen, maar er stond ook wat terecht commentaar van Nachtlicht bij: "helder en met een goed ritme".
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 10:11:27 #22
83179 NachtLicht
Verhalen & gedichten, radi
pi_17662540
Wat een verhalenwedstrijd al niet losmaakt. Wordt er wel genoeg plezier beleefd aan het schrijven van een liefdesverhaal?

Laten wij even helder aangeven hoe de wedstrijd is ontstaan. In NachtLicht lezen de grote schrijvers voor uit hun veelgeprezen werk. Afgelopen weken kwamen alle groten voorbij; Thomas Rosenboom, Gerrit Komrij, Hafid Bouazza, AFTh van der Heijden... noem ze maar op. Nou hebben wij het idee dat er ook onbekende grote schrijverstalenten zijn. Om die voor het voetlicht te krijgen, bedachten wij een wedstrijd. Op Fok! zijn veel talenten actief dus wij waren erg blij dat Fok! mee wilde doen. In de eerste weken van de wedstrijd zijn wij bevestigd in het vermoeden dat er uitstekende verhalen worden geschreven. De keuze is iedere week nog bron van discussie geweest. Waar we op letten is of het verhaal een compleet geheel vormt (kop-midden-staart), niet te lang is en grammaticaal redelijk in elkaar zit. Misschien wel het belangrijkste principe dat we hanteren, is dat er niets wordt gewijzigd in het verhaal. Dat lijkt heel integer, maar het werkt ook weleens tegen ons. Er is al eens een prachtig, origineel verhaal geweest met een vervelende stijlbreuk waardoor wij het niet wilden selecteren. Wij komen in deze wedstrijd ook dingen tegen die wij een volgende keer anders zouden doen, dus kritiek is welkom. Maar laten wij niet elkaars verhalen of het initiatief afzeiken. Wij doen ons best, en de verhalenschrijvers ook.

Het lijkt ons een prima idee wanneer men op elkaars verhalen reageert zodat je kunt leren van elkaar en je schrijfkunsten kunt verbeteren. O ja, het thema dient ter inspiratie. Als het thema niet bevalt, laat het zitten. Er kunnen op het forum suggesties worden gedaan voor nieuwe thema’s. Laat je vooral inspireren door je gevoel en schrijf je mooiste liefdesverhaal. Deze keer heb je daar een week langer de tijd voor.
pi_17664690
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 10:11 schreef NachtLicht het volgende:
Wat een verhalenwedstrijd al niet losmaakt. Wordt er wel genoeg plezier beleefd aan het schrijven van een liefdesverhaal?
Aan het schrijven wel. En dat weten jullie ook wel.
quote:
Laten wij even helder aangeven hoe de wedstrijd is ontstaan... - snip -
Ok, dat is duidelijk.
pi_17668090
Heel erg bedankt voor de zeer heldere reactie, meneer of mevrouw Nachtlicht
pi_17961268
ik ben teleurgesteld in Nachtllicht! Verander de verhalenwedstrijd dan in een tweewekelijkse in plaats van een wekelijkse... dit is verdorie al de tweede keer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')